Aanlegprobleem en kolfvraag

Discussion in 'Borstvoeding' started by suus1983, Sep 16, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    Hee meiden,

Ik heb een vraagje. Ik krijg mijn dochtertje niet goed aangelegd. Ben zondag bevallen na een zware bevalling, uiteindelijk een ks gehad. Het herstel verloopt gelukkig wel redelijk en mocht gister alweer naar huis.

Nu probeer ik haar telkens bij de eerste signalen aan te leggen en sowieso om de 3 uur. Maar wat ik ook probeer, ze wil niet aanhappen. Ik heb nu een kraamverzorgster die er ook niks mee kan naar mijn idee.
    Hebben jullie tips? Ik begin wanhopig te worden. Ik neem sowieso vanmiddag ook contact op met een lactatiekundige, maar hier zijn vast ook mensen die me evt kunnen helpen.

Ten tweede, ik dacht altijd dat de hoeveelheid die je kolfde niet zoveel zei over je productie. Ik kolf elke 3 uur, maar meer dan een paar druppels komt er nog niet uit. Mijn kraamverzorgster zei net dat ze zich daar zorgen om maakte omdat het nu de 4e dag is en het nog niet op gang is. Vannacht toen ik elise aanlegde stroomden er echter wel druppels uit en heb ook al stuwing, dat betekend toch wel dat er iets gebeurt?

Ik weet het echt even niet meer. Vanwege haar hoge geboortegewicht (4990) moest ze in het ziekenhuis bijvoeding. (was geen discussie over mogelijk helaas) Die krijgt ze nu nog, maar van de kraamverzorgster moet ik de hoeveelheid sterk verhogen, wat mij dus weer tegen de borst stuit omdat ik dat het liefste af zou bouwen. Dit krijgt ze trouwens na de poging tot aanleggen.

Aah, ik wil dit keer zo graag dat het lukt en het maakt me best verdrietig als ik de melk eruit zie druppelen en ik krijg haar niet aangelegd, zonde!

Sorry voor het lange verhaal hoor!

2. Alita

Alita Niet meer actief

ik zou meteen een lactatiedeskundige inschakelen... moet je effe op het net eventueel kijken wie er bij jou in de buurt zitten...

3. Alita

Alita Niet meer actief

sorry kort berichtje maar moet helaas weg...... succes ermee maar blijf niet wachten!!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    Ok, heb net even gebeld, maar ze was er niet en wordt teruggebeld, dus alle tips in de tussentijd zijn welkom.

5. Kristel86

Kristel86 VIP lid

Feb 4, 2008
    8,631
    851
    113
    Female
    Wat betreft het aanlegprobleem: Laktatiekundige inschakelen :) En in elk geval blijven proberen (als je het op kan brengen! - Ik had continu 'ruzie' met Yentle als ik haar wilde aanleggen en ben er na een tijdje ook mee gestopt en kolf nu fulltime)

Wat betreft het kolven: Welke kolf gebruik je? (meer ga ik nog even niet vragen/zeggen ;))

6. Ikke20

Ikke20 Actief lid

Oct 13, 2008
    379
    1
    0
    Hoi!

Over het kolven. Het heeft bij mij ook wel even geduurd voordat ik een behoorlijke hoeveelheid kon kolven. Ik moest ook gaan kolven om mijn productie te verhogen, maar ook om bij te kunnen voeden. Hoe krijgt je kleintje nu haar bijvoeding? Wij hebben dat met fingerfeeding gedaan. Dit omdat hij anders zuigverwarring kunnen krijgen. En in het begin kreeg Nathan ook kunstvoeding, maar langzamerhand toen ik meer kon kolven is dat overgegaan in bv. Maar ik denk dat de lactatiekundige je zeker kan helpen. Dus geef nog niet op en heel veel succes!
    Bij mij is het ook gelukt om Nathan weer volledig aan de borst te krijgen!

Groetjes Mariska

Gr

7. joel

joel Fanatiek lid

Jun 10, 2007
    1,162
    0
    0
    kapster
    best
    hey proficiat, zat net een ander topic te lezen en die kunnen ook niet luisteren he en nu zie ik dast je nog met ks bevallen bent van 2 kindje. nou hoop dat t kindje een hoop goed maakt en geniet ervan

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

1 belangrijke tip voor zowel opvoeren van de poductie als het aanleg probleem. Veel huid op huidcontact met je kindje. Dus lekker samen (half)naakt het bed in. Dit zorgt ervoor dat er allerlei hormonen zijn werk gaan doen en zo je productie beter word. Voor de rest een lk IBCLC inschakelen.

9. Alita

Alita Niet meer actief

hoe is het nu?

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Met wat voor kolf kolf je ? Het beste is om dit te doen met een huurkolf. Deze is elektrische en dubbelzijdige. Andere kolven zijn niet geschikt om de productie op gang te brengen. Thuiszorgwinkels verhuren ze vaak, sommige vk's hebben ze ook

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    Hee meiden,

Bedankt voor jullie reacties! Ben net een uurtje geleden teruggebeld en omdat de lk vandaag jarig is had ze eigenlijk geen tijd, morgen eerst een telefonisch consult.

