Ipv ze uitnodigen zou ik voorstellen: Zullen we dit jaar eens jullie kant op komen met de kerst? Kijken wat ze daar dan op te zeggen hebben
Ik vind het niet zo heel vreemd, tis maar net wat je gewend bent, denk ik. Sommigen zien de kerstdagen echt als verplichtingen, ik vind t wel gezellig. Mijn oma en opa kwamen vroeger ook altijd 1 kerstdag bij ons thuis. En mijn oma komt nog steeds. Wij gaan nu zelf altijd naar ouders en s-ouders toe, het hoort er bij. Soms wil een broer of zus het eens bij hun thuis doen, ook prima. Ik heb er allemaal geen problemen mee. Ook niet als t normaal zou zijn als ze bij ons zouden komen. Vind t toch altijd wel gezellig, maar wij wonen ver weg, dus is dan erg onhandig. We vieren de jaarwisselingen wel eens bij ons thuis. Bv met ouders of broer/zus.
Hier worden we altijd 'verplicht' kerstavond te komen, voor kado's en eten, en het liefst dan 1e of 2e kerstdag nog eens komen.... Mijn ouders zijn niet bij elkaar, die moet ik dan op 1 dag doen? Ik hou van kerst, maar niet zo... Volgend jaar blijf ik lekker thuis. Maar ts, ik zou ze ook niet vragen, of zeggen dat jullie eens die kant op komen! Of inderdaad de verjaardag iets later doen, vanwege de feestdagen
Mijn schoonouders verwachten niks. Ze zeggen altijd dat we moeten doen waar wij ons fijn bij voelen. Het enigste wat ze wel verwachten is dat we op bepaalde dagen bij oma langs gaan. Ze is al oud,het gaat al jaren zo en wie weet is er geen volgend jaar meer om het te doen. Vind dat niet altijd even leuk maar dat komt misschien ook omdat ik niet zo close ben met eigen familie. Anderzijds begrijp ik het ook wel en vind ik dat ze gelijk hebben. Mijn schoonouders nodigen oma altijd 1 dag bij hun uit. Jaren lang zijn wij bij hun geweest met de kerst. Maar dit jaar komen ze bij ons. Vorig jaar zouden ze al bij ons komen maar bij ons was er door een stroomstoring niets wat het deed. Dus spullen ingepakt en daar naar toe gegaan. De tweede kerstdag hebben we dit jaar voor de allereerste keer dat we samen zijn (das bijna 10 jaar) Voor ons zelf. Heerlijk... lekker tafelen met de kindjes. Bankhangen.. gewoon genieten.
Nee zo bedoeld eik het niet. Ik weet dat de 26ste altijd samen valt met kerst Dat is het rotte van typen natuurlijk. Ik bedoelde meer in de zin van: we hebben geen zin om kerst en de verjaardag op 1 dag te vieren, dus vieren we de verjaardag een week eerder, zodat we met kerst iets anders kunnen doen.
bij mijn familie (broer,zussen ouders etc) komen we altijd bij 1 iemand thuis samen, bij mijn schoonfamilie ook altijd. nu is het zo dat het vorig jaar door omstandigheden zo erg is tegengevallen bij mij schoonouders thuis dat me vriend en ik dit jaar hebben gezegd dat we nergens langs zullen komen dit ivm dat het vorig jaar bij me schoonfamilie zo erg was tegen gevallen (alle aandacht ging naar het kleinste kind van de familie en er was geen aandacht voor de andere vanuit me schoonvader) en daarom hebben me vriend en ik gezegd dit jaar komen we niet langs en om dan geen ruzie te kunnen krijgen hebben we het uitgelegd aan mijn ouders en die begrepen het en daarbij is het ook onze eerste kerst met zijn 2e in ons eigen huisje dus dat was ook gelijk een mooie reden om te zeggen dat we het met zijn 2e vieren ipv met familie
wij hadden dat bij mijn vader dat ieder jaar kerstavond moetten we op komen draven.. dat verwacht hij en punt uit.. Dit jaar hebben mijn broers gekozen met hun partners en kinderen niet te gaan en het samen te vieren, en ook ik en mijn partner slaan dit jaar over.. dus ook mijn vader verwacht dan wel andersom maar leuk is anders ik zou op je gevoel afgaan, en lekker doen waar jullie zin in hebben
Hier het tegenover gestelde.... Elke kerst zijn wij weg van huis om naar de ouders toe. Niet altijd fijn omdat mijn ouders 200 km verderop wonen en wij dus elke kerst veel in de auto zitten. Mijn schoonfamilie wisselt nog wel eens, dus vorig jaar zijn we bij mijn schoonzusje in Frankrijk geweest.
