Tips tegen de onrust?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kristel86, 8 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Zoals in mijn onderschrift te zien is heb ik al 3x een vroege miskraam gehad..
    Nu ben ik dus weer zwanger en lijkt alles goed te gaan, maar toch maak ik me echt superzorgen :(

De eerste week maakte ik me heel erg druk om alles, maar dat is vrijwel snel weggegaan.
    Tot vandaag heb ik me dus eigenlijk niet zo druk gemaakt om de zwangerschap.

Maarja, nu heb ik komende woensdag een inwendige echo bij de gynaecoloog en we hopen natuurlijk dat we dan een kloppend hartje te zien krijgen.
    Alleen hoe dichterbij woensdag komt, hoe drukker ik me ga maken...
    Ik ben zoooo bang dat het niet goed zit :(
    Ik heb de hele tijd huilbuien en ik word kotsmisselijk van de stress, waardoor ik niet goed kan eten ed.
    Aan de ene kant wil ik ook helemaal niet naar de gyn woensdag, gewoon vanwege de angst voor slecht nieuws... :(

Het zijn nog 'maar' 2 dagen, maar op dit moment lijkt het wel een eeuwigheid tot het woensdag is..

Weet iemand toevallig iets om me gerust te stellen?
    En misschien tips om de dagn snel door te komen?

Mezelf proberen bezig te houden lukt niet echt, ik kan mn concentratie namelijk bijna nergens bijhouden :(
    Een beetje peptalk kan ik dus eigenlijk wel gebruiken...
    Hopelijk kan iemand mij die geven..

2. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Denk gewoon dat piekeren er niks aan zal helpen.
    Ga van het beste uit.
    Zwanger zijn is een risico nemen, je zal je hele zwangerschap wel iets vinden om over te piekeren.
    Maak van die 2 dagen het beste want er is heel veel kans dat je nu stresst voor niks meid!

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik weet dat piekeren niet helpt, maar het is zoo moeilijk om die gedachtes weg te krijgen :(
    Wat ik al zei, het is al zo erg dat ik gewoon niet kan eten ervan...

Ik ben superblij dat ik zwanger ben, maar deze eerste weken vind ik het eerlijk gezegd helemaal niet leuk. Kan er gewoon niet van genieten :(

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hey meid, ik heb helaas geen tips voor je maar ik wil je even veel sterkte wensen. Er zijn een hoop mensen die met je meeduimen en aan je denken dat jullie goed nieuws te horen krijgen!

5. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Gewoon rustig blijven, meer kun je niet doen.
    En lees in een ander topic dat je nog rookt, misschien kun je beter stoppen, wellicht dat je je onbewust toch schuldig voelt daarover?

De eerste weken lijken echt ellenlang te duren, maar als je de 12 weken eenmaal voorbij bent, vliegt de tijd!
    Succes!

6. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @marriedgirl:
    Helaas is t nog iets erger...
    Ik voel me bewust schuldig dat ik nog rook en schaam me echt diep hiervoor :oops:
    Ik ben ook ontzettend bang dat ik hierdoor schade aanricht bij mn kindje..
    Het ergste is alleen dat ik desondanks nog niet de kracht heb gevonden om helemaal te stoppen...
    Geloof me als ik zeg dat ik echt ontzettend mijn best doe...
    Ik ben vanaf de positieve test al naar 2 sigaretten per dag gegaan ipv 20 zoals voor de zwangerschap.

Zelfs die 2 vind ik al erg, maar op dit moment helpen die 2 sigaretten mij de dagen door naar de echo..

Misschie nis het moeilijk te begrijpen en dat snap ik heel goed..
    Want eerlijk gezegd snap ik mezelf ook niet hiermee :( :oops:

Ik ga iig al mijn moed en kracht verzamelen om, als de echo goed is woensdag, helemaal te stoppen!

En hopelijk willen mensen op het forum me ook hierbij steunen en duimen voor me ;)

7. shanice81

shanice81 Actief lid

15 mei 2008
    321
    0
    0
    apeldoorn
    tis bijna woensdag :D ,.nog heel eventjes geduld,,,.
    Hoop dat je een mooie echo zult hebben,,. ;)
    Maar maak je niet al teveel zorgen(ook al is dat moeilijk) stress is namelijk ook niet goed ,.en roken al helemaal niet,.je hebt een doel nu voor ogen ga ervoor! en probeer die peukjes telaten liggen.....

Laat je wel ff weten hoe het woensdag gegaan is?

Groetjes

8. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Kristel, misschien helpt het je om de dingen op te schrijven. Ik heb zelf een mooi zwangerzapsnotitieboek gekocht, daar staat de ontwikkeling van je kindje in en heb je de ruimte om zelf te schrijven. Ik ben altijd een enorme piekeraar geweest en heb er veel aan om het van mij af te schrijven.
    Verbied jezelf om op het internet te kijken wat er allemaal nog mis kan gaan! Ga geen extra testen of zoiets doen. Dit soort dingen maken je alleen maar onzekerder. Stress is ook niet goed.
    Ga op zoek naar wat afleiding. Schrijf al je zorgen op, sluit het boekje en ga wat leuks doen. Koop wat lekker voor jezelf. Een lekkere doucheschuim/bodylotion een stapel chocoladeletters in de aanbieding, ga lekker uit lunchen.

