Wat grappig dat ze maar een week schelen! Echt boekjes lezen kan ze nog niet, maar ze vindt letters lezen en schrijven wel reuze interessant en leest/schrijft wel losse woordjes zoals mama, papa, opa,... Op school accepteert ze (tot nu toe) wel autoriteit, maar tegen ons is ze soms erg brutaal en gaat gewoon een discussie aan, met argumenten alsof je tegen een tiener praat bij wijze van spreken. Dan zie je mensen wel eens raar kijken. (ga der natuurlijk niet volledig in mee )
maar dan moet je niet zeggen dat zij met haar leeftijdgenoten helemaal geen aansluiting vindt en daardoor haar school niet leuk vindt. een uurtje gezellig hebben met andere kinderen is volgens mij voldoende.maar de rest komt door wat zij moet leren en wat zij moet presteren en wat zij durft etc.
Ik wist niet dat dat bij HB hoort, maar mijn vriend kan dus ook echt niet tegen autoriteit. Hij had altijd mot met leraren. Nu is hij dus ook eigen baas
het hoort echt niet bij HB!!!dat kan bij alle intelligenties voorkomen!!!!!maar een HB kind stuur je niet zomaar weg zonder een goede uitleg die ook samenhangt met je andere uitspraken etc. of n uitleg die je zomaar verzint en niet klopt.
In Anne's (heb ik het goed? Ben aant quoten dus ik zie het niet ) beleving kan dat toch heel goed wel zo zijn? Dat een uurtje niet voldoende is en dat zij het gevoel heeft dat ze geen vriendjes heeft/de andere kindjes haar niet leuk vinden? Ik amuseerde me vroeger tijdens de les altijd rot omdat ik super leergierig was en niks liever deed dan leren en testjes doen, kreeg ook vaak extra opdrachten enzo, en kon altijd goed met de juf/meester opschieten. Maar tijdens de speeltijd, wat in principe maar een klein gedeelte van de dag is, vond ik bij niemand aansluiting. Ik vond alles maar kinderachtig en was denk ik ook een beetje 'bang' voor andere kinderen, ik vond ze altijd zo ruw en druk... Dus hoewel ik het grootste deel van de dag het wel naar m'n zin had, vond ik school na een tijdje een hel, gewoon omdat ik geen aansluiting bij m'n leeftijdsgenootjes vond. (en zich dat doortrok naar de lessen op een gegeven moment)
Dat is ook het probleem. Hij was het meestal niet eens met de beslissingen van leraren, maar zij hebben altijd 'gelijk'. En later ook niet met de gang van zaken in bedrijven. Niet dat hij problemen had op de werkvloer, maar hij irriteerde zich altijd mateloos aan dingen die verkeerd gaan/niet lekker lopen in bedrijven, dat het door het management niet gezien wordt of verkeerd aangepakt etc
Ik denk dat het er wel mee te maken had, ja. Zoals ik zeg, ik vond de andere kinderen maar lawaaïerig en kinderachtig. En zij snapten dan weer niet waarom ik leren nou zo leuk vond en liever een boekje las.
Wacht ik zeg het verkeerd, niet omdat ik liever een boekje las dan met hun te spelen, maar waarom ik zo graag las en altijd bezig was met woorden/uitdrukkingen,etc...
Moeite met autoriteit? Nee dat is het niet direct bij hb speelt rechtvaardigheid een enorm grote rol. Hb hebben vaak een extreem rechtvaardigheidsgevoel en dat schijnt ook wel typerend te zijn. Zoals ik eerder schreef ben ik zelf hb en ook ik heb t in extreme mate. Wil je mij boos maken? Doe dan heel oneerlijk haha. Bij mijn oudste dochter zie ik dit ook heel erg, zij wordt echt boos en schiet direct in de verdediging als iets niet eerlijk gaat; niet alleen bij haar zelf, maar ook bij anderen, ze komt echt voor ieders rechten op.
Bij jou misschien niet, bij anderen weer wel. Denk dat je alle HB ook niet over een kam kunt scheren. De een heeft hier weer meer moeite mee dan de andere. Rechtvaardigheidsgevoel is weer iets heel anders dan problemen met autoriteit (wie weet het beter?) Bij een hoog rechtsvaardigheidsgevoel speelt denk ik ook hoogsensitiviteit mee?
