praten op 2j3maand

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by liesbet77, Sep 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hoi

ik heb de indruk dat mijn dochter nog niet zo goed praat voor haar leeftijd als ik vergelijk met andere kindjes die ik ken.
    ze kan nog niet echt in zinnen praten, maakt 2-3 soms 4 woor zinnetjes maar meer nog niet, zoals "Lise ook!" Lise melkje drinken - Broer stout - Lise pijn gedaan ...
    ze kent wel veel woordjes en een tijdje is ze erg vooruit gegaan maar nu merk ik al een tijdje weinig verandering.

vrienden van ons hebben een dochter die al echt mooi in volledige zinnen praat ... en die is maar een maand ouder.

zijn er nog kindjes van het niveau van mijn dochter of is ze qua taal achter?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

#2 Saskia78, Sep 20, 2011
    Last edited by a moderator: Sep 20, 2011
    Mja je kunt moeilijk vergelijken wat ze kent qua woordenschat... want dat ze het niet uitspreekt betekent niet perse dat ze het niet begrijpt.

maar niet alle kinderen praten op die leeftijd keurige volzinnen ook hoor.. komt vanzelf :)
    zul je zien... nu is ze waarschijnlijk gewoon woordenkennis aan het vergaren.. straks praat ze ineens de oren van je hoofd met woorden waarvan je denkt "hoe komt ze erop!"

3. liesbet77

liesbet77 Actief lid

Dec 26, 2009
    333
    0
    0
    bediende
    België
    hoi

ze begrijpt wel meer dan wat ze kan zeggen hoor ... dat heb ik wel al gemerkt . ze kan ook al selectief doof zijn ;)

4. maamaatje

maamaatje Lid

Jun 25, 2011
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo

met 2 jaar mogen ze 2 woorden zinnen maken
    met 3 jaar 3 woorden zinnen, en zo tegen de 4 jaar 4 woorden zinnen en meer
    dus ze doet het gewoon goed,lijkt mij

5. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

Aug 12, 2011
    3,324
    158
    63
    Female
    Drenthe
    Finn maakt ook redelijke zinnen, maar denk dat wat jou dochter doet inderdaad ook erg gemiddeld is..denk dat dat vanzelf goed komt...hier ook ineens weer hele snelle ontwikkeling met praten.

6. adi

adi Niet meer actief

Wat ik begrepen heb, is dat bij deze leeftijd geen sprake hoeft te zijn van echte zinsopbouw. Meer woorden zinnen zijn dat meer aan elkaar geplakte woorden, die wel bij elkaar horen om het verhaal compleet te maken, maar die grammatisch niet altijd hoeven te kloppen.

Mijn dochter vertelde vanavond bijv toen ik thuis kwam van het werk wat ze allemaal heeft 'gedaan' vandaag.
    'mama, papa auto weg wejk' (papa is gaan werken met de auto);
    'eten op, dinke op'
    'mama, kijk boven *wijst met vingertje naar het plafond*, kijk beest!' (later hoorde ik dat ze vandaag een spinnetje heeft gezien op het plafond)
    'buiten kabaan spejen' (buiten wezen spelen op de glijbaan)

enz enz. Ik vind dit best goede zinnen voor deze leeftijd (misschien denken anderen daar anders over), maar het zijn zeker geen volzinnen. Het zou wat zijn als ze het zou zeggen zoals het hier tussen de haakjes staat 'vertaald'.

7. Saskia78

Niks mis mee Adi.

Mijn dochter praatte toen wel redelijk vloeiend en ik werd gewoon op het cb uitgelachen toen ik dat zei.
    Dus dat is zeker niet standaard :)
    Grammatica klopte ook neestal niet hoor.. Maar ze gebruikte wel werkwoorden al.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Volgens mij is het voor haar leeftijd netjes hoor hoe ze praat. In onze omgeving waren er ook kinderen die met 2 jaar veel minder praatten (zo goed als niet) en dat is ook gewoon goed gekomen, al zie je nog wel verschil met Eva, maar uiteindelijk praat elk kind uiteindelijk ongeveer even goed :).
    Vergelijken moet je eigenlijk ook niet doen, als er in je omgeving een snelle prater is praat je eigen kind in verhouding minder goed, maar voor de leeftijd nog steeds prima.

9. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Lijkt me dat ze het hartstikke goed doet hoor!
    Het ene kindje praat heel snel en t andere kindje is weer sneller in bijv. moeilijke puzzels maken oid.
    Ze kunnen niet alles tegelijk he :)

10. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Nou, als mijn zoontje zo zou praten, dan zou ik helemaal tevreden zijn hoor.

Mijn 2e (jun 09) begrijpt echt alles wat je van en aan hem vraagt, maar praat dus niet. Misschien 10-15 woordjes

11. Adorable

Adorable Fanatiek lid

Dec 20, 2008
    2,601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    mijn zoontje van aug. 2009 praat ook nog niet... hij heeft 2weken geleden zijn eerste woordjes gezegt ( mama, papa, oma, opa ) nu kent hij er een paar meer ( auto, appel, lamp, haje, dag ) M snapt wel al een hele tijd, bijna alles wat we hem vragen of zeggen. ( nou speelt bij hem wel mee dat hij 3talen tegelijk leert ( Nederlands van mij, Turks van zijn papa en Frans van ons omdat wij onderling frans spreken ) dus njaa ik zou pas van een achterstand spreken, als je kindje niks begrijpt geen klanken kan maken en je de oorzaak niet weet:) en zoals ze hier ook al zeiden, ieder kindje heeft zijn eige tempo, de een is wat sneller als de ander, ma dat komt allemaal wel weer goed hoor:)

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    jouw meissie praat meer dan mijn zoon hoor. hijs van juli 2009. Hij maakt geen combi woorden tenzij er mama, papa, opa of oma voor staat. enige dat hij kent is aantal dieren benoemen of geluid ervan nadoen. enuhh ja thats it eigelijk wel. als ie wilt drinken geeft ie zn beker en loopt dan naar de koelkast en wijst ernaar. optillen vraagt ie niet, dan gaat ie gewoon voor je neus staan met zn armen omhoog. broodje eten geeft ie aan door zn mond aan te wijzen en heel hard DIE! zeggen wijzend naar de keuken ;)

Hij zegt dus eigenlijk weinig. hij weet wel echt alles. als je zegt dat ie zn schoenen uit moet doen en in de gang moet zetten dan doet ie dat vlekkeloos. hij snapt werkelijk álles. alleen het zeggen doet ie niet. weet soms niet wat ik ermee aan moet. familie maakt zich wel zorgen, cb ook maar uiteindelijk gaan ze allemaal praten denk ik dan maar. ja mijn zoon is wat trager :p heel veel trager als ik zo om me heen kijk naar leeftijds genootjes (en zelfs kids die jonger zijn dan hij die wel praten)

13. Saskia78

@roozje: dat deden mij broertjes ook altijd..(waren wel wat ouder al hoor) maar daar hebben mijn ouders op een gegeven moment gezegd dat ze enkel nog wat kregen als ze er daadwerkelijk om vroegen :)
    werkte heel goed... nu zou ik willen dat ze soms hun snavel eens hielden :)

14. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    ja dat heb ik ook geprobeerd maar dan heb ik een pure Drama Queen hier in huis de hele dag. Heb het 3dagen volgehouden en toen ben ik ermee gestopt want had barstende koppijn van dat gegil en gekrijs hele dag door. want tja dan heeft ie honger en hij zegt niet dat ie broodje wil en wil mn zoon ook niet honger laten hebben natuurlijk ;)

15. Saskia78

mja hier werd er wel gepraat.. maar alleen in een eigen taaltje tegen elkaar.. (dat schijnt vaker voor te komen bij tweelingen)
    en toen ze 3 waren.. moest er wel wat gebeuren natuurlijk.

zijn uiteindelijk ook naar een speciale school gegaan toen.. maar dat was wel 1 van de dingen waar mijn ouders toch aan moesten geloven.
    kan me inderdaad niet voorstellen dat het prettig is :)

16. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoontje had hier ook een beetje het handje naar. Hij riep voor alles EEHH en wees met zijn vinger. Als ik dan vroeg 'Wil je dit of dit?' Zegt ie 'JA'.

