Dag meiden, Ik ben nog maar net voor de eerste keer zwanger.. Nu ben ik niet van de slankste, 1m65 en 75kg. Ik vraag me af wat ik moet doen, niet moet doen, kan doen, om geen extra gewicht aan te komen.. Ik word straks 29j. Natuurlijk alles wat goed is voor de zwangerschap .. Mijn angst is enkel dat ik te veel bijkom? Iemand ervaring of tips dat me zou kunnen helpen om hier verstandig mee om te gaan? Bedankt! Xxxxx
Heb daar zelf geen ervaring mee. Maar zou vooral gewoon goed gezond eten. (fruit, groente, water, thee, gezond warm eten) Maar niet minder eten dan dat je honger hebt. Snacks en vet eten zoveel mogelijk vermijden (als je dat al niet doet tenminste) Denk dat je dan al een heel eind op weg bent. En natuurlijk zullen er kilo's bij komen. Maar zolang het niet extreem veel is zou ik me daar tijdens de zwangerschap niet te druk om maken.
Gewoon blijven eten, niet voor twee maar wel gezond. En dan kom je zoveel aan als je aankomt zonder dat je hier negatief aandeel in hebt. Zwanger zijn betekent gewoon aankomen, stel je daarop in. Ik ben zelf ook te zwaar en ik ben bij alle drie de zwangerschappen tussen de 14 en 28 kg aangekomen en er slanker uitgekomen (binnen 3 maanden na de bevalling!) Zolang je maar netjes blijft eten, is er echt niets aan de hand. maar... Mocht over een paar weken blijken dat je alleen nog maar vanilla ijs kunt eten met chocolade taart omdat je AL het andere uitkotst.. dan eet je dat dus. Zo gaat dat gewoon! Gewichtstoename tijdens de zwangerschap - Zwangerschapspagina.nl
Je kunt natuurlijk opletten dat je gezond eet. Als je 's avonds eens een appel pakt ipv een zak chips, dat soort dingen. Maar het is ook wel een kwestie van geluk. En of je water of vet bijkomt. Ik ben beide zwangerschappen eerst 5 kg afgevallen (geen hongergevoel), en daarna 12 erbij. Dus uiteindelijk +7kg.. Met een kind van bijna 4 kilo bleef er na de bevalling weinig meer over. Alleen ik had van te voren al genoeg reserve (bmi bijna 30)
Mijn voornaamste advies is om je we niet al te druk over te maken. Je kan op je eten letten en zoveel mogelijk blijven bewegen en dan houdt het toch op wat voor invloed je erop hebt, denk ik dan. Maar niet aankomen tijdens een zwangerschap is heel ongewoon en volgens mij helemaal niet aan te raden (tenzij je misschien zwaar overgewicht hebt?)
Probeer gewoon op te letten wat je eet. Ik kwam bij de eerste 18 kilo aan en dat kwam echt door een slechte manier van eten. We zaten om de haverklap bij de mac. Bij de 2de viel ik eerst 5 kilo af en kwam ik er daarna 9 aan. Maar toen had ik een peuter rondlopen waar ik de hele dag mee aan de sjouw was. En bij de 3de viel ik ook 4 kilo af (geen eetlust) en kwam ik daarna 10 kilo aan, totaal dus 6 kilo. Maar mijn vreetbuien bestonden uit fruit. Ik was verslaafd aan fruit deze zwangerschap. Ik was 4 dagen na de bevalling al het gewicht al kwijt. Nu doe ik shred van Jillian Micheals om mijn buikje kwijt te raken.
Wat mij opvalt is dat je weinig invloed hebt op waar je zin in hebt. Mijn geluk (tot nu toe) is dat ik vooral gezonde dingen lekker vind, al ben ik wel nog meer van de koolhydraten dan anders: boterhammen, crackers, beschuiten. Dat blijft gewoon 'het beste zitten'. Nou is het geloof ik ook wel zo dat dit eerste stadium (met de misselijkheid) het gekst is wat dat betreft, maar vettigheid keert zich echt direct om in mijn maag en komt er aan de bovenkant uit. Ik herken wel je wens om niet te veel aan te komen; ik heb hetzelfde. Toch maak ik me er nu niet druk om. Naderhand afvallen lijkt me makkelijker dan tijdens de zwangerschap niet aankomen.
Tja.. niet te druk over maken. Ik had die angst ook. Ik ben 1.62 en begon op 77 kilo. Ben in totaal 10 kilo gegroeid, dat was er binnen 1,5 week weer af. En heb gewoon gezond gegeten en gesport zolang het kon. Ik had ook op een gegeven moment extra koolhydraten nodig en zuivel. Maar dan kun je proberen om de gezondere keuzes te doen. Ik at soms om 21 uur 's avonds nog een kommetje volkorenpasta met geraspte kaas haha.. beetje gestoord maar echt heerlijk
Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties! Gezond blijven eten, niet voor twee en iets van beweging.. Neem ik eruit mee. Ook: me niet te druk maken.. Fijn te horen dat jullie het zo goed doen!! Xxx
Gewoon zolang je zwanger bent zo min mogelijk wegen En natuurlijk gezond leven! Aankomen kom je altijd
Ik heb ook wel moeite gehad met het feit dat ik aankom. Laatste keer zat er tussen de 2 controles + 2 kg . Morgen weer controle, ben benieuwd wat het gewicht dan gedaan heeft. Maar ben me er ook van bewust dat aankomen erbij hoort, mits het binnen de perken blijft. En na de bevalling hoop ik snel weer een beetje gewicht kwijt te zijn. In totaal zit er nu (tot vorige week controle) + 8 kg bij, dus mag nog niet klagen.
