Geen verstand van Canon, ik werk namelijk met Nikon, maar heb je t alleen als je geen flits gebruikt? Dus met flits geen ruis? Zo ja, dan ligt het eerder aan je instellingen Hoge ISO? Klein diafragma? Welk objectief gebruik je?
Hoi Kristel, Bedankt voor je reactie! Ik heb niet een heel bijzondere lens.. 18-55 Ik heb de ruis niet als ik flits. Zonder flits zie je ruis in stand M 1/50 en iso800. Dan fotografeer ik bij natuurlijk licht. (binnen) Ben ik verkeerd bezig? haha Ik moet bekennen dat ik mij nog moet verdiepen in alle standen en in diafragma enzo. Ik ben een photoshopper en tover mijn foto's om zodat ik het mooi belichte foto's vind.. Ik wil graag een nieuwe lens en hoop dat dat ook iets met de ruis doet misschien. Groetjes!
@Linda, je hebt een pb!! Je iso waarden zijn te hoog......daar krijg je gegarandeerd ruis mee met een 1000d. En als je hem dan ook nog flink bewerkt, wordt de ruis alleen maar erger Een lichtsterke lens is ideaal in zo'n geval!! @Kristel, ook jij maakt mooie foto's!! Je prijzen mogen alleen wel omhoog
Jullie mogen natuurlijk ook mijn pagina liken op FB! Je hebt hem zo gevonden onder de naam van mijn website! Zonder w w w ervoor
@Linda: Je ISO is idd te hoog Daar krijg je ruis van... (nu verschilt het per camera bij welke waarde je ruis hebt, maar bij een waarde van 800 hebben vrijwel alle camera's ruis; de een meer dan de ander) ISO altijd zo laag mogelijk zetten; hier staat het eigenlijk altijd op 100-200, tenzij het ECHT niet anders kan. Je kunt wel kijken naar een ander objectief met een groter mogelijk diafragma; een prime bijv of een duurder zoomobjectief met een vast maximaal diafragma (bijv 2.8), wat dus inhoudt dat het maximale diafragma niet veranderd naarmate je zoomt Dan kun je je diafragma wat verder open zetten als je (te) weinig licht hebt ipv je ISO omhoog gooien @Liefkleintje: Ik ben pas een half jaar officieel bezig haha, maar het is idd wel iets waar ik naar wil kijken bij het ontwerpen van mijn nieuwe website
Liefkleintje en Kristel.. Mag ik ook eens een kijkje nemen op jullie sites? Begin wel heel enthousiast te worden!! (nou was ik dat ook al wel maar door alles te lezen van jullie nog veeeeel meer!!!)
Oké.. ik ben al een beetje aan het neuzen geweest op de site van KvK, maar het ziet er allemaal best wel ingewikkeld uit.. Haha.. Zou misschien 1 van jullie (mag ook in pb) me een beetje uitleggen hoe dat in werking gaat? Je maakt dus een ondernemingsplan en gaat je hier mee inschrijven bij de KvK? En hoe zit dat dan met de belasting e.d.? En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden omdat ik een koophuis heb? Je hebt dus een boekhouder nodig voor de administratie? Beetje dat soort vragen.. stap voor stap zeg maar. Wat hebben jullie als eerste gedaan? Of zijn jullie eerst 'zwart' wat bij gaan verdienen en toen het goed liep de stap genomen naar de KvK? Jullie hebben me nu in ieder geval helemaal gemotiveerd!! Ik wou het al graag, maar er was iets wat me tegen hield, maar na jullie verhalen ben ik er helemaal klaar voor. Soms moet je gewoon risico's nemen in het leven! Ik had het gisteren op FB gezet en ik heb al 3 klanten! Haha..
