lichaam (darmen) moeten wennen aan het feit dat we geen MSG (e621) meer eten??

Discussie in 'De lounge' gestart door Mayon, 20 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Interessant onderwerp. Weet niet zo goed of het echt verstopping kan veroorzaken. Probeer in ieder geval genoeg te drinken. Heb zelf net even wat info over e621 zitten zoeken op pubmed (voor degene die niet weten wat pubmed is, dat is een database waar alle gepubliceerde literatuur over allerlei medische/biologische/scheikundige onderwerpen staat). Ik heb daar verschillende artikels gelezen, maar merk toch dat ze elkaar redelijk tegenspreken. In 1 artikel lijkt er (onderzoek gedaan in 752 personen) dat er een associatie is tussen overgewicht en MSG. Echter een redelijk recent onderzoek (2010) onder 1282 personen laat zien dat er juist geen associatie is tussen MSG inname en overgewicht. Vorig jaar is een onderzoek gepubliceerd dat wanneer ratten alleen MSG te eten krijgen, dat ook geen overgewicht ontwikkeld wordt. Dus of die associatie tussen MSG en overgewicht bestaat, is nog echt de vraag. Dat neemt niet weg dat het verkeerd is om e621 te vermijden, je hebt helemaal gelijk als je er voor kiest om niet natuurlijke producten in je voeding te vermijden. Echter wil ik er wel op wijzen dat je niet alles klakkeloos van internet moet overnemen (sommige dingen op internet kloppen echt niet/zijn achterhaald).

2. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Haha :D Nee daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!

3. moi89

moi89 Bekend lid

14 okt 2010
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bedoelde eigenlijk dat het niet verkeerd is om e621 te vermijden.

4. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Maarre, dat spul zit overal in!! Ik gebruik al vrijwel geen pakjes omdat ik het zo lekkerder vind maar in zoveel andere dingen zit het toch ook?

5. Islah

Islah Niet meer actief

Wat ik altijd zo typisch vind is dat er gezegd wordt dat MSG tot overgewicht leidt, en dat Chinezen dit veel gebruiken e.d. Waarom zijn er dan weinig Chinezen met overgewicht..? (Vergeken met Europeanen/Amerikanen.)

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wat bedoel je daarmee?

7. bwoe

bwoe Actief lid

14 jun 2009
    180
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heel veel mensen krijgen last van hun maag-darmstelsel bij een (radicale) wijziging in het eetpatroon. Denk maar aan mensen die gaan dieten; die hebben vaak de eerste week last van obstipatie.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat valt wel mee, zeker de laatste jaren is het een trend geworden om 'geen kunstmatige smaak- en kleurstoffen' toe te voegen. Bovendien zijn het echt meer de kant en klaar producten waar het in zit, in veel chips zit bijvoorbeeld helemaal geen E621. Mijn moeder is allergisch voor E621 dus wij aten vroeger thuis altijd zonder....maar dat komt echt voornamelijk neer op het vermijden van kant en klare zakjes en pakjes, verder kun je bijna alles gewoon eten. Zeker de laatste jaren zijn producten als rookworst en vleeswaren gewoon zonder smaakversterker te krijgen.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh en tegen obstipatie, op je nuchtere maag een glas lauw water drinken en/of 2 kiwi´s eten.

10. Mayon

Mayon Niet meer actief

Hi! mijn obstipatie gaat iets beter dankzijn de lactulose van mijn dochter ;)

Eylem, alleen Lays naturel bevat geen 621 de rest wel, er staat dan vaak gistextract.

En ik eet het niet vanwege vergewicht of risico daarvoor maar om het schadelijk effect tegen je hersenen en neuronen. Maar eigenlijk ging de discussie hier niet over..

@Eten, het zit wel echt in veel dingen.. daarom richt ik me eerst ook alleen op 621, een hele belangrijke om te schrappn. (aspartaam nam ik al niet al schrik je waar dat ook in zit.. (soesjes, kauwgom, vla-flip campina, slimpie kinderranja... enz enz) Je moet je voedingspatroon wel aanpassen dat kost tijd en moeite maar iets dat je wilt lukt meestal wel, al loop ik nog wel eens ergens tegen aan.

Ik denk dus wel dat het door de verandering van het eten kwam ja. Nu hopen dat het goed bljift gaan.. Bedankt allemaal!

11. Mayon

Mayon Niet meer actief

water gedaan ;) plus noten, roggebrood, havermout, brinta, ontbijtkoek, hihi.. kan er weer om lachen..

12. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Van het merk Kneip het je voor de darmlora thee, er bestaan ook pillen ( vind ik persoonlijk wat beter want die thee is echt heel vies ) de pillen heten Waipiti pillen en die werken echt heel goed. TIP: Neem ze rond een uurtje of 10 in de avond en als je weet de volgende niets te hebben gepland, het moet namelijk de hele nacht inwerken en als je het te vroeg inneemt dan ben je de hele nacht op, als je die dingen hebt genomen en je moet dan moet je ook echt en kan je het echt niet ophouden, vandaar dat je beter niets kan plannen de volgende dag ;) .. Miss werkt het TS ?

Wat betreft de E nummers, tja het zou inderdaad kunnen dat je daardoor last krijgt van je darmen.

13. Mayon

Mayon Niet meer actief

dankjewel darlagirl, op dit moment is het niet meer nodig maar ik onthoud de tip zeker!

14. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    wij proeven van uit ons zelf zoet zuur zout en bitter
    glutamaat word ons gegeven

15. whitesaber

whitesaber Niet meer actief

Wat ik dus las is dat als we fast food eten dat juist die E-nummers ons hongerig maken voor bijv een big mac
    Een big mac zonder E-nummer zou dan lekker zijn maar geen honger erna veroorzaken toch?

16. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Als ik die artikelen allemaal lees over de (e) 621 nr's
    Dan zou ik denk ik toch al lang en breed hersenschade moeten hebben:D:D:)

17. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik heb het vanavond met mijn man eens gehad over die E-nummers (al vaker over gedacht maar door omstandigheden nooit aan toe gekomen...). Ons lijkt het ook wel zinvol om eens kritisch te kijken naar de E-nummer-inname hier, met name voor de kinderen en voor ons kan het ook geen kwaad natuurlijk..

Ik weet wel dat er boekjes zijn hierover, maar welke is nou duidelijk en overzichtelijk? En is het ook te doen om je eetpatroon aan te passen zonder een biologische winkel (of iets in die trant) in de buurt?
    Zou dan E621 de eerste stap zijn? het lijkt me onmogelijk om meteen ALLES uit te bannen, of heb ik dat mis?'

Kan iemand me helpen :)?

18. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    dit is erg interessant.

Heeft er iemand een specifieke site? Of E'nrs die je echt moet vermijden?

19. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    :D wie heeft die tekst over die E nummers eigenlijk geschreven? In hoeverre is dat waar vraag ik me dan af, ik heb het gevoel dat het allemaal erg aangedikt wordt. Verder ga ik me er in verdiepen vind het best een interessante materie.

Deel Deze Pagina