Symboolpolitiek Alsof het probleem alleen maar bij de fastfood restaurants ligt. De voedselindustrie is er gewoon heel goed in om ons ongezond voedsel aan te smeren. Ze zouden meer aan voorlichting moeten doen en niet aan symptoombestrijding. En alleen maar gezond hoeft helemaal niet, de balans is gewoon het belangrijkste.
Dat denk ik ook. Het geeft volgens mij ook dat gevoel van vrijheid, om met hun eigen (verdiende) geld te kunnen kopen wat ze willen, wanneer ze het willen. Dat vond ik ook heerlijk als puber. Mijn pubers gaan ook regelmatig wat te snaaien halen en grappig genoeg komen ze dan, naast de junkfood, ook regelmatig thuis met een bak frambozen, smoothies, e.d.
Volgens mij kunnen ze dan trouwens beter zorgen dat al dat ongezonde eten niet zo goedkoop is in vergelijking met vers eten. Een bak tomaatjes is duurder dan een zak chips, etc… Lijkt mij daarmee ook vooral een volwassen probleem.
Daarom zeg ik ook dat voorlichting me beter lijkt dan verbieden O ik zie nu de “ivm” in mijn vorige post, dat had “ipv” moeten zijn En natuurlijk is er niets mis met paprika chips of een frikandelbroodje, of zelfs met een blikje energydrink op z’n tijd. Maar er zijn mensen (niet alleen jongeren, ook volwassenen!) die het niet bij “op z’n tijd” houden en voor een (te) groot deel van de tijd ongezond eten/drinken, en kan toch gevolgen voor je lijf hebben. Ik denk dat meer voorlichting over gezonde voeding zeker geen kwaad kan.
Hahahahaha van alle dingen waar de wereld, het land, de economie, de zorg, het onderwijs mee kampt.. gaan we het hebben over frietjes?? Weer ff terug naar de realiteit zou ik zeggen.
En laatst was er een stemming in de kamer over het verlagen van de btw op groente en fruit en daar stemmen ze dan tegen…
Ja precies. Schaf de BTW op groente en fruit af en zet die op snoep en chips op de volle 21%. Al leidt dit soort beleid wel tot veel discussies over bepaalde voedingsmiddelen waarschijnlijk. Want vallen nootjes dan onder gezond of onder snack? Maken we onderscheid tussen de ongezouten en de gezouten cashewnoot? En een Tucje, is dat een cracker of een snack? Ga er maar aan staan
Persoonlijk zou ik het alleen doen op al het fruit. En alle groenten die niks toegevoegd hebben. Dus alle groenten op de groenteafdeling. Dus wel de zakjes sla in de koeling maar niet de kant en klare lasagne waar tomaat in zit
Ik leer mijn kinderen dat je eigenlijk het meest geniet als je iets niet te vaak eet. Op mijn werk eet ik ook mijn eigen meegebrachte bammetjes, maar 1 keer per week koop ik iets in de kantine. Mijn zoon die volgend jaar maar het VO gaat, zegt nu uit zichzelf dat hij dat ook gaat doen: 1 keer per week iets kopen. Of hij zich eraan houdt, dat zie ik dan weer wel, maar ik ben blij dat we het gesprek nu al hebben. We hebben het ook al over energydrankjes. En over het gevaar van meelopen. Niemand durft te zeggen niet mee te doen als de rest het wel doet. Ik probeer nu al het gesprek aan te gaan met in welke situaties hij terecht kan komen. Dus voorlichting lijkt mij ook veel beter. Maar ja, wie is daar dan verantwoordelijk voor? Je kunt het niet aan alle ouders overlaten. Op school moet er meer tijd worden besteed aan rekenen en taal en minder aan nevenzaken. Misschien naast de week van de lentekriebels ook de week van het gezond eten? Ik vraag me ook af waarom kinderen in tussenuren zo makkelijk naar het winkelcentrum kunnen. Bij ons op school vroeger mocht je de school niet uit. School stond vrijwel naast het winkelcentrum, dus ik vond het wel goed dat je kinderen op deze manier beschermt. Bovendien mocht je ook niet in groepen de winkels in. Dus zo er nu over nadenkend, vind ik het op zich best goed als er onder of vlak na schooltijd geen fastfood verkocht gaat worden aan scholieren. Op 1 dag na, af en toe zondigen mag best
Moest direct denken aan dit topic https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/maak-jij-je-weleens-druk-om-kleine-dingen.722717/page-2#post-24158293 Dit is echt absurd. Arme kinderen. Ik maakte me al zorgen om hun toekomst met al die ellende op de wereld nu. Mogen ze straks nog niet eens een frietje gaan eten met hun vrienden. Waar houden ze zich mee bezig? Zowat iedereen heeft wel zo een fase gehad. De wereld staat in brand. Welke punten worden aangepakt? Frieten voor de jeugd verbieden en de film greace mag ook niet meer gezien worden.