S-ouders willen dat wel, maar dat gebeurd niet. Mijn eigen ouders gaan we altijd 1e kerstdag heen standaard. Toen wij op ons zelf gingen wonen, deden we dat de eerste kerst en daarna zijn we dat altijd gaan doen. 2e kerstdag is lekker voor ons zelf. Ik wil best wel een bakje koffie halen bij s-ouders of zij een bakje bij ons. Maar ze hoeven zich echt niet uit te nodigen om de hele kerstdag te vieren.
Tja het moet van 2 kanten komen, wij zijn eigenlijk altijd 1 dag bij ouders en 1 dag bij sm, maar dit jaar wilden ze beide dezelfde dag, sz wilde absoluut niet wisselen ondanks dat ze geen reden hadden daarvoor want die andere dag zitten ze thuis , nou prima vind er toch niks aan als zij er bij zijn, dus dit jaar komt sm eerste kerstdag hier en zijn we de tweede bij mijn ouders . Vind ik ook prima, mijn ouders zeggen altijd tweede of eerste mogen jullie hier komen maar het hoeft niet, we overleggen altijd wie wat mee neemt soms wel wat soms niet, ach prima toch .
Hier is t het tegenovergestelde met schoonouders... Wij willen elk jaar 1 kerstdag thuis zijn en de andere dag wisselen we af met bezoek naar mijn moeder of schoonouders. Dit jaar wilden we iedereen eens hier uitnodigen en dan krijgen we van schoonouders te horen: "het is niet aan de kinderen om de ouders uit te nodigen. Met kerst ga je naar je (schoon)ouders. Jullie komen maar hier als jullie kerst met ons willen vieren." Nou, prima, dan komen ze maar lekker niet. Wij hebben dit jaar onze eigen plannen waar we ze graag bij wilden betrekken, die ga ik niet om gooien vanwege een of andere "regel". Ik vind dat echt zo belachelijk al die "regels" en "verplichtingen", daar doe ik niet aan mee hoor. Het is graag of niet
Wij vragen gewoon aan onze ouders en/of schoonouders of we dit keer bij hen kunnen komen. We willen wel graag afspreken met ouders en schoonouders, dat wordt ook wel een beetje verwacht, maar vind ik niet erg. Maar we stemmen af wat dat jaar handig is en wie naar wie toe komt. Laatste keren vaak met mn schoonouders afgesproken op 1e kerstdag en 2e kerstdag bij mijn ouders omdat wij altijd 1e kerstdag nog kerkdienst en kinderkerstfeest in de kerk hebben. Mijn ouders wonen op een uur rijden van ons, dus niet zo handig te combineren. Dit jaar doen we het ook weer zo en we blijven logeren bij mijn ouders
voor ons is kerst het ultieme familiefeest. eerste kerstdag is altijd "gereserveerd" voor de schoonfamilie en tweede kerstdag voor mijn familie. we wisselen het af bij wie we het vieren, maar zorgen altijd gezamenlijk voor het eten/ drinken. zo heeft iedereen plezier op die dag en staat niet één stel constant in de keuken. ik vind het altijd jammer om te lezen dat het kerstfeest soms aanleiding is voor irritatie binnen families en wat me daarbij vaak opvalt is het gebrek aan communicatie. hoogstwaarschijnlijk heeft sm geen idee dat het je zo irritteert. het staat hier nu wel op het forum, maar ik neem aan dat je sm dit niet leest, dus wat houdt je tegen om het gewoon te bespreken (wij hebben het idee dat jullie liever niet willen dat wij bij jullie komen, klopt dat? wij zouden het fijn vinden om ook eens uitgenodigd te worden, enz). best kans dat het je dan iets oplevert, terwijl je nu je frustratie misschien wel even kwijt bent, maar 2e kerstdag zit je weer te balen met je schoonouders op visite.
