Wat fijn dat de huisarts zo meegaand was en dat je daar niet keihard op je strepen hoefde te staan. Dat je al zoveel tegenslagen hebt gehad, is al moeilijk genoeg. Een flinke lijst met waardes die geprikt worden zeg! Hoeveel buisjes waren dat wel niet Al kunnen ze vast een hoop uit 1 buisje halen. Ik hoop dat jullie uit kunnen vinden welke factor er nog meer meespeelt bij jou voor het wel/niet laten slagen van een zwangerschap, zodat je bij een volgende zwangerschap niet meer zo'n nare mk hoeft door te maken. Liefs
Even geen tijd om uitgebreid te reageren op iedereen, sorry alvast.. Maar zojuist met Gent gebeld en we kunnen 8 Augustus terecht! Dat wordt heeeeeeel vroeg opstaan die dag; t is ongeveer 2 uur rijden voor ons en we moeten een uur vantevoren al aanwezig zijn, dus om 10.00 uur al. Denk dat we om 7.00 uur de deur maar uit gaan Ook had ik mijn zorgverzekering gebeld en UZ Gent is bij hen aangesloten dus ik krijg alles vergoed zoals ik het in Nederland ook vergoed zou krijgen, echt een opluchting! Echt spannend nu hoor! Duurt wel nog eventjes, maar in de tussentijd heb ik nog een hoop bloedprikwerk te doen, dus dat kan dan mooi meegenomen worden allemaal (En lekker 2 weken vakantie nog, dus we komen de tijd wel door!)
Fijn dat jullie best snel al terecht kunnen! En je kunt inderdaad met een duidelijk dossier daar aankomen, zodat ze gelijk mee kunnen denken. Ook mooi van de vergoeding!
@Kristel: even een tip: ik zou niet in de spits gaan stressen als ik jullie was... Ik moest om half 9 in Gent zijn en gelukkig zijn wij de avond er voor al in de holiday inn gaan slapen op 2 minuten rijden van het ziekenhuis, want op de ring van Antwerpen was een ongeluk gebeurd de ochtend van de afspraak. Natuurlijk kan ik niet voor jou spreken, maar ik kon die spanning van het wel of niet op tijd zijn er echt niet ook nog bij hebben... Die holiday Inn is niet veel bijzonders, maar wel schoon en netjes en met zijn 2'en betaal je 85 euro in totaal inclusief ontbijt Liefs BB
Hoi Kristel, Bij mij is een afwijking van het MTHFR gen gevonden, ik ben heterozygoot voor deze afwijking. Ik krijg nu 50 mg B6, 1000 mg B12 en 5 mg foliumzuur. Ook heb ik vandaag te horen gekregen dat ik toch meteen na de eisprong ook aspirine (80 mg) moet gebruiken en daarmee doorgaan tot en met de 12e week, mocht ik zwanger zijn. Dit zou inderdaad de innesteling bevorderen. Ik heb deze uitgebreide onderzoeken 'al' na 2 miskramen gehad. Dat verschilt dus heel erg per ziekenhuis en gyn, want de ene gyn vond het nog niet nodig en bij een andere gyn kreeg ik de onderzoeken wel.
@nen: ik hoop dat t idd een duidelijk dossier zal zijn waar ze wat mee kunnen en niet dat we daar weer alles opnieuw moeten doen.. @bb: goeie tip! Ik had t al eens voorbij zien komen in een ander topic, maar niet meer bij stil gestaan. Ik denk idd dat we daar maar voor gaan Scheelt een hoop stress en dan kunnen we 's ochtends nog even blijven liggen @lien: heb je verder nog lichamelijke klachten door de afwijking? Neem je bijv slecht b12 op ook? Is er specifiek op mthfr getest of zat dit in t standaard chromosomenonderzoek? Ik begreep zelf namelijk dat hier specifiek naar gezocht moest worden? (en t dus niet bij t chromosomenonderzoek gedaan werd)
Hoi Kristel, Nee ik heb helemaal geen klachten van deze afwijking. Ik heb geen allergieën, ben altijd gezond geweest, heb al een gezond kind zonder al te veel problemen op de wereld gezet, dus ik had het eigenlijk echt niet verwacht. Ik heb mijn 2e miskraam vorig jaar gehad en heb toen wel wat onderzoeken gekregen (toen nog in mijn oude ziekenhuis), waaronder ook chromosomen, suiker en schildklier. Daar kwam toen niks uit. Toen ben ik naar n ander ziekenhuis gegaan. Had toen ook al om extra onderzoek gevraagd, maar kreeg het steeds niet van mijn gyn. Toen had ik een keer een andere gyn, en die haalt een formulier uit de kast, en streept een hele rits aan onderzoeken aan, die ik dus nog helemaal niet gehad had. Dat waren dus de stollingsonderzoeken. Ik heb meteen de MTHFR test gehad. Je kan ook inderdaad eerst homocysteine laten testen, en als die niet goed is, dan kijken ze vaak pas naar MTHFR. Maar bij mij deed ze het meteen. Maar goed, ik loop wel al sinds oktober 2011 in dit ziekenhuis en heb nu pas die onderzoeken gehad. Maar ik ben blij dat ik er achter ben gekomen!