Ik vind dit dus zo zware betutteling. Krijg de neiging om ze eens uit te nodigen bij ons thuis inclusief boodschappen doen. Onze 13-jarige eet en snackt ongeveer hetzelfde als onze 3,5-jarige alleen gebruiken we bij de 3,5-jarige alles vol (volle melk, roomboter, dubbel beleg etc) en dan nog moeten we aanvullen met verschillende soorten dieetvoeding omdat ze anders niet groeit. En kan je vertellen het is echt een hel om boodschappen te doen wanneer je voor de 1 zo min mogelijk calorieën in producten moet hebben en voor de ander het omgekeerde (buiten dat het steeds minder beschikbaar is). Eens in de zoveel tijd fastfood is dan voor ons even een keer voor beide kanten afwijken. Waarom enkel naar 1 kant kijken, niemand is hetzelfde en niet iedereen heeft zwaar overgewicht of komt het door het eten. Net als dat het niet bij iedereen door het eten komt bij ondergewicht. Maar door dit soort acties en het steeds meer 0% en geen suiker toegevoegd producten wordt het voor die laatste groep wel steeds moeilijker om het zonder of minimale aanvulling met dieetproducten (die ook niet bij iedereen vergoed worden) op gewicht of groeiend te blijven. De (medische) gevolgen daarvan zijn nou ook niet bepaald goed te noemen. Dan krijg je toch enkel dat de leeftijden die het wel mogen halen het halen voor diegene die het qua leeftijd niet mogen, dat zie je met alcohol, met roken etc.
Ik zie t al helemaal voor mij, eu komt samen en onze afgevaardige die meldt: ja jongens, vreselijk he Oekraïne... maar wat ook erg is? Een 4 jarige die een happy meal krijgt! laten er we er een sad meal van maken met zn allen #firstworldproblems.
Voorheen was bij ons op het werk de mayonaise gratis, eigenlijk alle sauzen. Als reden werd er gezegd dat er teveel overgewicht was op het werk. Gevraagd of ik het dan gratis kreeg vanwege mijn ondergewicht maar hielp niet En de gezonde voeding wat ze verkopen,..euhm tja, gezond uit pak en opgewarmd. Zal heel gezond zijn ja. Ook in de snoepautomaat werd alles vervangen door gezonde snacks. Ik had een kinderbueno bij, ging vergelijken en echt serieus, in die zogenaamde gezonde koekjes zat evenveel rommel in. Laatst werd het weer vervangen met het ouderwetse snoep want veel producten werden niet verkocht waardoor ze het konden weggooien. In de supermarkten wordt ik ook vaak knettergek. Als ik iets wil kopen wat ik weinig koop duurt het een eeuwigheid neer ik het normale product heb gevonden tussen al die light-rommel.
Hmm.. ik vind dit een lastige. Want het is gewoon een feit dat er obesitas is in Nederland (helft van de NL!) en meer landen. Een arts nuanceert het ook en geeft er uitleg bij. Dat er gewoon anders gedacht moet worden en dat gezond eten normaal(normaler) wordt. Begrijp mij niet verkeerd, ik hou zelf ook van zo nu en dan ongezond en mijn tieners ook. Maar ik zie ook genoeg tieners die inderdaad leven op frikandelbroodjes en energy drank. Het aantal vetcellen wordt al op jongere leeftijd bepaald. Dan wordt het later lastiger om eraf te krijgen. Wel ben ik het eens met gezond eten goedkoper maken en meer aantrekkelijk.
