Hoi! Ik weet nog niet zo goed of ik het hier wel kan plaatsen, maar is een teveel aan foliumzuur verkeerd? Ik slik altijd (omdat ik onregelmatig werk heb, en vaak onregelmatig eet) een multivitamine, waarin al 200mcg foliumzuur inzit. Nu heb ik van hetzelfde merk (orthica) een potje foliumzuurtabletten gekocht, van 800mcg. Dus in totaal kom ik dan op 1000mcg per dag, terwijl 400 volgens mij al goed is, toch? Sorry, misschien een domme vraag, maar ik ben nog in de "informatieve fase"
Misschien kun je beter een multivitamine voor zwangere vrouwen nemen? Daar zijn de vitamines aangepast op je zwangere lichaam en je baby. Sommige vitamines zitten daar in wat lagere dosisen in (zoals vit A). Ik heb eigenlijk geen idee of je een overdosis foliumzuur kunt nemen..
Ik heb 5 mg foliumzuur geslikt (dus 12 keer zoveel dan normaal) en het gaat juist heel goed met mij en de kleine! Ik slik het op medische indicatie, omdat ik dus een kindje met een open schedeltje heb gehad. Wat mij betreft kan je dus niet teveel slikken. Maar ik raad je aan om een multivitamine voor zwangere vrouwen te slikken. Ik slik gravitamon en daar zit voldoende foliumzuur is voor de gewone zwangere vrouw. Dus als je die slikt, dan krijg je genoeg binnen!
Op mijn potje foliumzuur stond heel duidelijk dat je geen overdosis mocht nemen. Geen idee waarom.. maar ik zou maar het zekere voor het onzekere nemen als ik jou was en niet te veel slikken. Overleg anders even met je VK.
He, ik zou inderdaad overschakelen op een multivitamine voor zwangere vrouwen. Hier zit vaak de benodigde standaard hoeveelheid foliumzuur in en er zit bijvoorbeeld minder vitamine A in. Dat laatste kan weer voor afwijkingen zorgen. In een normale multivitamine, zo heb ik begrepen zit van het een vaak te veel en van het ander vaak te weinig wat een zwangere vrouw nodig heeft.
Omdat een teveel aan foliumzuur een b12 tekort kan maskeren. Daarom slik ik ook een hele hoge dosis vitamine B12, dat dat iig goed blijft gaan.
Bedankt voor de adviezen! Ik ben nu nog niet zwanger, maar al wel vast foliumzuur aan het slikken. Wanneer ik zwanger ben zal ik de speciale multivitamine nemen, nu doe ik het nog even zo; een half pilletje folium 800mcg en die gewone multi erbij. Dan kom ik aan 600mcg per dag, dat zou wel kunnen denk ik.
Echt heel goed dat je alvast met de foliumzuur begonnen bent! En voor nu is het inderdaad goed hoor, dan kan je zodra je zwanger bent bv overstappen op een speciale zwangerschapsvitamine.
Tja, je wilt het zo goed mogelijk doen allemaal, he Het is voor mij de eerste keer, ben nog nooit zwanger geweest. Nu we het besloten hebben om ervoor te gáán, wil ik het wel helemaal goed doen. Ik ben twee weken geleden met de pil gestopt, maar eerst maar eens een maand of 3 rustig aan doen alvorens we met het "klussen" gaan beginnnen (zoals jullie het hier noemen ) Ook wil ik eerst wat afvallen en me een wat gezondere leeftstijl aanpassen. Ik werk heel onregelmatig waardoor je gauw onregelmatig en ongezond eet.... Dus vandaar die multivitamines
Ok, super meid dat je er zo je best voor doet! Ik wil je wle meegeven dat je niet teveel mag afvallen als je zwanger wil worden. Blijf vooral heel gezond eten en slik dan juist extra vitamines. Want die raak je als eerste kwijt bij een afvalpoging en die heb je hard nodig straks! Maar met gravitamon (e.d.) heb je dat zo binnen. Succes!