NIPT test Tweeling

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Chybou, Apr 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Zijn er hier vrouwen die ervaring hebben met een NIPT test bij een tweeling zwangerschap?
    Hoe is jullie ervaring van het uitvoeren van deze test in het buitenland en naar werk ziekenhuis zijn jullie gegaan?

2. Tikske

Tikske Actief lid

Jan 30, 2007
    265
    0
    0
    Thuismama
    België
    Volgens mij stond hier op de formulieren dat ze het enkel deden als het een ééneiïge tweeling is. Zelf geen ervaring mee, want we verwachten er maar eentje en ik wacht nog op de resultaten.

3. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik twijfel ook wat te doen, ben momenteel 7 weken zwanger van een tweeling en weet niet zo goed of we beter de combinatie test of meteen een NIPT test kunnen laten doen.

Heb jij ook de combinatie laten doen Chybou?

4. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Wij laten de combinatietest nog doen en eigenlijk loop ik met mijn vraag een beetje op de zaken vooruit.
    Wij hebben bij mijn dochter een vervelende combinatietest uitslag gehad. Kans van 1 op 13 op Down en een kans van 1 op 50 op Edwards. In 2012 was het doen van de NIPT test in Nederland nog niet mogelijk en ik had er nog nooit van gehoord. Wij hebben er toen voor gekozen geen vruchtwaterpunctie te laten doen vanwege het risico op een miskraam. We hebben extra echo onderzoek gekregen en daaruit bleek dat de kans op Edwards vrijwel nihil was. Of ze Down had bleef tot haar komst onzeker. Gelukkig is ze helemaal gezond.
    Nu laten we weer een combinatietest doen en stel dat de uitslag weer zo ongunstig uit valt. Dan is het mogelijk om een NIPT test te doen, maar deze wordt in de studie die momenteel in Nederland loopt, niet gedaan bij tweelingzwangerschappen.
    Nu weet ik dat het in het buitenland (België en Duitsland) wel gedaan wordt. Dus ik was op zoek naar ervaringen... Hoewel ik me voor kan stellen dat er nog niet zo veel vrouwen zijn die zwanger zijn van een tweeling en die test in het buitenland hebben laten doen.

5. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Volgens mij is NIPT niet mogelijk bij meerlingen, maar daarover zou je even kunnen informeren.

6. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    NIPT is zeker wel mogelijk bij meerlingen in zowel Antwerpen als Brussel.

Ik ben een beetje verbaasd en verontwaardigd dat tweelingen in NL dan geen NIPT krijgen. Ik ga het even goed navragen, anders laat ik de combinatie test mooi schieten en ga ik rechtstreekts voor de NIPT in Antwerpen.

Anders kost het ons 260 combinatie test en in het geval er iets van twijfel is nog eens 700 nipt. Dan geef ik liever het laatste meteen uit.

7. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    NIPT antwerpen is €590,-
    Ik dacht dat toen bij ons op het formulier stond dat de NIPT bij meerlingen niet betrouwbaar was maar dan zal ik het mis hebben...

Ik kan je Antwerpen overigens wel heel sterk aanbevelen!!

8. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Via mijn huisarts weet ik dat de tweeling NIPT in Antwerpen 700,- is.

Qua betrouwbaarheid nooit eerder wat op gehoord...

9. Mamvk

Mamvk Fanatiek lid

Sep 29, 2013
    1,043
    0
    0
    Oke dan! Heb je een twee eiige tweeling?

10. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Dat weten we pas na het trekken van DNA maar het vermoeden is erg groot dat het om een twee eiige tweeling gaat.

11. Chybou

Chybou Fanatiek lid

Jan 27, 2011
    2,211
    8
    38
    Docent
    Twente
    Ik heb gelezen dat de NIPT in Brussel in elk geval wel bij tweelingen kan.
    Het is afhankelijk naar welk laboratorium (meestal in de VS) het ziekenhuis het bloed toestuurt. Ik heb tot nu toe 1 lab kunnen vinden dat de NIPT bij tweelingen kan uitvoeren en Brussel werkt met dat lab.
    Maar misschien zijn er meer mogelijkheden!?

@Klaasje, wij hebben recht op de combinatietest, maar zou ik die zel moeten betalen dan was ik denk ik ook meteen voor de NIPT gegaan.
    Als bij ons de combitest slecht uitvalt moeten we hoogst waarschijnlijk de NIPT zelf betalen omdat de NIPT studie in Nederland niet uitgevoerd wordt bij tweelingen en je dus uit moet wijken naar het buitenland.

Share This Page