Voor/nadelen vd Hielprik

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Nelizzz, 13 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nelizzz

Nelizzz Lid

6 jan 2009
    81
    0
    0
    Meubelmaker
    Middelburg
    Hoi,

Kan iemand mij misschien een goede website aanraden om eens de voors en tegens van de hielprik te lezen? (ik heb er al een hoop gelezen van entingen en kritisch prikken, maar daar valt de hielprik niet echt onder volgens mij)

Ik ben me aan het verdiepen in de entingen en prikken die kinderen al op zeer jonge in Nederland krijgen maar kan over de hielprik niets vinden. Als ons kindje straks geboren is, wordt er natuurlijk binnen 4 dagen bloed van hem/haar afgenomen voor o.a. zeldzame ziektes, en dan heb ik vast geen energie en puf om het nog allemaal uit te zoeken.

Ik wil graag de voor en nadelen van deze prik weten. Zijn er meer (aanstaande) moeders hier mee bezig?

Kan iemand mij helpen?
    Alvast bedankt.

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

wat denk je dat de nadelen zijn dan? de hielprik is toch alleen een klein prikje waarmee op ongeveer 16 ziektes wordt onderzocht? lijkt mij alleen maar nuttig, omdat het ziektes zijn die snel behandeld moeten worden.

3. Nelizzz

Nelizzz Lid

6 jan 2009
    81
    0
    0
    Meubelmaker
    Middelburg
    Hoi Marieke
    Bij mijn dochter was het nogal een zeer pijnlijke aangelegenheid. Ik kan me voorstellen dat er gevallen bekend zijn van infecties bijvoorbeeld? Verder zijn er mensen die uit bepaalde principes of ervaringen deze prikken niet laten uitvoeren en ik ben benieuwd waarom precies; hoe belangrijk is het? Welke onderzoeken zijn erna gedaan en wat doen ze in andere landen?
    Zo was ik ook heel erg verbaast toen ik bepaalde ervaringen van ouders las op het gebied van ziekenhuisbezoeken, entingen en geneesmiddelen.

Ik wil graag goed voorbereid zijn deze keer en precies weten waarom er bepaalde prikken worden gegeven, bloed word afgenomen en bijvoorbeeld echo's worden gemaakt.
    Niet dat ik overal tegen ben maar meer als wetenschap.

De informatie is vaak eenzijdig.

Ik ben benieuwd naar alternatieven en nieuwe onderzoeken, wil niet meer alles zo klakkeloos aannemen als bij mijn eerste kindje.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

op die manier! als je ze op het forum niet kan vinden, kun je misschien eens kijken op christelijke fora of googlen op hielprik? misschien kom je dan ook opiniepagina's tegen.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    De hielprik is geen inenting, het is een soort bloedafname. Er worden dus geen stoffen in je babietje gespoten. Thijmen heeft toen geen kik gegeven, het helpt wel heel erg om het voetje goed warm te maken vlak voor de hielprik (dikke sokjes etc), dan komt het bloed wat sneller. De ziektes die met de hielprik worden opgespoord zijn allemaal ziekte die hele ernstige gevolgen kunnen hebben voor je kindje, maar wel behandelbaar zijn bij vroege opsporing. Daarom doen ze dat al zo vroeg.
    Is dit de info die je bedoelde? Behalve dat het even pijn doet, zijn er volgens mij geen nadelen.

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hielprik heeft in ieder geval als voordeel dat een aantal ziektes (16-17?) gecontroleerd worden. Dat zijn meestal ziektes die bij een vroege start van de behandeling een veel betere uitkomst hebben, dan als je pas gaat behandelen als je de ziekte normaal ontdekt..
    Voor mij genoeg reden om die verder niet te weigeren.
    Ok, het prikje is even naar. Maar als je voor de prik je kleintje even met het voetje in een warm badje doet, dan is het ook zo weer gedaan.

