moeten jullie kinderen eten wat de pot schaft?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door miss C, 24 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Moeten jullie kinderen eten wat de pot schaft?

  1. Ja

    103 stem(men)
    64,8%
  2. Nee

    26 stem(men)
    16,4%
  3. Anders

    30 stem(men)
    18,9%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    In principe wel, maar ik houd altijd rekening met wat ze lusten en als ze iets echt echt echt niet lusten dan maak ik die dag wat anders voor ze klaar (al probeer ik ze wel een hapje te laten proeven).
     
    Summerbelle en miss C vinden dit leuk.
  2. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    Hier eet iedereen wat de pot schaft. Als ze het niet lekker vinden, hoeven ze niet veel te eten, maar ik maak ook niks anders klaar en ze mogen ook na het eten dan niet alsnog van alles eten.
    Soms heb ik nog wel eens een restje van de vorige dag staan en dan wil ik dat nog wel even erbij opwarmen, als er liefhebbers voor zijn, maar verder dan dat ga ik echt niet.

    Ik heb 1 hele moeilijke eter en 2 wat makkelijkere, maar ze lusten allemaal verschillende dingen niet. Als ik daar allemaal rekening mee zou moeten houden, zouden we 7 dagen per week de 3 P's eten.
     
    miss C vindt dit leuk.
  3. Drooms

    Drooms Lid

    6 sep 2019
    5
    3
    3
    Vrouw
    Ons meisje is geen slechte eter en lust vrij veel. Lust heel veel rauwe groenten, is iets minder fan van verschillende gekookte groenten en moest je toegeven zal ze snel een kieskeurige eter worden.
    Hierdoor in principe eet ze mee met de pot, voor 90%. Proeven moet bijna altijd op een paar uitzonderingen na (na een paar keer witloof moet ze nu echt niet meer van mij). Groenten dat ze niet echt graag lust voorzie ik wel voor haar een alternatief (tomaatjes, komkommer, rauwe wortel, ...) naast de paar hapjes proeven dat ze moet (met natuurlijk de paar uitzonderingen).

    Dus ik heb anders geantwoord...
     
    miss C vindt dit leuk.
  4. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.949
    1.040
    113
    Vrouw
    Ik zeg altijd: ik bepaal wat we eten, zij bepalen -in enige mate- hoeveel ze eten.

    Zuurkool, witlof en spruitjes hoeven ze niet te eten. Dan maak ik andere groente voor ze klaar.
     
    miss C vindt dit leuk.
  5. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Wij hebben een vrij koppige peuter (wie niet, misschien) en als hij iets niet wil proeven doet hij het ook echt niet.
    Hij is een redelijk goede eter maar we houden wel rekening met wat hij lekker vindt. Zodat er in ieder geval iets bijzit qua groente/vlees/aardappels pasta wat hij lust.
    En als wij sterk gekruid stoofvlees eten krijgt hij bijv een worstje. Anders kunnen we zulke dingen nooit eten.
    Toetje is fruit, dat mag hij altijd. Yoghurt in alle varianten wordt hier pertinent geweigerd. (Ik betwijfel of hij het ooit echt geproefd heeft)
     
    miss C vindt dit leuk.
  6. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.461
    3.448
    113
    Ja, want mijn oudste is al 4 jaar een hele moeilijke eter. Ze 'lust' alleen patat, pannenkoeken en poffertjes. Ze moet 5 hapjes eten, anders krijgt ze niks anders.
    Alleen als we pizza eten, mag zij een broodje.

    De 2e en 3e zijn hele goed eters, maar er zijn wel eens momenten dat ze niet willen eten en ook zij moeten dan het aantal hapjes eten naar hoe oud ze zijn. De 3e heeft sinds kort door dat ze echt niks anders krijgt als ze niet 2 hapjes eet en haar toetje is haar heilig.
    Vaak eet ze dan alsnog haar bord wel leeg.
     
    miss C vindt dit leuk.
  7. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.436
    2.870
    113
    Nee. Maar ze moeten wel proeven. Als ze niet eten maak ik niks anders voor ze, dat niet. Als je niet wil eten prima, maar dan eet je niks.
     
    miss C vindt dit leuk.
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant
    Ze hebben hier allemaal 1 ding wat ze niet lusten en dus niet hoeven.

    Verder eten ze alles, omdat we ze dat gewoon geleerd hebben. (Werkt bij onze kinderen, ik weet heus wel dat dat niet bij iedereeb is)

    Als je zit te meuteren dan krijg je extra. Want daar kan ik écht niet tegen.