Ben net idd een half uurtje met haar bloot in bed gaan liggen en toen heeft ze heel eventjes aan de borst gelegen. Het was echt maar 5 minuutjes, maar ben er toch heel blij mee, het kan dus wel.

Ik heb een dubbelzijdig elektrische kolf van medela gehuurd, dus daar zou het niet aan moeten liggen toch?

Ik leg haar straks weer lekker even bloot tegen me aan, dat hielp zostraks goed en dan maar weer even afwachten.
    De kraamverzorgster heeft ook nog een neusspray voor me geregeld om het toeschietreflex op te wekken, ze dacht dat dat ook evt het probleem met kolven kon zijn.

12. Alita

Alita Niet meer actief

goedzo meid...blijven proberen!!!
    veel aanleggen en veel lichamelijk contact en fijn dat de lk morgen dan wel tijd heeft!
    ben blij voor je want het is zoooo mooi bv geven!!!

13. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    meid je doet nu alles wat je kan doen en verwacht nog geen 200cc met kolven he.

Succes!!!!!!!

14. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    Vannacht en vanmorgen weer gekolfd en had nu per keer 30 ml, is dat een beetje normaal? Wel uit 2 borsten zeg maar.

Wordt er wel onzeker door hoor, maar ik ga straks even bellen met de lk en nu ga ik haar in elk geval die 30 ml even weer geven, alle beetjes zijn meegenomen toch?

15. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Ik heb ook een ks gehad en de hoeveelheid die je kolft klinkt voor mij heel normaal zo kort na je bevalling. Vergeet niet dat de productie na een ks trager op gang komt dan na een 'gewone' bevalling!
    Ik heb ook moeten bijvoeden. De eerste 10 dagen had ik geen enkele voeding voldoende (en ik heb ook tegen de klippen op gekolfd), maar langzamerhand kwam het op gang en ik geloof dat ik na een dag of 10-14 helemaal geen kunstvoeding meer nodig heb gehad. als je al stuwing hebt, vind ik dat een prima teken!

Blijf rustig, blijf vertrouwen, en ga gewoon door met wat je doet want je doet het prima!! Ik hoop dat de lactatiekundige je goed kan helpen en verder gerust kan stellen. Succes :eek:)

16. Alita

Alita Niet meer actief

is helemaal niet nodig om zo bezorgd te zijn..wat je kolft heeft niks met je productie te maken.
    Wilt je kleintje nog niet goed drinken dat je kolft? En hoe geef je de gekolfde bv..zou wel kijken dat je het met cupfeeding doet dan...
    Heb je nu al contact gehad met de lk, leuk dat ze jarig was maar jij hebt hulp nodig.

17. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

Mar 13, 2008
    6,167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    meis kolven is een techniek die niet moeilijk is maar anders dan wat je kindje doet bij het drinken.
    Maak je niet al te druk en kijk vooral hoe je dochter het doet.
    Is ze tevreden? of ligt ze de halve dag te huilen?
    Plast en poept ze goed? voldoende volle luiers per dag.
    Welke kleur heeft de ontlasting?

Ga zo door meid je komt er echt met zo'n sterke wil.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    Weer even een update, nog steeds de lk nog niet gesproken. Zou vanochtend bellen, maar ze was aldoor in gesprek. (Grr, straks even op internet maar een andere zoeken)

Mijn kraamverzorgster heeft even overleg gehad met een andere kraamverzorgster en omdat ze vond dat ik vrij vlakke tepels had wilde ze toch tepelhoedjes proberen. Ze was er eigenlijk niet zo'n voorstander van, er schijnen wel nadelen aan te zitten. (moet ik me zo even in gaan verdiepen), maar ze heeft net wel 10/15 min uit elke borst gedronken door de tepelhoedjes en ligt nu alweer een anderhalf uur lekker te slapen! Zonder bijvoeding erna, dus dat vind ik wel een heel fijn. Heeft ze in elk geval wat binnen gekregen.

Nu nog even op zoek naar de nadelen van de tepelhoedjes ed. Ze adviseerde ook om ze niet te lang te gebruiken en zsm ook weer proberen af te bouwen.

19. cookiediva

cookiediva Actief lid

Mar 6, 2009
    309
    1
    16
    Ik moet nog een keer reageren, want bij mij waren tepelhoedjes de enige manier waarop ik kon voeden. Zonder was het voeden zo pijnlijk dat ik het letterlijk niet kon volhouden. Ik heb sindsdien meerdere keren zonder geprobeerd, en binnen een dag had ik steeds weer zoveel pijn bij het voeden dat ik het heb opgegeven. Dus mijn zoontje wordt nu al 4 maanden gevoed mét tepelhoedje. Liever zo dan helemaal geen borstvoeding is tegenwoordig mijn motto. Nadelen of niet, voor mij werkt het en daar ben ik blij mee :eek:). Laat je niet te gek maken hoor!

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,304
    36,169
    113
    @cookiediva; bedankt voor je reactie, als ik 4 maanden haal dmv tepelhoedjes dan teken ik daar absoluut voor! Beter dat dan overgaan op flesvoeding toch? Ik heb ook heel gevoelige tepels, dus misschien is dit voor ons helemaal geen slecht idee.

Share This Page