Je mag in principe ook eerst wat zwart verdienen. Want als je het tegen kostprijs doet voor vrienden is het geen werk en dat mag tot op zekere hoogte. Mijn buurvrouw doet dat met taarten. Die houdt een boekhouding bij zodat ze kan aantonen dat ze geen winst maakt. Heb je de smaak te pakken? Dan ga je naar de kvk je inschrijven. Niets spannends, je neemt je kopie id mee en je moet ongeveer 50,- betalen. Je krijgt vanzelf bericht van de belastingdienst en je houdt bij wat je aan kosten en opbrengste hebt en waarschijnlijk moet je btw verrekenen. In het begin zou ik het heel low key bijhouden. Niet te moeilijk maken voor jezelf. In september hebben ze meestal ook een startersdag bij de kvk. Kun je gaan kijken en ideeen opdoen.
Iedereen die het vroeg heeft een pb met mijn site Je hoeft je niet perse gelijk in te schrijven bij de KvK. Je mag het in het begin gewoon opgeven bij de jaarlijkse belastingaangifte. Als inkomsten uit overig werk geloof ik. Ik hou in excel een bestand bij met inkomsten en uitgaven. Als je een beetje handig bent met belastingaangifte en getallen kan je dat makkelijk zelf! Ik heb geen ondernemingsplan hoeven schrijven hoor! Is niet nodig! Verder stelt die inschrijving echt niet veel voor! Ik zag daar ook erg tegenop, maar echt.....fluitje van een cent! Kost je alleen iets meer tijd.....omdat je dingen bij moet houden!
Heyhey, Ja ik wil dit ook echt heeeeel erg graag! Mijn pappa is ook fotograaf en wij hebben het eigenlijk met de paplepel ingegoten gekregen.. Nu zit ik in de WW en ga je toch echt nadenken; wat wil ik nou? Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een camera en een cursus bij de LOI aangeschaft.. Ben er nu mee begonnen en vind het kei leuk! Weet alleen niet goed wanneer ik kan starten met anderen (dan mijn familie) te fotograferen.. Wil eerst nog goed oefenen!! Maar het is wel heel erg leuk hier ervaringen van anderen te lezen! @ Lliefkleintje; thanks voor je PB! En wat een leuke site! Je maakt echt hele mooie foto's..
Wie heeft deze opleiding gedaan? Ik! Ik heb dik een jaar aan de fotoacademie in Amsterdam 'gestudeerd'. Ben je naar school gegaan of deed je een thuisstudie? Ik ben naar school gegaan. Was een keer in de week een lesdag. Wat zijn ongeveer de kosten van zo'n opleiding Krijg je ook een tegemoetkoming? (bijv. studiefinanciering) De opleiding is er in verschillende varianten, maar wordt niet gesubsidieerd zoals reguliere opleidingen en is dus best aan de prijs. Ik kon het geld uiteindelijk, in combinatie met de aanschaf van eindeloos veel materiaal, niet meer opboeren. Je krijgt volgens mij geen tegemoetkoming. Wel kun je je opleidingskosten en kosten die je hebt gehad aan de aanschaf van het materiaal opgeven bij de belasting. Wat vond je van de opleiding? Het is een bijzonder vak, interessant en je leert er heel veel. Wel is de opleiding erg pittig! Een dag les lijkt natuurlijk niks, maar ik was er iedere dag en ieder weekend mee bezig. Een fotoserie is nu eenmaal niet zo een, twee, drie geschoten. Weet goed waar je aan begint, want mijn ervaring was dat alle tijd er door werd opgeslokt. Het was het op dat moment waard, maar zeker niet altijd een pretje. Verder is het 'wereldje' een beetje apart... Fotografen zijn over het algemeen niet zo sociaal-vaardig, laat staan dat ze didactisch zijn... Maar er zaten hele inspirerende, goede docenten tussen. Maar je moet er tegen kunnen hoor... het type mens. . Ik ben redelijk contstant en wel sociaal-vaardig en ik vond het soms best een beetje lastig om me er staande te houden. Wat doe je nu voor werk/wat fotografeer je? Ik ben 