Het liefst wacht ik tot 6 maanden met bijvoeden (Dochter is nu 5 maanden en 1 week), maar de laatste tijd twijfel ik steeds meer of niet toch maar vast moet beginnen. Dit vanwege dat mijn productie al weken (lees een week of 6-7) te wensen overlaat ondanks alle moeite die ik ervoor doe. (continu aanleggen, kolven tussendoor, domperidon en syntocinon, veel drinken, rust nemen, etc) Mijn cyclus is al vanaf de eerste maand na de bevalling volledig op gang en mijn productie lijdt enorm onder de hormoonwisselingen telkens; het is echt continu afzien Menstruatie > een dikke week/1,5 week productie dip met als dieptepunt een dag of 3-4 dat er nog maar een paar slokjes (of met kolven 20-30 cc bij elkaar! dubbelzijdige kolf) uitkomt. Daarna gaat het een paar dagen goed en dan begint de dip alweer voor mn eisprong die ook weer een dikke week tot 1,5 week duurt. (met wederom net zo'n dieptepunt van een dag of 3-4 zoals rondom mijn menstruatie) Dan gaat t weer een paar dagen goed en dan begint de dip voor mn menstruatie alweer.. Het is gewoon echt NIET leuk meer en ik word er gek van.. Er valt gewoon niet tegenop te "regelen", niet live (dochter wordt steeds bozer en bozer omdat TSR lang duurt, ondanks neusspray, en/of er bijna niks uitkomt) en ook niet met kolven. Nu zal bijvoeden denk ik ook niet 1,2,3 DE oplossing zijn, maar ik denk dat t me wel wat meer rust zou geven in de zin van dat ze dan niet meer 100% afhankelijk zou zijn van mijn borstvoeding.. Of dat ik bijvoorbeeld eens in noodgevallen iets van rooibosthee oid zou kunnen geven, of denk ik nu helemaal verkeerd? (op t moment dat een flesje thee of een groentehap oid een voeding zou vervangen zou ik die voeding nog steeds blijven kolven om zo dat beetje productie wat ik heb nog in stand te houden) Wat denken jullie? Wat is slim? Ik heb zelf namelijk geen idee hoe dat gaat met borstvoeding en bijvoeding.. De oudste heeft namelijk maar 3 maanden borstvoeding gehad (toen ook al productieproblemen oa)
Nou heb ik er niet veel ervaring mee, maar mijn eerste gedachte was: zou door de bijvoeding de vraag minder worden, maar zou daardoor de productie ook niet nog meer gaan dippen? Dus dan heb je een kans dat je heel snel van je borstvoeding af bent, misschien? Met kolven haal je er och ook minder uit dan live. Ik hoorde laatst iemand iets zeggen dat ze domperidon gebruikte voor de productie.. Maar dat is toch weer medicatie..
Domperidon gebruik ik al... al maanden.. Ik kom er niet meer vanaf, zonder is het helemaal niet meer te doen (zit op 8 tabletjes per dag al) Wat betreft het vraag en aanbod; daar ben ik ook bang voor.. Vandaar dat ik zelf dacht om dan, ondanks bijvoeding en minder vraag, toch minstens om de 2-3 uur te kolven als dochter dan niet om een voeding komt, om zo toch de vraag in stand te houden? (en zo hopelijk ook dat beetje productie wat ik heb) Wat betreft kolven; ik heb bij de oudste fulltime gekolft en ik ben, hoe zal ik t zeggen.. Een ster in kolven? Ik kan echt mn hele borsten leeg kolven, zodanig dat dochter er echt geen druppel meer uit krijgt daarna.. Dus daar maak ik me persoonlijk geen zorgen om..
Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken? Soms kan net niet helemaal goed aanleggen er ook voor zorgen dat de productie zwak blijft.
Die gedachte is inderdaad wel eens door mijn hoofd gegaan, maar ik heb er concreet nog niks mee gedaan. Ook is het wel eens door mijn hoofd gegaan dat ze misschien niet goed aanhapt, maargoed, misschien weet je op een gegeven moment niet beter aangezien het al maanden zo gaat?
Ik zou inderdaad eens een lactatiekundige mee laten kijken, want kennelijk gaat er echt iets niet goed. Ik voed met 1 borst en door omstandigheden moet ik ook domperidon gebruiken. Gebruik ik het een tijdje niet of minder keldert de productie, maar als ik netjes de domperidon gebruik is mijn productie echt prima hoor! Merk wel dat hoe meer stress ik zelf ervaar (of dat nou om het voeden of wat anders is) hoe meer mijn productie daar onder te lijden heeft. Ik zou echt die bijvoeding nog even laten voor wat het is. Want als je daar mee begint is het het begin van het einde ben ik bang....
