De titel zegt het al. Ik ben benieuwd naar de meningen. Kan iemand, in bijvoorbeeld de bijstand, een hechte vriendschap opbouwen met iemand die zich nooit zorgen hoeft te maken om geld en wat hij uitgeeft? No strings attached. Dus echt een pure vriendschap. Zouden jullie dat persoonlijk kunnen? Waarom wel/niet? Ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik denk dat dat wel kan, maar je moet er wel echt energie n steken. Ik kan me voorstellen dat als iemand geld in overvloed heeft die zijn amusement ook meer buiten de deur zoekt. Als je dan maar net rondkomt per maand moet e daarin al snel afzeggen... En daar moet je dan wederzijds wel tegen kunnen.
Ja prima hoor. Heb vriendinnen die naar de voedselbank gaan en vriendinnen die 5 x per jaar op vakantie gaan. Zelf hebben we modaal en zitten eerder niveau voedselbank dan geen zorgen om geld. Het is gewoon kwestie van rekening houden met elkaar. Gaan we eten als vriendinnen gaan we bij niet naar een 5 sterren restaurant maar bijv wokken of gezellig thuis eten. Elkaar vooral accepteren
Ik denk dat je vooral moet uitkijken met jaloezie.. matrealistisch (schrijf vast verkeerd) gezien... dat armen geen hoge verwachtingen gaat krijgen
Ik denk dat het zeker wel mogelijk is! net wat lizz zegt, het enige verschil wat het maakt, is dat degene met meer te besteden dus ook vaker dingen buiten de deur doet, en degeen met minder inkomen zn plezier in huis zoekt.... denk dat het afwegen is... hier merk ik er eigenlijk niet zoveel van... maar misschien komt dat ook meer omdat ''wij'' goed zitten..en bepaalde vrienden ook.... maar denk zeker wel dat vriendschap mogelijk is!
Ik denk dat vriendschap eerder te maken heeft met jou als persoon dan je bankrekening. Als je niet gelukkig bent met wat je hebt, steeds weer naar de ander kijkt en jaloers bent aangelegd is een vriendschap sowieso gedoemd te mislukken. Dan kan je nog zo arm of rijk zijn. Overigens spreek ik uit ervaring. Ik had 'vrienden' die het hartstikke goed voor elkaar hadden, onderaan de streep niet meer of minder dan ons en tóch was het niet goed genoeg. Ging van kwaad naar erger, er zijn knallende ruzies over geweest tot ik me besefte dat ze ons nooit het licht in de ogen zouden gunnen, niet zolang zij niet tevreden waren met wat ze hadden. En wij hadden geen zin om daar op te wachten, langer aan een dood paard te trekken en als stront te worden behandeld... Zo liep een vriendschap van 15 jaar op de klippen.
Ja, waarom niet? Vriendschap heeft toch te maken met een 'klik'? Goed met elkaar kunnen praten, genieten van elkaars gezelschap. Daar komt geen geld aan te pas, wat mij betreft. Je zult alleen de activiteiten een beetje af moeten stemmen op de draagkracht van de armste. Maar ik zou echt geen vriendschap verbreken omdat mijn vriendin geen geld heeft om naar de bioscoop of het terras ofzo te gaan. Dan gaan we toch wat anders doen? Zelf vind ik het ook geen punt om te trakteren. Maar ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen het leuk vindt om steeds getrakteerd te worden, omdat ze het zelf niet kunnen bepalen. Dus daar zul je dan richting elkaar wel open en eerlijk over moeten zijn.
Vriendschap is belangrijker dan geld. Een vriendschap is onbetaalbaar. Dus of je dan arm of rijk bent in een goede vriendschap ben je gelijk
ik denk zeker dat dat kan, mits er wederzijds respect is. Dat geen van beide vooroordelen heeft over arm of rijk en dat men elkaar in de waarde laat en rekening houdt met elkaar, zonder neerbuigend ofzo te zijn. Zal echt heel erg aan de persoon in kwestie liggen. Ik heb hier bv wel eens uitspraken gelezen als: "het is niet eerlijk dat wij steeds meer moeten afdragen omdat we goed verdienen, want we werken hard voor ons geld." Ik denk dat zo iemand niet een echte vriendschap kan hebben met iemand met het minimumloon, want zo'n uitspraak kan opgevat worden als dat mensen met minder loon niet hard werken.
ja waarom niet? Ik heb het een tijdje gewoon goed gehad en mijn vriendin had toen amper te eten. Ik heb me nou nog nooit bedacht dat dat niet mogelijk was tussen ons. Tuurlijk heb ik haar vaak geholpen want ik liet haar en dr kids echt geen honger lijden maar heb dat nooit als liefdadigheid ofzo gezien. Zij zou dat ook voor mij doen.
