klagen over vuurwerk

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ik zie al die schatjes met hun rotjes anders de straat niet vegen aan het einde vd dag hoor.

    Het geeft dus een smerige rommel, het jaagt schrik aan, ze gooien er voor de lol wel eens een in een openbare vuilnisbak of naar een groepje duiven. Zo onschuldig allemaal.

    Nog maar een paar jaar, hooguit, en dan zijn we er vanaf. Kan me niet voorstellen dat het nog veel langer duurt.

    De milieuimpact, de kosten van hulpdiensten, de spoedeisende hulp (operaties en revalidaties), de stress bij ouderen, bij huisdieren, bij verstandelijk beperkte mensen, bij autisten, bij mensen met PTSS, de schade aan gebouwen en de openbare ruimte: het weegt niet op tegen een vrij infantiele behoefte om dingen te zien ontploffen. Ga een actiefilm kijken ofzo, maar kap gewoon met het goedpraten van die flauwekultraditie.
     
    Roos12, koffie88, YaelStone en 16 anderen vinden dit leuk.
  2. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Niet speciaal richting jou maar wat me wel opvalt is dat iedereen die er zo veel last van heeft vooral last heeft door verkeerd, acosiaal gebruik van het vuurwerk. Naar dieren gooien en spullen bewust kapot maken en het niet opruimen is nooit normaal! En nu lijkt het of elk kind dat vuurwerk afsteekt dit soort dingen doet maar dat is niet zo! Ik weet niet eens of het overgrote deel zo is. Misschien valt dit het meeste op door de buitensporigheid maar om iedereen daardoor over 1 kam te scheren vind ik niet eerlijk. En wat ik eerder benoemde, hier krijgen kinderen 1 januari geld voor het inleveren van gebruikt vuurwerk, mijn zoon heeft al een grote kartonnen doos in de schuur waarin hij nu elke dag zijn tasje leegt, die is nu al aan het sparen. En er zal vast ergens een rotje achterblijven, dat weet ik wel zeker maar niet met de intentie van dat is niet mijn probleem laat maar lekker liggen.
     
    Whoopy en Ansj84 vinden dit leuk.
  3. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Het geluid komt bij een dier zoveel harder binnen. Dus een simpel knalerwtje of een rotje klinkt heel angstaanjagend. Mijn honden zijn getraind om niet te reageren op het schot van 9mm maar angst voor vuurwerk is heel anders. Dan maakt het niet uit of het ergens gewoon ‘normaal’ wordt afgestoken in de straat.

    En ook een klein kind maakt geen verschil tussen gewoon vuurwerk afsteken en asociaal rotgedrag.
     
    Zara75 vindt dit leuk.
  4. Linda86

    Linda86 VIP lid

    ja dit inderdaad! Mijn zoon mag van mij ook al wat cat1 vuurwerk afsteken nu (bij ons in de voortuin of in de polder), maar alleen met duidelijke regels en daar houdt hij zich ook aan. Ik weet zeker dat niemand daar last van heeft.
    Illegaal vuurwerk en rottigheid (naar mensen/dieren gooien, niet opruimen, afsteken als er iemand in de buurt loopt etc.) ben ik ook heel erg op tegen. Maar daar zit echt een wereld van verschil tussen.
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. xSNDY19x

    xSNDY19x Fanatiek lid

    2 dec 2009
    1.777
    639
    113
    Vrouw
    Ik heb niet gezegd dat ik zelf vuurwerk afsteek. Dat doe ik namelijk niet want ik vind het zelf niet echt veilig, althans ik voel er niks voor dat laat ik wel aan mijn vriend over.

    Maar ik vind dat gezeur elke keer weer gewoon echt sneu. Er zijn mensen die hier het hele jaar naar uit kijken en dan heb je van die azijnpissers die het weer moeten afzeiken.

    Ik heb zelf ook een kat rond lopen (binnen) die er heel bang voor is, maar die verstopt zich ergens op haar veilige plekje in huis en de dag erna is alles weer goed.

    Ja ik vind wel dat mensen dieren buiten met rust moeten laten en mensen die dieren met vuurwerk pijn doen ben ik absoluut tegen.

    Maar dat er nu af en toe een knaller is waar je even van wakker ligt in bed, boeien. Pik eens wat meer van elkaar dat is wat ik ermee bedoelde.
     
    Whoopy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik snap heel goed dat een kind of dier geen verschil ziet in gewoon vuurwerk afsteken en asociaal rotgedrag, maar ik ben voor het eerste en tegen het laatste. Jouw voorbeeld van die 9mm die geeft een 100x harder geluid dan een knalerwtje.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  7. Celika

    Celika Fanatiek lid

    15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    We gaan van het ene naar het andere uiterste.
    Ja Cat 1 vuurwerk heb ik geen last van als het normaal gebruikt wordt. (Niet richting kinderen, dieren gooien enz) ben zelf ook jong geweest en vind siervuurwerk echt mooi om naar te kijken.
    Helaas worden hier vaak vuurwerkbommen afgestoken, in brievenbussen gedaan en vuilnisbakken opgeblazen.
    Ja daar zie ik de lol niet van in.
    Mijn kindjes zijn nog te jong om vuurwerk af te steken maar dat zouden ze later onder begeleiding wel mogen.
     
    wishfulthinking en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Precies! Het zijn 2 uitersten, die helemaal niets met elkaar te maken hebben. Het is beide vuurwerk maar voor de rest is het appels met peren vergelijken. En als dat cat.1 vuurwerk echt zo gevaarlijk was en zoveel overlast veroorzaakt dan was er toch allang een verbod op verkoop en afsteken het hele jaar door ingevoerd!?
    Ik durf te stellen dat het starten van een bromfiets/scooter of het net te hard dichtslaan van een voordeur meer geluid produceert dan cat.1 vuurwerk.
     
