Pinter, wow!!! Ik durf niet. Vorig jaar bij de KNO geweest, voor wat anders, maar zei zij dat mijn neusschot scheef stond en of ik veel verkouden was. Klopt, ben ook verslaafd aan neusspray. En mijn neus is gewoon lelijk, heb zo´n grote bobbel erop (vind ik). Maar ik ben veel te bang dat het lelijker wordt of mijn gezicht zal veranderen.
De chirurg heeft mij een voorbeeld laten zien van hoe het er ongeveer uit zou komen te zien. Lelijker dan wat het was kon het in mijn ogen al niet worden. Als je mijn gezicht van de voorkant voordien zag was het erg spits,en ook snel wat bitchie.. Nu is mijn neus dus ietsje breder aan de bovenkant omdat dit te smal was,en nu kijkt het ook veel vriendelijker. Zelf ben ik meer dan tevreden,mijn verstopte neus is stukken minder nu en neusspray heb ik niet meer nodig.
als je nou eens stopt met de spray dan ben je uiteindelijk ook minder (en vaak minder lang!) verkouden, neusspray helpt dan niet meer en verergert het probleem juist. Vaak is hoe een neus eruit ziet van buiten vaak geen probleem aan de binnenkant en een perfecte neus kan van binnen een zooi zijn. Je neusschotje scheef is op zich niet zo'n probleem als er nog genoeg ruimte is dus ik denk dat je zelf al heel wat aan het probleem kan doen door gewoon te stoppen met neusspraY (alleen de zoutspray gebruiken dat mag wel)
Ik weet het . Soms probeer ik er wel een paar dagen tussen te laten en het is ook per seizoen ook verschillend. Met dit vochtige weer bijvoorbeeld heb ik nog meer last van mijn astma dan normaal en ben ik blij als ik zo een beetje meer lucht krijg dus gebruik ik hem toch weer sneller.
@MvMenno: De foto's zijn erg klein dus ik kan t helaas niet heel goed zien.. Ja ik zou idd denken dat je het met jouw reden wel vergoed zou krijgen.. Vreemd hoor. Maar wel heel fijn dat je ouders het hebben kunnen betalen voor je! Wieken zegt me idd niks, maar het zou goed de tampons kunnen zijn (Bij wieken denk ik meteen aan ijzeren of plastic stukjes oid die in je neus zitten om het tijdelijk opener te houden oid) @Pinter: Wauw wat een verschil! Echt mooi geworden zeg! Het masseren zegt me niks.. Is mij niks over verteld. Die zalf heb ik idd ook; is een antibioticazalf die ik 2x per dag onder mn neus en in mn neusvleugels op de hechtingen moet smeren. Hmm, als ik t zo lees heb ik geluk gehad denk ik met het financiele plaatje? Het was medisch, maar er is cosmetisch namelijk ook meteen wat aan gedaan en het wordt 100% vergoed door mn verzekering. (misschien heeft de chirurg het "stiekem" gedaan? ) @Neusspray: Hier ook "verslaafd" aan neusspray geweest, maar zonder neusspray merkte ik totaal geen verschil, ook niet na hele lange tijd niet meer gebruiken. Het kan idd helpen om ermee te stoppen, maar als het echt een anatomisch probleem is of bijvoorbeeld door allergieen (waar ik ook last van heb) heeft t weinig nut.. Ik ben erachter gekomen dat ik zelf allergisch ben voor koemelk en als ik eens iets van kaas eet oid dan zit meteen mn neus weer een paar dagen dicht (en krijg ik darmklachten, maar dat is een ander verhaal ). Wellicht is dat voor sommigen nog een optie om uit te zoeken? Nog een paar dagen en dan mag t kapje er vanaf hier! Zal tegen die tijd ook even een voor en na foto laten zien; wel zo leuk (al is t nog steeds niet een volledig eindresultaat ivm zwelling, maar je kunt al een hoop verschil zien)
je mag trouwens niet zomaar neusspray gebruiken als je geopereerd bent, ik mag alleen maar zoutoplossing, zelfs niet degene die kindjes krijgen (met een beetje van dat spul erin, kan even niet op de naam komen) Maar goed omdat ze mijn slijmvliezen zowat helemaal hebben weggehaald brand dat spul echt als een tierelier dus gebruik het ook niet graag, vorige keer mocht ik van de dokter max 3 dagen, alleen snachts gebruiken (zodat ik kon slapen) meer niet en dan heb ik al 2 weken neuspijn (alsof het verbrand is zeg maar) oohzoo fijn (NOT)
@ Wendy: Wat vaak geadviseerd word is om van de xylometazoline "af te kicken" (sorry klinkt heet negatief) is door deze af te wisselen met een homeopatische neusspray. Bijvoorbeeld van dr. Vogel of VSM. Zodat je uiteindelijk kan afbouwen en stoppen. Xylometazoline werkt op het neusslijmvlies. Als je het te lang gebruikt, raakt het slijmvlies eraan gewend dat het niks meer zelf hoeft te doen. Je slijmvlies wordt er lui van, waardoor je steeds weer die neusspray nodig zal hebben...
Hier ook een verbod op gewone neusspray gekregen... (al vond ik t wel gek dat ze het wel gebruikten bij het verwijderen van de tampons) Moet nu mn neus met zout water spoelen als het vol zit... Heel verrot gevoel en enorm goor, maar het helpt wel goed Gewoon een bekertje met lauw water vullen, beetje zout erin, goed roeren en dan met een spuitje opzuigen en in je neus "spuiten" terwijl je je neus voorzichtig ophaalt. Het komt dan in je keel en je moet t weer uit spugen.. Echt heel goor, maar werkt goed!
Hé Melanie, klinkt logisch inderdaad. Zal je tip zeker proberen om af te wisselen! Morgen gelijk even naar de drogist. Zouden ze ook een AA voor neussprayverslaafde hebben hahah. O ja, als kind zijn mijn neus amandelen verwijderd/geknipt, of hoe dat ook gaat, omdat ik toen ook altijd verkouden was. Kan dat weer aangroeien?