Mijn zoontje wordt deze week 4 maanden en heeft die 4 maanden borstvoeding gekregen. Na een moeilijke start (keizersnede) waarin we een dag of 10 moesten bijvoeden met kv omdat ik gewoon nauwelijks iets produceerde, tepelkloven, pijn en moeite met allerlei houdingen en héél veel doorzettingsvermogen gaat het nu goed. Ik moet wel nog steeds met een tepelhoedje voeden, zonder worden mijn tepels zo pijnlijk dat aanleggen onmogelijk is. Ik ben nu weer aan het werk (4 dagen) en kolf. Tot nu toe kan ik de voedingen die hij nodig heeft kolven. Als ik thuis ben voed ik hem zelf. Hij vraagt ongeveer iedere 3 uur om een voeding en ook 's nachts krijgt hij er nog een of twee. Ik heb altijd gevoed op vraag en we hebben dus totaal geen regelmaat of vaste tijden wat voeding betreft. Hij eet als hij honger heeft. Dat was tijdens mijn verlof totaal geen probleem, maar nu wordt het lastiger. Ik weet nooit wanneer hij 's avonds de laatste voeding krijgt, en ook niet wanneer 's nachts. Ik ben daarbij doodmoe omdat de nachten nog steeds gebroken zijn. Ook het kolven kost me ook veel energie. Maar...... ik vind het heel erg belangrijk dat hij bv krijgt en ik geniet er enorm van. