Bij de Nipt wordt getest op Patau, Edward en down. De kans op de eerste twee is heel klein. Realiteit is dat de meeste mensen de test zullen doen ivm down-syndroom. Dat is nu ook bij de combinatie-test. Daarnaast wordt na een slechte uitslag bij de combinatie-test altijd nog een vlokkentest of vruchtwaterpunctie (tegenwoordig meestal Nipt) gedaan. Je besluit dus niet om op basis van een slechte kansberekening tot aborteren, maar op basis van een uitslag van de vwp of vlokkentest of Nipt. De zekerheidsgraad is dus hetzelfde, maar het haalt een extra tijd aan wachten en stress weg. Je hebt namelijk niet eerst combinatietest, 1a2 weken wachten op uitslag, volgende test, weer wachten, maar meteen een zekerheid.
Volgens mij is het artikel neutraal hoor. Die moeder die aan t woord komt is echt niet namens de achterban van de lezers van deze krant. Zij heeft een mening over dit onderwerp omdat ze 2 dochters met Down heeft. Het zwartboek wat aangeboden is staan verhalen van christelijke en niet christelijke mensen. Ik snap overigens wel dat ouders van kinderen met het Downsyndroom zich best ongemakkelijk kunnen voelen door deze ontwikkelingen.
Je laat dmv een kansberekening een test doen die een gevaar voor je zwangerschap oplevert. En of de kans klein is op die andere 2 syndromen...nou gelukkig maar. Er worden nog altijd veel meer gezonde babytjes geboren dan baby's met 1 van deze 3 syndromen dus dat lijkt mij logisch. Maar juist daarom wil je toch weten wanneer er mogelijk iets mis is? Niemand gaat daarvan uit als hij zwanger wordt, dat is toch het hele punt niet. En dan nog...ook al.kiest iemand ervoor.om die test vanwege down te doen?? Mag dat niet. Down syndroom wordt altijd zo "verheerlijkt" ( weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) zoals in dat artikel. Maar dit is zeker niet de realiteit voor alle ouders met een kindje met downsyndroom. Ik vind dat iemand er echt zelf voor mag kiezen om dat te willen ja of nee.
Ik ga met jou niet meer in discussie....degene in deze discussie die zielig is ben jij. Dat heb je met meerdere opmerkingen hier al bewezen. Ik probeer normaal te discussieren.
Tja, zolang dat de eigen keuze blijft van toekomstige ouders vind ik dat geen punt. Moet je dan maar niet de mogelijkheid bieden tot een NIPT, omdat het risico bestaat dat er in de toekomst geen mensen meer zijn met het syndroom van Down of andere aandoeningen (waarvan sommige niet verenigbaar zijn met het leven)? En nee, ik heb niets tegen mensen met het syndroom van Down of andere (verstandelijke) beperkingen. Mijn partner heeft zelfs jarenlang gewerkt in deze sector. Heel veel tijd, toewijding en liefde in gestopt omdat hij ze een zo fijn mogelijk leven wilde bieden. Maar toch had voor ons een kindje met het syndroom van Down een reden geweest voor abortus. Hard om daar zo eerlijk over te zijn? Ja, misschien voor sommige mensen wel. Maar dat is een eigen keuze. Als een ander er compleet anders over denkt: helemaal prima! Maar die keuzevrijheid moet wel tot de mogelijkheden behoren. En niet uit angst dat een bepaald syndroom straks nauwelijks meer voorkomt die mogelijkheid niet bieden.
Dat probeer je inderdaad, maar dat lukt je alleen niet als je een artikel niet eens serieus wilt nemen omdat het geen krantje uit je eigen straatje is. Hoe serieus ben je dan dat je hierover na wilt denken?
Tegengaan kinderen met Down sluw aangeprezen als Dit is een artikel uit oktober 2015, niet geschreven door een neutraal persoon overigens. De schrijfster heeft 2 dochters met het Down syndroom.
Jeetje loesje...Iedereen staat vrij om haar mening hierover te uiten maar sommige opmerkingen van jou zijn ronduit onbeschoft te noemen. Volgens mij zijn we allemaal volwassenen hier en is het niet meer dan normaal om iemands mening + onderbouwing hiervan te respecteren. Dus om te zeggen dat iemand zielig is e.d is echt niet nodig. Hou het gewoon bij het onderwerp, geef je mening, onderbouw je mening maar om zo tekeer te gaan is echt not done.
Ik denk dat je pas echt weet in zo'n situatie wat je doet als je ook daadwerkelijk de keus moet maken. Ik heb altijd gezegd dat ik een kindje met down wel zou laten komen de andere twee afwijking waar op getest wordt niet want die kinderen overleven zelden de geboorten en eigenlijk nooit het vierde levensjaar. En nee dat leed zou ik nooit voor een kindje willen. Het probleem met kindje met down is toch dat ze vaak niet alleen het syndroom van down hebben maar nog veel meer, zoals een hartafwijking. Nu hoop ik dat ik echt never even nooit die keuze moet maken maar ik snap het best als iemand geen kindje wil met het downsyndroom om welke reden dan ook. Wat ik wel heel erg vind is dat een combie test met 12 weken gebeurt en daarna kan je dus een NIPT doen bij een slechte scoren. Maar als je al aan het begin meer zekerheid hebt dan kan je kiezen, afbreken of een VWP wanneer de baby groot genoeg is. Nu worden kindje soms pas met 23 weken of later geaborteerd terwijl dat echt totaal niet nodig zou zijn als voor iedereen die NIPT test gewoon al vroeger gegeven kan worden en kan een zwangerschap nog voor het of in het begin van het tweede trimester worden afgebroken.