    Zouden ze iets echt heel vies vinden, zijn er uitzonderingen natuurlijk. Maar dan ook niet iets anders. Ik ga niks anders koken.
     
    miss C vindt dit leuk.
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.953
    113
    noord holland
    Ik ken ook niemand die z'n kinderen 'gewoon' even aanleert wel een lastige eter te zijn. ;) :roflmao:

    De manier van aanpak kan uiteraard best van invloed zijn. Maar feit blijft dat je soms met dezelfde aanpak verschillen ziet binnen 1 gezin met moeilijke en makkelijke eters.
    Ondanks dat je schrijft dat je weet dat t niet bij iedereen zo werkt, lees je uit de zin 'omdat wij dat zo geleerd hebben' wel dat je dat blijkbaar alleen wijdt aan je manier van aanleren :p. Dat vind ik dan toch wat wijzend naar ouders van moeilijk etende kinderen dat je ze dat 'gewoon' moet aanleren. ;)
     
    Jackie87, citroenrasp en miss C vinden dit leuk.
  10. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.455
    3.799
    113
    Nee.
    Maar proeven is wel verplicht.
    Nu weet ik dat onze zoon ook een makkelijke eter is maar ik was ook makkelijk als hij echt niet wilde. Dwingen doe ik niet aan dus als hij echt moeilijk deed dan mocht hij het laten staan maar kreeg dan ook niets anders en dan maar zonder eten naar bed.
    Komt gelukkig zeer zelden voor.
     
    citroenrasp en miss C vinden dit leuk.
  11. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    In principe wel. Ze eten wat er is, en als ze niet willen eten ze niet. Ik kook 1 maaltijd en niks anders.
    De oudste eet redelijk makkelijk en goed. De jongste eet vrijwel niks. We proberen altijd dat ze een hap proeft, maar meestal resulteert dit in een flinke schreeuwbui... ze doet het echt niet en begint al te kokhalzen als er een vork richting haar mond gaat. Er zijn periodes dat het redelijk gaat en ze 1 hapje eet maar daar blijft het bij jammergenoeg
     
    miss C vindt dit leuk.
  12. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.459
    1.636
    113
    Brabant

    Nee joh, wij zijn superrelaxed met het eten. Alleen, je eet wel gewoon wat de de pot schaft en niet iets anders. kinderen zijn inmiddels ouder en dan ben je toch wel in een andere fase beland.
    En wij hebben ze niet geleerd om goede eters te zijn(de oudste vindt haast niks lekker) , maar wel om "gewoon" te eten wat de pot schaft. Dat kon bij deze 3 en ik weet heel goed dat er uitzonderinhen zijn.

    Onze kinderen hebben ook moeilijk gegeten en bij de eerste had ik door wat werkte, dat viel tegen bij de tweede...want dat werkte helemaal niet.

    Maar ik ben inderdaad wél van mening dat als je gewoon kinderen hebt die spatjes hebben en zitten te pitsen dat je die het beste helpt met gewoon gezellig doen aan tafel en niet iets anders gaan maken.(tenzij je dat dus graag doet, dan moet je dat vooral doen)
    Dan heb ik het dus niet over échte moeilijke eters, en al helemaal niet over kindjes met ASS oid.
     
    miss C en spruitje80 vinden dit leuk.
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik ga geen aparte dingen maken.
    Ze moeten wat dat betreft het doen met wat ze voorgeschoteld krijgen.
    en sowieso altijd proeven als het iets nieuws is.
    Lusten ze het niet dan is het ook prima maar ze krijgen niks anders.
    Maar er is eigenlijk niks wat ze echt niet lekker vinden.
    Willen ze een toetje moeten ze net zoveel hapjes nemen als ze oud zijn.
    Vaak blijken ze het dan ineens wel lekker te vinden.
    Kokhalzen komt hier nooit voor.

    We eten ook wel eens iets wat papa niet lekker vind en die moet het ook gewoon opeten.
    Ik ben net een vuilnisbak wat eten betreft :p

    edit: ik bedenk me ineens dat er 1 ding is wat ze niet eten en dan maken we iets anders.
    Wij eten dan wraps met kip etc en zij mogen dan samen kiezen wat ze willen eten
     
    NiVa0230 en miss C vinden dit leuk.
  14. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Inprincipe ja,
    Mijn man komt uit een groot gezin dus daar was en is het nog steeds onmogelijk dat iedereen hetzelfde lust en hadden dan vaak twee verschillende groenten op tafel staan als ze een normale Hollandse pot aten.
    Bij andere gerechten zorgde zijn moeder er dan voor dat er altijd genoeg andere dingen bij waren zodat iedereen wel iets at wat hij of zij lekker vond.

    Inprincipe doen wij die regel ook thuis doorvoeren op het moment. Vele groentes lusten mijn man en ik beiden, maar sommigen ook weer niet dan staat er ook verschillende groentes op tafel.
    Ons zoontje mag van ons ook altijd kiezen tussen twee soorten groenten waarvan wij weten dat hij die lekker vind en minder lekker maar wel lust. En dat gaat eigenlijk perfect. :)

    En soms als man of ik echt iets niet lusten waar de ander wel zin in heeft dan eet de andere die het niet lust wat simpels of kliekjes nog en mag ons zoontje kiezen welk van de twee of van beiden een beetje hij wilt eten.