Eens, investeer dan in het goedkoper maken van gezonde voeding. Want voor het gemiddelde gezin is de groente afdeling niet goedkoop. Een banaan of een appel is duurder dan een pak liga's / koekjes / chips. Of vet vs mager vlees. Het is gewoon niet financieel aantrekkelijk om gezond te eten.. en als je dan, met je huidige gasrekening, net aan rondkomt, snap ik die ongezonde keuzes wel. Niet goed, wel begrijpelijk. Bij ons op school is er nu 1x in de week een warme maaltijd met veel groente. Wel tegen betaling, maar als dat niet lukt, krijg je het gratis. En nóg is er dus een groep (armere) kinderen die niet meedoen. Mss uit schaamte.. mss onwetendheid, ik weet het niet.. zonde vind ik dat. Het is juist een kans om een goede maaltijd te eten.
Ik denk dat veel ouders ook wel heel erg beschermend en voorzichtig zijn waardoor kinderen veel minder bewegen dan eigenlijk goed is. Ik kreeg een enorme berg commentaar toen ik mijn bijna 12jarige zoon gisteren de 20 minuten naar het voetbalveld liet fietsen. Volgens veel ouders uit zijn team was dat veel te ver, zeker met ook nog een voetbaltraining erbij. Ook met buitenspelen mogen kinderen nu amper de straat uit. Dat beperkt ze enorm in hun bewegingen. Ik denk dat daarmee qua obesitaspreventie misschien wel net zoveel winst te behalen valt als met het aanpassen van de voeding.
Dan moeten ze hier eerst maar wat aan gaan doen: https://dvhn.nl/groningen/Vet-rendement-Zorgverzekeraars-en-pensioenfondsen-beleggen-17-miljard-in-fastfood-27610495.html Zorgverzekeraars investeren voor miljoenen in fastfoodketens McDonald’s, Kentucky Fried Chicken en Burger King. Pensioenfondsen steken zelfs miljarden aan premiegeld in deze bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant. Artsen en andere gezondheidsexperts reageren verbolgen. Zorgverzekeraars Achmea, VGZ, CZ en Menzis beleggen gezamenlijk voor 8,5 miljoen in McDonald’s, Kentucky Fried Chicken, Pizza Hut en Burger King. Bijna 10 miljoen Nederlanders zijn bij een van deze vier zorgverzekeringsconcerns verzekerd. Achmea is met bijna 4,8 miljoen verzekerden de grootste zorgverzekeraar van Nederland. Onder meer De Friesland en Zilveren Kruis zijn onderdeel van dit bedrijf. Pensioenfondsen De vijf grootste Nederlandse pensioenfondsen beleggen gezamenlijk 1,3 miljard euro in McDonald’s. Ze steken nog eens 307 miljoen euro in YUM! Brands en YUM! China (van onder meer Kentucky Fried Chicken, Taco Bell en Pizza Hut). In Restaurant Brands International (moederbedrijf van Burger King) investeren de pensioenfondsen tezamen 49 miljoen euro. De vijf grootste Nederlandse pensioenfondsen zijn ABP, PZFW, PMT, BpfBouw en PME. In totaal nemen 8,8 miljoen mensen deel in een of meer van deze pensioenfondsen. Verbijsterd Artsen en andere gezondheidsexpert zijn verbaasd over de beleggingen. ,,Dit is dweilen met de kraan open,” zegt voorzitter Elise Buiting van de Koepel voor Artsen Maatschappij en Gezondheidszorg. ,,Wij zijn dagelijks bezig om ouders te bewegen hun kinderen gezond eten te geven. Dat doen we met een zeer beperkt budget. Fastfoodbedrijven daarentegen geven enorme bedragen uit aan reclames en schreeuwerige winkelruiten om onder meer kinderen te verleiden toch te komen.” ,,Ik ben echt verbijsterd”, zegt directeur Marjon Bachra van JOGG, dat gemeentes helpt om de leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder te maken. ,,Wij doen heel hard ons best om jongeren te verleiden de gezonde keuze te maken. En dan hoor je dat uitgerekend zorgverzekeraars en pensioenfondsen gewoon in fastfoodketens investeren. Ik schrik daar van. Met name zorgverzekeraars zouden zich verantwoordelijk moeten voelen voor de gezondheid van hun klanten.” ‘Verkeerd signaal’ Dat zorgverzekeraars investeren in fastfoodketens vindt ook voorzitter