Morfine als euthenasie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tweekids, 16 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Mijn oma, volgende maand 93 gaat heel slecht sinds 1 maand kan ze niks meer zonder rollator niet meer zelf douchen enzovoort. Nu sinds 1 week angst aanvallen en heel benauwd hapte naar adem de laatste dagen. Nu heeft de huisarts morfine voorgeschreven en heeft hierbij gezegd dat dit haar dood word. Kan iemand mij in normaal nederlands uitleggen hoe dit precies werkt? Ze is gelukkig nu niet meer benauwd maar heel duf en afwezig natuurlijk door de morfine erg sneu om zo'n vrouw die altijd mijn oppas was vroeger zo in bed te zien liggen :(

2. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Morfine word steeds een beetje opgehoogd totdat ze in een steeds diepere slaap raken en uiteindelijk overlijden.
    Zo is het bij mijn oma gegaan.

Heel veel sterkte.

3. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.020
    548
    113
    klopt. op een gegeven moment kan het hart de hoeveelheid morfine niet meer aan en slaapt iemand dus in. heb regelmatig mensen in het verpleeghuis het "laatste shotje"moeten geven:(

4. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hmmmm...

Mijn oma is dinsdag overleden. Zij is 96 jaar geworden, was dement en heeft een paar herseninfarcten gehad. Ze kon niet goed meer praten, heel sneu. Ze had aangegeven middels gebaren dat ze erg last had van haar buik. Ze dronk niks meer, at nauwelijks en had blaasontsteking wat haar nieren heeft aangetast. Ze kreeg morfine tegen de pijn, eerst 5 mg volgens mij en later meer. Ook tegen ons had de verpleging gezegd dat het snel kon gaan vanwege de morfine. Zondag had ze de eerste shot gekregen en dinsdag is ze dus overleden.

Weet niet of je dit als een soort euthanasie kunt zien. Wij zijn blij dat verder lijden mijn oma bespaard is gebleven. Ze had al vaak aangegeven dat ze graag dood wilde, omdat ze eigenlijk geen leven meer had op deze manier.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je oma zal niet door de morfine sterven. Jouw oma is op dit moment stervende en zal door de morfine dit zo prettig mogelijk ervaren. Wanneer zij pijn of angst heeft zal het idd opgehoogd worden waardoor zij zal slapen.

Mijn oma was ook 93, vanaf het moment dat zij morfine kreeg ging als heel snel. Sterkte.

6. angel229

angel229 Niet meer actief

Met de andere eens. Doordat haar lichaam 'op' is kan ze de dosis morfine niet meer aan. Dit hoogt de huisarts beetje bij beetje op en uiteindelijk stopt haar hart.

Sterkte komende tijd!

7. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Het ligt eraan hoe zij dit krijgt toegediend en dosering. Sommige mensen krijgen het af en toe geinjecteerd tegen pijn of bij benauwdheid. Ook kan er gekozen worden voor continue afgifte middels een pompje bijvoorbeeld.

Het is in principe geen euthanasie. Het is palliatieve sedatie vaak. Je hebt oppervlakkige sedatie en diepe sedatie, dat ligt aan de situatie. De arts die het voorschrijft maakt vaak een inschatting naar de levensverwachting. Bij oppervlakkige sedatie is degene vaak suf maar kan nog wel horen wat er gezegt word of reageren.
    Bij diepe sedatie wordt vaak ook nog een slaapmiddel gegeven. Zodat iemand langzaam zal wegglijden.

Sterkte!

8. angel229

angel229 Niet meer actief

Gecondoleerd.

Ze noemen dit passieve euthanasie. Bij actieve euthanasie krijgt de persoon eerst een slaapmiddel via een infuus en als de persoon in slaap is, krijgt hij/zij het dodelijke middel via het infuus. Na enkele minuten stopt dan ook het hart met kloppen. Ik heb het laatste bijna 9 jaar geleden meegemaakt/bij geweest.

9. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Mijn oma moest toestemming geven hiervoor en zei: Dat vindt ik helemaal niet leuk :( Zo sneu. Maar wel dat het niet meer zo langer kan, maar ze wil nog helemaal niet dood. Iedereen bedankt voor de uitleg, hoop ook dat het snel gaat want ze blijft maar zeggen ik lig niet gemakkelijk, en heeft ook door dat het niet lang meer duurt komt niet meer uit bed echt zo zielig.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Dit klopt idd, alleen als het echt als vorm van euthanasie gebruikt zal worden dan wordt het intraveneus gedaan - via een infuus over het algemeen.
    De morfinepomp wordt dan steeds een beetje hoger gezet of het wordt d.m.v. injectie gedaan.
    Ik heb er zelf nog nooit van gehoord dat dit d.m.v. tabletten/capsules/o.i.d. gedaan zou worden, het wordt namelijk altijd onder toezicht van een arts gedaan.
    Ze laten iemand echt niet alleen "inslapen" m.b.v. medicatie..

Heel veel sterkte!

11. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Passieve euthanasie bestaat niet.
    Het doel van palliatieve sedatie (morfine in de laatste levensfase) is de patiënt zo comfortabel mogelijk houden. Het doel is niet om te laten sterven, maar dit os wel een gevolg van de morfine. Er zal steeds meer nodig zijn om je oma comfortabel te houden. En als gevolg van dit ophogen zal je oma uiteindelijk overlijden. Door de morfine heeft ze geen last meer van benauwdheid. Mijn moeder kreeg morfine en was nog lang aanspreekbaar. Ze was zonder morfine heel erg benauwd maar toen de morfine startte nam dit heel snel af. Veel mensen zijn niet zo goed aanspreekbaar meer. Soms gaat t heel snel, soms duurt het dagen. In het algemeen wordt palliatieve sedatie pas gestart als de levensverwachting 2 weken of minder is.

Sterkte met de komende tijd!

12. mendy

mendy Bekend lid

27 jul 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Van morfine ga je niet dood, veel familie van zorgvragers van mij denken dit heel vaak, het is voornamelijk om de pijn en de benauwdheidsklachten te verlichten zodat je oma rustig heen kan gaan. Ik snap wel dat de arts morfine voorschrijft want het werk prettig voor mensen met benauwdheidsklachten.
    Morfine wordt zelden alleen gebruikt tijdens palliatieve sedatie, in verband met de zeer vervelende bijwerkingen van morfine. Vaak is er een combinatie met bijvoorbeeld dormicum.
    Heel veel sterkte!

13. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dormicum word meestal gebruikt als slaapsedatie zodat mensen versterven. Daar van word de dosis ook geleidelijk aan opgevoerd zodat mensen niet meer wakker worden. Morfine word op mijn werk echt als pijnstilling gebruikt, en dormicum als "laatste" middel.

14. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Bij mijn schoonmoeder was dit ook net het laatste zetje wat ze nodig had..ze had geen pijn meer en sliep zo in.
    Sterkte!

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar op deze leeftijd zal je niet spreken van euthanasie. Het doel van het toedienen van de morfine zal zijn om het de patiënt zo comfortabel mogelijk te maken gaat laatste dagen.

16. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zo is het bij m'n vader gegaan, morfine in combinatie met dormicum...

Veel sterkte met wat komen gaan @FleurSylvano

17. bdotsie

bdotsie Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.122
    0
    36
    Verzorgende in de thuiszorg
    België Arendonk
    Ik had je topic al gelezen toen je het net geplaatst had. Ik zat ook direct met de vraag, moet hier geen toestemming voor gegeven worden door je oma of naaste familie. Nu ik lees dat ze toestemming heeft moeten geven, gaat het over het zo zacht mogelijk laten inslapen zonder dat je oma hier te veel pijn van heeft. De ha zal de morfine waarschijnlijk langzaam aan ophogen. Geeft hij deze via een onderhuidse injectie? Hier kunnen nog wel enkele dagen of zelfs langer overheen gaan.
    Wil jou en jouw familie heel veel sterkte wensen!

18. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    He wat een vervelende rot situatie :( Veel sterkte in deze en aankomende moeilijke tijd!

Ik kan je helaas niks vertellen. Ik weet alleen dat ze zo de vader van mijn beste vriendin het laatste zetje hebben gegeven. Hij leed aan kanker en was echt dood- en doodziek.

19. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Heb het even nagevraagd mijn oma krijgt alleen morfine word dit dan alsnog haar dood zoals sommigen van jullie zeggen?

20. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    En inderdaad via injecties ja, volgens mij zijn de andere medicijnen al wel gestopt kreeg medicijnen voor haar hart, bloedverdunners pufjes enzovoort..

Deel Deze Pagina