Nog zo'n leuk sommetje..

Discussie in 'De lounge' gestart door Wijffie75, 11 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    #61 Kristel86, 12 nov 2011
    Laatst bewerkt: 12 nov 2011
    Voor degenen die 0 antwoordden ;)

    Hoeveel denken jullie dat 5 - - 5 is? ;)
    en 5 - - - 5? :p

    (ff checken of jullie wel nog andere basisregels weten)
     
  2. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    En het maakt nog steeds niets uit, als je naar de antwoorden kijkt! :D
     
  3. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    That's true, maar ze kunnen niet zeggen dat we het niet geprobeerd hebben...;)
     
  4. Karoke

    Karoke Niet meer actief

    :p Dat is een feit! ;)
     
  5. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    En dat is dus niet waar.

    Het gaat niet om ingewikkelde rekensommen, het gaat om regels. En het is nou eenmaal zo dat vermenigvuldigen voor optellen gaat. Dus het is niet "uiteindelijk keer nul", maar eerst keer nul en dan pas verder gaan. En dan kom je dus hartstikke op 15 :D
     
  6. Wonder 1980

    Wonder 1980 VIP lid

    18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Moderne volgorde

    De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is:
    1.(haakjes)
    2. machtsverheffen en worteltrekken
    3. vermenigvuldigen en delen
    4. optellen en aftrekken
    Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd.
    Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!.


    Dussssss 15 is het antwoord....
     
  7. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    waarom zegt de rekenmachine dan 0...

    Nouja goed ik heb wel eens vaker zulk soort sommetjes gezien, mijn antwoord blijft toch 0 :p m'n man heeft z'n wiskunde A en B en die is t ook met me eens hahaha.

    ach.. hoe dan ook wel grappig :D
     
  8. Wonder 1980

    Wonder 1980 VIP lid

    18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Nee, maar als je man wiskunde A en B heeft en je rekenmachine ook 0 aangeeft....dan heb je wel gelijk....:p:D:D:D:D (grapje!)
     
  9. Iris89

    Iris89 Fanatiek lid

    7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    hahaha... bedoelde het niet raar of naar hoor. ;) maargoed een rekenmachine is ook niet ideaal haha. Heeft dus te maken met hoe je het uitrekent in een bepaalde volgorde? :( Had de som nog eens laten zien aan hem en nu zei hij dat t dus te maken heeft met een bepaalde volgorde ofzo.. Begrijp er echt de ballen van.

    Kan me zo druk maken om iets waar ik me totaal niet druk om hoef te maken hahaha, van die leuke breinbrekers..
     
  10. Wonder 1980

    Wonder 1980 VIP lid

    18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Hihihi....nee snap ik, maar het stond er zo leuk dat ik er wel een grapje van moest maken. ;):p:D
     
  11. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    15. Eerst de laatste doen (5x0) en daarna pas de rest.
    Vermenigvuldigen komt VOOR optellen en aftrekken. Dat is tenminste hoe ik het geleerd heb, als ik het me goed herinner. :)
     
  12. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Meneer van Dalen wacht op antwoord toch?

    Dan is het 15 namelijk.
     
  13. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Wel grappig dat je het in het ander topic dan nog fout doet als je het nog kan herinneren van vroeger.. :p
     
  14. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Omdat de rekenmachine het op volgorde doet en geen rekening KAN houden met de volgorde waarop het moet. Ook DAT leren ze je als het goed is in groep 7....
     
  15. bo2008

    bo2008 Niet meer actief

    20 is het volgens mijn berekening
     
  16. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik weet dat het antwoord 15 is, maar ik ga toch antwoord geven :)

    5 - - 5 = 10

    Daar had ik trouwens vroeger wel moeite mee, maar de juf had het zo uitgelegd:
    Als je een kookpot hebt die 5 graden is en je haalt er kou uit (- 5) is namelijk koud. Dan wordt het dus nog warmer! :)

    Die kan volgens mij niet. Want '5' is een getal, '-5' is een getal. '-' is een symbool om een aftrekking mee aan te duiden. dus 5 - - 5 is 5 minus -5. Maar wat je dan van 5 - - - 5 maakt, weet ik niet. Kan iemand me dat uitleggen?
     
  17. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik snap hoe je daarbij komt, maar dat is ook niet goed.
    Je doet OF niks met die x0 aan het eind, OF je doet wel eerst 5x0 en gaat dan de rest optellen, maar dan heb je die laatste 5 er waarschijnlijk nog een keer bij opgeteld.
     
  18. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Het antwoord is zonder twijfel 15!

    Dit weten zelfs de kinderen uit mijn klas al (groep 8), een kwestie van de rekenregels toepassen.

    Eerst de vermenigvuldiging, dan de rest.
     
  19. Kristel86

    Kristel86 VIP lid

    4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    5 - - 5 is idd 10 :)

    regel is: - + - wordt +

    5 - - - 5 = 0

    Die eerste 2 - kun je dus eigenlijk vergeten en de som wordt gewoon 5 - 5 ivm de regel dat - + - een + wordt (dus de som wordt eigenlijk 5 (+) - 5)
     
  20. Nessy

    Nessy Fanatiek lid

    27 feb 2008
    2.309
    0
    36
    Verzorgende-C maar nu huismama
    Duitsland
    100% zeker 15

    Even stap voor stap ingewikkeld doen....lol!!:)

    5 + 5 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + ( 5 x 0 )
    ( 5 + 5 ) + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + 0
    ( 10 + 5 ) - 5 + 5 + 5 - 5 + 0
    ( 15 - 5 ) + 5 + 5 - 5 + 0
    ( 10 + 5 ) + 5 - 5 + 0
    ( 15 + 5 ) - 5 + 0
    ( 20 - 5 ) + 0
    15 + 0
    15
     

Deel Deze Pagina