Zorgen maken blijf je, dat duurt zolang je zwanger of moeder bent!
    Vergeet niet dat al je gevoelens versterkt worden door de hormonen. Het is niet niks dat er in je lijf gaande is. Accepteer dat je lijf dit met je doet. Huil lekker uit.
    Dat roken niet goed is weet je en je bent al goed op weg. Zoek anders hulp hiervoor. Bij Stivoro of via je VK of HA. Of het lukt is een tweede maar wellicht geeft het je wat rust als je er mee bezig bent om echt te stoppen.

De eerste echo is altijd spannend. Die zenuwen horen erbij.
    We zijn hier om elkaar te steunen. Dus ik hoop dat je er iets aan hebt.

9. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Xaar: Bedankt voor de tip, ik ga het zeker proberen! Ik heb zelf ook een zwangerschapsweekboek, maar helaas is daar te weinig ruimte om alles op te schrijven waar ik over nadenk :(
    Maar ik zal morgen eens gaan kijken voor een blanco notitieboek oid, dat ik daar alles kan schrijven wanneer ik wil :)
    Ik ga het gewoon proberen!

En tja, wat betreft het roken..
    Ik heb al 2x eerder (toen ik nog niet zwanger was of bezig was om zwanger te worden) hulp gevraagd bij de huisarts, bij 2 verschillende zelfs nog, en allebei stuurden ze me naar huis met: je moet gewoon stoppen, daarbij kan ik je niet helpen..
    Ja, lekkere huisarts ben je dan :(

Maargoed, als woensdag alles goed zit gaan die laatste sigaretten die ik nog in huis heb gewoon de deur uit :)

10. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Laat je niet afschepen. Als jij wilt stoppen en het moeilijk vind dan kan je hulp vragen.
    Kijk een op STIVORO.nl of vraag info bij je VK. Je bent echt niet de enige. En anders misschien alternatieve geneeswijze zoals accupunctuur (kan je ook helpen om je beter te ontspannen)
    Vervelend dat je HA duidelijk zijn mening laat meespelen. Het is goed dat je er mee bezig bent. Wat andere vinden is niet belangrijk!
    Wees trots op jezelf! je verdient het.

11. Niet meer actief

Ook ik heb meerdere miskramen gehad en ook 3 heerlijke kids staan daar tegenover.
    Nu ik zwanger ben slaat ook de twijfel toe en ik herken je gevoel.

Ik mag vanmiddag weer op controle en weet dat ik dan weer even gerustgesteld ben tot de volgende controle (als alles goed is natuurlijk)

Mij helpt het ook om alles op te schrijven, je gedachten, je twijfel, je verwachtingen.
    Als ik teruglees denk ik wel eens, jeetje!
    Maar het lucht op dat moment heel erg op, eerlijk schrijven wat in je omgaat!
    Ik hou het bij op een blog, en mijn vriend heeft ook aangegeven het graag te willen lezen als alles goed blijft gaan. (nu kan ik alleen het lezen, zit wachtwoord op, dan blijft het ook prive ;))

Heb je niet iemand waar je lekker je hart kan luchten?

Morgen is het zover... dan ga je vast een mooie echo krijgen en gaan je sigaretjes voorgoed de deur uit!

Ik duim met je mee en hoop dat je de laatste dag ook nog goed doorkomt!

Veel liefs

12. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Kristel, hoe voel je je vandaag? Nog maar een dagje. Schiet toch al weer op. Hoe laat ben je aan de beurt?
    Ga je bij de VK of bij de Gyn?

Ik las nog een artikeltje wat je misschien interesseert op de babyboom pagina-het staat hieronder.Mocht het je toch nog meer moeite kosten dan kan je misschien hier wat hulp vinden.

Ga je de overige sigaretten morgen ritueel weggooien/verbranden/verzuipen? Je moet het wel even mooi afsluiten toch? en jezelf daarna trakteren op een lekker MAMA bodylotion of een mooi (zwangerschaps)boek of zelfs het eerste paar sokjes (als je dat al wilt..) Dan is het begin van een nieuwe periode!

Heel veel succes en hou ons op de hoogte.

groetjes

hier het artikel:

Nederlandse kinderartsen krijgen een training om rokende ouders meer aan te sporen tot ander gedrag. Dit in het kader van het project 'Kinderarts en Motivational Interviewing (K&MI)'.
    jonge kinderen, meeroken, roken, stoppen met roken
    Kinderartsen tegen rokende ouders

In 2009 beginnen vijf kinderartsen aan een opleiding die hen moet helpen ouders die roken van het roken af te helpen.

Het doel is kinderartsen door middel van motiverende gespreksvormen het rookgedrag van ouders te beïnvloeden. Ouders worden niet streng toegesproken, maar gemotiveerd om zelf het probleem te benoemen en op te lossen.

