Nachtangst en/of slaapwandelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kristel86, 24 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Onze dochter van bijna 4 wordt sinds 3 dagen continu huilend en in paniek wakker.
    Alhoewel, wakker lijkt ze niet, want we dringen op geen enkele manier tot haar door.
    Ze huilt, woelt heel erg, gaat harder huilen en slaat om zich heen als we tegen haar praten of haar willen knuffelen.
    Tevens heeft ze daarnet al voor de tweede keer vanavond verward op de gang gestaan.
    Het gaat nu voor de derde nacht zo en ik maak me eigenlijk wel zorgen... Het gebeurt ook zo'n beetje elk uur vanaf t moment dat ze naar bed gaat. Ik vermoed zelf dat het met spanning te maken heeft; ze mocht vandaag namelijk voor het eerst een dag naar de basisschool om te wennen en zal er deze week nog een keer heen gaan.
    Hier heeft ze zó lang naar uitgekeken! Wellicht is de spanning te veel en uit het zich zo?

Herkent iemand dit misschien van haar eigen kind?
    Hoe ga je ermee om?
    Ik vind t zelf best moeilijk.. wel praten, niet praten, wel knuffelen/aaien/oppakken, niet knuffelen/aaien/oppakken, wel wat laten drinken, niets laten drinken, etc etc. Per keer is t afwachten wat zal helpen om haar weer rustig te krijgen.
    Iemand nog tips? Ik twijfel zelf nu om morgen even de school te bellen en te overleggen of het wel zo goed is als ze nog een keer gaat deze week. Of zou t juist goed zijn?

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wat sneu en ik weet hoe je je voelt! Ik had hier laatst ook een topic over geopend omdat ik me geen raad wist. Alleen mijn dochter is een stuk jonger als jou dochter dus ik weet niet hoe je het nu moet doen met school... Ik kreeg alleen de tip dat je haar niet mag wakker maken en goed moet opletten dat ze zichzelf niet bezeerd... Succes en heel veel sterkte! Het is niet leuk om ze zo te zien :(

3. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het is idd moeilijk om te zien.. Je wil zo graag wat doen :(
    Vannacht, na de zoveelste keer, hebben we haar bij ons in bed genomen in de hoop dat ze daardoor misschien wat rustiger zou slapen, maar helaas.. Ze ging op een gegeven moment alle kanten op, klampte zich vast aan mij en aan mijn man, huilen ondertussen, etc.
    En nu ze wakker is weet ze nergens vanaf, het is dus echt onbewust allemaal.
    Deze week staan er allemaal dingen op het programma nog; zo gaat ze vandaag met de peuterspeelzaal-klas naar de kinderboerderij, donderdag mag ze trakteren omdat ze volgende maand jarig is, en dan ook nog de basisschool erbij.
    Ik ga vandaag toch maar even bellen met de basisschool; mijn gevoel zegt dat dat nu echt te veel is voor haar toch...

4. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ja ze doen het zeker onbewust! En volgens mij krijgen ze ook niks van de omgeving mee(jou bed of haar bed..) hier slaat ze ons altijd weg en schopt en bokt ze alle kanten op, echt verschrikkelijk :(

Misschien kan je ook de huisarts of het cb bellen voor advies?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat kan best de spanning zijn..
    Het worden ook wel nacht-terrors genoemd.

Mijn jochie spookt 's nachts ook, doorsnee nachtmerries tegenwoordig. Maar eerder ook van die nachtangsten. Dan kregen we hem niet wakker. Enige wat we konden doen was hem vasthouden op schoot of erbij in bed kruipen en wachten tot hij rustig werd.

Met sinterklaas en kerst kwam hij wel 3 keer per nacht met een nachtmerrie. Nu is het misschien eens per week. Dus ik denk als de spanning zakt, dat die nachten ook afzakken. Alleen dan is even de keus of je laat wennen, zodat ze misschien minder last heeft in de vakantie. Of nu niet verder laat wennen en haar school een beetje laat vergeten tijdens de vakantie..

Hier gaan kindjes die jarig zijn in de 4 weken voor de zomervakantie ook niet meer wennen. Ze mogen 1 dag komen, om te kijken en dan na de zomer pas weer. het is vaak toch al een onrustige periode..

Deel Deze Pagina