Hoi dames ! Ik heb hier de metingen van de 20 weken echo voor me liggen en omdat er nogal een beetje onduidelijkheid was over wanneer ik zwanger ben geworden wou ik ze graag met jullie vergelijken! Of ze een beetje overeen komen ?! Ik zou 19+ 6 zijn en dit zijn mijn metingen: BPD 46,9 mm HC 172,0 mm CM 4,5 mm Achterhoorn 7,6 mm AC 152,0 mm FL 30,0 mm HC/AC 1,13 BPD/FL 1,56 Gewicht: 322 g. Hoop dat jullie de metingen met me willen delen ! Liefs
Ik heb geen vergelijkingsmateriaal voor je, maar houd er rekening mee dat ieder kindje vanaf 12/13 weken zijn eigen groeilijn aanhoudt, net als straks wanneer het geboren is. Dus schrik ajb straks niet wanneer je kindje ineens veel groter/kleiner lijkt te zijn tov andere metingen. Daarnaast kan het best zijn dat je kindje net een groeispurt heeft gehad... dus even boven de lijn uitkomt... en dat dit over een paar weken weer normaliseert. Maar je hebt toch een termijn echo gehad rond de 10-12 weken? Die worden in principe aangehouden, omdat kindjes tot 12 weken vrij gemiddeld groeien.
Jaa ! Ik was alleen erg benieuwd naar de andere metingen .. Van mensen die wel gewoon op schema liggen .. Heb 4 echo's gehad .. 1e op 13/03/2012 was toen 9+5 2e op 10/04/2012 was toen 13+4 3e op 21/05/2012 was toen 19+4 SEO op 23/05/2012 was toen 19+6 Gr
Ook ik heb geen resultaten meer. Maar weet nog wel dat hij met de 20 weken echo 322 gram woog en gemiddeld 23 cm was. Wat gelijk loopt met de gemiddelde groei.
Volgens mij een prima schema toch? Als ik hem vergelijk met mijn schema'tje. Ik was toen 20+1. Dus alles is iets hoger als bij jou lijstje. HC 184,0 TCD 21,1 AC 160,0 FL 35,0 HC/AC 1,15 Gewicht 393 gr.
Ik was precies 20 weken en dit is mijn lijstje: BPD 48,3 mm HC 172 mm TCD 20,3 mm Achterhoorn 4,9 mm AC 151 mm FL 31,1 mm HC/AC 1,14 BPD/FL 1,55 Gewicht 327 gram
Bedankt dames ... Ons achterhoorn zit wel verschil in... Wat betekend dat eigenlijk? En super dat jullie je lijstje naar mij sturen .. Die "2 weken extra" zit dat bij de echo's al meegerekend ? Liefs
Ik heb het hele lijstje met maten niet meer, alleen het gewicht en mn ventje was met de 20 wkn echo 334 gram!
Oh, dit vindt ik wel een interessante topic, zeker als we die nog eens terug kunnen laten komen (voor diegenen met groeiecho's) Ons meisje heeft namelijk een SUA (mist een ader in de navelstreng) en ze zou daardoor een groeiachterstand op kunnen lopen in het laatste trimester... Onze metingen zijn van een GUO met 20+3 BPD 48,6 mm OFD 60,1 mm HC 169,3 mm AC 149,0 mm FL 30,9 mm BPD/OFD 0,81 mm Achterhoorn 5,6 mm HC/AC 1,14 BPD/FL 1,57 Gewicht 319 gram
Ik was toen 19wk en 5dg. BPD: 47.9 mm HC: 173.0 mm CM: 5.1 mm TCD: 19.6 mm achterhoorn: 3.7 mm AC: 144.0 mm FL: 28.7 mm HC/AC: 1.20 BPD/FL: 1.67 gewicht: 288 g linkervoet: 29.3 mm
Maar die " 2 weken " rekenen ze die bij de echos in ? En wat is een achterhoorn? Die lijkt bij mij wel hoger als bij de rest ? Nogmaals dank voor de reacties en lijstjes Liefs
Lieve schat, laat het nou lekker rusten! Je uitgerekende datum komt steeds op ongeveer dezelfde datum uit, en rond de 20 weken kun je kindjes echt voor geen meter meer met elkaar vergelijken! Vandaar dat ze de termijnbepaling dus ook eerder doen
Interessant e.e.a. met elkaar te kunnen vergelijken he?! Maar misschien dat niet iedereen weet wat al die afkortingen nou betekeken: BPD: Bipariƫtale Diameter. Deze meting geeft de breedte van de schedel. HC: Head Circumference. Deze meting geeft de omtrek van het hoofd TCD: Trans Cerebellair Diameter: Deze meting geeft de breedte van de kleine hersenen aan. AC: Abdominal Circumference: Deze meting geeft de buikomtrek FL: Femur Lenght Deze meting geeft de lengte van het bot van het bovenbeen (dijbeen) Misschien interessant om te lezen (mocht je interesse hebben) zie hier waar ze o.a. op letten tijdens een SEO
Ik vind het ook wel intressant om te vergelijken.. Maar nogmaals .. Die 2 weken? Zitten die bij de echo's in ? Dus is de termijnecho berekend vanaf de EDLM? En hoe berekenen ze dan het termijn als iemand er met 20 weken achterkomt dat ze zwanger is ? Liefs
Die 2 weken... Bedoel je 1e dag van je menstruatie tot je bevruchtingsdatum? De 1e 2 weken van je zwangerschap krijg je cadeau. Wanneer je dus 20 weken zwanger bent is je kindje 18 weken zeg maar... Snap je? Of is dit niet wat je bedoeld? Wanneer iemand er met 20 weken achter komt kijken ze met echo's naar de groei en ontwikkeling van het kindje en de hoogte van de baarmoeder...