Natuurlijk is het iets heel anders, maar moeite met autoriteit zal eerder karakter/persoonlijkheid zijn dan dat het bij hb hoort (extreem) rechtvaardigheidsgevoel is typerend voor hb. Nu zal niet elke hb dit hebben en zijn er ook genoeg niet-hb die t ook hebben, maar t valt wel in t lijstje van kenmerken. Hb is namelijk meer dan alleen een hoog iq hebben
Daarbij zoals jij t uitlegt van je vriend valt dat idd meer in de categorie rechtvaardigheid dan moeite met autoriteit; hij kon er niet tegen dat leraren altijd 'gelijk' hebben (oneerlijk), niet eens met gang van zaken (oneerlijk), en ga zo maar door. Allemaal dingen waar hij een andere, eerlijke/rechtvaardige, mening over had. Dat heeft niks met autoriteit te maken
P.s. Ik reageer met telefoon dus niet veel zin dan om heel uitgebreid te reageren (doe ik normaal wel namelijk ) dus bij deze: sorry als dingen hierdoor wat kort door de bocht zijn (ik dacht; ik zeg t nog maar even )
In het bedrijfsleven ging t niet direct om eerlijkheid, maar meer om inefficientie, traagheid. En hij weet t altijd beter Maar je kunt t denk ik 2 kanten op uitleggen. In feite is autoriteit vaak niet eerlijjk. Degene die autoriteit heeft, kan zich nl altijd daarop beroepen. En daarom kunnen ze dus moeite hebben met autoriteit? Anderzijds hebben ze nooit leren luisteren (klakkeloos aannemen), omdat ze t altijd beter weten (dan de leraar). Dus later willen ze ook niet luisteren naar de baas, omdat die t nu eenmaal zo wil.. Hij heeft ook redelijk schijt aan rechtvaardigheid naar anderen, behalve wanneer t dierbaren betreft. Zakelijk is hij keihard. Hij kan er niet tegen dat ik hem zeg wat hij moet doen (huishouden) omdat hij t niet ziet. Ondanks dat hij weet dat ik gelijk heb. Niet zo zeer uit luiheid, maar puur t feit dat een ander m vertelt wat ie MOET doen.
Daar gaat t toch niet om? Alle kenmerken naast hoog IQ die kunnen voorkomen bij HB, komen ook voor bij andere intelligenties. Het is alleen dat bepaalde kenmerken vaak voorkomen naast en agv de hoge intelligentie. Een HB voldoet aan meerdere van die kenmerken, naast zijn hoge IQ. Ook zijn er verschillende defintities van wat bij HB hoort geloof ik (en wat 'alleen' een hoge intelligentie is)..
ja dat is het meer toch. en heel herkenbaar! een probleem met autoriteit is toch heel wat anders dan dat. dingen willen doen die je alleen uit n impuls doet alleen om opstandig te zijn en autoriteit ondermijnen zelfs met de argumenten waarin je zelf ook niet gelooft, of die totaal niet kloppen. zo zie je meteen n verschill. met een hb valt altijd iets te bespreken en alleen al aanhoren van zijn argumenten en feedback geven9waarme je laat zien dat je begrepen hebt waar het om gaat) zou het anti autoriteit-gedrag verzachten.
inderdaad! dat heb je goed opgemerkt. een HB heeft naast hoge intelligentie ook speciale gaven. enorm verschil tussen input-output kan bij n HB niet alleen door snelheid van het intellect verklaard worden. en ze zijn trouwens ook eigenzinnig.
@belize: het si echt een nondiscussie dit. ik zeg dat mijn kind er last van heeft.. wie ben jij om te zeggen dat het niet zo si? ken jij mijn dochter toevallig? zie je dr thuis of op school misschien zonder dat ik het weet? zie jij dr spelen met andere kinderen? of zie jij dr dagelijks buikpijn hebben en huilen? volgens mij niet. en ik heb bovendien niet gevraagd of jij als doodnormale persoon zonder enige verstand van zaken even je mening wil ventileren. DAT is dus de reden waarom ik dit soort dingen zelden tot nooit op een forum als zp vertel. wat dat betreft is het punt wel bewezen nu denk ik. natuurlijk HOEFT het niet zo te zijn dat het een probleem is.. maar het IS wel een probleem. En dat een ander vindt dat het niet waar is zal mij een biet zijn.. ik ben degene met de depressieve kleuter en een ander zn mening zal ik heus ter overweging meenemen maar continu dat geroep "dat kan helemaal niet" of "dat is niet waar" ben ik nu wel klaar mee.