Bij mijn eerste zwangerschap was ik tot ongeveer 16 weken misselijk (niet overgeven ofzo maar gewoon constant een misselijk gevoel) in die weken vrat ik een mandarijnen niet normaal, dat was ook het enige waar mijn lichaam echt om vroeg. Warm eten kreeg ik alleen weg als er een lading appelmoes op zat. Na de 16 weken kreeg ik zin in bamiballen en magnums. Maar dan heb je je gezonde verstand wel en ga je dat echt niet dagelijks naar binnen werken. Uiteindelijk ben ik die zwangerschap 6 kilo aangekomen, kind was 5 kilo + vruchtwater + placenta dus ik was meteen na de keizersnee al lichter dan dat ik de zwangerschap in gegaan was. Bij de tweede ook weer tot een week of 16 misselijk, kon geen vet verdragen, mandarijnen waren mijn grootste vrienden , daarna kwam er een honey pup verslaving (in normale toestand lust in niet eens honing ) Deze keer kwam ik 8 kilo aan en bleef er wat restgewicht over na de keizersnee, maar dat was er snel weer af door heel bewust boven te gaan verschonen zodat ik een keer of 8 de trap op en af moest per dag
Mijn diëtist adviseerde een boterham extra en verder letten op de hoeveelheid fruit en groente. Dat vult je dan wel over de dag en heb je minder zin om te snaaien..
Bij mijn eerste heb ik een beetje opgelet en gewoon gegeten en dan maximaal 2 broodjes (ongeveer) extra. Ik dacht dat de VK toen zei dat zo'n 300-400 calorieen extra echt voldoende is. bij mijn zwangerschap nu is het lastiger, ik ben erg moe dus haal mijn energie uit eten. heb wel veel wortels mee naar werk en thuis om iets te knagen, maar merk dat ik meer behoefte aan hartig heb. Dus ik heb nu bijvoorbeeld 30+ kaas gehaald. Als je iets zwaarder bent, heb je juist kans dat je helemaal niet zoveel aankomt, omdat je al vetreserves hebt. Dus gewoon niet te veel extra eten en als je kunt bewegen, dat gewoon doen Succes! (en ook een beetje voor mezelf hihi)
Tsja,bijkomen ga je sowieso rond de 10-12 kg. Ik probeer niet al te veel toe te geven aan snoep en hartige trek na 18:00. Als ik wel zij heb neem ik een appel of een klein bakje chips,geen hele zak! Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Wel enigszins natuurlijk, als je gewoon gezond eet en beweegt kom je enkel aan wat noodzakelijk is. En het kan bv best dat je lichaam dat haalt uit je reserves, waardoor je dus effectief niet aankomt (maar de verdeling van het gewicht verandert).
Nou ik heb mijn vorige zwangerschap niet extreem meer gegeten dan anders, maar ben wel 22 kilo (!!!) aangekomen. Heb me daar tijdens de zwangerschap niet echt druk om gemaakt. Maar viel me nadien wel tegen, dat ik na 3 maanden nog niet in mn oude kleren pastte, haha. Pas na 9 maanden ofzo was ik weer enigszins op gewicht. 3 kilo is er nooit meer afgegaan, maar dat maakt me niet uit. Ik zou het niet erg vinden deze zwangerschap wat minder aan te komen
Vorige zwangerschappen 25 kilo aangekomen. Maar paar dagen na de bevalling al 12 kwijt. 4kilo kind, placenta, heel veel vocht. Je baarmoeder gaat ook zeker een.kilo wegen en vergeet je borsten niet. Deze zwangerschap pas 4 kilo aangekomen, dus hoop dat ok die 25 niet ga redden deze keer! Ik heb veel minder zin in snaaien dan de vorige keren. Een groot deel ligt ook aan he hormonen, dat is dus ieder voor zich. Beetje opletten kan nooit kwaad natuurlijk
ik maakte me hier in het begin ook druk om, maar dat heeft echt geen zin. Als je gewoon gezond probeert te leven, meer kun je niet doen. Ik ben al best veel aangekomen (13 kilo, nu 30 weken zwanger) maar niemand die dat geloofd. Het gewicht wordt heel anders verdeeld dan wanneer je normaal, niet zwanger, aan zou komen. Mijn gezicht, armen en benen zijn niet dikker dan eerst. mn buik wel natuurlijk verder is het gewicht ook niet allemaal vet, het is ook vocht, extra bloed en ohja baby