Last van hormonen of prenatale depressie?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kinderwens87, 11 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Misschien nu wel 1 contacteren? Die kan in dit geval beter helpen dat een psycholoog denk ik want de moodswings worden hormonaal nog eens versterkt.
    Een psycholoog heeft mij nooit kunnen helpen
     
  2. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Wie weet is dat inderdaad een optie.
     
  3. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
  4. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Zijn er dames met ervaring met starten met antidepressiva tijdens de zwangerschap? Heeft het je geholpen, ook in de periode na de bevalling om ernstiger te voorkomen? Wat waren de effecten op de baby, vooral ook na de bevalling wat betreft ontwenning? mocht je bv geven?
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.912
    15.361
    113
    Is mij afgeraden, zou alleen als laatste redmiddel gebruikt worden en is gelukkig niet nodig geweest. Is niet overgegaan op een postnatale depressie, mijn gynaecoloog gaf aan dat dat ook niet erg vaak voorkomt.

    Ik ben doorverwezen naar een psycholoog, waar ik eens in de twee weken kwam. Verder kreeg ik vanaf dat moment elke week een controle bij de gynaecoloog (liep ik de gehele zwangerschap), waarbij ook extra tijd werd genomen om over mij en mijn gevoelens te praten.
     
    Kinderwens87 vindt dit leuk.
  6. marb

    marb VIP lid

    21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik heb alleen de OP gelezen, dus sorry als ik dingen dubbel zeg. Maar een perinatale depressie wordt heel vaak niet herkend tijdens de zwangerschap, omdat alles op de zwangerschap gegooid wordt (en veel symptomen zijn ook overlappend: welke zwanger heeft er niet wel eens een fikse huilbui en is moe?).

    Dit is de officiële definitie van een (perinatale) depressie:
    Minstens vijf van negen symptomen moeten minimaal twee weken aanwezig zijn, bijna elke dag, gedurende het grootste deel van de dag. Minstens één kernsymptoom is vereist. De negen symptomen zijn: sombere stemming (kernsymptoom), verlies van interesse en/of plezier (kernsymptoom), verlies of toename in gewicht en/of eetlust, slapeloosheid of hypersomnie, objectief waarneembare psychomotore agitatie of geremdheid, moeheid of energieverlies, gevoelens van waardeloosheid of schuld, concentratieverlies of besluiteloosheid, gedachten aan de dood of zelfdoding

    Het belangrijkste hierbij is dus dat iemand voor langere tijd (niet af en toe een dag of 2) somber is én verlies van levensvreugde ervaart. Maar als je vriendin zelf het gevoel heeft dat het niet 'klopt' dan is dat zeker een heel belangrijke indicatie en vind ik het kwalijk dat er niet naar haar geluisterd wordt.
     
  7. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Is voor haar ook de laatste optie maar de wachttijden voor de best passende therapie zijn erg lang. Dus helaas wel een afweging die ze moet maken
     
  8. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de reactie. Het is niet zozeer dat er niet echt geluisterd wordt, ik denk dat ze niet duidelijk genoeg aangeeft dat het niet goed gaat. Maar goed ze is in ieder geval bij de huisarts geweest en er gaan wat dingen in gang gezet worden
     
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.912
    15.361
    113
    Oh wat vervelend..... Dat is erg lastig. Niemand die daarin kan bemiddelen? Ik zou ook op een lange wachtlijst staan maar ben via de gynaecoloog en POP-poli flink naar voren geschoven. Had mijn eerste afspraak 3 weken later.

    Hoop dat het gauw beter met haar gaat!
     
  10. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ze wil wel een doorverwijzing vragen voor de poppoli, om hun advies rondom medicatie te horen. Die zit alleen niet in de directe regio dus de vraag is of dat kan. Maar mogelijk kunnen zij dan nog iets betekenen..
     
  11. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Zelf geen ervaring maar wel iemand die ik ken slikte antidepressiva tijdens de zwangerschap.

    Dit slikte zij al wel ook voordat ze zwanger was, dus is er niet mee gestart tijdens zwangerschap.

    Vooraf werd aangegeven dat het niet een medische indicatie was. Maar na de bevalling zou ze wel op controle moeten komen in het ziekenhuis met de baby. Om de baby een aantal nachtjes te monitoren.

    (Uiteindelijk werd het medisch om een andere reden dus was ze er al). Baby werd een aantal dagen gemonitord en dat ging goed

    Ook heeft zij 5 maanden succesvol borstvoeding gegeven.

    Succes.
     
    Kinderwens87 vindt dit leuk.
  12. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het delen!
     

Deel Deze Pagina