In het ziekenhuis, waar ik over enkele weken ga bevallen van ons 2e kindje, wordt onderzoek gedaan naar tevredenheid over pijnbestrijding tijdens de bevalling. Tot de mogelijkheden behoren remifentanil (Patient Controlled Analgesia) welke wordt toegediend via een infuus in de arm en waarover je zelf controle hebt door middel van een drukknop. En de ruggenprik (Epidurale Analgesia). Het ziekenhuis heeft mij ook gevraagd of ik misschien zou willen deelnemen aan dit onderzoek. Maar ik twijfel. Bij mijn eerste bevalling heb ik weinig gemerkt van de ruggenprik die ze mij hebben gegeven. Misschien dat dit middel wel helpt als ik dat nodig vind. Maar ik twijfel, het is toch nog in onderzoek. Mijn vraag is dan ook aan jullie of er misschien ook dames zijn die al hebben deelgenomen aan dit onderzoek en dit middel, Remifentanil, toegediend hebben gekregen (zelf gedaan eigenlijk) tijdens de bevallig. Ik ben dan ook héél erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn over dit middel.
Hoi Doritoo, ga je toevallig in Nieuwegein bevallen .... Ik heb zelf nog geen ervaring met remifentanil maar heb mij er wel in verdiept en heb zelfs specifiek voor een ziekenhuis gekozen waar ik dit kan krijgen (woerden). Remifentanil wordt niet in alle ziekenhuizen als onderzoek gebruikt maar wordt ook al regulier gebruikt. Het heeft voor en nadelen. Remifentanil haalt alleen de scherpe kanten van de pijn af, je houd dus wel pijn. Dat is het nadeel. Het voordeel is dat remifentanil heel kort werkend is en dus helemaal geen gevolgen heeft voor je kindje. Daarnaast blijf je bij het gebruik van remifentanil gewoon mobiel, je kan nog steeds lopen. Het gaat je ader in via een infuus dat je zelf kan bedienen. Je kan dus jezelf dozeren. Dat vindt ik zelf ook wel een prettig idee. Je kan dus zelf beslissen wanneer je wel en wanneer je geen pijnbestrijding nodig hebt. Ik ken van twee mensen verhalen die het gebruikt hebben en zij waren er erg tevreden over en keken positief terug op de bevallen. Succes met je keuze!
Ik heb er een goede ervaring aan overgehouden! Als de wee komt druk je op het knopje Klinkt misschien raar maar je voelt de wee maar je geen pijn. Ik raad het zeker aan!
Ik heb zelf juist laten vastleggen dat ik absoluut geen remyfentanil wilde, buiten dat het experimenteel is (weten dus niet wat dit medicijn op lange termijn voor schade aan kan richten) kun je hierdoor ook in een roes raken waardoor je de bevalling minder helder meemaakt. persoonlijk zou ik dus niet mee doen.
Het geeft inderdaad een roes... dus als je dat niet fijn vindt moet je het niet doen. maar het is echt niet zo experimenteel als jij hier doet voorkomen: van de site van Drs. G.M. Woerlee, Drs. T. Vd Ende en Drs. R. Aronius die onderzoek deden naar remifentanil: Remifentanil is een modern, zeer kortwerkende opiaat. Het kinetieke en dynamieke profiel van Remifentanil voldoet uitstekend aan alle eisen gesteld aan het ideale parenteral obstetrische analgeticum gesteld door Campbell in 2003. hier is veel meer informatie te vinden: remifentanil en de partus
Remifentanil is echt niet meer zo experimenteel, op IC's enz. wordt het al een poos toegepast met goede resultaten. Ik vind het (om mee te werken) een heel fijn middel. Wij hebben het daar ook gewoon 'in de kast' staan...niks niet experimenteels... Ik vond het persoonlijk heel jammer dat het in het ziekenhuis waar ik bevallen ben (en ook werk ) het op de verloskamers niet gebruikt wordt. Anders had dit voor mij een goede optie geweest. Ik heb nu een ruggenprik gehad, die helaas niet goed zat, mijn voorkeur ging uit naar remifentanil...maar helaas was geen optie.
Ik heb bij mijn beide bevalling een infuus met refentamil gehad. licht roesje,scherpe randen van de weeën af. En..... na aansluiten van het infuus had ik beide keren heel snel volledige ontsluiting. Zelf heb ik het idee dat dat kwam doordat ik nog iets meer ontspande. Op het moment van persen werd het infuus uit gezet en ik was echt Direct uit mijn roes ontwaakt. heel vreemd...