Ik ben om die reden aan de cerazette gegaan.. niet ideaal maar hier zijn de dips ook enorm (en daarna overproductie), ik werd er ook gek van. Bijvoeden lijkt me geen oplossing, zou dan eerder een flesvoeding kiezen als je bang bent dat je dochter te weinig krijgt maar dan gaat je productie helemaal achteruit.. lastig hoor, ld kan natuurlijk nooit kwaad!
@lactatiekundige: Ik vraag me wel iets af.. Dochter drinkt volle borsten (met name 's ochtends) echt binnen no time leeg, neemt echt flinke slokken. Daarna krijg ik er met kolven ook geen druppel meer uit, af en toe misschien eens 10 cc per borst ofzo. Dit zou toch eigenlijk moeten betekenen dat ze gewoon goed aanhapt en goed drinkt? Anders zou ze toch niet zo goed leeg kunnen drinken? Of vergis ik me nu? @Juju: Ik heb daar een tijdje terug inderdaad al eens naar gevraagd hier of de pil (cerazette) een oplossing zou zijn, maar kreeg er vrijwel geen reacties op Ben zelf niet zo'n fan van de pil, mede doordat ik er vaak nogal wat bijwerkingen aan over hou, maar aan de andere kant; ik heb lichamelijk enorm last van mijn cyclus momenteel (heeft bij de oudste bijna een jaar geduur na de bevalling) en mijn productie lijdt er ook enorm onder. Kan deze pil niet averechts gaan werken? Dat het door de hormonen nog verder achteruit gaat?? Ik heb vandaag via de HA geregeld dat ik een pak Neocate kan ophalen bij de apotheek morgen (dit ivm KMA en oudste zat ook op Neocate omdat andere voedingen niet geschikt waren). Dit stelt mij al enorm gerust, wetend dat ik niet bang hoef te zijn dat mn dochter honger moet lijden omdat ik niks meer heb.. Ik hoop dat ik het nooit hoef te gebruiken, maar het is in elk geval wel een hele geruststelling! Bijvoeding wachten we gewoon lekker mee tot minimaal 6 maanden zoals voor ons de bedoeling was Maar ik ga denk ik wel overwegen om misschien de cerazette te gaan proberen.. Maar daar moet ik wel echt even goed over nadenken
Bel eerst eens met een lactatiekundige. Die kan waarschijnlijk ook beter beoordelen of dempil nou juist wel of niet een goed idee . Aantal maanden geleden was hier ook een moeder met een chronisch productiepobleem die veel bast had bij kruidencapsules, ben de naam even kwijt.
Ik wil even een update doen, mochten er nieuwsgierigen zijn: Kennelijk dronk ik toch nog te weinig, want ik ben na het plaatsen van dit bericht extra veel gaan drinken (ik probeer elk uur een beker of glas leeg te drinken) en sindsdien heb ik een topproductie! Ik maak nu 's ochtends een grote thermoskan met thee (groene, rooibos of bv-thee) en die probeer ik voor 12.00 uur leeg te hebben. Dan maak ik een nieuwe die voor 16.00 uur leeg moet en daarna weer een die op moet voordat ik naar bed ga. Zo krijg ik toch minstens 3 liter vocht binnen en dit lijkt m te doen hier! Tussendoor drink ik nog verse sap en water. Het gaat nu zelfs zo goed dat ze de late avondvoeding heeft laten vallen en ik die kan kolven om in de vriezer te zetten. Ik kan dus eindelijk een voorraadje aanleggen en heb nu ook meer dan een liter in de vriezer staan! Dat heb ik echt nog nooit gehad! Ik heb nog geen idee hoe mijn productie erop zal reageren als ik ongesteld moet worden, maar mocht het dan weer dramatisch worden heb ik in elk geval genoeg voorraad om het te overbruggen In ieder geval, het gaat echt top hier en ik ben superblij! Wel zijn we afgelopen week langzaamaan begonnen met een paar hapjes wortel. Ik voed haar eerst en een half uur/uurtje later krijgt ze haar wortelhapje. Ze geniet er enorm van en het gaat goed zo Van de week ga ik maar eens een pan broccoli maken om hapjes van te maken; ik ben eens benieuwd hoe ze dat zal vinden