@Lien: Bedankt voor je antwoord Homocysteine is wel geprikt afgelopen vrijdag, maar de waarde daarvan zegt niks omdat ik elke 2 weken een vit. B12 injectie krijg ivm B12 deficientie (kortom, t is gewoon nutteloos geweest om die te prikken) MTHFR is wel geprikt nu, maar ik denk dat ik daar nog wel even op mag wachten, geen idee hoe lang de uitslag daarvan duurt? @Hier: Ik heb een gedeelte van de uitslagen al binnen. Ik zie zelf niet direct duidelijk afwijkende dingen, maar de assistente zei aan de telefoon "hmm, een waarde van je schildklier... eh.. ik laat de dokter er wel even over bellen vanmiddag" Tja, dat stemt niet echt gerust natuurlijk Dit is wat ik tot nu toe heb: - TSH 1,18 - fT4 15 - T3 1,30 (referentiewaarden 1,3-2,6; ik vermoed dus dat assistente t hierover had omdat waarde op ondergrens zit..?) (hormonen > cyclusdag 6/7) - FSH 6 - Prolactine 66 (referentiewaarden zijn 40-530; ik vind 66 nogal laag voor iemand die borstvoeding geeft?! Ik ben er ondertussen mee gestopt, maar ten tijde van het prikken gaf ik het nog) - Oestradiol 221 - Foliumzuur 37,7 (referentiewaarden 9-36; beetje hoog dus??) - B12 1443 (tja, 6-7 dagen na injectie dus niet zo gek ) Verder moet ik nog wat uitslagen krijgen.. (vit. D, vit. B6, Homocysteine, antistoffen schildklier en MTHFR-gen) Ben benieuwd of iemand hier iets van weet? Ik word sowieso vanmiddag gebeld..
Nou, volgens de huisarts zagen iig de schildklierwaardes er prima uit. (zei ook "ach, die assistentes weten daar niks vanaf" haha) Positief was dat mijn foliumzuur in de afgelopen jaren met een stijgende lijn omhoog gegaan is (paar jaar terug was het te laag namelijk en inname is niet veranderd) wat duidt op dat de B12 injecties goed hun werk doen waardoor ik nu iig foliumzuur ook beter opneem. Wel had hij ook zo zijn twijfels over de Prolactinewaarde.. Hij had verwacht dat deze hoger zou zijn ivm borstvoeding. Nu heb ik 9,5 maand moeten knokken voor mijn productie (en bij oudste dochter ook slechte productie gehad) en dit weet hij ook dus hij kwam met een nogal enge gedachte die ik maar even voor me hou nog (iets met hypofyse). Hij wil eerst de uitslagen van andere waarden weten en mijn hormonen moeten opnieuw bepaald worden in mijn volgende cyclus op cyclusdag 3. MTHFR-vermoedens worden iig groter ivm voorheen ook foliumzuurtekort wat nu (mogelijk door de B12) verholpen lijkt te zijn, maarja, het is afwachten wat de uitslag daarvan zal zijn.. Ik ben blij dat er nu vanalles gecheckt wordt, maar ondertussen vind ik het ook heel zenuwslopend. Heb momenten dat ik me nu afvraag waar ik aan begonnen ben; wil ik het wel weten? Ja, aan de ene kant heel erg.. Maar aan de andere kant? Dat ligt eraan wat er eventueel uit gaat komen.. Maarja, wie A zegt moet ook B zeggen dus we gaan "gewoon" door.
Hoi Kristel, Ik heb geen verstand van die waardes, ik weet wel dat vitamine-inname alle waardes kunnen beïnvloeden. En inderdaad MTHFR afwijking heb je wel of niet, en dan in de heterozygote of homozygote variant. Ik heb dus de heterozygote (de milde) variant. Maar heb inmiddels genoeg verhalen gelezen van vrouwen die mk na mk kregen en ook heterozygoot zijn. Ja ik moest ook wel even slikken, dat ik opeens iets 'heb'. Maar nu ben ik erg blij dat ik het weet, en er kan dus ook op een relatief makkelijke manier iets aan gedaan worden. Dat geeft hoop! Enne, je mag echt in je handen knijpen met zo'n huisarts!!!