    Celika, Whoopy en Ansj84 vinden dit leuk.
  9. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Dat klopt. Maar het geluid is ‘voorspelbaar’. Vuurwerk niet. Dat wordt random op een dag afgestoken. Tijdens oud en nieuw hebben de honden er ook veel minder problemen mee omdat het dan eigenlijk de hele dag door wordt afgestoken.
    Ik vind siervuurwerk prachtig, en ik vind ook niet dat het afgeschaft moet worden. Ik wil gewoon dat het beperkt wordt tot oudejaarsdag en nieuwjaarsdag.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  10. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik zie mijn kinderen dan toch liever hele dagen achter een scherm zitten dan dat ze buiten rondlopen met vuurwerk; ongeacht welke categorie.
    Vuurwerk is voor ons voor tijdens Oud & Nieuw en verder niet.

    En voor wat betreft klagen... Tja, iedereen heeft wel ergens (over)last van.
    Het is wellicht niet altijd iets waar je je in kan verplaatsen - mogelijk denk je "mens, waar maak je je druk om?!" - maar andersom zal dat net zo zijn met bepaalde dingen ;)
    Moeten we dan allemaal maar denken "F*ck het, want IK heb er geen last van?"
    Of zou het wat menselijker zijn om "gewoon eens" te luisteren naar het feit dat iemand er gewoonweg wél last van heeft (ongeacht de redenen en of je het begrijpt of niet) en dat je er mogelijk een steentje aan kan bijdragen om die last iets te verminderen?
    Persoonlijk kies ik voor het laatste. Ik woon namelijk niet op een onbewoond eiland...

    Overigens, als ik zelf ergens last van heb dan zal ik daar niet openbaar over klagen op FB groepjes o.i.d. maar gewoonweg naar diegene lopen die er iets mee kan en het vragen/aangeven. Andersom zou ik dat ook waarderen.
     
    RoIn en NiVa0230 vinden dit leuk.
  11. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Ik begrijp dat jij je kind de rommel laat opruimen en dat is erg nobel, maar ook gevaarlijk.

    Ten tweede vind ik kinderen met vuurwerk laten spelen sowieso asociaal. Je stuurt kinderen ook niet met luchthoorns de wijk in om lekker herrie te maken. En daar kun je niet eens iets anders mee opblazen dan je trommelvliezen.
     
  12. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.480
    113
    Vrouw
    @GossipGirlxoxo

    Wat goed dat je je kind zulke manieren bij brengt qua het afsteken van vuurwerk!
    Knallen prima maar zie of hoor ik dat je je niet aan onze gemaakte afspraken houd is het feest over en voorbij.

    Daar kan menig ouder nog een puntje aan zuigen.

    De 1 heeft meer met vuurwerk dan een ander.
    Daarom maakt een ieder zijn eigen keuze om wel of geen vuurwerk te kopen.

    Als cat 1 nu al niet afgestoken had mogen worden hadden ze het niet in de winkel moeten leggen is mijn mening

    Het is het illegale spul wat zo enorm knalt waardoor je ramen in de woning trillen.
    En het "domme" volk die dit koopt wat zoveel overlast en gevaarlijke situaties veroorzaakt
     
    Ysabella, GossipGirlxoxo en Whoopy vinden dit leuk.
  13. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Ik snap de redenatie dat het traditie is niet zo. De traditie is: om 00.00 uur op 31 december vuurwerk afsteken. De traditie is niet: vanaf half november vuurwerk afsteken.

    De kinderen hier in de stad lopen niet met knalerwtjes rond maar met halve bommen.
     
    YaelStone, Zara75, bozoe en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Zelf steken we niet af
    Misschien een klein pakketje als de oudste dat graag wilt

    Maar ik vind die rotjes en harde knallen geen probleem
    We zijn zelf ook jong geweest
    En tuurlijk vuurwerk naar mensen gooien, dieren etc is absurd maar je hebt bij werkelijk alles er rotte appels tussen zitten
     
    wishfulthinking, xSNDY19x en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Het probleem is dus dat je met jou (niet jij persoonlijk) keuze wel anderen tot last bent
     
  16. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.480
    113
    Vrouw
    De 1 vind het een last (niet persoonlijk bedoelt) maar een ander totaal niet.

    En dat is met zoveel dingen in deze wereld.
    Een ieder tevreden stellen lukt toch niet.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Het hoeft niet illegaal te zijn om gevaarlijk te zijn he?
     
    RoIn en Maslov vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ben ik met je eens, maar je kan het ook omdraaien. dan kunnen we werkelijk waar helemaal niets meer. de 1 heeft last van uitlaatgassen van auto's, de ander van honden op straat want hondenangst, weer een ander van die boom 3 huizen verder waar de blaadjes elk jaar weer in je tuin vallen,1 de ander van een feestje bij de buren. Als iedereen nou beseft dat je met veel mensen samen woont en er altijd iets kan gebeuren wat jij niet fijn vind maar een ander wel en je daarbij neerlegt dan heb je ook minder irritaties.
     
    Ysabella, xSNDY19x en wishfulthinking vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat cat.1 vuurwerk is niet gevaarlijk. In de zin van dat je er geen vingers door kunt verliezen. Bij gebruik met vuurwerkbril op kan je hoogstens een brandwondje oplopen. En dan heb je het niet goed gebruikt, wijze les dan meteen. Man heeft 2 jaar geleden expres een cat.1 rotje en knetterbal in zijn hand laten ontploffen om te voelen wat het gevolg zou zijn, voor we het zoon zelfstandig lieten afsteken, dat was een naar tintelend gevoel meer niet.
     
    Louise11110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina