hee allemaal.. ik heb gelezen dat je als zwangere aangeraden wordt om foliumzuur te slikken. ik doe dit nog niet, maar wil het wel doen. kan dit zonder overleg met de vk of arts? en zijn er verscillende soorten? kan iemand mij advies geven? ps. ongeveer 4/5 wk zwanger..
Het is nu beetje laat voor je. Je moet minimaal 2wk voor de bevruchting foliunzuur slikken! Maar start zsm kan geen kwaad en musschien helpt het nog! Foliumzuur help tegen oPen rug bij baby. Op 5 wk is net te laat want op 5wk word ruggetje al gevormd... Ik slik 500mgr foliumzuur al halfjaar + compleet mama vitaminen in totaal 900mgr foliumzuur per dag. Dat ga ik doen tot 8wk en dan alleen compleet mama met 400mgr foliumzuur tot eind borstvoeding. Welke slikken kan je zelf kiezen het beste als je geen andere vitaminen bij wil kopen bij apotheek dat is goedkoper zon 1.30 eyro voor 30tabs foliumzuur! Ps- kans op open ruggetje is er wel altijd bij vie foliumzuur laag is maar vaker kan het geen probleem zijn. Ik slik dubbele aanbevolen omdat er zijn veel mensen die lagere gehaalte hebben maar het niet weten. Er bestaat geen overdosis aan foliumzuur dus je kan het levenslang slikken max 1200mgr per dag. Maar vaker 1tab van 400-500mgr is ook voldoende
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Aangeraden wordt vaak om als je een kinderwens hebt al voordat je zwanger bent al te starten met foliumzuur, ongeveer 4 weken voor de mogelijke conceptie tot 10 weken zwangerschap. Je kunt kiezen voor een multivitamine voor zwangere vrouwen, hier zit al foliumzuur in en dit hoef je dan niet nog extra te gebruiken. Je kunt ook kiezen voor alleen foliumzuurtabletjes. Beiden zijn verkrijgbaar bij drogist en apotheek en kun je zonder recept halen. Je hoeft hiervoor ook niet te overleggen met je verloskundige of huisarts normaal gesproken. Als je kiest voor een multivitamine voor zwangere vrouwen kun je dit gewoon heel je zwangerschap blijven gebruiken. Ik gebruik zelf gravitamon of davitamon mama met visolie. Succes!
Naast foliumzuur wordt tegenwoordig ook vitamine D aangeraden. Foliumzuur tot 10 weken na de bevruchting (dat wordt meestal 12 weken zwanger genoemd) en vitamine D de hele zwangerschap, en de hele BV-periode. In de zomer zal vit. D veel minder nodig zijn (behalve als je nooit buiten komt, een heel donkere huid hebt of je huid vrijwel volledig bedekt), maar straks in herfst en winter is het wel aan te raden. De andere vitamines en mineralen kun je in principe voldoende uit goed gevarieerde voeding halen. Maar foliumzuur krijg je als zwangere niet genoeg binnen, en heel veel zwangeren hebben een vitamine D tekort (niet-zwangeren trouwens ook steeds meer, maar dat is weer een ander verhaal).
Mijn verloskundige benoemde dat je zelfs in de zomer nooit aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D komt zonder bij te slikken. Dus 10 microgram vitamine D is aan te bevelen. Dat zit in de meeste multivitamines. Als je een multivitamine koopt zit je eigenlijk altijd goed. I.v.m. de foliumzuur zou ik deze wel zo snel mogelijk halen. Een dubbele dosis foliumzuur is niet nodig.
Ik heb van te voren ook geen foliumzuur geslikt pas vanaf het moment dat ik zwanger was dat was met 4/5 weken tot mijn 12e week van mijn zwangerschap. Ik had gewoon foliumzuur van het eigen merk van de Etos, grijs potje met roze deksel. Daarna ben ik overgegaan op multivitamine voor Mama's van Davitomon.
tjonge wat fijn al die reacties! Ik heb nu compleet mama van davitamon (met foliumzuur en vit D) gekocht.