De gezondheidsrisico's van meeroken zijn groot, zowel voor ongeboren kinderen als voor opgroeiende kinderen. Een recent rapport van het RIVM laat zien dat blootstelling aan omgevingstabaksrook kan leiden tot onder meer een grotere kans op wiegendood, een verlaagd geboortegewicht, aandoeningen van de lagere luchtwegen, astma, middenoorontstekingen en mogelijk ook bepaalde vormen van kinderkanker.

Bron: Gezondheidsnet

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik doe mijn best hoor, maar ik begrijp het niet:
    je hebt 3 miskramen gehad, je maakt je superzorgen om de gezondheid van de baby en toch blijf je roken.... :(

Ik val je niet aan, maar de gezondheid van de baby is toch JUIST de grootste drijfveer om te stoppen? Je kent de risico's.

En waarom pas stoppen als je woensdag een kloppend hartje hebt gezien, daarna kan je toch ook nog een miskraam krijgen? Je kan het niet uit blijven stellen!

In het belang van de gezondheid van je baby kan je beter gelijk stoppen.
    Bij STIVORO hebben ze buddies die je kunt bellen als je er 1 op wilt steken.
    Maar als je alle sigaretten en toebehoren de deur uitgooit, kan je er geen 1 opsteken!
    Ik snap de huisarts wel een beetje; hij kan niet je handje vasthouden, stoppen moet je echt zelf doen.
    Misschien ben je aanvullend verzekerd en kan je hulp krijgen via een bepaald programma oid?

Succes ermee; waar een wil is, is een weg! ;)

14. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Ik had gisteren in het roken-topic ook al gezegd dat ik er spijt van heb dat ik heb gezegd dat ik rook... Want ookal worden dingen niet aanvallend bedoeld, ik krijg er wel commentaar op omdat niemand t begrijpt. Ik begrijp het zelf ook niet, dus wat dat betreft denken we allemaal hetzelfde ;)

Maargoed, voor degenen die willen weten hoe e nwat met het roken:
    Ik heb gisteravond voordat ik naar bed ging (en dat was al om 19.30 uur) mijn laatste sigaret opgerookt en bij deze rook ik nu dus niet meer.
    Ik ben op het moment ook kotsmisselijk dus ik moet ook helemaal niet aan sigaretten denken en heb t laatste pakje wat ik nog had in de kliko gegooid ;)

Hopelijk is het commentaar wat het roken betreft nu dus ook afgelopen :)

Wat betreft de zorgen, die zijn er nog steeds natuurlijk, maar mijn man is vandaag gelukkig thuis. Hij werkt nu thuis, dus ik ben niet zo alleen, dat scheelt al een hoop, want als ik alleen ben maak ik mezelf echt gek.

Iig bedankt voor de tips allemaal en ik hoop dat ik morgen goed nieuws en een mooie foto kan komen brengen :)

15. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Applaus voor jou Kristel.
    Mijn mening wb het roken doet er niet toe. Je opende dit topic om je zorgen een beetje weg te kunnen nemen en daar heb je groot gelijk in.
    Ik moet zeggen dat ik het heel goed van je vind dat je ze weg hebt gegooid. Dus van mij een schouderklopje.
    Fijn dat je man thuis is.
    Ik kijk uit naar morgen om je goeie nieuws te lezen!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Echt heel goed! Volhouden!

Rookt je man zelf ook of is die samen met jou gestopt?

Probeer zeker de komende dagen zo min mogelijk met rook/rokers in aanraking te komen. Als je het niet meer houdt; ga even lopen/fietsen of neem een lekkere douche/bad, verwen jezelf met een leuk tijdschrift of cd oid, eet veel kauwgum of zure appels of mandarijnen, dat hielp bij mij!

Na een paar dagen zal je je al beter voelen en frisser; je hebt meer lucht, ruikt en proeft meer etc.

Je mag trots op jezelf zijn!

17. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Mijn man heeft nooit gerookt dus hij is ook wel blij dat ik gestopt ben ;)
    Hij heeft me oo kal vaker van het roken af geprobeerd te helpen maar niks lukte..
    Ja de zwangerschap de eerste keer... Maargoed, na de mk ben ik meteen weer begonnen door de stress die de mk meebracht :(

OP het moment drink ik heel veel water, maar ik moet zeggen dat ik er eigenlijk niet zo'n moeite mee heb nu... Gewoon doordat ik hartstikke misselijk ben moet ik niet aan roken denk ;)

Maargoed, het wordt nu echt een rokentopic en dat is de bedoeling niet... ;)

18. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Nou, voor degenen die nieuwsgierig zijn:

HET HARTJE KLOPT! :whistle: :D

Wat mooi om te zien! :D :D
    En echt alle stress viel in 1 klap van me weg :D

Ik ben een paar dagen korter zwanger dan we dachten, maar dat maakt t alleen maar leuker, want nu blijkt dat het een huwelijksnachtbaby is! :D

19. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Gefeliciteerd meis! En nu gaan genieten he ;)

20. Su80

Su80 Lid

1 feb 2008
    34
    0
    0
    Wat een opluchting! Gefeliciteerd en geniet ze!

Deel Deze Pagina