Moet ik door gaan met zinnelijkheid "trainen" ofniet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emmie24, 10 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Mijn dochter (nu 28 maanden) is al sinds 17 maanden geinteresseerd in t potje en de wc en kon met 17 maanden al aangeven wanneer ze moest poepen en heeft dit ook een tijdje op t potje gedaan.
    Wij hebben er niks mee gedaan in de zin van stimuleren oid. We lieten het gewoon aan haar over ;) (natuurlijk wel enorm enthousiast en blij als ze wat gedaan had op t potje! :D)

Daarna heeft ze t een tijdje weer alleen in de luier gedaan (af en toe op de wc), maar sinds een week of 6 poept ze alleen nog maar op de wc of het potje. :)D)
    Plassen doet ze nu sinds 2 weken ook dagelijks op de wc of het potje, ze geeft t zelf heel goed aan wanneer ze moet!
    Wij vragen haar eigenlijk nooit of ze wat moet doen, ik ben van mening dat een kind zelf heel goed kan aangeven wat t nodig heeft als je het kind de ruimte en tijd geeft (en dan aan die behoeftes voldoet).
    Ik ben zelf geen fan van een kind om de zoveel tijd te vragen of t wat moet doen of om de zoveel tijd maar gewoon op t potje/de wc te zetten en maar hopen op een lucky shot. M.i. leert t kind dan niet de eigen lichamelijke signalen te herkennen.

Ook wat betreft de luier af laten, t kind geeft t zelf wel aan wanneer de tijd daar rijp voor is ;)
    Zo wil mijn dochter nog niet zonder luier, ondanks dat ze zeker zo'n 6x per dag wat op t potje doet. Ze is bang dat ze t in haar broek doet, dus ik ga dat ook niet forceren. (en dat is haar goed recht! Ze heeft t ook gewoon niet altijd door nog als ze moet plassen. Als ze bijv. druk aan t spelen is ofzo, dusja, nog steeds doet ze t ook in de luier; niks mis mee!)
    Het komt vanzelf wel goed :)

Geef t de tijd en verwacht niet te snel te veel ;)

2. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Om het half uur vragen of ze naar de wc moet vind ik ook wel erg veel hoor.

Maar verder zit ik er ook een beetje mee.
    Ik heb hier een potje en een toiletbrilverkleiner.
    Hij vindt het allemaal zeer interessant, maar of ie het ook echt snapt?
    Hij geeft nog niks aan, ook niet als ie gepoept heeft ofzo.
    Moet je het juist dan aan hem overlaten, of zeggen jullie, tóch stimuleren en op het potje/wc zetten?

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

op po of wc zetten kan nooit kwaad hoor. maar dat maakt niet zindelijk volgens mij.

4. Emmie24

Emmie24 Actief lid

21 aug 2008
    247
    0
    0
    Ben het met je verhaal eens kristel!! ik ga het nu ook zo doen!! maar ze moet nu steeds heel erg huilen als ze in haar luier plas dan zegt ze mamma poept!!! ik maar uitleggen dat het niet uit maakt en dan wil ze als nog ff op de wc zitten.Dan doen we dat natuurlijk ook:d

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Onze oudste begon rond de 20 maanden in de gaten te krijgen wat papa/mama op het toilet deden, potje meegenomen en wanneer een van ons "ging" dan zat zij met kleren en al op het potje. Gewoon spelenderwijs.
    Zo nu en dan zetten we haar met blote billen op t potje en soms kwam er dan ook wat.

Aan het einde van mn zwangerschapsverlof begon ze ineens zelf aan te geven dat ze wat moest doen en rende dan naar haar potje toe. Voordat ik weer ging werken hadden we haar schoon en droog overdag .... ze was toen 27 maanden. Helaas raakte ze vrij snel daarna ziek (verkoudheid/griep) en gingen we verhuizen.... ze is nu 30 maanden ongeveer en geeft ze het heel wisselend aan. Meestal kunnen we een dag met 1 luier doen, maar ook vaak dat we minstens 4 luiers gebruiken.
    Ze heeft ook wel een periode geen luiers gedragen overdag..... maar nadat we drie keer de gehele bank nat hebben gehad... hebben we toch eerst de luiers maar weer geïntroduceerd. :(

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

in jouw geval is het verstandig om aan het kindje te vragen of ze naar wc moet. omdat ze het allemaal al wel doorhad maar waarschijnlijk niet er aan denkt. 'niet vragen' doe je aan het begin bij de kleintjes zodat ze leren aangeven en aanvoelen etc. maar wanneer ze het door hebben hoe het hoort kunnen ze wel eens met speel of iets anders bezig zijn en er niet aan denken. je hebt dan ook goed overzicht van plas en poep gedrag hoe vaak en wanneer ongeveer je dochter naar wc moet. dat is ook in het begin onduidelijk en helemaal in verandering.

maar nog steeds elke 15mn vragen heeft helemaal geen zin.en dat bedoel ik dus niet.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja wanneer we er zelf aan denken :) vragen we haar ook wel. MOmenteel ook dat we haar s avonds voor ze naar bed gaat extra laten plassen, omdat ze regelmatig smorgens helemaal nat is (en niet alleen zij....) Maar dat kan op zich ook aan de luiers liggen die we gebruiken, lijtk er op alsof de luiers veranderd zijn.

Ik denk dat we gewoon de kookwekker maar op een uur of anderhalf uur moeten zetten en dan Dochter op de wc zetten. Ook qua poepen doet ze het heel wisselend, 7,8 van de 10 keer doet ze t op de wc en geeft ze t ook aan.... en 2,3 keer zegt ze gewoon niets en kom je er ineens achter dat ze een "dikke luier" heeft.

Zou "stickeren" al helpen bij een kindje van 30 maanden?

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja zeker!als ze 5 stikers op plakt krijgt ze iets leuks!dat kan ze wel snappen toch?je hebt ook krassen kalenders voor zindelijkheid.

Deel Deze Pagina