In ons ziekenhuis wordt het al veelvuldig gebruikt en ik wil hier ook mee gaan bevallen. Voordeel is dat het zo is uitgewerkt. En het de scherpe randjes van de weeen af haalt. Volgens mijn gyn is er geen gevaar voor het kindje.
wat ik tegen die tijd wel wil weten is waar de grens ligt... een vriendin van mij had binnen een bepaalde tijd zo vaak op het knopje gedrukt dat ze bij de aangegeven grens had en toen een paar pittige weeën zelf op moest vangen.... Wat ik er wel prettig aan vind is dat je nadat je dit pompje heb gehad, je gerust nog een ruggenprik zou kunnen krijgen...
In mijn ziekenhuis hebben ze dit middel 'ontdekt', het is ook uitgebreid getest enzo. Heb het bij mijn zoontje gehad, wat een super middel! Ging in 1 uur van 3 naar 10 cm ontsluiting omdat ik mezelf eindelijk kon ontspannen. Moet er wel bij zeggen dat je er ademhalingsstilstanden van kan krijgen dus je wordt heel goed in de gaten gehouden. Op het moment dat je daar last van krijgt mag je het middel niet meer gebruiken, binnen 2 min is die zooi weg uit je lichaam. Daarnaast was ik ook een soort van stoned, ik bleef het maar over de kleur van de eetkamerstoelen hebben en dat ik ze eigenlijk wel wilde veranderen in het felroze en felgroen. Had wel ergens door dat het niet klopte, maar vond het wel prima. Toen ik eenmaal persdrang kreeg werd het infuus uitgezet en was ik ook gelijk helder. Tegen de gyn heb ik al gezegd dat ik deze bevalling zeker weer zo'n pompje wil als het weer allemaal niet zo vanzelf gaat.
Vraagje: het lijkt dat jullie veelal al van tevoren weten dat je pijnbestrijding wilt? Is daar een speciale reden voor, dat je niet wil kijken of t zonder lukt?
voor mij geld dat absoluut niet hoor.. Ik wil het eerst graag zonder gaan proberen.. maar als het echt niet gaat, dan wil ik graag remifentanil... het leek me handig hier van te voren in elk geval over na te denken, tijdens de bevalling kun je dat niet meer doen.
Ik ga het eerst wel zonder proberen. Maar mijn gevoel zegt absoluut nee tegen een ruggeprik. Daarom ben ik blij dat er nog een mogelijkheid is.
Bedankt voor alle reacties! Ik heb me opgegeven om deel te nemen aan het onderzoek. Ik kan gelukkig altijd nog zeggen dat ik het toch niet zie zitten om deel te nemen. @Daantje57 Ik ga inderdaad in Nieuwegein bevallen. Inderdaad, wat de dames voor mij ook al zeggen: Voor het geval dat je pijnstilling nodig heb is het handig om hier van te voren over na te denken. Als het niet nodig is dan is het niet nodig toch. Bij mijn vorige bevalling dacht ik ook dat ik zonder pijnbestrijding kon. Ik wilde immers thuis bevallen. Uiteindelijk toch een ruggenprik gehad waar ik bijna niets van heb gemerkt. Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben in verschillende mogelijkheden.
Ik wilde ook in huis bevallen uiteindelijk toch het ziekenhuis geworden ivm de pijn.Wat een uitkomst wat dat ik ging lachend de wee in, alleen had ik het gevoel dat de hele kamer vol mensen zat en dat ze mee zaten te lachen. Maar ja ik werd om 3 uur aangesloten en om half 4 afgesloten omdat ik mocht persen dus ja het heeft mij geholpen met de ontsluiting Ik wil het de volgende x gewoon weer als ik weer rugweeen heb!
Wat grappig dat heel veel dat hebben dat de ontsluiting dan ineens sneller gaat. Of zou je dat gewoon zo ervaren doordat je een beetje stoned bent? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik weet nog wel dat je om de 4min op het knopje kon drukken en ik maar roepen tegen mijn vriend. Druk op dat knopje. Ja maar schat er zijn nog geen 4 minuten om hoor! DRUK OP DAT KNOPJE!!!!!
Ik vond t heerlijk!!!! Bij ons in het ziekenhuis word het gewoon regulier gebruikt en dus niet als onderzoek. Ik vind er geen nadelen aan. Ik vond t heerlijk dat t alleen de scherpe randjes weg haalt (mijn weeen waren nog wel zo aanwezig dat ik ze moest wegpuffen maar waren niet meer zo extreem heftig). Ik kon om de 5 min op de knop drukken. Ik zou t zo weer nemen.....zolang ik maar geen ruggeprik hoef!!