Voor degenen die 0 antwoordden Hoeveel denken jullie dat 5 - - 5 is? en 5 - - - 5? (ff checken of jullie wel nog andere basisregels weten)
En dat is dus niet waar. Het gaat niet om ingewikkelde rekensommen, het gaat om regels. En het is nou eenmaal zo dat vermenigvuldigen voor optellen gaat. Dus het is niet "uiteindelijk keer nul", maar eerst keer nul en dan pas verder gaan. En dan kom je dus hartstikke op 15
Moderne volgorde De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt, is: 1.(haakjes) 2. machtsverheffen en worteltrekken 3. vermenigvuldigen en delen 4. optellen en aftrekken Bewerkingen die in de lijst op gelijke hoogte staan, zoals optellen en aftrekken, zijn gelijkwaardig. Gelijkwaardige bewerkingen worden van links naar rechts uitgevoerd. Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?. En een ezelsbruggetje inclusief aanwijzingen voor de gelijkwaardigheid is: Hé, Mw. v/d Aorta!. Dussssss 15 is het antwoord....
waarom zegt de rekenmachine dan 0... Nouja goed ik heb wel eens vaker zulk soort sommetjes gezien, mijn antwoord blijft toch 0 m'n man heeft z'n wiskunde A en B en die is t ook met me eens hahaha. ach.. hoe dan ook wel grappig
Nee, maar als je man wiskunde A en B heeft en je rekenmachine ook 0 aangeeft....dan heb je wel gelijk.... (grapje!)
hahaha... bedoelde het niet raar of naar hoor. maargoed een rekenmachine is ook niet ideaal haha. Heeft dus te maken met hoe je het uitrekent in een bepaalde volgorde? Had de som nog eens laten zien aan hem en nu zei hij dat t dus te maken heeft met een bepaalde volgorde ofzo.. Begrijp er echt de ballen van. Kan me zo druk maken om iets waar ik me totaal niet druk om hoef te maken hahaha, van die leuke breinbrekers..
15. Eerst de laatste doen (5x0) en daarna pas de rest. Vermenigvuldigen komt VOOR optellen en aftrekken. Dat is tenminste hoe ik het geleerd heb, als ik het me goed herinner.
Wel grappig dat je het in het ander topic dan nog fout doet als je het nog kan herinneren van vroeger..
Omdat de rekenmachine het op volgorde doet en geen rekening KAN houden met de volgorde waarop het moet. Ook DAT leren ze je als het goed is in groep 7....
Ik weet dat het antwoord 15 is, maar ik ga toch antwoord geven 5 - - 5 = 10 Daar had ik trouwens vroeger wel moeite mee, maar de juf had het zo uitgelegd: Als je een kookpot hebt die 5 graden is en je haalt er kou uit (- 5) is namelijk koud. Dan wordt het dus nog warmer! Die kan volgens mij niet. Want '5' is een getal, '-5' is een getal. '-' is een symbool om een aftrekking mee aan te duiden. dus 5 - - 5 is 5 minus -5. Maar wat je dan van 5 - - - 5 maakt, weet ik niet. Kan iemand me dat uitleggen?
Ik snap hoe je daarbij komt, maar dat is ook niet goed. Je doet OF niks met die x0 aan het eind, OF je doet wel eerst 5x0 en gaat dan de rest optellen, maar dan heb je die laatste 5 er waarschijnlijk nog een keer bij opgeteld.
Het antwoord is zonder twijfel 15! Dit weten zelfs de kinderen uit mijn klas al (groep 8), een kwestie van de rekenregels toepassen. Eerst de vermenigvuldiging, dan de rest.
5 - - 5 is idd 10 regel is: - + - wordt + 5 - - - 5 = 0 Die eerste 2 - kun je dus eigenlijk vergeten en de som wordt gewoon 5 - 5 ivm de regel dat - + - een + wordt (dus de som wordt eigenlijk 5 (+) - 5)
100% zeker 15 Even stap voor stap ingewikkeld doen....lol!! 5 + 5 + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + ( 5 x 0 ) ( 5 + 5 ) + 5 - 5 + 5 + 5 - 5 + 0 ( 10 + 5 ) - 5 + 5 + 5 - 5 + 0 ( 15 - 5 ) + 5 + 5 - 5 + 0 ( 10 + 5 ) + 5 - 5 + 0 ( 15 + 5 ) - 5 + 0 ( 20 - 5 ) + 0 15 + 0 15