Hallo dames, Even hier een vraagje, me man en ik willen graag aan het einde van deze maand aan ons 1ste kindje beginnen, nu is mijn vraag moet ik al foliumzuur slikken? het zit namelijk ook zo ik gebruik ook al sinds een maand supradyn complex forte en daar zit ook vitamine B11 (foliumzuur in) en in een iets hogere dosering dan een gewoon potje foliumzuur wat ik bij de drogist zou halen. Moet ik nog extra slikken of is het zo genoeg? en mag ik supradyn complex forte gewoon blijven gebruiken? Alvast bedankt voor de info dames! Groetjessss
Hoi Samiraatje, of je nog extra moet bijslikken weet ik niet. In het algemeen moet je 4 weken van te voren al beginnen met het slikken van foliumzuur. Misschien kun je even kijken bij zwanger worden, info foliumzuur. Maar ik denk dat je deze vraag ook bij de drogist, of anders de apotheek, zou kunnen stellen. Als het goed is weten zij het wel. Het lijkt me dat ze het je bij de apotheek wel kunnen vertellen! Succes ermee!
De bedoeling is dat je voor een zwangerschap foliumzuur slikt in een hoeveelheid van 0,4 mcg. Dat is waarschijnlijk meer dan er in jouw multivitaminen zit, maar dat zou je op het pakje kunnen zien. Er bestaan verschillende multivitaminen speciaal vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn. Groetjes jelske
Mijn gyn adviseerde Davitamon Femnatal. Hier zitten veel vitamines in (handig in de winter) en ook verhoogd foiumzuur. Maar bijvoorbeeld geen vitamine D want dat is minder goed als je zwanger wordt/bent.
Ik werk in de apotheek en het beste kun je vitaminen slikken die speciaal voor zwangere vrouwen geschikt zijn, bv gravitamon of fem natal i.p.v die Supradyn. Je moet minimaal 4 weken voor de bevruchting o,4mg foliumzuur slikken en dit t/m 8 weken na de bevruchting, dus t/m 2 maanden zwanger zijn doorslikken. En als het dus langer duurt voordat je zwanger bent, slik je al die tijd gewoon foliumzuur door dit kan geen kwaad. Je verkleint de kans op een kindje met een open rug of gespleten verhemelte(hazelip), dus ik zou zeggen ga foliumzuur tabletjes halen bij je apotheek, dan zit je altijd goed, want daar zit 0,5mg foliumzuur in.
Chigirl, Hoe lang adviseer je dan door te gaan met de femnatal? Ik kan dat toch gewoon de hele zwangerschap doorslikken? zit 200 microgam foliumzuur in.
Foliumzuur wordt altijd aangeraden te slikken tot 8 weken na de bevruchting, zal ook geen kwaad kunnen als je langer doorslikt volgens mij...
Samira, ik weet van de apotheek dat een gewone multivitamine niet geschikt is. Slik dus iets speciaal voor vrouwen die zwanger willen worden of zijn - zo voorkom je een teveel van de verkeerder vitamines (o.a. A) en krijg je genoeg foliumzuur binnen! Laat je die multivitamine die je nu hebt lekker staan voor na je zwangerschap (of voor je man?)
Sluit me aan bij Chigril. Ik zou geen gewonen vitamientjes slikken, maar vitamientjes voor zwangeren of om zwanger te worden. Je hebt er vele: eigen merk, solgar prenatal nutries, gravitamon, enz enz.
Hoi meiden, Ik slik foliumzuur. Maar ernaast ook wel eens vitamine c tabletten. Kan dit kwaad ? Of is het beter om gravitamon oid te slikken ? Ik wil eigenlijk met gravitamon beginnen als ik zwanger ben vind het namelijk best prijzig.
Fem natal kun je gevoon je hele zwangerscahp en ook daarna nog blijven doorslikken hoor. Alleen 4 weken voor t/m 8 weken zwangerschap moet je minimaal 0,4 mg foliumzuur binnen krijgen.