Koemelkallergie? Ik weet het niet meer..

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Lynn85, 17 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn85

    Lynn85 Actief lid

    28 feb 2008
    270
    3
    18
    Ben een beetje ten einde raad. Zoontje van 9 maanden slaapt kort gezegd al vanaf de geboorte niet of heel onrustig s'nachts.
    Ik ben zelf helemaal op.. kan niet veel meer hebben. Ongeveer twee weken geleden zijn mn dochter en andere zoon getest op allergieën en daaruit kwam KMA. Nu vermoed ik dus dat jongste zoon dat ook wel eens zou kunnen hebben.. dus in overleg met huisarts overgestapt van Etos flesvoeding naar pepti. Hij sliep na één nacht een stuk beter, nog wel eens wakker, maar veel minder vaak. Nu zijn we twee weken verder met de pepti en wordt hij weer meer onrustig. Daarbij heeft hij 3-4 poepluiers op een dag. Ik vraag me dan af, komt dat door de pepti, moeten zn darmen nog wennen aan de overgang, is het íets anders..? Ik kom met de huisarts en het CB niet zoveel verder. Dus vandaar mijn vraag hier, wellicht vanuit ervaring. Ik moet ook nog provoceren, dus over twee weken weer terug naar de oude voeding. Ik ben daar best een beetje huiverig voor, bang dat hij weer zo onrustig wordt als voorheen. Hebben jullie tips/advies/herkenning??
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het eerst beter gaat met pepti, en dan weer slechter, is dat meestal een teken dat je zwaardere dieetvoeding nodig hebt. Dus Nutramigen (waar de koemelkeiwitten nog meer verknipt zijn dan in pepti) of neocate (waar geen koe aan te pas gekomen is). Dat zouden de huisarts en het cb moeten weten. Kan je opnieuw met hen overleggen voor een nieuw voorschrift?
     
  3. Lynn85

    Lynn85 Actief lid

    28 feb 2008
    270
    3
    18
    Ik heb helaas nog helemaal geen machtiging /voorschrift van de huisarts, ik moet eerst kijken wat er gebeurt als ik de oude voeding geef.. en zelf ga ik dan ook weer twijfelen, alleen die onrust, is dat genoeg voor KMA, hebben ze dan niet vaak ook eczeem etc?
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De mijne had een extreme vorm van kma (enkel neocate volstond) en toch was onrust en veel huilen het enige symptoom.
     
  5. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Klinkt heel herkenbaar. Hier wel eczeem maar ook vooral heel onrustig slapen.
    Voeding ging idd ook 2 weken goed en daarna weer terug bij af. Zo ook bij nutramigen.
    Uiteindelijk was neocate de oplossing.
    Vele poepluiers of juist obstipatie is ook een symptoom.

    Aangezien je andere kinderen het ook hebben is de kans wel groot.
     
  6. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Provoceren heeft pas nut wanneer het elimineren succesvol is c.q. de klachten dus verdwenen zijn. Dat is nu niet het geval, dus het is eerst zaak om het eliminatie deel op orde te krijgen voordat er weer terug gegaan wordt naar standaard voeding.
    Pepti kan bij een milde allergie prima volstaan, maar hiermee kun je KMA niet uitsluiten, in de zin van "De klachten zijn er nog/weer, dus het is geen KMA."
    Dat kan alleen wanneer je voeding geeft waar geen enkel spoortje koemelk in zit, zoals Nutramigen Puramino en Neocate LCP.

    Het lijkt erop dat je huisarts er in ieder geval weinig verstand van heeft - zoals de meesten - dus ik zou zeker een doorverwijzing voor de kinderarts regelen om een beter plan uit te stippelen...
    Een terugval qua klachten, na een korte verbetering, indiceert in ieder geval dat het lichaam de (verknipte) eiwitten toch herkent en er dus sterker bewerkte voeding nodig is.

    Qua klachten bij KMA (en andere voedselallergieën) zijn onrust, veel huilen en maag-/darmklachten het enige wat overeenkomt bij het overgrote deel van de kindjes die het heeft. Huiduitslag/eczeem, allergisch oedeem, klachten van de luchtwegen, etc. is bij iedereen wisselend; de een heeft het wel, de ander niet. Het ontbreken van deze klachten zegt in elk geval niet automatisch dat er geen allergieën zijn.
     

Deel Deze Pagina