Zorgen om dochter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sabagirl, 31 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Mijn 4 jarige dochter (groep 1) heeft zichzelf in de kerstvakantie leren lezen. Dit oefent ze iedere dag en vindt ze super leuk. Daarnaast is ze gek op tellen, simpele sommetjes en schrijft ze allerlei woorden. Verder is ze een 4 jarige die qua spraak niet voorop loopt en sociaal echt genoeg te leren heeft bij de kleuters. Haar vriendinnen zitten ook allemaal in groep 1.
    Met de kleuterjuf is besproken om haar wat meer uit te dagen en te kijken of ze thuis wat meer gaat spelen maar helaas, tot nu toe geen effect. Zodra ze de kans krijgt, gaat ze 'leren'. Ze legt de lat voor zichzelf erg hoog en klapt snel dicht bij de juf. Ze blijft liever thuis dan op school. Motorisch is ze ook erg snel, fietst al 1,5 jaar zonder zijwieltjes en kan steppen, rolschaatsen etc. Ze zit op gym maar dat is maar 1x per week. Haar broer is echt een speelkind dus totaal anders.

Iemand tips of adviezen ?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Is ze gelukkig en blij?

Dan zou ik haar lekker laten leren en qua dingen aanbieden het vooral ook zoeken in 'niet schoolse zaken' (dus geen werkboekjes taal en rekenen ed, maar meer dingen als experimenten, projectjes, spelletjes, enz.). En in gesprek blijven met school. Wie weet is er nog meer uitdaging mogelijk en vooral ook begeleiding om om te gaan met dingen die niet in één keer lukken ed. Daarnaast zou ik op zoek gaan naar dingen buiten school waar ze uitdaging kan vinden, zwemles, ballet, ...

In het forum over schoolkinderen loopt een topic over HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc, misschien kun je daar ook herkenning en/of tips vinden. :)

chrystel73 en Roanna vinden dit leuk.
  3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Zoon komt ook niet tot spelen, nooit gedaan. Alleen een nieuwe Lego set in elkaar zetten gaat hij volledig in op. Maarja, continu nieuwe Lego kopen is geen optie natuurlijk.
    Hij zit in groep 3, heeft extra werk. En gaat naar de plusklas. Sinds kort merk ik dat hij op de dag van de plusklas thuis opeens beter tot spel komt. Vorige week opeens een middag uit zichzelf geknutseld.
    Dus op het moment dat hij echt wordt uitgedaagd op school gaat het beter.

Nu zitten we in quarantaine. Schoolwerk meegekregen. Om 10 uur waren we klaar met het werk wat ze normaal in de hele dag doen. (Op z’n eigen werk na dan) dus ik snap wel dat hij op normale dagen zich verveelt

sabagirl vindt dit leuk.
  4. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Dank je wel. Ze gaat regelmatig met 'buik' pijn naar school maar kan helaas onvoldoende vertellen wat haar dwars zit. Dit weet de juf ook.
    Voor zwemles staat ze op de wachtlijst maar start hier pas vanaf 5 jaar.
    Verder doet ze mee met de spellen die haar broer leuk vindt (3 jaar ouder) en hebben we haar onlangs leren pesten.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Als het de juf zelf niet lukt om haar voldoende uit te dagen, dan zou ik vragen of de intern begeleider erbij betrokken kan worden. Die heeft, als het goed is, meer kennis en ervaring met dit soort zaken en kan meedenken en de juf verder ondersteunen of zelf het e.e.a. opzetten/uitvoeren (verschilt per school).

sabagirl vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.043
    113
    Mijn zoontje liep niet echt voor, maar is heel lang met buikpijn naar school gegaan. Hij vond het spannend. Je zou slaapklets eens kunnen proberen, dat is een boekje met vragen die je voor het slapen gaan stelt en bespreekt. Misschien komt er dan iets naar voren?

Verder vindt mijn zoontje smartgames heel leuk om te doen. Die hebben ze bij ons ons op school, maar wij hebben er zelf ook een aantal aangeschaft.

sabagirl vindt dit leuk.
  7. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.276
    113
    Aangezien ze dit pas sinds de kerstvakantie doet vind ik het niet heel gek dat ze weinig anders doet nu. Dat obsessieve zwakt vanzelf af als ze kan lezen en schrijven.
    Het is (vind ik) heel belangrijk dat school haar nu hierin gaat ondersteunen. Je dochter is toe aan leren lezen en schrijven dus moet school dat aanbieden. Aangezien ze dat niet doen ervaart ze frustratie (want ze kan het zichzelf niet aanleren maar gaat nu wel zichzelf de schuld geven dat het niet lukt als ze het probeert) en er komt tegenzin om naar school te gaan. Het sluit op dit moment niet aan aan haar behoeftes.
    Ik zou in gesprek gaan met school want zij hebben de sleutels in handen imo.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.324
    10.293
    113
    Wat andere ook aangeven in gesprek met juf en interne begeleider.

Onze zoon dit ook en ondanks dat school dingen ectea gaf hielp dit niks. Uiteindelijk de laatste 3 maanden naar gr 2 gegaan om met 5 jaar naar gr 3 te gaan. Bij devkleuters was hij klaar. Ze hebben cito gedaan en bleek dat hij ondanks hij toen niet in gr 2 les heeft gehad wel alle cito's op het hoogste niveau had gemaakt. Er viel dus niks te leren.

Zodra het thuis niet liep maakte we weer een afspraak. Op school liet hij zich wel horeno_O

Gr 3 was trouwens niks beter. Alleen versnellen is geen optie.

Inmiddels een grote knul van 7 en hij zit in gr 5. Niveau zit ergens eind 5 halverwege gr 6 dus ligt 1.5 / 2 jaar voor. Wij zijn dit jaar over gegaan naar een hb school omdat hij te ver voor liep en zijn oude school daar niet in mee kon gaan.

Hou korte lijnen met school is toch het belangrijkste.

9. Lizoe

Lizoe Lid

6 apr 2021
    11
    20
    3
    Ik sluit me bij de anderen aan: echt in overleg met school en hen mee laten denken. Intern begeleider hierbij betrekken. En onze school werkt bijvoorbeeld samen met een aantal andere basisscholen in het dorp om extra aanbod te kunnen bieden. Zo versterken ze mekaar, misschien heeft jullie school dat ook?

10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Wat handig is is zo verschillend per situatie. Wat kan er op school wel of niet, wat kun je als gezin wel of niet, wat wil ze zelf, etc.

Zo in eerste instantie heb ik twee tips. Luister naar je kind en plan op zeer regelmatige basis gesprekken met de leerkracht en IBer, bijvoorbeeld elke 6 weken.

Als je meer info wil stuur maar een PB. Ik ken ‘helaas’ genoeg voorbeelden van hoe het kan gaan…

11. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    We hebben over 2 weken 10 minuut gesprek. Juf gaf wel aan dat ze zien dat ze de taakjes makkelijk aan kan. Maar ook dat haar spraak achterloopt. Zucht. Ben benieuwd wat ze verder te zeggen hebben.

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik lees in je titel dat je zorgen hebt om je dochter, maar over welke zorgen heb je het precies?
    We kunnen natuurlijk wel wat dingen in gaan vullen, maar daar heeft niemand wat aan.
    Als we beter weten welke zorgen je precies hebt, kunnen we ook gerichter tips/adviezen geven waar je naar op zoek bent :)

PS: van welke maand is ze? Of ze net 4 of al bijna 5 is maakt ook wel verschil natuurlijk.

Deel Deze Pagina