Hallo meiden, Ik vroeg me af hoeveel uren of dagen na de bevruchting het lichaam het hormoon HCG gaat produceren? Heeft iemand enig idee...
volgens mij ligt dat per persoon verschillend. zo test de een nog voor haar nod positief dus genoeg hcg en de ander pas 2 weken overtijd..
ja dat idd sowieso.. pas vanaf de innesteling... maar tis wel bij iedereen verschillend wanneer t te meten is...
Hcg maak je aan vanaf de bevruchting, dus niet vanaf de innesteling. Na twee weken is het bij de meeste vrouwen hoog genoeg om te testen. Op je menstruatie dag komt dat dus neer. Tenminste dit zegt internet, haha. Het zwangerschapshormoon HCG Zodra het ei bevrucht is, zelfs wanneer het nog geen tiende van een millimeter groot is, produceert het al het eerste hormoon HCG (Humaan Chorion Gonadotrafine). Zonder dit hormoon zou het ei niet in de baarmoeder kunnen overleven. HCG heeft een invloed op het gele lichaam (dat zich vormt uit de Graafse follikel waaruit de eicel is gesprongen) dat zo progesteron blijft produceren. HCG maakt het dus mogelijk voor het ei om zich in te nestelen en zich te ontwikkelen in het baarmoederslijmvlies door de werking van eierstokken te blokkeren en menstruatie te vermijden. HCG wordt het zwangerschapshormoon genoemd omdat het de zwangerschap aankondigt. Het is dus een drieletterwoord dat al velen gelukkig heeft gemaakt... Doordat HCG al vanaf de 14de dag in de urine van een zwangere vrouw opgespoord kan worden, zijn de urinetests gebaseerd op het opsporen van dit hormoon
Nope, vanaf de innesteling. Dat is ook één van de redenen waarom de ene vrouw eerder positief test dan de ander. Omdat de tijd tussen eisprong en innesteling kan varieren van 4 dagen tot soms wel 12 dagen... Beetje een vreemde uitleg hoor, want hCG wordt niet dor het eitje zelf gemaakt, maar door de placenta. En meteen na de bevruchting is er nog geen placenta En de blokkering van een eisprong en menstruatie wordt meteen na de eisprong geregeld door Progesteron, niet door hCG. Anders zou je een paar dagen na je eisprong al ongi worden (want ook zonder bevruchting word je niet meteen ongi) En dan zou de pil niet werken... In de pil zit namelijk géén hcg waar je eisprong en menstruatie van onderdrukt wordt, maar Progesteron
tja je moet ook niet alles geloven wat er op t internet staat he hoor heel veel mensen die dat dus wel doen, dan krijg je verhalen van.. jaaa maar op internet staat dat een cyclus 28 dagen is... (op sommige sites staat dat er dus gewoon, tja en als je dan nog een leek bent dan geloven ze dat dus ook nog) internet is enorm fijn, maar geeft soms ook verkeerde info
ik heb dit ook gevraagt aan mijn ha en zei zij ook dat het hormoon pas begon vanaf innesteling! groetjes sofie
Een leek met wat? Internet? Zwanger zijn? Ik heb al twee zonen van bijna 8 en 6. Dus op dat punt zal ik wel niet meer zo'n leek zijn. Ik zit al achter de pc sinds ik klein ben dus op dat punt valt het ook wel mee. Natuurlijk gaan sites uit van een cyclus van 28 dagen, je moet toch een voorbeeld nemen. Maar alleen even een kleine uitleg, een eisprong heb je bijna altijd twee weken voordat je menstruatie begint. Als je nu een cyclus heb van 28 dagen of 40 dagen. In de eerste week na de bevruchting (wat in de eileider begint maak je ongeveer o tot 5 hcg aan. In de tweede week is dat 7 tot 426. Als je nu pas hcg aan maakt na je innesteling wat tussen 5 en 7 dagen is na de bevruchting dan zou dat betekenen dat je in de eerste week zit van je hcg waarde en zou testen dus onmogelijk zijn. Waarom de ene vrouw wel postieftest op de nod dag en de andere niet heeft dus alles te maken met de tweede waarde week van de hcg. Volg je me nog? Nou over Progesteron, het klopt dat je dit maakt bij je eisprong, daarom word je ook niet gelijk ongesteld na een onbevrucht eitje maar twee weken later. En dankzij de hcg blijf je dit aanmaken waardoor je menstruatie uitblijft. Bij een onbevrucht eitje stopt de aanmaak dus waardoor je ongesteld word. Als je me niet gelooft, dan vraag je het toch aan de gynaecoloog.