Als het echte vriendschap is wel ja. Maar ken ook 'rijke' mensen die uit de hoogte doen tegen iedereen die dingen goedkoper doen dan zij. Vervelend.
Ik persoonlijk heb nooit in deze situatie gezeten maar door de huidige crisis merk ik wel dat bij kennissen dit erg speelt. Vandaar mijn vraag. Wat ik inderdaad veel tegenkom is jaloezie. Vriendschappen die al eeuwen oud zijn lopen in de praktijk toch vaak op de klippen door deze 'kloof'. Deze personen zeggen het wel te kunnen, een vriendschap opbouwen/onderhouden, maar toch pakt het uiteindelijk anders uit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat ik zou doen en of ik het zou kunnen. Ik zou het graag willen kunnen, een vriendschap onderhouden in zulke omstandigheden! Ik zit verder niet in deze situatie dus ik kan er niet over oordelen. Toch houd de vraag mij erg bezig. In deze wereld, waar toch alles om geld lijkt te draaien, is een vriendschap daar op de lange termijn werkelijk tegen bestand?
Ja dat kan. Mijn beste vriendin heeft torenhoge schulden en amper geld om de week door te komen, wij zelf hebben het goed, kunnen 3x per jaar op vakantie en in principe genoeg leuke dingen doen per maand En toch is zei nu al 8 jaar mijn beste vriendin! We waren wel vanaf jongs af aan vriendinnen. zei maakt nu andere keuzes met haar geld en toekomst dan ik zou doen, vandaar dat zei in de situatie zit waar ze nu in zit maar dat veranderd niet haar als persoon.. Ze blijft nog steeds diegene waar ik het hardst mee kan lachen en wie ik het meest kan vertrouwen/op terug kan vallen
Waarom niet? Wij hebben over het algemeen niks te klagen als het om geld gaat (en we hebben echt geen vetpot) waar een aantal familieleden en vrienden wel zorgen hebben. Ik ben iemand die, als het kan, heel vrijgevig is en ook graag deelt met vrienden. Als ik graag bijv. met mijn beste vriend uit eten wil en hij heeft het geld niet, nou, prima, dan betaal ik toch? (mits de financien het toelaten) En andersom is het precies zo. ECHTE vriendschap draait niet om geld of materiele zaken en als dat wel het geval is dan is het m.i. geen echte vriendschap
Ja tuurlijk kan dat, onze vrienden heb geen geld te kort maar zouden ze dat wel hebben zou ik ze niet willen missen.
ja absoluut! ik heb jarenlang een vriendin gehad die echt amper haar kont kon keren financieel alleenstaand met 2 kinderen en maar een paar tientjes om van te leven.... en ik destijds een ruim salaris, thuiswonend, geen kosten maar dat maakte onze vriendschap absoluut niet minder en daar waar kon legde ik die extra euro's wel neer en nu , nu staan we financieel gelijk, en onze vriendschap is er geen spat door veranderd!
Ik denk eerder dat zo iemand al zijnde zogenaamde arme geen vriendschap kan hebben met iemand die dat zegt.... als je het namelijk zo negatief interpreteert dan is er al een scheve verhouding... Je trekt zo'n quote nogal uit zijn verband hè want het gaat hierom het afdragen van een hoger belastingtarief... Maar het kan prima. Het is misschien wat lastiger om een vriendschap op te bouwen maar zeker een vriendschap die eerder ontstaan is, is prima te handhaven omdat het hier allang niet meer gaat om het delen van ervaringen gaat maar om het delen van emoties. Ben trouwens meer dan bereid om iets voor iemand te betalen maar ik leen geen geld uit, zeker niet aan vrienden. Dit geeft alleen maar ellende.