Ogentest CB 3 jaar waardeloos?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door chocolaatje, 31 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chocolaatje

chocolaatje Niet meer actief

Gisteren moest ik met de jongste naar het CB, onverwachts omdat we er toch waren kreeg mijn zoontje zijn 3 jaar en 9 maanden prik en de ogentest waar hij dus niet op voorbereid was.
    Dat brilletje wilde hij niet op en hij werkte niet echt mee, en de arts wees nou net de moeilijkste dingen aan zoals een fluitketel/kom/kan vaas? Dus uitslag negatief en ja hoor weer terug over een tijdje en ik was al blij dat we van het CB afwaren.. Ikz ei nog tegen haar: Mag ik je een tip geven? Wijs eens de makkelijkere dingen aan zoals een poes of auto maar nee hoor weer vroeg ze wat is dit? (fluitketel dus weer)..:x Ik heb eigenlijk geen zin om terug te gaan. Kan ik niet gewoon met mijn zoontje naar een oogarts gaan meteen? En hoe kan men bij zo een jong kind echt gaan weten of ze slecht zien of niet?

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Een kom en vaas is opzich niet zo moeilijk toch, mijn zoontje heeft de test gedaan met 3 jaar net als mijn dochter. Bijdrage gingen ze goed en was de uitslag positief. Dochter werkte goed mee maar zoontje totaal niet. Toch was de uitslag goed. Bij een oogarts doen ze niet veel anders op deze leeftijd bij de 1e test. Oog afdekken en met het andere oog plaatjes aanwijzen. Dochter moest aangeven waar het gaatje zat in het rondje en zoontje moest plaatjes benoemen. Kopje, glijbaan, fles, poes, stoel, vaas etc. Voor elk oog ongeveer 10 plaatjes.

3. adi

adi Niet meer actief

Ik vond de plaatjes niet moeilijk hoor, fluitketel noemden ze hier 'bloemen water geven gieter' (hehe), maar verder zijn het geen lastige plaatjes.
    Al vond ik het ook een uitdaging om de peuter rustig op die streep te laten staan, goed laten meewerken en 2 andere peuters in de andere kamer in de gaten te houden.

En de test is gewoon hetzelfde als bij volwassenen, alleen moeten wij letters opnoemen. Waarom twijfel je dan aan of ze kunnen zien of het kind wel of niet goed kan zien.

4. chocolaatje

Nou, ik vind het die vaas of kom of hoe je het wilt noemen niet zo makkelijk voor een kind van 3. Zeker niet als hij niet is voorbereid. En ze had iets makkelijker dingen kunnen aanwijzen. Zoals ik al eerder zei: Ze bleef de fluitketel aanwijzen, welk kind kent dat nu nog? Pak dan eens een ander plaatje, dat bedoel ik. Conclusie: weer terug naar dat rot Cb, terwijl hij laatste keer zonder problemen alles kon zien wat ze aanwees, maar toen was het steeds de auto en poes. Ik zei nog duidelijk, hij weet niet dat dat een fluitketel is.

5. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Van tevoren even de plaatjes oefenen thuis helpt. Mijn zoontje houd wel van een wedstrijdje dus hebben we net gedaan of hij mee mocht doen aan een wedstrijd en allemaal spelletjes moest doen. Hij vond het geweldig.

6. chocolaatje

Daar heb ik dus geen kans voor gekregen want het kwam gewoon onverwachts gisteren. Mijn zoontje is ook erg dwars, werkt nu ook niet mee met het oefenen. Vergeet iedere keer het woord fluitketel.

7. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik was al benieuwd hoe zo een test ging. Mn zus zei ook iets over een fluitketel en haar dochter wist niet wat dat was dus kon het ook niet zeggen. ( come on 2012 en je vraagt aan t kind de fluitketel te benoemen, ik heb zelf al weet ik veel hoelang geen fluitketel meer gezien). Met wat je zegt. Warrom niet de makkelijke dingen aanwijzen

8. Flower72

Flower72 Bekend lid

23 aug 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Hier ook zonder voorbereiding gedaan, maar dan met 2,5 jaar. Beetje rare plaatjes, maar 1 keer duidelijk benoemen en daarna ging het goed.

Na de test: Alles is goed, ogentest goed, alleen een beetje klein voor 3 jaar! Tja, wat wil je, hij is pas 2,5 :D
    Oeps foutje. Wel geslaagd voor de test, maar dat had nog helemaal niet gehoeven. Binnenkort mag ie nog een keer.

Ok de plaatjes kunnen wat moderner, maar verder is er volgens mij niets mis met de test.

9. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Raar dat ze niet wat makkelijkers vroegen. Maar ach er is geen man over boord. Ga gewoon thuis oefenen en over drie maanden terug dan gaat het vast beter. En zo niet, dan kom je vanzelf bij de oogarts.

10. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Oudste heeft het gisteren bij de oogarts gedaan en had geen moeite met de plaatjes herkennen hoor..
    We hebben niks geoefend vantevoren oid.
    Fluitketel werd hier gewoon een theepot genoemd :)
    Ik zie alvast niks verkeerds aan die plaatjes hoor; prima te herkennen voor jonge kinderen lijkt mij.

11. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Dus omdat jouw zoonteje bepaalde woorden niet kende, is die hele test waardeloos?
    Wel eens nagedacht dat het mss niet aan de test ligt?

12. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoontje moest ook toen hij 3 werd die ogentest,
    maar hij werkte ook niet goed mee,
    hij had er gewoon geen zin in en de plaatsjes bij ons zijn ook idd heel erg ouderwets,
    een oude sleutel wat meer op een kasteel lijkt enzo,

maar ik moet dus ook volgende week terug komen, mijn zoontje wou die bril niet eens op :(

13. tulip

tulip Niet meer actief

Die test is goed te doen voor een 3 jarige, de plaatjes zijn op 2,5 jarig niveau dus het ligt niet aan de test hoor....en in je boekje staat dat ze die test doen, dus als,je niet voorbereid bent ligt dat eerder aan jou.

14. chocolaatje

@TULIP,Nou dan zijn ik en mijn zoontje vast dom dan! Lees nu eens een keer goed!! Ik vertel toch duidelijk in mijn vorige reactie dat ik kwam voor mijn jongste dochter. Afspraak zoontje was niet gepland en kwam er nu ineens bij als we dat wilden. Dat vond ik goed, maar nu was hij dus niet voorbereid. Niet op de prik, niet op die ogentest. (zou hij normaal in oktober pas krijgen). En die ga ik toch niet 2 maanden vantevoren al oefenen? Dus ja het ligt aan mij.. NIET dus. Dus tulip en agter lees eens eerst goed. Beccie begrijpt wel wat ik bedoel. Jullie doen het overkomen alsof een kindje dom is als ze niet alles weten te benoemen wat het plaatje aangeeft.. Nou lijkt me niet raar hoor als hij alleen een fluitketel en een kom/kan of vaas niet herkent op een plaatje. De test verliep wel waardeloos als een arts steeds de fluitketel alleen aanwijst. De test zelf is niet waardeloos. Dus eerst eens beter lezen, zo wel duidelijk?? Sorry, maar kan er soms boos om worden als men niet eerst goed leest waar het over gaat.

15. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je MOET niet, je mag he? Dus als jij zegt dat je het wel gelooft en denkt dat hij voldoende ziet, kun je het daar ook bij laten...

Die picto's zijn idd hopeloos achterhaald: hoogste tijd dat die eens veranderd worden naar eigentijdse plaatjes. Jemig man, ik had als kind diezelfde plaatjes en dat is meer dan 30 jaar geleden.... :( Fluitketels: welk kind weet nou nog wat dat zijn? Iedereen heeft een waterkoker tegenwoordig :(

16. tulip

tulip Niet meer actief

Bij een kind van 3 als de wpv een plaatje aanwijst en ze blijft die herhalen zou hij het na 2 keer,wel op moeten pikken

Maar goed, alleen mensen die het met jou eens zijn snappen het blijkbaar..dus ik vraag mij af waarom je dan in hemelsnaam een topic opent, je wil alleen gelijk hebben.

17. chocolaatje

@TULIP,de arts vroeg alleen: Zie je dit wat is dit?? Ja hoor, hij moet het oppikken.. Het staat in zijn hoofd geschreven het woord fluitketel.. Gelukkig zijn er velen die het WEL begrijpen hier.

18. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja dan heb ik zeker ook zo'n dommerik...
    Ik ben volgende week aan de beurt om met m'n zoontje terug te komen. Net als bij jou wist hij alles prima te benoemen behalve die stomme ketel. Nou als hij het straks weer niet weet dan zit het mij prima gebakken. Want die poes en die bloem en weet ik wat er nog meer op staat kon hij wel prima benoemen.

19. tulip

tulip Niet meer actief

of ze achterhaald zijn maakt voor het zicht niet uit he?? Die soort hond die erbij staat noemde mijn dochter ook wolf, maar dat maakte geen barst uit. Het gaat erom dat ze steeds hetzelfde zien en consequent benoemen. Het gaat niet om het taalbegrip maar om het zicht, al zegt ze vaas tegen die waterkoker, als ze dan maar steeds vaas zegt.

20. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Diefluitketel is idd wat ouderwets. Misschien een ipad van maken...

Deel Deze Pagina