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Volgens mij heeft de hielprik alleen maar voordelen en geen nadelen. Het is inderdaad geen inenting, maar bloedafname. Wel even een naar prikje, maar de pijn is zo weer over. Ik zou niet weten waarom je zo'n belangrijk onderzoek zou moeten weigeren...

8. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    ik kan me wel voorstellen dat je precies wilt weten waarom ze die hielprik doen. Helaas kan ik je daarop geen goed antwoord geven op waarop ze testen.
    Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ik wil ook niet alles klakkeloos aannemen. Ik ben dus heel nieuwsgierig naar de uitkomst hiervan!
    Mocht er mensen zijn die meer weten, laat hier dan een berichtje achter. Mocht je zelf ondertussen al meer weten, laat het me dan weten svp?

9. Nelizzz

Nelizzz Lid

6 jan 2009
    81
    0
    0
    Meubelmaker
    Middelburg
    Hoi,

Ik weet dat het geen inenting is. Maar ook aan bloedafname kan een risico zitten, net zoals bezoeken aan ziekenhuizen bijvoorbeeld.

Wel een goede tip om even dat voetje in een badje te houden, bij mijn dochter hebben ze het wel warm gewreven maar dat hielp niets. Het voetje bleef ook dagen blauw/paarsig en pijnlijk, scheen gewoon te zijn...

Pcj: Ik de uitleg die ik zocht nog niet gehad, maar mocht het via een PM binnenkomen laat ik het je weten!

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier heb ik nauwelijks iets gezien. Een stipje voor een dag. Meer niet. Zowel bij de hielprik (in het ziekenhuis), als bij een andere bloedprik in het ziekenhuis. (wel zelfde soort en plek)..
    Maar dat hangt misschien ook weer van de baby af. Hier hadden ze even een kruik bij zijn beentjes gelegd. Ze waren het ook aan het doen, toen wij net binnenkwamen. Dus kon zijn beentje niet meer in een badje doen..

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Voor wie wil weten waar er op gescreend wordt: RIVM - Aandoeningen

Persoonlijk zie ik enkel een voordeel. Namelijk mijn kind een zo goed mogelijke medische behandeling en kwaliteit van leven geven in het geval een ziekte wordt geconstateerd.

12. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
  13. Duna

Duna Niet meer actief

Risico aan een hielprik :(

14. Merijn

Merijn Niet meer actief

:( Ik snap dit niet...

Op zich goed dat je je er in verdiept, maar welke nadelen kunnen hier in #%@naam aan zitten?! En die ene hele piepkleine kans van een mogelijke nadeel lijken mij niet opwegen tegen de grote voordelen van zo'n prik.

15. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Het feit dat ts anderen moet vragen wat de nadelen van een hielprik zijn zegt al genoeg, lijkt mij. Het is een beetje zoeken naar nadelen:(.

16. randi

randi Niet meer actief

inderdaad en de kans op een ontsteking lijkt me zo ontzettend klein, de kans op een zeldzame ziekte die door de hielprik ontdekt kan worden is groter zelfs. je kind moet maar eens bv zonder schildklier geboren worden.... kunnen ze alleen achterhalen via de hielprik en als ze der ni snel bij zijn is je kleintje een engeltje dus je gaat toch niet twijfelen aan een piepklein prikje??? als het achteraf ontsmet wordt is er echt niks aan de hand hoor, of moet ik zeggen voet :D

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zelf zie geen nadelen in de hielprik behalve dan dat het even niet fijn is voor de kindjes. Hier dus ook voor gekozen die te laten doen. Eigenlijk gewoon omdat het ziektes zijn waarmee je als je er vroeg bij bent en dan meteen met bijv een speciaal dieet begint je kindje eigenlijk een zo goed als normaal leven heeft.

Malou en Ruben zijn op de 6e dag na de geboorte geprikt en hebben er eigenlijk weinig van gemerkt. Hier eerst in het badje geweest, toen warme sokjes aan en een extra kruikje bij de voetjes en toen geprikt, bloed liep prima en er hoefde bijna niet geduwd/geknepen te worden.

