klagen over vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Mist is niet ieder jaar op die datum.
    Dode vogeltjes daarentegen wel, en véél.

2. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik raak ieder jaar meer anti. 5 jaar geleden dacht ik nog "moet kunnen", maar het lijkt hier wel ieder jaar erger te worden. Vanaf eind oktober knallen, vanaf vuurwerkverkoop letterlijk de hele dag door. Kan geen raam open zonder vuurwerkstank. Vorig jaar de eerste buurman met een geïmproviseerd kampvuur op oudejaarsavond, waarvan nog steeds smeltplekken in het fietspad, dit jaar al 3 geïmproviseerde vuren.
    1tje onder een boom die er nu half zwart uit ziet, 1tje brandend omver geschopt (zat in ton). Ik ben er wel klaar mee...

3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Zara75 vindt dit leuk.
  4. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.815
    691
    113
    Vrouw
    wat een onmeunig gezeik hier in dit topic inmiddels.
    alleen nog de mensen die zwaar TEGEN vuurwerk zijn reageren hier nog.

Het is gewoon niet te doen om het volledig te gaan verbieden, je raakt daarmee een hele grote groep die WEL normaal met vuurwerk omgaan en hierdoor dus gestraft worden. Maar ook riskeer je dat mensen steeds meer en meer illegaal vuurwerk gaan halen omdat het allemaal niet meer mag straks in Nederland (als het überhaupt zover komt).
    Tuurlijk gebeuren er TEVEEL ongelukken, maar de nadruk ligt nu behoorlijk groot op vuurwerk.

Er is niemand in dit topic die gesproken heeft over het ongeluk oudejaarsavond waarbij een dode is gevallen, door de dichte mist. Terwijl er gewaarschuwd werd dat mensen niet de weg op moesten omdat er zeer slecht zicht was. Wat NET zo erg is als slachtoffers van vuurwerk.

chrystel73, monique7, Whoopy en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nou, ja, het staat sowieso tussen aanhalingstekens, omdat het woord "cultuur" niet helemaal geschikt/passend is, zoals het in het dagelijks leven gebruikt wordt, maar ik weet er ook even geen ander/beter passend woord voor.
    Dus een specifieke cultuur bedoel ik er niet mee.
    Hoogstens iets in de richting van "(Hollandse) Volkscultuur"? (Weer tussen aanhalingstekens i.i.g. ;))

(Suggesties voor een eventueel beter passende term zijn welkom i.i.g.)

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben vooral bang voor alle fikkies die gestookt zouden gaan worden als vuurwerk verboden wordt, ik betwijfel of dat de situatie veiliger zou maken.

Maar ik denk ook dat het zal uitsterven door langzaam steeds een beetje te verbieden en verplichten. Vuurwerk vrije zones zullen worden uitgebreid, er zullen plekken worden aangewezen waar het alleen nog maar mag, dat zullen mensen steeds minder gaan doen. Je zult altijd een groep houden die dit blijft doen, er zijn ook nog steeds mensen die geen gordel dragen of hun kinderen los in de auto zetten, maar er zal steeds minder begrip voor komen en steeds minder de norm gaan zijn.

GossipGirlxoxo en MyMiracle vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Haha, op die manier. Wij woonden vroeger niet ver van het kamp en daar moest ik dus ook al aan denken. Maar dat was wel echt extreem tokkievolk hoor.

8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Iedereen mag hier reageren (ga ik althans vanuit), maar dit topic heet niet voor niets 'klagen over vuurwerk'. Als je alle voordelen van vuurwerk wil benoemen kon je daar best een topic over openen toch?

En het lijkt mij meer dan logisch dat er steeds meer mensen tegen vuurwerk zijn! Met verboden raak je altijd mensen, hoe je het ook wendt of keert, en dat hoort er soms helaas bij. Net zoals je met alle rookverboden vast ook "nette" rokers raakt, maar soms moet dat gewoon.

SAARC, Champetter, Zara75 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.826
    113
    Sow, ga je lekker. Natuurlijk gaat het hier over vuurwerk want dat is immers het onderwerp van dit topic.
    De negatieve gevolgen van vuurwerk afsteken door mensen zijn gewoon overduidelijk. Schade aan mens en materieel is enorm. En de meerderheid van de mensen vindt dat het algeheel belang gaan voor het plezier van afsteken van vuurwerk door individuen. En natuurlijk ‘straf’ je daar de mensen mee die er goed mee omgaan. Maar dat is in mijn ogen, en die van vele anderen, een klein offer tov de grote voordelen dat het oplevert. Daarnaast kun je best centraal regelen dat er per regiogemeente een vuurwerkshow is. Dan kan je er toch van genieten.