    Nu is hij nog maar 2, dus heeft niet echt keuze in de zin van ik wil bepalen wat we eten.. Maar straks als hij ouder is mag hij ook van ons uit twee soorten gerechten kiezen die dan niet zijn favoriet zijn, en dat eten we dan. Ook omdat wij standaard voor elke dag eten in huis halen bij de week boodschappen dus kiezen uit iets wat nog niet gehaald is gebeurd dan ook niet.
    Mochten vroeger bijvoorbeeld wel vraag of we een dagje een keer iets aten wat we eigenlijk bijna nooit aten, en dat zal hier vast en zeker ook weleens gebeuren.

    Hoe het straks gaat met 3 kinderen weet ik nog niet, denk ook gewoon zoals nu keuze uit twee dingen en soms twee gerechten (simpele en niet uitgebreid) op tafel zodat iedereen eet wat hij of zij lekker vind.
    Tenzij een allergie dan kook ik natuurlijk wel ook uitgebreid apart.
    Oja en natuurlijk wel eerst proeven en dan niet een klein hapje, maar een normale hap.
     
    miss C vindt dit leuk.
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Anders, als ze iets echt niet lusten hoeven ze het niet te eten maar ze moeten wel proeven. Als het aan M ligt eet ze elke dag pizza of friet. Bij dingen die ze de ene dag lekker vindt kan ze de volgende dag zitten kokhalzen. Jammer dan, dan eet je wel gewoon en krijg je niks anders.
     
    miss C vindt dit leuk.
  16. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    #56 Ligero, 26 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
    Ja. En mijn oudste lust bijna alles. Voor de jongste betekent het dat hij soms niks tot bijna niks eet. Uiteraard kook ik zo vaak mogelijk dingen die hij lust maar dat is niet veel dus voor de variatie eten we ook eens andere dingen. Als hij dan weigert om überhaupt te proeven, weiger ik om iets anders voor hem te maken. Gemiddeld 2 a 3x per week eet hij niks in de avond...(of ja...een hapje komkommer of wat cherrytomaatjes krijgt hij dan soms maar vaak eet hij dat dan ook niet. Sowieso eet hij bijzonder weinig, ook van dingen die hij wel lust)

    O Ja het gaat bij hem om het 'niet zo lekker vinden' en niet om écht niet lusten. Als de kinderen het echt niet lusten, ervan gaan kokhalzen enzo dan hoeven ze het niet te eten.

    En sowieso vind ik het bij de jongste lastig want de ene keer is hij verzot op boontjes en de dag erna vindt hij ze niet lekker.
     
    miss C vindt dit leuk.
  17. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    In principe wel.
    Het ligt er helemaal aan of ze het oprecht niet lusten of dat ze gewoon de prinses uithangen ;)
    Jongste dochter heeft van dat laatste nogal een handje en in zo'n geval is het heel simpel: Je kan eten of niet, kijk maar wat je doet.
    Wanneer ze iets écht niet lusten mogen ze iets anders kiezen; dit kan een maaltijd uit de vriezer zijn (van bepaalde gerechten maak ik altijd een volle pan zodat er ook maaltijden de vriezer in kunnen) of iets wat ze zelf kunnen klaarmaken, zoals bijv. (pasta)salade, iets met gebakken/gekookt ei, brood, etc.
     
    miss C vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    ja ze eten gewoon wat de pot schaft, ik houd natuurlijk wel rekening met dingen. Zoals zuurkool en spruitjes 3 van de 4 (in wisselende samenstellingen) lusten dit echt niet (lees kind moest letterlijk kotsen) dus dat zet ik niet op tafel. En als ik de ene dag iets kook waarvan ik weet dat de een niet zo lekker vind zorg ik dat de andere dag iets op tafel staat wat die wel lekker vind .
     
    miss C vindt dit leuk.
  19. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Ja.

    Ze mogen hier 1 dingen noemen dat ze echt, echt, echt niet lusten en daar houd ik rekening mee (zo lust de middelste geen olijven, dus die krijgt alvast een lepel pastasaus op zijn bord voor ik de olijven er doorheen roer).
    Ik ga zeker niet beginnen aan twee verschillende gerechten koken (vind 1 maaltijd koken al erg genoeg :D) en toetjes hebben we nooit, dus het is wat er op je bord ligt. Heel soms met iets nieuws zijn ze wat kieskeurig en eten ze amper een klein bordje leeg, maar ik vind dat ze af en toe iets anders moeten proberen.

    Ach, ik heb niets te klagen eigenlijk, want ze eten alles wel :)
     
    miss C vindt dit leuk.
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Doe mij dan ook maar alleen de pastasaus, geef je middelste groot gelijk :D
     
    miss C en ellalovescoffee vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina