Nu zwanger van een tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Knokke, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Lees nu het berichtje van Donkie goed, dat zou wel mooi zijn. Maar kan het ook nergens terug vinden.

2. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zeker wel! Dat is 't hem juist ;) Je bevallingsverlof wordt berekend aan de hand van de bevaldatum + het aantal weken zwangerschapsverlof dat je vooraf hebt gehad. Bekijk de rekenvoorbeelden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zwangerschapsverlof-en-bevallingsverlof/vraag-en-antwoord/langer-zwangerschapsverlof-meerling maar eens :)

Als voorbeeld:
    - je gaat 10 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof (= meerlingenverlof);
    - tweeling komt 3 weken te vroeg;
    - zwangerschapsverlof heeft dan 7 weken geduurd;
    - bevallingsverlof blijft 10 weken.

Je hebt dus TOTAAL langer (17 weken), maar je hebt korter bevallingsverlof, tov als je voor 6 weken had gekozen. En daar gaat het mij om.

Als voorbeeld - als je voor 6 weken had gekozen:
    - je gaat 6 weken voor UD met zwangerschapsverlof (= gewoon verlof);
    - tweeling komt 3 weken te vroeg;
    - zwangerschapsverlof heeft dan 3 weken geduurd;
    - bevallingsverlof is dan 13 weken.

Dat scheelt dus 3 weken NA de bevalling.. En dat heb ik liever dan vooraf. Want vooraf kan minder werken/eerdere uitval ook onder ziektewet :)

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Jullie slapen ook nog lekker samen, fijn hoor! Ik heb gevoelsmatig ook een beetje het idee van ze moeten al zoveel aanpassen/wennen aan de tweeling, als ze dan ook niet meer tussen in mogen kruipen "want pas op voor de babies" dat vind ik wel een akelig idee. Een hangwieg lijkt me eigenlijk ( Na keizersnee bijvoorbeeld ) super onhandig om je kindje uit te tillen. Ik zie dat nog niet voor me, eerst rechtop gaan zitten, dan moet je vast op je knieƫn, kindje pakken, bij gebrek aan buikspieren weer terug zakken op je plek. Ik moet toch mn bed uit 's nachts omdat ik er vanuit ga dat ik ( door borstverkleining en tepel verplaatsing/afwijking) net als voorgaande keren geen succesvolle BV kan geven. Een slokje na de bevalling is mooi meegenomen, een volledige voeding zal niet lukken denk ik.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    "Mag" je wel zo lang doorwerken dan?

Ik ben zwanger en heb een werkgever (WAZO) - UWV - Voor Particulieren

5. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van de gyn/bedrijfsarts waarschijnlijk niet, maar dan is het gunstiger om van week X tot week 34 in de ziektewet te gaan en van week 34 tot bevalling met zwangerschapsverlof. Zo heb je langer bevallingsverlof. Dat is het idee :) De nieuwe regeling is een recht, geen verplichting:

"Bent u zwanger van een tweeling of een meerling? Dan kunt u ervoor kiezen het zwangerschapsverlof eerder in te laten gaan. [...] U kunt er ook voor kiezen het verlof ‘gewoon’ tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum in te laten gaan." Bron: UWV

6. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, zou heel mooi zijn! Ik kan het op die manier ook echt nergens terugvinden. Niet op UWV.nl en niet op Rijksoverheid.nl.. Dus heel benieuwd naar die reactie van UWV :)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik bereid ze er hier al op voor dat de tweeling straks in de cosleeper komt te slapen. Als t lastig wordt voor ze, dan leggen we wel een matras bij de oudste, dan slaapt mijn man daar af en toe als t nodig is. Maar die kleine ukken brengen de eerste tijd vastgeplakt aan mij door ;)
    Juist nu ze al wat groter zijn, kan ik ze al een hoop dingen op voorhand vertellen en ze daar straks mee in betrekken.

8. 2opkomst

2opkomst Actief lid

9 mrt 2016
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit klopt popcorn, maar dit bevestigd de site van de rijksoverheid dan weer niet :x
    Daarom geeft mijn werkgever nu alsnog aan; je bent zwanger van een tweeling, dus maak je gebruik van het meerlingenverlof.

Heb het nu uiteindelijk ook goed geregeld met vakantie-uren en plb-uren, maar eigenlijk is het meerlingenverlof voor mensen met een werkgever dus een nadeel.
    Ik ben nu ook wel zo ver dat ik dolblij ben nog maar 3 weken te hoeven werken. Zou er niet aan moeten denken om nog tot 34 weken door te gaan.

9. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL

Hmm.. Vreemd, volgens mij mag je werkgever je hier niet toe verplichten :) Op Rijksoverheid.nl staat ook duidelijk kunt i.p.v. moet ;)

"Als u een tweeling of meer kinderen verwacht, kunt u eerder met zwangerschapsverlof: 10 tot 8 weken voordat u bent uitgerekend." - Rijksoverheid.nl

Ik denk ook niet dat ik het tot 34 weken vol ga houden hoor in de baan die ik nu heb, maar dan zou ik de ziektewet in gaan tot week 34 :)

Maar fijn dat je het nog met vakantie-uren e.d. hebt kunnen regelen in ieder geval!

10. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo.. Nog even aan het zoeken geweest en kwam op deze post van Annacatharina uit, die het goed uitlegt! N.a.v. de vraag die ze had gesteld op het UWV-forum :)

Thanks Annacatharina! :D

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik denk dat ik dan als enigste echt blij ben met meerlingen verlof omdat ik zelfstandige ben en dus geen inkomen zou hebben als ik eeder zou stoppen wegens ziekte. Daarom zie ik m vast zo positief in!

12. popcorn

popcorn Lid

20 okt 2015
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, voor zzp'ers en ondernemers is het een uitkomst!

13. daantje87

daantje87 Lid

3 jul 2012
    83
    0
    0
    verpleegkundige
    flevoland
    Vannacht trotse mama geworden van 2 prachtige kindjes Quinn( 47 cm en 2480 gr) en Sophie (46 cm en 2380 gram). Heb een goede natuurlijke bevalling gehad, beide in stuit geboren. Zonder kleerscheuren ervan af gekomen. Omdat ze te vroeg geboren zijn beide wel wat moeite met hun temp. en glucosewaarde. Zoontjelief moet nu in de couveuse aan een infuusje.
    Maar wat een wondertjes, ze zijn zo mooi en lief.

Ik ga heerlijk genieten en hopelijk mag ik ze gauw naar huis nemen.

Liefs,
    Daantje

14. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Gefeliciteerd!! Hopelijk mogen jullie snel naar huis! Lekker genieten!

15. neyomi

neyomi Actief lid

1 dec 2015
    275
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daantje!!! WAT GEWELDIG :) Oh wauw wat een mooi nieuws deze ochtend. Ik voelde me al een beetje down (hormonen en vermoeidheid) en zo een bericht maakt me weer erg blij :D Fijn dat de bevalling toch goed verliep ondanks dat beide in stuit lagen brr.. Hopelijk sterken ze gauw aan en mogen jullie gauw naar huis. Enjoy!!

ik stuur dit alvast reageer straks weer verder

16. Donkie1980

21 aug 2014
    85
    1
    8
    Gefeliciteerd Daantje. Hopelijk snel naar huis.

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Daantje, gefelciiteerd met je lieve kleine kindjes! Wat goed te lezen dat je een vlotte natuurlijke bevalling hebt gehad! Wat mooi om te lezen!

18. neyomi

neyomi Actief lid

1 dec 2015
    275
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh @suusjeuh
    Fijn dat er iemand blij is met de regeling omtrent het meerlingenverlof

Ik vind het echt 10x niks. was blij gemaakt met een dooie mus..
    Heel blij dat deze forum bestaat want anders was k met 30 weken al met verlof gegaan in de veronderstelling dat ik mooi 20 weken verlof had..Gelukkig is Anna Catherina hier :)

Ana Catherina had dat ook nagevraagd in een topic aan het uwv en ik had voor mezelf ter bevestiging ook nog het e.e.a. nagevraagd in een topic bij het uwv vorige week.
    en het beste is gewoon om met week 30 (of eerder) in de ziektewet te gaan en aan te geven bij je werkgever dat je vanaf week 34 met verlof wilt gaan! en niet eerder...dan ben je het langst bij de tweeling. medisch gezien is het niet verantwoord om door te werken na week 30...

2opkomst, jij hebt toch sowieso recht op 20 weken ivm werk in het ziekenhuis of ben ik in de war met een andere?

mijn buik jeukt zooo erg...brand ook gewoon..

19. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Daantjuh gefeliciteerd! Hoop dat ze snel mee naar huis mogen!

De verlofregeling vind ik ook echt super vervelend en ben zo blij dat ik het op tijd door had. Anders had ik mooi geen opvang gehad voor een periode van 2 tot 4 weken. De regeling is voor zelfstandigen echt een uitkomst, maar voor anderen echt een ramp!

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Ik snap om eerlijk te zijn nogsteeds niet wat er nou zo'n ramp is, er is meerlingen verlof zodat je op tijd kan stoppen met werken. Door dan vroeg tijdig ziek te melden komt voor mij heel vreemd over. Maar het gaat dan puur om het heel prematuur bevallen waardoor je na de geboorte langer verlof hebt? Want in alle gevallen dat je netjes op tijd rond de 37 weken bevalt, heb je na de bevalling toch gewoon 10'weken?

Deel Deze Pagina