Alle eet vragen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Biancaaa, Apr 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Biancaaa

Biancaaa Fanatiek lid

May 22, 2006
    1,852
    0
    0
    Flevoland
    omdat er zoveel vragen zijn omtrent het eten leek het me handig om er een apart kopje van te maken waar iedereen zijn vragen omtrent eten kwijt kan..

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Die is er onlangs al geweest onder gezondheid dacht ik over wat wel en niet!

3. Biancaaa

Biancaaa Fanatiek lid

May 22, 2006
    1,852
    0
    0
    Flevoland
    mag je trouwens wel gewoon de potjes met fruit eten van Hak?? dat is namelijk weer iets nieuws..
    En rouwkost uit een zakje?

4. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

Oct 21, 2006
    2,308
    0
    0
    hoi, ik zou echt niet weten waarom potjes groenten en rauwkost uit een zakje niet zouden mogen.

echt, er zijn maar een paar dingen die je echt niet mag, zoals roken, alcohol, rood vlees, en rauwe kazen etc.
    verder is alles met teveel ervoor nooit goed.

joyce

5. Roema

Roema Actief lid

Dec 31, 2008
    265
    0
    0
    Accountmanager
    Brabant
    Heb wel weer gelezen dat sla uit een zak niet te oud moet zijn. Geen 35% artikelen bij de AH dus wat dat betreft..

6. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

Nov 7, 2007
    2,717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik hoorde van een collega dat snijworst ook niet goed is klopt dit?
    ik lus eigenlijk verder niet veel op brood alleen cervelaat en snijworst

liefs

7. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
  8. Mili

Mili VIP lid

Feb 23, 2007
    6,199
    0
    0
    Enneh voor wie de link niet kan openen ;) :

Niet doen tijdens zwangerschap

Bij zwangerschap zijn sommige voedselinfecties extra gevaarlijk. Besmetting met schadelijke bacteriën in eten is te voorkomen door:

vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is. Eet geen rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio. Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt en daarom wel veilig.

alle groente goed te wassen
    te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten
    geen rauwmelkse zachte kaas te eten
    geen voorverpakte gerookte vis te eten

Onderstaand overzicht geeft een overzicht van deze en andere dingen waar risico's aan kleven bij zwangerschap, met een toelichting.

Oppassen met en Waarom?

Alcohol drinken > Kans op nadelige gevolgen voor het kind.

Roken > Roken is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen > Lijnen geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever en leverproducten. Eet geen lever en beleg niet meer dan één boterham per dag met producten die gemaakt zijn van lever, zoals paté, leverworst of Hausmacher. >
    Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees > Kans op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen >Kans op besmetting met toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk
    > Kans op besmetting met de listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind.

(Gerechten met) eieren die niet goed gaar/niet hard gekookt zijn >Kans op salmonellabesmetting.

Voorverpakte vis, zoals gerookte zalm > Kans op listeriabesmetting

Meer dan twee porties vette vis per week eten!
    Vis is heel gezond, zeker ook voor zwangeren! Maar met het oog op dioxines is meer dan twee porties vette vis per week (300 gram) onverstandig.

Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en verse tonijn. Het advies is maximaal 1 portie per week van 100 g.Tonijn uit blik bevat veel minder kwik en dioxines dan verse tonijn. Tot maximaal 2 porties tonijn uit blik per week is daarom geen probleem. Roofvissen kunnen relatief veel kwik en dioxines bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades
    >Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken >Sommige kruiden zijn schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan vier koppen koffie drinken per dag >Te veel cafeïne is niet goed voor het kind.

Veel drop eten >De stof glycyrrhizine in drop kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken >In kalebaskalk kan veel lood zitten.

9. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hoorde ook ergens dat je geen Red-Bull mag drinken. Klopt dat?

10. Lepeltje

Lepeltje Niet meer actief

Ja dat heb ik ook gehoord! Dat redbull dus echt absoluut niet goed is voor je kindje. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of dat echt waar is..

xxx

11. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Geloof dat Redbull wel mag maar dan moet je wel de rest van de dag op je cafeine letten (koffie, thee, cola) Meestal staat op het blikje wel met hoeveel koppen koffie het vergelijkbaar is.

12. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik ben verslaafd aan kaneelthee met melk :D:D Heerlijk. mag dat ook? Maarben er vanochtend achter gekomen dat ik zwanger ben en heb er totaal geen ervaringen mee :oops:

13. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Ja maar volgens mij moet je de rauwkost in een zakje wel eerst goed afspoelen blijkbaar.
    Dat deed ik altijd al, maar sommige mensen doen dat ook helemaal niet.

14. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Snijworst en cervelaat en zo mag je hartstikke WEL hebben. Is gewoon bewerkt! De meeste vleeswaren zijn bewerkt en mag je dus gewoon hebben (op rosbief na, dat is rauw). Ook rauwe ham mag je hebben, die naam is eigenlijk verkeerd want rauwe ham is altijd gedroogd of gerookt. Ham is namelijk van een varken en ook niet-zwangere mensen mogen geen rauw varken eten (zelfs niet goed voor honden). Dus dat is altijd gerookt, gekookt of gedroogd.

15. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Mag je gewoon hebben. Niet te veel, want het SCHIJNT (is dus niet zeker hoor) dat te veel kaneel (maar dan heb je het over een heel kaneelstokje denk ik per dag) niet goed is voor het kindje. Maar in kaneelthee zit zo weinig echte pure kaneel dat dit echt geen kwaad kan, dus een kopje kaneelthee kan echt geen kwaad (doe ik ook, en kaneelijs en ontbijtkoek en stroopwafels, mmmmmm jammie :D ) Maar eet dus maar voor de zekerheid niet te veel kaneelstokjes op...

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kom weer heel malle dingen tegen! :)

Snijworst mag je natuurlijk en groente en fruit uit een potje ook.

Sla/rauwkost uit een zakje? Mmmm, doe er voorzichtig mee, er kan listeria in zitten:

"Daarnaast is het verstandig gekoelde levensmiddelen niet te lang te bewaren. Dat geldt vooral voor producten die gekoeld lang houdbaar zijn, zoals vleeswaren, kant-en-klaarmaaltijden en salades.

Koelen belangrijk
    Listeria kan van nature voorkomen in rauwe producten. In tegenstelling tot andere bacteriën blijft listeria zich in de koelkast vermenigvuldigen. De bacterie groeit op koele producten wel langzamer dan op ongekoelde levensmiddelen. Daarom is het belangrijk producten die gekoeld bewaard moeten worden, ook werkelijk koud te houden."

Als je het koopt, let dan op de datum en was het altijd nog na!
    Als er een laagje water in het zakje drijft en de snijranden zijn bruin, dan zou ik het toch echt laten liggen!
    Listeria houdt van een koele vochtige omgeving, dus het klimaat zin zo'n zakje sla is een ideale kweekvijver.

Je moet geen kilo kaneel op een dag naar binnen werken, maar er is niks met normale porties kaneel als in thee of gebak oid.

Redbull lekker laten staan! Zitten veel te veel schadelijke stoffen in voor een zwangere!
    http://www.redbull.nl/#page=ProductPage.Ingredients

17. Linda1979

Linda1979 Actief lid

Jan 26, 2009
    320
    0
    0
    Precies! Ik word echt een beetje kribbig van al die dingen die je zogenaamd niet meer mag. Je word er gewoon niet goed van. Veel dingen spreken voor zich. Je maakt elkaar er knettergek mee gewoon.
    Te veel is nooit goed. Als je een ligbad wortels eet ga je ook hartstikke dood aan vitamine C-vergiftiging, maar dat wil niet zeggen dat wortels giftig zijn!!!

Je moet gewoon vers en gezond eten en geen rauw vlees of rauwmelkse kaas (maar die kun je in de supermarkt niet eens krijgen). Dat is de basis.

18. Biancaaa

Biancaaa Fanatiek lid

May 22, 2006
    1,852
    0
    0
    Flevoland
    kunnen winegumes en dat soort snoepjes kwaad? (bij meer dan 4)

19. Toys

Toys Fanatiek lid

Jul 21, 2006
    3,326
    0
    0
    Nee hoor, lekker eten! Natuurlijk geen kilo achter elkaar naar binnen werken!

20. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Ik kan hier ook niet zo goed tegen eerlijk gezegd...
    Krijg het idee alsof sommige mensen denken dat ze in quarantaine moeten en niks meer mogen hebben :(

Niet roken, geen alcohol drinken, geen redbull ed drinken (tenzij je een stuiterbaby wilt, door de cafeïne ;)), geen rood of rauw vlees en geen rauwmelkse kazen.

Verder gewoon alles met mate (zoals altijd) en niet zo moeilijk doen ;)

Fijne zwangerschap en eetse/drinkse!

Share This Page