In feite duurt de gemiddelde zwangerschap geen 40 weken, maar 38 weken. Die 40 weken zijn gerekend vanaf eerste dag laatste menstruatie, maar (gemiddeld genomen) heb je op dag 14 dan een eisprong en raak je dan pas echt zwanger natuurlijk... Maar omdat het gemakkelijker is om te rekenen vanaf eerste dag laatste menstruatie, is dat wat aangehouden is. Die 2 weken zitten dus bij alle echodata in. Als iemand met 20 weken er nog eens achter komt zwanger te zijn, wordt dan gemeten en wordt de termijn bepaald op basis van gemiddelden rond die termijn. Maar tegen die tijd is een termijnbepaling dus wel minder betrouwbaar. Kan goed zijn hoor, dat het wel prima klopt, als je kindje gewoon netjes z'n lijntje volgt, (hier alle echo's nog keurig op 4-5-6- oktober uitgekomen tot nog toe, bijvoorbeeld), maar als je kindje harder groeit dan de groeicurve, kom je dus op een minder betrouwbare uitgerekende datum uit. Bij Thirza bijvoorbeeld gehad: ik dacht 11 weken zwanger te zijn, maar werd 2,5 week teruggezet. 4,5 week later nog eens terug voor een tweede termijnecho, waarbij we weer een week naar voren werden gezet, (1,5 week verschil met cyclusdatum dus). Bij de 20-wekenecho kwamen we op een halve week verschil met onze cyclusdatum uit, (dus ten opzichte van termijnecho weer een week naar voren, wat ze dan overigens niet meer bijstellen, maar dan is de conclusie dat je kind voorloopt op z'n groeilijntje). Met 30 weken (echo vanwege ligging placenta), kwamen we op onze cyclusdatum uit. Bleek uiteindelijk ook erg verklaarbaar: Thirza woog met 41w5d bij geboorte 4330 gram en was 53 cm..... Deze keer volgt onze tweede kleine meid wel keurig haar groeilijntje en komen we dus elke keer op of zeer dichtbij die 5 oktober uit Betekent hopelijk ook dat deze dame ietsje lichter zal zijn bij geboorte
@rozemarijke. Ok dat wou ik even weten of die 2 weken erbij inzitten.. Maar ik las laatst dat jij ook een keer een miskraam hebt opgewekt met cytotec ? Was jij ook meteen schoon ? En hoe heb jij dat ervaren ? Liefs
Mijn eerste miskraam was spontaan, half leeggebloed, maar niet schoon en dus nog nacurettage nodig gehad. Tweede miskraam hebben we idd opgewekt met cytotec, tijdens dagopname in het ziekenhuis, om hulp dichtbij te hebben als het weer zo'n bloedend drama zou worden. Ging toen uitermate rustig. Eerste miskraam was erg pijnlijk, met flinke weeen, toen we opgewekt hebben met cytotec had ik nauwelijks pijn en nauwelijks bloedverlies. Ook toen helaas niet schoon en nog nacurettage gehad. Fysiek was die tweede miskraam dus prima te doen, en ik zou dat zo weer doen, zij het dan dat ik er mifegyne bij zou vragen/regelen dan, (daarmee stijgt de kans dat je wel schoon bent, van 70% naar 90%).
Oh ja joh ? Ik heb die pil de eerste dag oraal ingenomen ! En daarna 4 tabletten cytotec vaginaal. Mifegyne zorgt er toch eigenlijk voor dat het vruchtje niet verder groeit ? BTW HEB VANAVOND 3D ECHO ! Spannend !! Liefs