Ik zag dat hij de woorden wel kende, maar gewoon niet wilde uitspreken. Dus sinds een maand vraag ik aan hem wat ie dan wil. En als ie moeite heeft met uitspreken, zeg ik het voor. Dus bijvoorbeeld als ik hem optil, zeg ik 'mama tillen, zeg maar na'. En dan herhaalt hij het. Ik moet zeggen dat het echt begint te werken.
    Hij zegt nu veel meer, en in plaats van naar de koelkast te wijzen, zegt ie: mama, melk, hier. Het zijn nog geen volzinnen, maar veel beter dan een maand geleden.
    Hij loopt qua praten ook achter op zijn zussen, is denk ik ook een beetje jongens-eigen. Van andere kant is het een klimaap, motorisch heeel ver, zowel grove als fijne motoriek.

17. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    wat mijn zoon zegt: Balletje, vogel, kia(zo heet de hond) opa, oma, mama, papa, nee, ja, die, goe(weet ik veel wat 'goe' is maar hij zegt het bij alles. denk dat het 'doen' is)
    mauw(is poes) graaauuww(leeuw) mehhh(schaap) kaakaak(eend) hinneken als een paard;) paadjíé(paard), beer, poepoe(poepen), koekoe(koekje) woe(woezel, is zn slaap doekje)

grap wel eens met mn man dat hij een mega goeie gebaren tolk gaat worden later ;) maar praten zou ik toch wel makkelijk vinden ookal snap ik altijd wel wat hij bedoeld.

haalde hem net uit bed en vroeg wat dit was, en ik liet hem zn sok zien. super makkelijk woord en hij weet donders goed wat het is. maar hij verdomd het gewoon om het te zeggen

18. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

Oct 1, 2007
    18,389
    1,292
    113
    Flevoland
    ja inderdaad, als ik hem vraag of ie broodje wil of drinken dan is het 'ja' Als ik hem dingen vraag en hij weet niet hoe hij het moet uitspreken dan zeg ik het ook wel voor maar dat neemt hij niet over. Als ik hem vraag om het ook te zeggen dan doet ie dat gewoon niet. Hijs ook heel verlegen als ie iets goed heeft gezegt. Vogel is best moeilijk woord en als hij dat (redelijk)goed zegt dan gaat ie blozen en kruipt helemaal weg. ;) gek jong haha maar wel heel irritant want praten is wel het laatste waar hij mee bezig is. inderdaad met grove en fijne motoriek is hij wel weer flink op pijl

19. RianneF

RianneF Bekend lid

Oct 31, 2008
    712
    0
    0
    Onze zoon is van juni 09 en is een echte papegaai. Oppassen dus met wat je zegt. Zo had ik het tijdens de zwangerschap over infectiegevaar, hoor ik ineens 'fectievaa'. Hij probeert dus alles na te doen!

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn zoontje zei maar een paar woordjes tot ongeveer 23 maanden, daarna ging hij helemaal los, al die woordjes waren blijkbaar wel opgeslagen in zijn hoofd, had ook nooit het idee dat hij dingen niet begreep hoor. Sindsdien gaat het heel snel, hij zingt liedjes, zegt korte zinnetjes, stelt soms zelfs vragen. Het zijn nog geen perfecte volzinnen hoor.
    Mijn dochtertje was echt snel, die sprak al met lange zinnen, gebruikte de juiste tijden etc. nog ruim voor haar tweede verjaardag, maar goed, ieder kind is anders. Motorisch is hij erg snel, zo ontwikkelen ze zich allemaal verschillend, uiteindelijk trekt het wel recht.

Share This Page