'huisvrouw' maar doe zo nu en dan freelance fotografie-opdrachten. Daaronder valt productfotografie, portretfotografie en schiet ik met enige regelmaat een bruiloft. Daarnaast heel veel vrij werk in serie-vorm. Mijn hart ligt in de documentaire fotografie en het autonome werk, maar ik heb product en natuur altijd verrassend leuk gevonden. Is er veel vraag naar? Vanuit bedrijven vrij weinig... gaat nu vaak via-via bij bedrijven die ik ken. Productfotografie en bedrijfsportretten. Een keer de 5 a 6 maanden een serie producten op de kiek zetten. Ik krijg regelmatig vragen van ouders ( die ik ken van het oppassen/het werken in de kdv vanuit de pedagogiek ) of ik portretten wil schieten. Zo'n 2 keer per jaar een bruiloft. De markt voor fotografen, helemaal de semi-professionelen, is niet best. Ik ga na mijn zwangerschap de zorg voor de kleine combineren met newborn/kinder en zwangerschapsfotografie. Dat is voor mijn gevoel het enige waar echt 'veel' animo voor is. En hoewel het geen zilveren camera-werk is, vind ik het wel erg leuk om het pure van kinderen op beeld te krijgen. Verdien je er een leuk zakcentje mee? Je kunt er een aardig zakcentje mee verdienen. Je mag me pb-en eventueel... Ik heb ook een website met portfolio, waar ook nog veel werk vanuit de opleiding te vinden is.
Misschien rare vraag, naar gezien je opmerking over niet sociaal vaardig en didactisch. Zit er geen verschil tussen de academie en bijv de fotovakschool? Ik heb puur gebaseerd op de site, dus we spreken van een groot vooroordeel, het idee dat de academie veel kunstigere types aantrekt dan de vakschool. Mijn beeld dat ik erbij krijg, lijkt de fotovakschool praktischer ingesteld. Klopt dit of totale Onzin? Vroeg ik me al een tijdje af namelijk.
Wie wil me ff helpen.. Heb net de trail versie van Photoshop CS6 gedownload.. Begin het een beetje te snappen maar ik krijg het niet voor elkaar om in een zwart-wit foto een kleur detail te maken.. Kan iemand mij een uitleg geven?
Sorry, ik bewerk bijna nooit eigenlijk. Wil ik ook nog een keer leren. Nu doe ik het vooral emt filters op mijn toestel zelf.
hoihoi ik doe dat dmv de magnetische lasso...en dat apart in een laag bewerken...vind het moeilijk om dat zo even snel uit te leggen..... weet niet of je al wat aan die info hebt.... ik gebruik in iedergeval het tooltje magnetische lasso!
Hoi Kadootje, Als je de foto in kleur hebt selecteer je hetgene wat je in kleur wil behouden. (voor selecteren heb je meerdere opties, dat heb je al wel onder de knie?) Dan doe je bovenin de taakbalk bij selectie, "selectie omkeren" en maak je dat zwart wit. Dan blijft het eerst geselecteerde in kleur. In lagen werken hoeft hierbij niet perse. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Groetjes!
Ja, dat zou goed kunnen hoor! Twee mensen uit mijn klas zijn toen naar de fotovak gegaan en daar was het inderdaad veel 'praktischer' dan op de academie.De mensen waren meer 'menselijk', veel meer gericht ook op het competentie-onderwijs, of eigenlijk onderwijs in zijn algemeen... De academie wil hetzelfde onderwijs bieden, maar is toch meer bezig op hardhandige wijze het kaf van het koren te scheiden. Maar ik blijf fotografen wel een beetje aparte mensen vinden, de meesten dan althans. Op de academie kwam dat sociaal-vaardig vooral aan de orde op het punt van ongenuanceerd kritiek leveren. Maar zeker niet allemaal hoor... want ik heb ook mensen gezien die met zoveel passie spraken en je echt op weg wilde helpen i.p.v. je alleen maar op je plek zetten en afkraken. Ik kon het prima hebben, maar het is zeker een kanttekening waard .