Onzeker door anderen, krijg ik nou wel of geen uitkering?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Niicci, 5 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Hoi,

Al enige tijd geleden heb ik dit topic geplaatst voor het UWV webcareteam: http://www.zwangerschapspagina.nl/stel-vraag-uwv-webcareteam/488253-help-net-nieuwe-baan-zit-verlof.html
    Eigenlijk was alles mij wel duidelijk, tot ik met een collega begon over zwangerschapsverlof.
    Zij is ook zwanger (1,5 maand later uitgerekend) en zei dat ik GEEN uitkering krijg omdat ik, zodra ik met verlof ga maar 3 maanden aan een gesloten heb gewerkt bij mijn huidige werkgever (hiervoor wel andere banen gehad, maar tussen het begin en einde van de contracten zat bijv. net 3 dagen).
    Ook een vriendin van mij die er ook werkt, gaf ook aan dat zij gelijk had en ik geen recht had op een zwangerschapsuitkering omdat ik zodra ik met verlof ga maar 3 maanden gewerkt had bij mijn huidige werkgever.

Zoals ik het opvat vanuit de uitleg bij mijn vraag aan het UWV webcareteam heb ik wel gewoon recht op een uitkering?
    En wordt dit berekend over december en januari?

Zou iemand mij die alsjeblieft nog kunnen vertellen hoe dit nu zit?

(De datum van einde contract klopt trouwens niet bij de vorige vraag, einde contract datum moet zijn 10 maart 2014, en begin verlof is dan wel gewoon 10 maart 2014.)

De reden dat ik jullie ook vraag hoe dit zit, is omdat ik het ook graag vanuit ervaring wil horen. :)

Groetjes

2. Veer3

Veer3 Bekend lid

15 dec 2013
    805
    16
    18
    Je hebt hiervoor ook gewoon gewerkt? Dan heb je gewoon recht op verlof, hoor!

3. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Ja, maar er zat wel enkele dagen tussen de contracten. Die sluiten niet op elkaar aan. Einde vorige contract was 9/12 en begin nieuwe contract 11/12.

Maar berekenen doen ze alleen op de laatste werkgever begreep ik.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Contracten hoeven niet per sé 1 op 1 op elkaar aan te sluiten hoor. En als je het echt zeker wilt weten, post dan een nieuwe vraag bij UWV... zij weten alles over de regelgeving!

5. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Heb ik gedaan, alleen hebben hun uiteraard niet veel tijd om hier op het forum te reageren, dus zal ik ff geduld moeten hebben.
    En dit onzekere gedoe kan ik nu even niet erbij hebben, vandaan mijn vraag hier.

6. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou even bellen met het UWV ipv hier posten. En uitleggen wat de situatie is plus de tegenstrijdige signalen die je krijgt. Ik verwacht eigenlijk dat de UWV'er op het forum gelijk heeft en je collega's onzin uitkramen. Volgens voldoe je namelijk aan de eis voor WW (zie hier: Wanneer heb ik recht op een WW-uitkering? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl) en daarmee automatisch ook aan de eis voor de zwangerschapsuitkering.

7. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zoals ik het begrijp: je werkgever moet die uitkering aanvragen op dezelfde manier als wanneer je contract wel was verlengd en dan in de aanvraag aangeven dat je contract niet verlengd wordt. UWV fixt de rest met jou (of je moet er zelf beetje extra achteraan). Maar ik kan geen redenen vinden waarom je er geen recht op zou hebben. Kost hooguit wat meer gedoe om het te krijgen.

8. Niicci

Niicci Fanatiek lid

1 apr 2013
    2.700
    49
    48
    Nederland
    Het gaat gewoon hetzelfde idd.
    Antwoord UWV: "Per 10 maart 2014 ga je uit dienst en dat per die dag gaat je verlof ook in. Je hebt recht op de WAZO ondanks de termijn dat je in dienst bent geweest bij de werkgever. "

Werkgever vraagt het aan en moet aangeven dat het bij mij gestort wordt ivm einde contract.

Bedankt voor de reacties!

Deel Deze Pagina