NT-Meting is dit echt nodig?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by jongedame, Aug 26, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jongedame

jongedame Actief lid

Feb 18, 2015
    190
    0
    0
    apeldoorn
    Hallo dames..

Tot op een paar weken geleden ongeveer dat ik 6 weken was wist ik het vrij zeker; ik wil een nekplooimeting.. totdat ik dit vertelde bij mijn beste vriendin met 3 kinderen, zij zei ik raadt het je echt af, je zit niet in die risico groep want niemand heeft het in jouw familie. Nou las ik dan dat ze een vlokkentest dan ook gaan doen en dat ze aan je placenta gaan zitten.. ik vind dit geen goed idee en vraag me af of ik het wel zo nodig heb:( Ik word volgende maand 25 dus ook niet te oud.. zijn hier dames die het wel hebben gedaan?

Groetjes!

2. geneeke

geneeke Fanatiek lid

Nov 4, 2013
    1,534
    1,255
    113
    Female
    Hey..

Ik ben zelf nu 12 weken zwanger en hebben besloten het ook niet te doen.. Puur om het feit dat het op beide gebieden geen uitsluitsel geeft maar puur alleen een kansberekening.. Op basis van die kansberekening ga je dan je hele zwangerschap misschien zorgen maken om iets wat er niet is.. Of andersom.. Ook al zou ons kindje een afwijking hebben wij zouden het niet laten weghalen dus dat is bij ons de doorslag geweest.. Ik heb hier wel lang over na moeten denken hoor maar sta nu volledig achter mijn beslissing..
    Ik ben ook pas 24, geen ziektes oid in beide families dus lage risicofactor..

3. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Op je 25ste is een nekplooimeting niet heel nuttig vind ik. Je kans op een kindje met trisomie isklein en de kans dat een trisomie niet ontdekt wordt is groot. Hoe ouder je bent, je hoger je risico's, maar ook, hoe secuurder de meting is.

Een vlokkentest wordt trouwens pas gedaan als er een verhoogd risico is. De meeste vrouwen krijgen geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie.

4. mimi1988

mimi1988 VIP lid

Apr 7, 2015
    6,946
    4,154
    113
    Bij de eerste was ik net 26 toen ik zwanger was. Wij kozen er voor om geen combinatietest te doen: jong en geen erfelijke ziektes in de familie. Bij de 11 weken echo zag de vk bij toeval dat ons kindje een verdikte nekplooi had. Paar dagen later werd dit bevestigd door de gyn. Vlokkentest gehad, erg secuur en geen nare bijwerkingen gehad. Paar dagen later bleek ons meisje het Turner syndroom te hebben.

Deze zwangerschap bewust wel gekozen voor een combinatietest. Inmiddels 28 jaar. Mocht er iets uit komen dan kom je in aanmerking voor de nipt. Wij hadden liever eerst een nipt gehad dan weer een vlokkentest als dat nodig was.
    De uitslag was zo goed, dat ons dat juist rust gegeven heeft.
    Succes met beslissen!

5. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    hi
    wij hebben er wel bewust voor gekozen ook al ben ik nog redeljik jong, 28 toen ik zwanger werd inmiddels 29, geen ziektes in de familie maar toch wilde we wel die combi test.
    hebben geen vlokkentest gehad trouwens die krijg je pas als je slecht resultaat hebt.
    ik ben wel met icsi zwanger geworden maar dat maakt niet uit.

je moet het alleen doen als je er zelf achter staat.
    ik zelf vind hem niet nuttig als je toch al weet dat je zoiezo het kindje wilt houden.

6. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Vlokkentest wordt pas gedaan als je na een slechte uitslag vd combinatietest ook nog een slechte nipttest hebt. Komt echt maar heel zelden voor.

Wij hebben wel een combinatietest gedaan en er wordt meer bekeken als enkel trisomie. Hartje, hersens, nieren etc wordt allemaal bekeken.
    En het gast niet sltijd in of ern zwangerschap wel of niet afgebroken wordt maar bij patau en Edward syndroom zijn kindjes meestal niet levensvatbaar. Mocht dit zo zijn wilden wij dit zo vroeg mogelijk weten.. Gast dus niet alleen over down syndroom..

7. jongedame

jongedame Actief lid

Feb 18, 2015
    190
    0
    0
    apeldoorn
    Maar ze zeggen dat het een onderzoek is van 3 kwartier doen ze dat dan allemaal via de echo? Gaan ze verder niet in je buik? Bij ons kost zo'n onderzoek 165 euro en ik heb dus wel zo iets stel er is wel wat aan de hand dan zit ik de rest van de zwangerschap in de stress.. vind het maar een moeilijke keuze.

8. mimi1988

mimi1988 VIP lid

Apr 7, 2015
    6,946
    4,154
    113
    Uitwendige echo en bloedprikken. Daar komt uiteindelijk een berekening uit.

9. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Misschien moet je jr eens inlezen.. Bij een k gunstige uitslag wordt er een nipt test gedaan. Daaruit komt meer zekerheid. Komt daar weer iets negatiefs uit krijgt je vwpunctie.
    Het onderzoek duurde hier 20 minuten. Bloedprikken. Week later echo met uitslag. Uitrekenen duurde hier kleine 10 minuten. Totaal dus 30 minuten.

10. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

Jun 20, 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou echt even je verloskundige om info (desnoods een folder) vragen,
    Of lees de algemene folder over combinatietest op internet. Zoals ik het lees krijg ik namelijk het idee dat je je er nog niet in hebt verdiept. En dat lijkt me wel verstandig voordat je een keuze maakt. Je moet immers wel snappen waartegen je ja of nee zegt...

11. Logan

Logan Niet meer actief

Wij hebben het niet gedaan. Er wordt een kans berekend en dat vonden we nietszeggend. Stel, je hebt een kans van 1:200 dan vind je dat misschien veel terwijl je bij een kans van 1:3000 nog steeds die ene kan zijn. Ze nemen ook je leeftijd in de berekening en ik ben zelf 25, die kans wordt bij mij sowieso lager ingeschat dan wanneer ik 35 was.
    Als je echt uitsluitsel wil zou ik voor de nipt gaan, die kost wel wat maar die geeft wel duidelijkheid.

12. Danie1991

Danie1991 Actief lid

Aug 18, 2014
    449
    0
    0
    wij hebben het niet gedaan. zelfs als je 1 op 20000 hebt kun je nog die 'ene' zijn. al is de kans natuurlijk bijzonder klein. maar het kan.
    heb je 1 op 100 heb je nog steeds 99% kans dat het een 'gezond' kindje is. dit vond ik te vaag.

13. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    1,872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben het wel gedaan en ben er erg blij mee.
    We hebben een prachtige uitgebreide echo gehad, lekker lang kunnen kijken en alles is direct nagekeken.

De bloedwaarden los waren goed en de nekplooi los was ook goed, dat vond ik belangrijker dan de totale uitslag aangezien mijn leeftijd (26) de uitslag positief kon beinvloeden.

De verloskundige zei ook dat bij hun het beleid is dat als er een verdikte nekplooi wordt aangetroffen maar de uitslag is door bloed/leeftijd toch goed dat je dan wel wordt doorverwezen naar de gyn voor verder onderzoek.

Ik vind het een fijn idee dat de kleine zo goed nagekeken is.

En mocht het nu niet goed zijn geweest dan krijg je de nipt test en dit is gewoon bloedprikken. Dus ook dat is totaal niet schadelijk voor de baby en blijven ze weg uit je buik.

Mocht de nipt test ook niet goed zijn dan zou je verder onderzoek kunnen laten doen.

14. jongedame

jongedame Actief lid

Feb 18, 2015
    190
    0
    0
    apeldoorn
    Ik heb me er wel in verdiept.. al komt dat over van niet..maar ik wilde zekerheid dat ze niet inwendig gingen.. het onderzoek hier duurt 45 minuten en kosten zijn 165 euro.. Ze kijken indd naar de nekplooi en naar alle ingewanden of alles tot zover goed is.. stel er is wat anders aan de hand dan doen ze hier de vlokkentest en dat is iets wat ik niet zie zitten, bovendien zoals al eerder gezegt, stel er is wel echt wat aan de hand dan kan ik de rest van de zwangerschap niet meer genieten. Dus ik denk dat ik ervan af zie..dankjewel voor allee meningen en tips dames.

15. Logan

Logan Niet meer actief

De combinatietest word toch gewoon vergoed?

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Nee wordt niet vergoed..

17. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Inwendig doen ze niks. Zekerheid krijg je hier niet over. Heel enkele keer zullen ze inwendig kijken met een echo ivm de meting/ ligging.
    Maar dat gebeurd niet zomaar en is pijnloos

18. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Stel dat jij de combinatietest doet... Dan krijg je dus een extra echo. Een echo zoals je die anders ook krijgt (dus geen rare dingen, een doodnormale echo) en ze kijken dan specifiek naar de nekplooi (en misschien nog wat andere dingetjes maar dat weet ik niet meer). Verder moet je dan bloed laten prikken en de uitslag van je bloedwaarden, je leeftijd en gewicht, gecombineerd met de uitslag van de nekplooimeting geeft een kansberekening.
    Is die kansberekening niet goed dan is het volgende mogelijk:

Als u een verhoogde kans heeft op een kind met downsyndroom, krijgt u vervolgonderzoek aangeboden. Het vervolgonderzoek bestaat uit een vlokkentest (tussen 11 en 14 weken zwangerschap), een vruchtwaterpunctie (na 15 weken zwangerschap) of deelname aan de NIPT-studie (vanaf 10 weken zwangerschap). U bepaalt zelf of u vervolgonderzoek laat doen.

Veelgestelde vragen - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

Het is dus aan jezelf. Laat je ook niet beïnvloeden door je vriendin, doe wat je zelf wil. Jij bent verantwoordelijk voor jouw leven, jouw zwangerschap en jouw kind. Niet zij.

Share This Page