Hallo dames, Vandaag de uitslag gekregen van de NIPt test. En gelukkig alles goed! Dus we zijn helemaal blij. Nu hebben we alleen met de aanvraag ook gevraagd om neveneffecten, maar in de officiele brief staat daar niets over (behalve de aanvraag). En de vk zegt ook dat er 'gewoon niets gevonden is'. Iemand hier ervaring mee? Dat er niets is? Zelfs geen informatie over wat er dan nog verder bekeken is? Alvast bedankt!
Wat fijn dat jullie een goede uitslag hebben gekregen. Ik denk dat je er inderdaad vanuit kunt gaan dat er niks gevonden is in de nevenbevindingen. Dat je geen lijst krijgt van wat er precies onderzocht is, is logisch. Ten eerste zeggen die benamingen de meeste mensen helemaal niks en ten tweede wordt er naar van alles gekeken en dat gaan ze echt niet allemaal benoemen. Klein voorbeeld: bij mijn dochter is genetisch onderzoek gedaan. Ik weet wat er gevonden is maar heb geen idee waar ze nog meer op gezocht hebben. Dat is onbegonnen werk. Dit staat op de site van het RIVM: Wat zijn nevenbevindingen? Nevenbevindingen zijn alle chromosoomafwijkingen, anders dan trisomie 21 (down), trisomie 18 (edwards) of trisomie 13 (patausyndroom). Als u ervoor kiest om ook nevenbevindingen te willen weten, onderzoekt het laboratorium alle chromosomen, behalve de geslachtschromosomen, op grote afwijkingen. Bij grote chromosoomafwijkingen kan het gaan om de volgende afwijkingen: Er is een extra chromosoom: trisomieën anders dan down-, edwards- en patausyndroom. Er is een stuk chromosoom teveel en een stuk van een ander chromosoom te weinig: grote ongebalanceerde translocaties. Er ontbreekt een deel van een chromosoom: grote deleties. Er is een verdubbeling van een deel van een chromosoom: duplicaties. Deze grote chromosoomafwijkingen leiden vaak tot een ernstig ziektebeeld bij het ongeboren kind. In Nederland doen we dus geen gericht onderzoek naar specifieke aandoeningen, maar onderzoeken we alle chromosomen op grote afwijkingen. Relatief kleine chromosoomafwijkingen worden niet gezien. Het is daarom ook niet mogelijk om een lijstje te geven van aandoeningen.