van Partnerschap Overgewicht Nederland Liesbeth van Rossum van het Erasmus MC ‘een verkeerd signaal’. ,,Als je in een gezonde toekomst wilt investeren, zou dat niet in fastfood moeten zijn.” Als internist-endocrinoloog en hoogleraar obesitas ziet Van Rossum elke dag mensen met obesitas. ,,Het is voor velen verleidelijker om een hamburger te kopen dan een brood. Dat combineert niet goed om het grote aanbod van ongezond voedsel en vooral ook het laagdrempelige aanbod dicht bij scholen.” Ze vindt dat er ook veel te veel fastfoodketens zijn. ,,Daar moeten we paal en perk aan stellen.” Dat vindt ook staatssecretaris Van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Wat hem betreft moet er een wet komen die de toename van fastfoodrestaurants en andere snackzaken aan banden legt. Het wetenschappelijk instituut van het CDA pleitte deze week voor een minimumleeftijd voor fastfood. ‘Het is woest ingewikkeld’ Zorgverzekeraars en pensioenfondsen hebben verschillende verklaringen voor hun beleggingen in fastfoodketens. Zo kiest VGZ ervoor ‘om eerst invloed uit te oefenen in de bedrijven waarin ze belegt en op die manier impact te maken op de thema’s gezond, groen en gelijk’. ,,We willen de zorg betaalbaarder en toegankelijker maken, onder andere door farmaceuten aan te spreken op hun gedrag.” Volgens CZ is het ‘woest ingewikkeld’. ,,De maatschappelijke ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Het is telkens opnieuw keuzes afwegen. Fastfood staat nu nog niet op onze uitsluitingenlijst. Bij bedrijven waar we wel in investeren proberen we, ook samen met anderen, invloed uit te oefenen via dialoog en stemmen op aandeelhoudersvergaderingen.” ,,Een keer naar de McDonald’s gaan, is niet meteen ‘verkeerd of ongezond”, laat Menzis in een reactie weten. ,,Hetzelfde geldt voor het af en toe drinken van een glas alcohol.” Wel wordt met McDonalds gedurende een langere periode ‘engagement gevoerd’. „Zo is het bedrijf aangesproken om gezondere producten te ontwikkelen en op de markt te brengen, de betaalbaarheid en toegankelijkheid van voedzaam voedsel te waarborgen en te pleiten voor openbaar beleid dat de gezondheid bevordert.” Achmea wil niet reageren op onze vraag waarom het bedrijf belegt in fastfoodketens. ‘Passieve belegger’ Pensioenfonds Zorg en Welzijn noemt zichzelf ‘een passieve belegger’. ,,We beleggen in een index. Alle bedrijven die daar inzitten, komen ook in onze portefeuille terecht. Behalve als we een betreffend product of sector hebben uitgesloten, zoals tabak, teerzandolie en kolen.” Met een aantal fastfoodbedrijven lopen wel zogenaamde ‘engagement trajecten’ om ze onder druk te zetten om hun gedrag te verbeteren. Maar dat gaat vooral over ontbossing. We spreken fastfoodketens waar we in beleggen dus niet aan op hun ongezonde product. Dit wil niet zeggen dat we dat in de toekomst niet zullen doen.” Pensioenfonds ABP laat weten dat ze alle bedrijven waarin ze belegt, beoordeelt op risico, rendement, kosten en of ze duurzaam en verantwoord te werk gaan. Daarbij richt ABP zich vooral op grote transities als klimaat en behoud van natuurlijke grondstoffen en biodiversiteit. ,,Een duurzame voedingssector is daarvoor ook van groot belang.” ,,Dat we nu geen specifiek beleid ten aanzien van fastfoodketens hebben, wil niet zeggen dat wij geen rekening houden met gezondheid van mensen”, reageert pensioenfonds PMT. ,,We leveren ook een positieve bijdrage door te investeren in de toegang tot gezondheidszorg en de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en medische technologieën.”
Ik vind de reactie van zorgverzekeraars ook belachelijk. Ze "zetten fastfoodketens onder druk om gezonder te worden". Uhh nee, fastfood "hoort" ongezond te zijn. Wat de verzekeraars niet moeten doen is er in investeren.