Wat jullie willen dames. Deze informatie heb ik trouwens niet alleen van internet. Alleen de uitleg tekst bedoel ik daarmee. Of ik word door ziekenhuis verkeerd ingelicht jaren geleden of de dame hier boven. En werkelijk waar wat maakt het eigenlijk uit. Het beste is te testen bij je nod en iedereen zijn hcg waarde is anders rond die tijd.
@Kaantje: Ik heb heel erg het idee dat je je aangevallen voelt... Marieke gaf alleen een voorbeeld en daarin heeft ze over een leek, maar dat wordt bedoelt in de algemeenheid dat er dus mensen zijn die pas net beginnen en alles maar aannemen wat ze lezen (zoals dat een cyclus 28 dagen hoort te duren) op internet, maar niet alles op internet is waar. Dus voel je niet meteen aangevallen, want het is niet op jou gericht Sommige artsen lullen ook maar wat hoor! Een mooi voorbeeld: 2 verschillende artsne vertelden mij dat een b12-tekort NIET voorkomt bij jonge mensen, alleen bij bejaarde mensen... Maar wie heeft er hier een b12-tekort? Precies, moi En met mij zijn er GENOEG jonge mensen die dit hebben... Dus echt hoor, geloof niet alles wat 1 site je verteld, maar ook niet alles wat 1 arts je verteld
Ik sluit me aan bij Kaantje, want mijn gyn zei ook dat het HCG al aangemaakt word vanaf de bevruchting en daarom dus ook dat een test vroeg positief kan zijn. Bij deze zwangerschap testte ik namelijk met 2 weken en 4 dagen al positief. Bij een eerdere miskraam al 6 dagen voor de NOD.
Die placenta zit er ook nog niet met 4 weken en dan heb je al HCG. Vanaf 8 weken komt de aanleg van de placenta, met 9/10 weken neemt de placenta het over van de dooierzak.
Nee, hoor ik voel me niet zo snel aangevallen. Ik ben alleen niet op mijn mondje gevallen en hou wel van een discussie. Werkelijk waar ik wou dat ik een leek was op sommige gebieden
dank je kristel want zo bedoelde ik het inderdaad. ik viel jou helemaal niet aan kaantje, ik had t over t algemeen om inderdaad een voorbeeld te noemen. in feite maakt t niet zoveel uit lijkt mij wanneer er hcg voor t eerst vrij komt, maar belangrijker lijkt mij wanneer je t kan meten toch? .. en dat is bij iedereen verschillend..
haha ja kaantje, dat zou ik ook nog wel eens willen! dat ik een leek was! ik zou wel weer eens willen zijn zoals in t begin, voor dat we gingen tempen, voordat we met ovutesten in de weer gingen, voor we de malle molen in gingen ...
Marieke, ik ben wel een leek als het gaat over ovulatie testen en tempen, dat heb ik nooit hoeven doen. Als ik zo de tekst onder je naam lees dan ben je al erg lang bezig om zwanger te worden. Ik hoop werkelijk voor je dat je snel een positieve test in je handen mag hebben en negen maanden later een wolk van een baby. Mijn stiefmoeder heeft er 15 jaar over gedaan om zwanger te raken, dus ik weet dat alles mogelijk is. En jou tijd komt zeker ook!
dank je kaantje! wij zijn nu 2 jaar aan het proberen om een kindje te krijgen... maar in vergelijking met die 15 jaar is dat natuurlijk nog niks! sjonge 15 jaar zeg... mag toch niet hopen dat t zo lang gaat duren hihi hopelijk krijgen je zoontjes er snel een broertje of zusje bij!