@Lien: Kan me voorstellen dat je even moest slikken toen je het hoorde! Het is niet niks natuurlijk (het kan namelijk ook effect hebben op allerlei andere dingen) maar het is ook wel erg fijn om te weten wat nu het probleem is toch? Onwetendheid is killing; dit heb ik wel ervaren de afgelopen jaren. Hoe lang duurde het bij jou voordat je de uitslag kreeg? Ik heb het aan de HA gevraagd, maar hij had geen idee omdat het de eerste keer is dat hij MTHFR aangevraagd heeft.. Mag ik trouwens vragen waarom je precies Clomid gebruikt icm IUI? Heeft dit te maken met de afwijking dat je misschien van jezelf een "slechte" eisprong hebt? Of is dit juist om je natuurlijke progesteronaanmaak te stimuleren na eisprong (door een kwalitatief goede eisprong te stimuleren met Clomid)? Hebben jullie dit bij jullie dochter ook moeten doen? Ik ben ook echt enorm blij met mijn huisarts! Het is al een wat oudere man en vaak heb je bij oudere artsen dat ze nogal vastgeroest zitten in hun "oude stempel", maar daar merken wij bij hem echt helemaal niks van! Hij staat open voor alles als je met gegronde argumenten komt en daar ben ik echt enorm blij mee! Nu scheelt het dat ik zelf ook een medische achtergrond heb (weliswaar basis, maar dat + logisch nadenken brengt je ook een eind op weg) dus ik kan mijn hersenkronkels iig de vrije loop laten gaan zonder dat hij er raar van op kijkt. Dat is echt zoooo fijn!
Ik weet niet waar het nog meer effect op heeft? Kan je me daar meer over vertellen? Ik had binnen na 3 weken de uitslag, dus dat viel mee. Ik heb van mezelf altijd een eisprong, maar na de geboorte van mijn dochter had ik een hele korte luteale fase. Die is wel wat langer geworden, maar is toch maar 9 dagen ongeveer. Hier heb ik clomid en utrogestan voor gekregen. Mijn progesteron is ook geprikt en daar kwam toen 27 uit, en dat is op het randje, geloof ik. Hij moet eigenlijk boven de 30 zitten, dacht ik. Is bij jou ook progesteron geprikt?
@Lien: Jeetje, welke arts heb jij?! (in positieve zin) Mijn progesteron is 4 jaar geleden eens geprikt en deze was 13. Gynaecoloog destijds zei dat het prima was... (was een Eikel eerste klas Zie eerdere reacties van mij in dit topic) Uiteindelijk dus via huisarts begrepen dat het helemaal niet prima was...! Het zou alleen aangegeven hebben dat ik een eisprong had gehad, maar dat was het dan ook wel (waarschijnlijk dus een kwalitatief slechte eisprong) Ik moet deze cyclus op 5, 7 en 9 dpo opnieuw progesteron laten prikken om te zien hoe het stijgt/daalt en met welke waardes precies. Ik heb na mijn 6e vmk (3e na geboorte van oudste dochter) iig Utrogestan voorgeschreven gekregen en hiermee is de zwangerschap van onze jongste dochter succesvol verlopen. Deze keer dus weer Utrogestan gebruikt, maar het mocht nu helaas niet baten. Ik ben zelf wel heel erg benieuwd wat mijn progesteronwaardes nu zullen zijn en hoe mijn huisarts, maar ook de arts in Gent, dit zal/zullen beoordelen.. Voor wat betreft MTHFR; het is, voor zover ik het begrepen heb, een bepaalde stollingsafwijking waardoor je baarmoederslijmvlies "klonterig/gestold" kan worden en dit een goede innesteling kan belemmeren wat dus vroege miskramen kan veroorzaken. Maar omdat het dus een stollingsafwijking is heb je ook eerder/sneller kans op hart- en herseninfarcten. Nu weet ik niet of dit bij hetero- en homozygoot gelijk is, maar ik heb gelezen dat veel mensen met deze afwijking een onderhoudsdosis aspirine moeten blijven gebruiken, de rest van hun leven, dus niet alleen met zwangerschap. Maar dit heb ik voornamelijk van Amerikaanse websites, ze zijn wat dit betreft veelal verder daar qua ontwikkeling en ik weet niet wat het "protocol" in Nederland is hierbij, maar wellicht kun je het eens navragen? (al zijn veel protocollen in Nederland nogal verouderd...)
Ik loop in het SFG in R'dam. Ze zijn daar echt geweldig. Maar ze leren ook veel bij. De vorige keer toen ik de uitslag kreeg, zei mn gyn dat ik aspirine pas bij zwangerschap moest gebruiken, maar gisteren zei hij dat ik het toch bij de innesteling al moest gebruiken. Hij had dus wel nog gechecked hoe het nu precies zat. Ze hebben niks gezegd over asprine voor de rest van mijn leven. Ze zeiden wel dat de homozygote variant veel erger is dan heterozygoot. Maar ja, in welk opzicht, dat zeggen ze dan weer niet. Maar ik zal daar eens naar vragen. Ik las ook ergens dat progesteron tekort ook vaak samen gaat met MTHFR, en dat je foliumzuur vaak erg daalt na een bevalling en na het lang bv geven. Dat klopt dus bij mij helemaal. Want heb anderhalf jaar bv gegeven.... Progesteron van 13 is inderdaad laag. Maar je hebt bij je laatste mk dus wel progesteron gebruikt? Jeetje, wat vreselijk, 7 vlindertjes, ik vind 2 al zo veel...elke mk is op zich gewoon vreselijk.
