Heeft iemand een idee of je misschien zou kunnen laten testen of er iemand in het gezin een allergie heeft voor een huisdier? Kun je zoiets aanvragen bij huisarts of ergens anders? Ik heb iets gelezen over een thuistest/zelftest, maar geloof daar niet zo in eigenlijk? Wij willen graag twee katten aanschaffen, maar ergens ben ik bang dat er iemand binnen ons gezin misschien een allergie heeft en dat dan uiteindelijk er problemen zullen ontstaan en we de katten misschien niet zouden kunnen houden. Ik weet dat een allergie (1 van de verschillende vormen allergie) ook ineens zou kunnen ontstaan en dat zou dan echt heel veel pech zijn.
Ik heb een aantal jaar geleden een allergietest gedaan. Om te kijken of ik ergens allergisch voor was. Deze hebben ze toen in het ziekenhuis gedaan.
Ik zou je huisarts er gewoon eens over bellen. Goed dat je er in ieder geval van te voren over nadenkt, in plaats van er achteraf achter te komen
Vast wel aan te vragen via je huisarts. En chapeau, dierenvriend doen er niet veel geloof ik, eerst testen en dan pas aanschaffen!
Vraag je zo'n test dan gewoon aan bij je huisarts? Het is geen medische noodzaak zeg maar, dus ik neem dan aan dat je het zelf betalen moet? Als je naar mensen gaat met katten en je hebt wel een kattenallergie, reageer je dan meteen? Direct last van jeuk/niezen etc? Ik wil daar bewust van te voren al bij stilstaan, ik wil onszelf het verdriet besparen als ze weg zouden moeten en ook zou ik het voor de dieren heel naar vinden als ze van huisje zouden moeten veranderen.
Wij hebben siberische boskatten. daar zijn zelfs mensen niet voor allergisch die dat wel zijn voor andere katten/dieren. ze hebben namelijk een andere samenstelling van huid. Is altijd een idee! succes!
ze hebben minder feld 1 proteine in hun huidschilfers. heb het even opgezocht en toch staat er dat sommige mensen wel last hebben maar befuidenf minder dan bij andere katten. Correctie
Ik ben allergisch voor katten en huismijt. Ik kreeg allergische reacties; niezen, geïrriteerde ogen, en als laatste jeuk overal. Toen had ik al katten in huis. Nadat ik jeuk kreeg heb ik me laten testen. Ik werd getest dmv bloed prikken in het ziekenhuis, moet je zelf betalen trouwens (eigen risico). Ik heb mijn katten nog en voor de rest heb ik medicatie. Hou de boel regelmatig schoon. Ik heb het meest in de lente en in de zomer last van mijn allergie. Voor de rest valt het wel mee. De periodes waarin ik veel last van heb dan heb ik wel 2x per week medicatie nodig. Het is dus niet zo dat ik meteen jeuk krijg, het duurt een paar uurtjes voordat ik iets van merk.
Ik ben voor heeeeeeeel veel dingen allergisch, waaronder dus ook katten. Ik heb er vrijwel meteen last van. Ik krijg jeuk, uitslag, opgezette keel (wordt dus ook benauwd) en mijn stem verdwijnt! Ik heb het zo erg zelfs, dat als de kat buiten is, ik alsnog last krijg als ik binnen in huis zit. Dit is heel moeilijk tegen te gaan, ook al doe je veelvuldig poetsen, je kunt toch niet alles wegnemen.. Ik ben dus (hoe lief ze ook zijn) niet zo gek op katten Ik heb bij de huisarts ook een allergietest gehad, dit deden ze dmv een bloedtest. Ik weet alleen niet meer precies wat ze daar in konden zien Daarna heb ik via de huisarts een verwijzing gekregen voor het ziekenhuis, en heb daar een uitgebreide allergietest gehad.
Het kan d.m.v. bloedprikken, maar dit is niet volledig betrouwbaar bij kinderen tot 4 of 5 jaar - hier kan de uitslag vals positief of vals negatief terug komen. Bij kinderen is het duidelijkst om te testen d.m.v. eleminatie en provocatie. Dit houdt in dat je na een tijd van elemineren (dat je kindje niet in aanraking komt met het allergeen) gaat provoceren (in aanraking komen met het allergeen). Hebben jullie bijv. familie met katten? Of iemand die op vakantie gaat binnenkort met katten en nog een oppas zoekt? Wellicht zou je het op die manier kunnen uitproberen door op die manier dagelijks ermee in aanraking te komen en te kijken of erop gereageerd wordt. Eventueel kan het ook via een huidtest bij de huisarts, maar hiervan weet ik niet of deze betrouwbaar is op jonge leeftijd.
Ik krijg last van mijn ademhaling als ik bij mijn vader ben geweest, ook al kom ik niet aan de poes zelf. Momenteel valt het nog mee, maar als het erger wordt, dan ga ik die bezoekjes moeten vermijden. Bij de cavia sta ik 5 min. na aanraken helemaal onder de uitslag, en ook last van ademhaling na verschonen van de kooi.
Allergologie praktijk in Arnhem doet hele goede testen. Weet niet of je verwijzing nodig hebt. Anders de KNO arts vast ook wel, gewoon even de HA bellen..
Ik ga zeker eens bellen met de huisarts, eens kijken of zij me verder kunnen helpen hierin. Ik heb dus twee kleine kinderen, dus die bloedtest zal dan bij hun mogelijk een vals resultaat opleveren. In de familie zijn zeker katten, mijn ouders hebben sinds kort een kat, mijn schoonouders hebben twee katers (niet van hun, maar van de buren) die af en toe eens binnenlopen daar, de broer van mijn man heeft er twee en de zus van mijn man heeft er twee. Tot nu toe heb ik niks gemerkt aan ons, maar we zijn dan ook niet altijd of heel lang met die katten in contact.... Ik ben zelf wel wat allergisch aangelegd zeg maar, ik heb lichte astmatische bronchitus, hooikoorts en zo nog wat. Mijn man en dochter lijken nergens echt last van te hebben. Mijn zoontje is wel wat gevoeliger, sneller uitslag en al. Had ook aangeboren eczeem en heeft nu nog vaak plekjes.... Met name voor hem ben ik dus bang.
Toen ik nog allergisch was voor katten, had ik er vrijwel meteen last van als ik ergens binnen kwam waar katten woonden, ook al waren ze op dat moment niet thuis. Als je regelmatig even bij je ouders komt en niemand reageert erop, zijn jullie niet allergisch denk ik.
Nou, ik heb gebeld om het even na te vragen bij de huisarts. Een bloedtest voor mijn kinderen heeft geen zin blijkbaar. Voor mij kan het wel en dus heeft ze een prikbriefje klaargelegd voor deze test. Ben benieuwd!
Zou toch de allergologie praktijk bellen. Zijn er vast meer in NL. Die doen onderhuidse testen op alles. Weet je gelijk waar je allergisch voor bent en de behandeling...
Ik heb via de huisarts een doorverwijzing gekregen naar een allergoloog. Hier hebben ze toen een huidtest bij mij gedaan
Ik ben getest en heb ondertussen de uitslag gehad. Allergisch voor pollen, kruiden, schimmels, grassen en bomen (wist ik al, heb al bijna 20 jaar hooikoorts), maar gelukkig niet allergisch voor honden en katten! Ben er blij mee!