Mama's die op dieet zijn?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door dreumesmama, 9 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Linnie, super bedankt!

Ik heb het boek zojuist besteld bij Bol, hopelijk voor het weekend binnen. Ik krijg zaterdag eters ;)

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kristel; het is leuk bedacht, maar er klopt geen hout van hoor!;)

Kinderen en voedselovergevoeligheid werkt heel anders dan bij volwassenen. Door die gaten in de darmwand. De gaten zijn alleen bij baby's zo groot en worden bij 9 maanden al een stuk kleiner, we hebben het dan over darmrijping.

Voedselallergieen en darmaandoeningen bij volwassenen hebben een heel andere oorzaak dan onrijpe darmen. Zoals: een ernstige darminfectie door bacterieen, virussen, parasieten of schimmels, te eenzijdig eten/ te weinig vezels/teveel eiwitten, teveel antibiotcia etc.

Hier lees je hoe het werkt bij volwassenen.
    www.adviesallergie.nl
    Op deze site ook een stukje over zwangerschap en voedselallergie.

Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Allergie - Borstvoeding en (voedsel)overgevoeligheid
    Duidelijk verhaal over hoe en wat voedselallergie bij kinderen.

Mijn zoontje is volgens onze kinderarts juist allergisch voor ei omdat ik dat zelf niet eet. Niet gegeten tijdens zwangerschap en niet tijdens het eerste jaar van borstvoeding. Ik heb PDS en mijn darmen reageren erg op ei. Maar ik had beter wel af en toe een ei kunnen eten.

De tendens is inmiddels juist wel allergene produkten te eten tijdens zwangerschap en borstvoeding, zodat het kind op een normale manier antistoffen aan kan maken.

3. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Zogelukkig zou het dan kunnen dat na 9 maanden als die gaten kleiner zijn de reactie ook minder is?
    Ik heb tijdens zw.schap gewoon alles gegeten en heb zelf ook geen voedsel allergie, in ons geval dus gewoon pech dan?
    Maar hoe zit het dan met de verhoogde kans op kma bij een broertje of zusje?

4. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ook ik volg een koemelk/soja/ei arm dieet.
    Kan het opzich best goed volhouden!
    Moet wel zorgen dat ik niet meer afval, dus dat wordt muffins bakken!!!

Mijn tip:
    Op alle AH verpakkingen staat een kopje met allergieinformatie, super handig!
    Je mag meer dan je denkt hoor, het valt best mee.
    En sinds mijn dieet ben ik verslaafd aan kokosbrood!

5. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Bertha, Oh kokosbrood, dat at ik vroeger ook. Kan ik ook wel weer eens proberen.
    Sinds ik weer werk gaat het afvallen ook een beetje te hard. Daarvoor netjes 100 gram per week, nu 1 kg.
    Onze kindjes zijn bijna even oud zie ik, wanneer kwam jij achter de allergie?

6. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Met 10 wkn toen zat ik met mijn handen in het haar (krijsen,krijsen,krijsen en krijsen) en wist niet meer wat te doen, toen ben ik zelf gestopt met koemelkproducten en daar kreeg ik een ander kind voor terug! na 2 wkn wilde ik mijn melkproducten compenseren met sojaproducten en was het weer helemaal mis met mijn meisje. Ik wist niet dat deze eiwitten op elkaar lijken.
    Sindsdien ook de kippenei weggelaten, op advies van dietiek.
    Mijn dochter drinkt net als jouw kindje ook moeizaam uit de fles, wat 'bind' aan de borsvoeding. Maar, ik wil nu nog niet stoppen, eindelijk gaat het goed met haar en haar buikje, dus dan wil ik krampen risceren met nutramigen.

Mijn dochter heeft orthiflor start gehad, op advies van een homeopaat, deze zei dat de overgevoeligheden daarna een stuk minder zouden zijn. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Kokosbrood van theunisse, met rozijnen, is hypoallergeen en zonder toegevoegde rommel ;)

7. zogelukkig

Dat is een probiotica, dat zorgt voor een betere darmconditie, maar het helpt niet tegen de voedselallergieen op zich!

8. zogelukkig

Ja, de reactie neemt meestal wel af.

Over erfelijkheid:

Erfelijke aanleg
    De aanleg om een allergie te ontwikkelen berust op de aanmaak van IgE.
    Mensen die niet allergisch zijn, maken in principe geen specifiek IgE aan.
    Deze aanleg om allergisch te kunnen reageren, noemen we atopie

Als beide ouders een allergische aandoening hebben neemt de kans op een allergische aandoening voor het kind toe tot 80%.
    Als er geen allergische aandoening in het gezin voorkomt, is de kans op het ontwikkelen van een allergie bij de pasgeborene nog ongeveer 10%.