Hier een soortgelijk verhaal met mijn schoonouders... Als we daar dan met kerst op visite zijn (overdag dus), dan zeggen ze vaak: 'blijven jullie mee-eten?' Ehhhh 'nee, want ik heb zelf mijn hele koelkast vol staan' Want als ik geen uitnodiging ergens heb, zorg ik wel dat we het thuis als gezin gezellig en lekker hebben! (en met kerst heb ik geen zin in een gewone prak van aardappels en andijvie) Maar iemand van te voren uit nodigen doen ze niet..... En wij vragen hen niet elk jaar. Heb ook nog anderen waar ik gezellig kerst mee kan vieren! Dit jaar komen ze toevallig wel naar hier (en mijn ouders ook), dat vond ik makkelijker ivm de slaapjes van onze jongste en het anders heen en weer moeten rijden naar alle ouders.
wie verplicht jullie met 2e kerstdag thuis te zijn? je kan zijn verjaardag ook ergens anders vieren, of lekker uit eten en dan zeg je jaa wij doen dit nou al zooooveel jaren nu eens tijd voor wat anders
Tja, als je geen band met je kinderen hebt, dan krijg je idd zulke dingen. Zit vaak wel een voorgeschiedenis aan vooraf en ik begrijp wel waarom die kinderen allemaal zo zijn. Ik heb er ook echt aan moeten wennen en heel heerlijk gezegd, geloof niet dat ik daar aan wen. Wij gaan 2de kerstdag die richting maar op. En dan komt het dus niet van mijn man af.
Ik zou dan echt zo'n gemeen schoonloeder zijn en dan helemaal niet meer komen. Maar denk niet dat dat iets oplost haha.. Wij doen t altijd in overleg. Meestal gaan we naar hun toe, maar we wisselen dan met bijv oud&nieuw door hun dan hier te vragen. Wij zijn 1e kerstdag bij me schoonouders en 2e bij mijn ouders. Die vinden t beide heerlijk om hok vol te hebben en uitgebreid te eten samen.
Ik zou ze lekker laten klagen over hoe stil het is, TS. Misschien beseffen ze zich dan dat niemand zin heeft in verplichte gasten Hier ook andersom. Kerst kan wel bij ons thuis, maar dan willen mijn ouders niet bij s-ouders en s-oma (s-vader heeft Parkinsonisme en begint te dementeren, dus die vinden ze irritant en s-oma is een kwebbel, ook irritant). Dus dan mogen we twee keer Kerst organiseren, want dan eisen ze tweede kerstdag. Anders is Kerst bij hen. Het is sowieso verplicht en er wordt flink stennis geschopt als we niet komen. NB. Volgend jaar willen we Sint vieren, aangezien onze meid het dan meekrijgt. Antwoord "wij vieren in principe geen Sint". Prima, krijg je de foto's te zien. Ik moet er wel bij zeggen natuurlijk dat (vooral) mijn moeder niet helemaal spoort. Volgend jaar zitten wij volgens mij in Lapland met de Kerst (nu nog boeken ). Of anders gaan we soep uitdelen in een gaarkeuken, die zullen het op Kerstavond ook wel druk hebben. Dan heb ik tenminste nog het idee iets nuttigs te doen.