Ik denk dat je het Down syndroom gaat 'verheerlijken' als je kind, van je eigen vlees en bloed het heeft. Natuurlijk heb je dan te maken met gezondheidsproblemen e.d. Maar ik denk dat je dan ook meer in mogelijkheden denkt als in problemen. Achter/onder de handicaps zie je een kind wat je lief hebt met je hele hart. Ik zie dat ook bij de dochter van mijn schoonzus en zwager. Heel ernstig meervoudig gehandicapt. (Spina bifida, verstandelijk beperkt, doof, bijna blind enz) Als buitenstaander zou je haar kunnen zien als een stakker die geen kwaliteit van leven heeft. Ik, als haar tante, zie een prachtig meisje wat geniet van hele andere dingen als een niet gehandicapt kind.
Oooh! Dus je zegt sorry en alles is goed? En vervolgens kom je een paar berichten later weer met kinderachtige posts. Lachen met jou zeg!
Dat kan, maar je mag niet iemand veroordelen die een zwangerschap van een ernstig meervoudig gehandicapt kind wel afbreekt. Niet iedereen kan daar nl zo in staan. Net zo goed als wanneer iemand zelf ernstig ziek wordt. De een wordt een heel erg positief persoon en een ander zwelgt weg van ellende.
@ Eliza78: en er zijn naast de gelukkige en van het leven genietende kinderen/volwassenen met een (meervoudige) verstandelijke en/of lichamelijk beperking, ook velen die niet gelukkig zijn. Die niet thuis kunnen blijven wonen, hun familie enorm missen etc. etc. En nee dat weet je niet vooraf, dat maakt het ook zo lastig. Maar een keuze moet er wat mij betreft wel kunnen zijn. Zonder veroordelingen. Niet iedereen is gelijk (in wat hij wel/niet aan denkt te kunnen, wel/niet wil etc.), ook in deze niet. Gelukkig.
Dat zeg ik toch niet? Het jouw goedrecht mijn excuus niet te aanvaarden natuurlijk, maar daar kan ik dan niets mee. Overigens is een kinderachtige post iets heel anders dan een aanvallende (pijnlijke) reactie. Daarbij heb ik van jouw kant nog niets gehoord, maar dat terzijde.
Back on topic: ja ik vind dat de test toegankelijk moet zijn, maar nee ik vind niet dat die maar voor iedereen vergoed moet worden. De test wordt door de meeste mensen toch echt uitgevoerd om op Down te testen, ik vraag mij serieus af hoeveel mensen weten waar de test nog meer precies voor is. Down syndroom is in mijn ogen geen goede reden om de zwangerschap af te breken. Ik snap de reden voor afbreking van de zwangerschap wanneer een kindje een afwijking heeft waardoor het niet levensvatbaar is. Ouders die voor deze keuze staan gaan denk ik door een hel. Maar Down is niet zo'n afwijking, waardoor ik afbreking in die gevallen ook echt zie als abortus. Als een kind laten weghalen dat niet gewenst is, omdat het niet volledig gezond is. Want wanneer iemand ervoor kiest een kindje met Down weg te laten halen, is de reden toch dat dat precieze kindje niet gewenst is? Down is niet zo'n dusdanige afwijking dat een kind niet levensvatbaar is, dus 'uit liefde voor het kind' gaat voor mij in dat geval niet op. En ja, het is een stuk zwaarder dan een gezond kind, maar een kind dat op 2-jarige leeftijd, of 8-jarige leeftijd of zelfs 15- jarige leeftijd gewond raakt en daardoor gehandicapt is zou je toch ook niet zomaar weg doen? Simpelweg omdat het niet gezond is? Een kind dat bij de bevalling door zuurstofgebrek hersenschade oploopt en daardoor een verstandelijke beperking oploopt 'doe je toch ook niet weg'? Hier zal men wel massaal over vallen, maar zo zie ik het. In ieder geval, NIPT is zonder risico's en daarom veiliger dan de combinatie test. Daarom zou hij in mijn ogen gewoon toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Maar om hem voor iedereen te vergoeden hoeft voor mij niet, omdat ik niet de noodzaak daarvan zie.
Hierbij het verhaal dat ik bijna 8 jaar geleden hier op zp schreef, dit stuk geeft het antwoord op je vraag. Ik stond er net zo in als jij, maar alles veranderd als je er zelf middenin zit. http://www.zwangerschapspagina.nl/vlindertjes-16-weken/77630-onze-kleine-meid-pippy.html