Zwierezwaai, Melief, Madelie en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Lynne182

Lynne182 Bekend lid

7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    Dit dus. Blij dat ik het eens niet hoef te zeggen:roflmao::p

xSNDY19x vindt dit leuk.
  11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het gaat hier over vuurwerk, niet over mist, dus dat laatste is niet zo gek he - andere oorzaak. We hebben het hier bv ook niet over al die alcoholvergiftigingen tijdens Oud & Nieuw...

Madelie, Syane en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik weet wat je bedoelt ;)
    Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met " zulke labels" - ook niet als ze mij opgeplakt worden; ik hecht daar alvast geen persoonlijke waarde aan - en draai er in het dagelijks leven ook niet zo omheen... ;) Maar ik weet ook dat er (veel?) mensen zijn die er wel heel veel moeite mee hebben en zich persoonlijk geraakt kunnen voelen erdoor.
    Vandaar dat ik het zo "netjes mogelijk" probeer te vertalen; ik weet immers niet wie het (mogelijk) leest en ik wil niemand voor het hoofd stoten... :)

GossipGirlxoxo, MyMiracle en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    Ik vraag mij af waarom het niet helemaal te verbieden is? In het buitenland is het toch ook verboden en daar geniet toch ook iedereen van oud en nieuw en al die mooie vuurwerkshows? Ik denk dat het meer met de mentaliteit van bepaalde bevolkingsgroepen te maken heeft, want ik ken niemand in mijn omgeving die stennis zou gaan schoppen als ze het zouden verbieden.

Fuddey, Zwierezwaai, HappyRabbits en 11 anderen vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.396
    21.787
    113
    Haha inderdaad. Mijn man is geen Nederlander en ik zeur ook wel eens bij hem over "die allochtonen toch ook". 9 vd 10 keer geeft ie me nog gelijk ook :roflmao: het wordt echt een probleem als je niet meer zou mogen zeggen waar het op staat lijkt mij. Oh en andersom trouwens net zo hoor, over de gierigheid van Nederlanders enzo. ;)

GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het er gisteren ook eens met mijn 16 jarige zoon over gehad. Hij is ook nogal van het vuurwerk afsteken en hij stak ook vuurwerk af op die leeftijd. Hij zegt dus ook dat dit gewoon stom en dom is om in een gesloten ruimte vuurwerk af te steken, evenals brievenbussen en prullenbakken. Hij zegt dit met de wijsheid in pacht van een 16 jarige maar hij was er wel heel oprecht over en hij kon zich er ook niets bij bedenken dat je dit überhaupt zou gaan doen. Nu hebben die jongens natuurlijk niet de intentie gehad om dit drama te veroorzaken maar ook al ben je jong en onbezonnen dit doe je gewoon nooit niet. Je steekt immers ook geen vuurwerk af in je eigen woonkamer. Ik kan best wel genieten van vuurwerk maar als ik nu toch ook weer zie wat een puinbende het hier in de wijk is en al die gewonden, het drama in Arnhem, opgeblazen bushokjes, brievenbussen, auto’s in de fik etc etc dan zeg ik kappen met die zooi.

16. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.689
    18.770
    113
    Vrouw
    Wat had je verwacht op een klagen over vuurwerk topic :roflmao:.

MyMiracle, Zara75, Sado en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Haha, inderdaad. Moet toch ook gewoon kunnen? Tenminste; als iemand er moeite mee heeft dan hou ik er zeker rekening mee, maar ik ben toch blij dat de mensen om me heen i.i.g. weten dat ik er verder niks mee bedoel. Dat praat toch echt een stuk makkelijker (en sneller) :D
    (Ik moet er alvast niet aan denken dat ik áltijd zo op m'n woorden zou moeten letten zoals hier... :eek:)

citroenrasp en Madelie vinden dit leuk.
  18. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Dan noemen we het beestje ook gewoon bij naam. Een tokkie buurt aka achterstands wijk, kampers wereldje zou ook nog kunnen.

Zara75 en Kristel86 vinden dit leuk.
  19. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Haha, nou, zo ben ik normaal dus wel, met mensen om me heen die dan hetzelfde beestje voor zich zien als ik het benoem.
    In de "buitenwereld", evenals hier op het forum, is het maar de vraag of iedereen datzelfde beestje ziet en dus ben ik wat voorzichtiger ;)
    Hier kan ik iets een Olifant noemen, maar zijn er altijd mensen die dan een Koe voor zich zien en daarmee een discussie aangaan waar niemand op zit te wachten ;)

NiVa0230, Neuzeke, Madelie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Tuurlijk, iedereen gewoon aanpakken die niet normaal met vuurwerk omgaat. Ben ik voorstander van. Zeker niet alleen de kinderen.

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina