Nee hoor, ik persoonlijk vind sier vuurwerk prachtig. De harde knallen wat minder maar de shells wel heel mooi. Hier waren de kinderen helemaal gelukkig met knalerwten en sterretjes (al was ik niet zo blij met die sterretjes in de handen ivm eventuele brandgaatjes/brandwondjes) Maar de kinderen, hier allemaal tussen de 3 en 7 vonden het vuurwerk geweldig moeten we dat dan afschaffen omdat voornamelijk volwassenen zich niet kunnen gedragen.
Zoals ik al zei: georganiseerd vuurwerk vind ik heerlijk. Mijn kinderen ook. En tijden veranderen nu eenmaal. Vroeger waren er ook geen verkeersregels, maar naarmate er meer auto's kwamen, steeg de overlast en dus was er nood aan regels. Vroeger was het logisch dat vrouwen aan de haard bleven, en dat mannen zich alles konden veroorloven omdat ze man waren. Soms is er nood aan een aanpassing van de regels. En ja, vaak is dat zo omdat bepaalde mensen zich blijkbaar niet kunnen gedragen.
Klopt, tijden veranderen en dat is gebeurd. Er mag minder lang geknald worden, zwaarder vuurwerk mag niet meer enz enz. Daarnaast is het voor de handhaving de taak om te zorgen dat het dan ook niet binnen komt/gebeurd.
Hoe dan? Hoe kan er gehandhaafd worden, als de politie met de brandweer mee moet, omdat mensen het maar normaal vinden hulpverleners te belagen met vuurwerk? Alle argumenten die zeggen “die enkelen die zich misdragen”, zo zie ik het toch echt niet hoor. Hulpverleners kunnen tegenwoordig hun werk niet eens meer doen, er moet altijd politie mee, en de politie heeft schrijnende tekorten.
Ah dát is het probleem? Niet de idioten die niet snappen dat vuurwerk gevaarlijk is? Niet diegenen die het lollig vinden om in hinderlaag te gaan liggen voor brandweer? Je mag nog met massa's zijn in de politie. Je bent gewoon nooit snel genoeg om dit ernstig te handhaven. Tegen dat een patrouille aankomt, zijn de daders ofwel weg, ofwel bestoken ze diezelfde politie zodat die de volgende keer met vier wagens moet komen ipv eentje.
Niets uitgehaald is ook niet waar. Maar er zijn gewoon nog verschillende regels rond. Zonder vergunning, met vergunning of verbod. Wij zijn sinds kort een gemeente met verbod en het was wel degelijk een groot verschil met andere jaren.
Veranderingen kosten tijd. Hier al jaren geen vuren meer en niemand die er nog een probleem van maakt. En als vuurwerk verboden wordt zal dat hoogstens bij een aantal verstokte vuurwerk afstekers tot weerstand leiden. Maar uiteindelijk zullen mensen (en zeker de kleine jeugd) niet beter weten. Mensen die vinden dat ze met vuurwerk moeten rotzooien, andermans spullen vernielen, ruzie maken en om zo een onzinnig iets als een vuur de hele buurt op zn kop moeten zetten, die missen toch ergens een stapje opvoeding. Als je je kinderen daarin meetrekt dan vind ik dat zeker een probleem. Onder toezicht wat afsteken prima. Maar ik moet wel zeggen dat ik het opschuiven naar 18:00 wel goed vindt. De knallen die afgestoken worden zijn tegenwoordig zo hard, daar zit ik niet op te wachten heel de dag (natuurlijk gebeurd het wel, maar minder). Ik vind het inderdaad vervelend dat er wekenlang overlast is. Maar klagen, tja je ziet de kinderen toch niet dus waar zou je moeten klagen.
Het is niet perse de opvoeding, maar met het nieuwjaarsfeest is vooral alcohol het probleem. Alcolhol samen met vuurwerk gaat gewoon niet samen. Het zijn dan ook echt niet de zogenaamde Tokkies met illegaal vuurwerk, maar juist de jonge gasten van de hockey club met siervuurwerk die pijlen voor de grap richten op hulpverleners. Daarom is een algeheel verbod ook de enige oplossing.
Ga toch weg! Het zijn jongens uit de probleemwijken die dit overlast veroorzaken. Uit de sociaal zwakke en economisch lagere klassen van de bevolking.
Tuurlijk joh. Ben heel benieuwd waar je die info hebt kunnen vinden. En ja zal de laatste zijn die zal ontkennen dat er op een hockey club veel gezopen kan worden, maar het zijn niet de mensen die hulpverleners lastig vallen.
Wij hebben dit jaar drie keer jonge jongens weg moeten sturen omdat ze vuurwerk bij ons onder de carport gooiden. Want dat knalt zo lekker. Staan twee auto’s en een caravan onder, carport is op de dakbedekking na volledig van hout. Tja wat is dat dan. Geen hersenen of geen opvoeding. Of een combinatie van beide. En puberteit, tuurlijk, mijn oudste dochter is 12, en ik moet zeggen dit had ik nooit verwacht zo’n ander kind is het sinds ze ongesteld is. Maar daarom juist zijn we erg gericht op haar veiligheid, geven grenzen aan verbieden soms en geven soms wat meer vrijheid. En dan maar hopen dat ze geen fatale fouten maken...
Het geweld dat gebruikt wordt is hoe dan ook verwerpelijk. Helaas is dit niet alleen tijdens oud en nieuw het geval, maar het jaar rond. Kijk maar naar voetbalwedstrijden. Belachelijk hoeveel politie er op de been moet zijn en wat er allemaal vernield wordt. Vaak heeft het te maken met alcoholgebruik. Daarom ben ik groot voorstander van een algeheel verbod op voetbalwedstrijden en het nuttigen van alcohol. Wat zou dat de maatschappij een hoop ellende en geld schelen!
Daar sla je de spijker op zijn kop, wat mij betreft: " en dan maar hopen dat ze geen fatale fouten maakt". Ik denk dat elke ouder dat hoopt.
Oh jee, the battle of de kakkers en de tokkies. (Om de beestjes voor het gemak toch maar even bij de naam te noemen ) Ach, ik kom zelf uit 't Gooi en ben met beide "kampen" opgegroeid; ik had vrienden uit "tokkie" families en vrienden uit "kakker" families. Het enige échte verschil wat mij altijd opgevallen is in deze twee kampen, is de bankrekening en hoe dit zich (in alles) uit Verder valt er helemaal niets, maar dan ook niets, over te zeggen. Kinderen/jongeren uit een "goed" milieu halen soms nog wel ergere dingen uit dan die uit een "minder goed" milieu. Diegenen uit een "goed" milieu zijn over het algemeen gewoonweg iets beter in het te verbergen c.q. niet gepakt te worden en hebben daar vaak ook meer middelen/mogelijkheden toe (Juist omdat status hier vaak meespeelt en het een familieschande is als het uitkomt. Vaak met financiële risico's voor de ouders bijv. wanneer zij een eigen bedrijf/zaak/praktijk/business hebben.)
Ik ben toevallig (voor zoon) heel vaak bij een voetbalwedstrijd geweest en het is maar een heel klein clubje mensen dat zich misdraagt. Wederom stom om iedereen daar voor te straffen. Het merendeel kan zich prima gedragen, pak dan het uitschot aan.
Maar als het nu al niet te handhaven is. Hoe gaat dit dan zijn met een compleet verbod? Ik bedoel: Illegaal vuurwerk wordt in grote hoeveelheden afgenomen. Zelfs nú er ook voldoende mooi en legaal vuurwerk te krijgen is. Laat staan als dit het enige is wat er nog te krijgen valt. Als er massaal, op verschillende plekken in het land tijdens de jaarwisseling illegaal wordt afgestoken. Hoe valt dat dan nog te handelen? Zeker als de politie op verschillende plekken in een stad ook nog eens grote menigten dient te controleren tijdens een georganiseerd vuurwerk. Gelukkig zijn het ook maar 'enkelen' die het in hun botte harses halen om hulpverleners te belagen. Gelukkig zijn het maar enkelen die met van die achterlijke bommen rondlopen en dingen in de fik steken. Desalniettemin denk ik dat er bij een verbod veel meer dan slechts een handjevol mensen de grens overgaat om alsnog hun oudejaar thuis, met vuurwerk, te kunnen vieren zonder dat ze bijvoorbeeld met jonge kinderen tussen de menigte bij een Erasmusbrug moeten gaan staan. Controle krijg je door zoveel mogelijk te controleren. Niet door te verbieden.
Heel erg, zo’n fout kan je maar 1 keer maken. En meestal kan je je kind nog een spreekwoordelijke schop onder de kont geven, maar soms kan dat nooit meer, of zijn ze getekend voor het leven.