Bij Benthe zijn ze overigens in het ziekenhuis vergeten het hielprikje te doen :$. Ze is geboren en pas met ruim 4 weken thuis gekomen. Bijna 3 weken na de geboorte bedacht mijn vriend ineens dat ze het daar volgens hem helemaal niet over gehad hadden, normaal vertelde ze eigenlijk alles wat er gebeurd was in de tijd dat wij niet in het ziekenhuis konden zijn. Maar wij dus aan de kinderarts na gevraagd en idd ze had hem nog niet gehad, dus toen snel gebeurd en hier werd gewoon geprikt, niks geen water, niks geen warm kruikje van te voren, dus er moest wel flink geknepen worden, maar mw sliep gewoon door eigenlijk.

Vaccinaties is hier overigens een ander verhaal! Die doen wij volgens ons eigen schema. Ook ivm evt bijwerkingen/nadelen van het rvp.

18. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Kan me ook geen nadelen bedenken. Het is gewoon bloed afnemen:( Ja echt leuk is het natuurlijk niet maar Nathan heeft echt maar heeel even gehuild..

19. Nelizzz

Nelizzz Lid

6 jan 2009
    81
    0
    0
    Meubelmaker
    Middelburg
    Hanneke, kijk daar heb ik wat aan!

20. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

? Begrijp ik niet want Hanneke zegt naar mijn idee niets anders dan wat andere al voor haar hebben gezegd. De hielprik is geen inenting.

Er zijn een paar dingen die je moet weten van de hielprik:
    1) het kan pijn doen en het is (meestal) de eerste keer dat je je kindje pijn ziet hebben dus dat is erg vervelend (ik heb tranen met tuiten gehuild.. zoontje had er minder last van ;)

2) je moet aangeven of je geïnformeerd wilt worden wanneer je kindje alleen drager van een ziekte is. Dit betekent dat je kindje zelf niet ziek is maar deze ziekte bijvoorbeeld wel zou kunnen doorgeven aan weer kinderen van hem of haar (maximale kans 50% indien de andere ouder wel gezond is). Dit is een afweging die iedereen voor zich moet maken.

De hielprik onderzoekt een groot aantal zeldzame maar zeer ernstige ziekten. De kans dat je kindje die heeft is klein maar bij vroegtijdige ontdekking valt hier beter mee om te gaan dan later. Bijvoorbeeld door het inzetten van diëten of bloedtransfusies.

Het rijksvaccinatieprogramma wordt (gelukkig) gevolgd door ongeveer 95% van de ouders met babies. Ik zeg gelukkig omdat daardoor zeer ernstige ziekten zoals rode hond, mazelen en bof nauwelijks meer voorkomen in Nederland en als ze toch voorkomen ze beter bestreden kunnen worden door het lichaam. Maar helaas is ook doordat de ziekten niet veel meer voorkomen het besef van de urgentie van de vaccinaties terug aan het lopen. We vergeten dat dit allemaal (besmettelijk) potentieel dodelijke ziekten zijn. Buiten Nederland gaan nog steeds heel veel kinderen dood omdat zij niet gevaccineerd kunnen worden (kijk nu maar een tv: wij hebben 5 sec nodig om een leven te redden.. reclame)
    Als kritische ouder kun je de keuze maken om niet in te enten. Realiseer je je wel dat je die keuze misschien kunt maken omdat het overgrote deel van de andere ouders WEL laten inenten.
    Als we met steeds meer mensen beslissen om niet in te enten wordt het risico van de ziekte weer vele malen groter dan de (zeer beperkte) risico's van de enting!

Je kunt er ook voor kiezen de entingen op andere momenten te geven, bijvoorbeeld als je kindje wat ouder is. Laat je hier over goed voorlichten door (huis)arts en GGD.

Deel Deze Pagina