Dit is een mooie link naar info over een wel of niet preventief hypo-allergeen dieet tijdens zwangerschap:
    Stichting VoedselAllergie - Home

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier beide geen allergieen. Kwam dus als een verrassing.
    Wel heb ik teveel zuivel gebruikt in de zwangerschap. +/- 1,5 liter per dag. Volgens Stefan zou ze hier een allergie voor hebben ontwikkeld.
    Zijn advies was geloof ik in een volgende zwangerschap beperkt zuivel gebruik met een max. van 0,5 liter.
    Ik hou het nu bij een schaaltje yoghurt per dag en soms kaas en wil dat ook zo doen als ik weer zwanger mag zijn.

Wat betreft darmen, hier kan ik alleen moeilijk sinds de bevalling. Verder volgens mij geen rare dingen ;)

10. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Dat zou wel verklaren waarom dl echt heeeeel slecht tegen ei kan.. De gebakken eieren waren niet aan te slepen in mijn zwangerschap. Bah, als ik daar nu aan denk wordt ik er kots misselijk van.

11. zogelukkig

Je kan een voedselallergie dus triggeren door of helemaal geen allergeen voedsel te nemen of juist teveel!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Dus alles met mate!

Leuk dat je door die zwangerschapshormonen dan ook zoveel trek hebt in wat dan ook ;)

13. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    @Zogelukkig: Had al zo'n vermoeden dat het niet "zo simpel" lag als ik dacht ;) Maar ach, t was wel leuk om er zo een hypothese tegenaan te gooien! :D

14. Karoke

Karoke Niet meer actief

Hier ook een moeder die op een ei- en melkvrij, en soja arm dieet staat, niet voor ons zoontje maar voor zichzelf. ;)

Ik was ook best bang dat ons pukje net een allergie zou hebben ontwikkeld omdat ik dus geen eieren en melk had gegeten tijdens de zwangerschap, maar voorlopig heeft hij gelukkig nog nergens allergisch op gereageerd. :)

In het begin (weet nog maar zo'n 4 jaar dat ik allergisch ben) vond ik het ook wel moeilijk om deze producten te mijden, zeker bij het koken (en snoepen :p). Ondertussen weet ik niet meer beter en is er niet veel dat ik niet aangepast kan maken.

Last van de darmen heb ik dus niet gehad, toen ik stopte, eerder het tegenovergestelde. :D

15. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik zat nog te denken, ons meisje heeft sinds een week of 2 rare groene/ slijmerige luiers. Zou dit ook moet voeding te maken kunnen hebben?

16. zogelukkig

Ja, ik geloof dat dat wel een symptoom kan zijn van kma.
    Ik heb ze hier nooit gehad.

17. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Maar ik ben al 2 maanden op dieet, dan zou ze daar toch geen last meer van moeten hebben?
    De dietist zei al dat je moet waken om alles wat er is op de voeding te gooien, ik merk dat ik dat idd snel doe.

18. Mar999

Mar999 Actief lid

28 jun 2010
    234
    0
    16
    Hier had mijn dochter heel veel poepluiers (soms wel tot 15 per dag) die groen en slijmerig waren. Vlak voor ik begon met mijn dieet zat er zelfs regelmatig wat helderrood bloed bij. Dit alles veranderde compleet toen ik eenmaal een tijdje op dieet stond. Ze heeft nog eenmaal een dag bloed bij de ontlasting gehad en dat was toen ik ei ging provoceren. Dat was dus meteen duidelijk ;). Maar volgens mij kunnen er meer redenen zijn voor groene ontlasting bij borstvoeding.

19. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Mar, bedankt voor je reactie, ze heeft idd wel veel poepluiers, zo'n 8 per dag is geen uitzondering. Ik hou het even goed in de gaten.
    Er zijn nog wat meer dingetjes waarover ik denk, mmmm klopt dit wel. Ze slaapt ontzettend veel, zeker 20u per dag en dan die rare luiers.

20. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Rare luiers zijn hier een bekend fenomeen. Nadat ik op dieet ben gegaan werden de groene luiers minder. Maar nog steeds wel af en toe. Maar groen kan van alles betekenen, kan inderdaad door KMA komen, maar het kan ook komen als je kindje een virus te pakken heeft. Ik had last van hyperlactatie en door veel voormelk kunnen ze ook groene ontlasting krijgen, ik denk dat hier bij ons hiervan komt. Nog steeds als ik erge stuwing heb, heeft dl daarna een groene luier.

Deel Deze Pagina