@Lien: Echt fijn dat ze daar zich iig inlezen en daar verder over nadenken, dat hoor je ook niet zo heel vaak namelijk Hoe is de borstvoeding bij jou gegaan eigenlijk? Hier is het 2x echt heel moeizaam gegaan.. Ik kon alles uit de kast trekken om mijn productie te stimuleren cq te onderhouden, maar t was allemaal bal. Ik heb het met heel veel pijn en moeite deze keer kunnen redden tot 8 maanden volledig borstvoeding, maar toen was mijn energie echt op en heb ik de keuze gemaakt om niet meer alles uit de kast te trekken en met kunstvoeding bij te voeden. Sindsdien is het erg snel achteruit gegaan en sinds afgelopen zaterdag ben ik gestopt; het was echt niks meer waard... En nu, afbouwen? Nee hoor, ik heb sinds zaterdag maar 2x hoeven kolven met een totaalopbrengst van maar 200cc. Mijn lichaam werkt gewoon niet mee, maar waarom? Wellicht staat het in verband met (de oorzaak van) de vroege miskramen ed? We zullen er hopelijk dit jaar achter komen.. 7 vroege miskramen is idd verschrikkelijk, maar het gekke is, je gaat eraan wennen... Natuurlijk is het elke keer een enorme emotionele klap omdat we elke keer hoop hebben dat het nu goed mag gaan met een bepaalde behandeling. Je vestigt bijna al je hoop gewoon op iets wat je gebruikt en dan blijkt het toch weer niet goed te zijn.. Op dit moment zijn we gewoon wanhopig. We weten dat we kinderen kunnen krijgen en dat het dus ook wel goed kan gaan, maar elke keer opnieuw vragen we ons weer af "gaan we onszelf dit weer aan doen? Die hele emotionele achtbaan?" Dat is zwaar.. Uiteindelijk is het het allemaal waard als je na al die tijd vechten een gezond kindje in je armen mag houden, maar het zou fijn zijn als het ook eens zonder al die rompslomp zou kunnen...
Vandaag weer een paar uitslagen erbij gekregen. Schildklier-antistoffen zijn beiden negatief, dus er kan nu wel gezegd worden dat dat iig niet het probleem is. Vit. D was ook binnen en deze is te laag; wederom ondanks dat ik ook deze vitamine al jaren bijslik in een hogere dosis dan gebruikelijk. Kortom, nog/weer een vitamine opnameprobleem... Ik ben echt benieuwd of ze nog achter een oorzaak gaan komen waardoor ik bepaalde vitaminen niet goed opneem.. B12 haal ik alvast niet voldoende uit voeding en tabletten dus hier krijg ik al injecties voor (al bijna 4 jaar). Vit D krijg ik nu via de apotheek in een hele hoge dosis (50.000 IE) in druppelvorm wat ik 1x per week moet innemen voor 8 weken lang. Dan 3-4 weken na de laatste inname opnieuw bloedprikken om te kijken wat mn waarde dan is.. Hopelijk neem ik dit wel voldoende op zo, want ik heb niet zo'n zin om ook hiervoor straks misschien injecties te moeten gebruiken En zo komt er elke keer iets bij wat iig al mijn lichamelijke klachten kan verklaren (en hopelijk gaat dit nu ook meewerken om van mijn klachten af te komen) en ook een verklaring kan zijn voor de vroege miskramen, maar of het DE verklaring is? Geen idee... Het blijft weer afwachten.
Ik heb 4 mk gehad en gebruik nu vanaf week 4 ascal en vanaf 6,5 spuiten fraxiparini dit moet ik tot 36 weken zwangerschap gebruiken. Ook 3 maal daags 200 mg utrogestan.
Kristel, Wat vervelend van je vitamine D. Het lijkt erop dat er toch iets aan de hand is, wat de opname van vitamines verstoort. Ik ben erg benieuwd wat er uit dat mthfr onderzoek komt. Ik heb mijn eigen uitslagen van vorige jaar opgehaald in het oude ziekenhuis. Mijn vitamine waardes (B6, B12, en foliumzuur) zijn daar allemaal prima. Maar toen nam ik ook hoge doseringen vit. B complex. Zomer: is er bij jou iets geconstateerd, dat je ascal en fraxiparini krijgt?