Hallo mama's! Wanneer ging jullie kindje mee op de fiets? Ik verheug me er zo op om mijn kleine mee te nemen Maar dan moeten ze eerst goed stevig kunnen zitten... en ik denk dat dat nog wel een paar maandjes duurt hier... liefs.
Word aangeraden vanaf 9 maanden. Ik heb zelf deze richtlijn aangehouden. Volgens mij zijn er wel nieuwe zitjes waarin ze wat kunnen liggen, zag hem van de week in een tijdschrift staan. Zag trouwens dat mijn buurvrouw met haar kleintje van 4 maanden ook aan het fietsen was..hoofdje helemaal heen en weer..doodeng!
ik ben gaan fietsen toen ze bijna 8 maanden was. Ze kon toen al een tijd goed stevig zitten.Tip die ik las was dat als ze zitten en je geeft ze een duwtje ( kleintje ) en ze vallen niet om , maar vangen zichzelf op..of bewegen mee, dan zitten ze stevig genoeg voor op de fiets. Veel plezier ermee tegen die tijd
Wij zijn voor het eerst gaan fietsen toen hij 9 maanden was. En toen kon hij al een tijdje goed zitten. Ik zie trouwens ook wel eens mensen op de fiets met hun baby in een buikdrager mee. Vind ik ook zoiets engs.
Mijn dochter kon met 5 maanden al goed zitten, maar toch vond ik het eng. Ze is voor het eerst op de fiets meegeweest toen ze 7 maanden was en dus al een tijdje goed kon zitten. Die richtlijn van 9 maanden is meer omdat dat de gemiddelde leeftijd is dat kindjes goed/stevig kunnen zitten. Het belangrijkste om je kindje op de fiets mee te kunnen nemen in een normaal fietsstoeltje is dat je kindje stevig zit
Hier met 8,5 maand, met 5,5 maand kon hij redelijk zitten maar vond het zelf te gevaarlijk. Ik heb gewacht tot hij echt stevig zat, ook tegen een duwtje kon, en zeker een half uur netjes bleef zitten!
Mijn zoon gaat vanaf 1 juli mee op de fiets in de maxicosi. Daar zijn bepaalde zitjes voor. Maar max 2 x 5 minuutjes en dan 3 x per week om op te halen en te brengen naar kinderopvang. Puur omdat ik naar mijn werk moet en ik geen andere optie heb om Sven naar de opvang te brengen. Eerst lopend wegbrengen en dan weer naar huis om mn fiets te pakken kost zoveel tijd dat ik dan te laat op mn werk ben.
hoi, ik ben dan niet het gemiddelde voorbeeld, maar die van ons mocht met 1 jaar en 1 maand voor het eerst op de fiets. hij loopt achter in ontwikkeling omdat hij te vroeg geboren is, daarom netjes het startsein van onze fysio afgewacht. Heerlijk dat fietsen samen.
Ik vind dat je hier zo vorozichtig mee moet zijn, je kan nog zoveel kwaad doen in dta lichaampje. Lisa zat met 5,5 maand al maar heb dr pas met 11 maanden mee op de fiets genomen!
Helemaal mee eens. Hier kleine stukjes om te wennen. Het zijn echt flinke klappen die ze toch op moeten kunnen vangen met hun rug en nek. Er zijn zelfs kindjes door overleden omdat de moeder te snel met ze zijn gaan fietsen. Het is echt te gruwelijk om over na te denken maar hun nekjes waren gebroken. Ze geven dus als richtlijn 9 maanden en goed kunnen blijven zitten maar je kan het beste goed kijken naar hoe sterk is mijn kindje in zijn/haar rug en nek. Ik zou dus echt effe wachten ondanks dat het zo leuk en gezellig is om te fietsen. Veiligheid en gezondheid voor alles, toch?? Groetjes Kim
Met onze dochter zijn we vorige week voor het eerst gaan fietsen. Ze kan al een aantal weken heel goed en stevig zitten. Ze speelt soms wel een uur zittend op haar billen in de box of op de grond... Tijdens het bezoek aan het consultatiebureau gaf de verpleegkundige aan dat ze stevig genoeg zit om mee te gaan op de fiets. We fietsen nu hooguit 15 min per keer, van en naar de oppas. Ze vindt het heerlijk en zit op haar manier te zingen op de fiets.
Ik ben met mijn zoontje gaan fietsen toen hij 9,5 maanden was. Hij kon toen al een tijdje goed zitten. Toch moest hij wennen aan bochten fietsen en hobbelige weg en waren rondjes van 10 minuten lang genoeg.
Ik heb dat met de tweede wel gedaan, vond het helemaal niet eng. Ik heb een mama fiets met ruime instap en draag mijn kindje in een doek. Als je een rustige route (lees: autoluw) kiest en rustig fietst, kan er wat mij betreft niets gebeuren. Op drukke punten stap ik altijd af en loop ik met de fiets. Ik ken iemand die laatst gevallen is met twee kindjes keurig in de kinderzitjes; er zijn heel wat hechtingen geplaatst.... Overigens vind ik niet dat iedereen met een draagdoek zou moeten fietsen, maar als je er veel gebruik van maakt en je er vertrouwd mee voelt, zie ik het probleem niet. In het zitje doe ik ze pas als ze zelf kunnen gaan zitten (dus niet: als ze kunnen blijven zitten, maar wanneer ze zelf van liggen naar zitten gaan).
Julie zat met 5,5 maand en stevig ook. Toch ben ik pas met 9,5 maand voor het eerst met haar op de (mama)fiets gestapt. Het is niet alleen het stevig zitten wat belangrijk is, maar ook het hele gestel van je kindje. Het is toch allemaal net wat steviger als ze ietsje ouder zijn, ze kunnen de hobbels en bobbels dan beter opvangen met hun lijfje. Ik had ooit een keer zo'n verhaal gehoord van een kindje met een gebroken nekje in het fietsstoeltje... dat was voor mij reden genoeg om te wachten!
idd niet te vroeg gaan doen. Erg slecht voor nek en rug. Ze zeggen dat je kindje goed moet zitten en het fietsen op moet bouwen. Zoalng als je kindje goed zelf kan zitten mag je dan fietsen. Ons meisje zat stevig met 8 maanden, maar toen werd het winter en hadden we nog geen fietsstoeltje. Pas na haar 1e verjaardag gaan fietsen. De eerste keer zag ik dat ze echt wel effe moest wennen aan dat gewiebel als ik een hobbeltje op de weg had. Ze moeten best veel opvangen dan. Dus: nog even geduld voor je kunt gaan fietsen. Lekker wandelen dan maar
Inderdaad, voorzichtig mee zijn. Ook ik ken het verhaal via-via: te vroeg met het kindje gaan fietsen (achterop ook nog, hoe verzin je het?). Moeder had niets in de gaten en toen ze afstapte: kindje dood, nekje gebroken, hing zo in het stoeltje. Mijn god, wat vreselijk, zoiets wil je noooooit meemaken! Beter iets langer wachten en met kleine stukjes opbouwen. Het lijkt mij trouwens ook wel heel erg leuk om te gaan doen .
Wij hadden een onderstel voor de maxi-cosi waardoor onze kinderen al snel mee konden op de fiets. Maar in het fietsstoeltje gingen ze ook pas als ze echt stevig konden zitten met ong 8 a 9 maanden.
Nou mijn zoontje is bijna 9 maanden en zit nog niet, dus ik wacht het gewoon af, zodra hij kan zitten gaat hij pas mee. Doodeng anders..
Lisa is bijna 9 maanden en heb haar nu 2 keer meegenomen op de fiets. 1 keer een rondje door de straat om te kijken hoe het ging en 1 keertje 10 min maar dat was eigenlijk al teveel voor haar want ze heeft daarna 2,5 uur geslapen. Ik wou vandaag nog een stukje gaat fietsen met haar maar dan moet het weer wel wat opknappen hier..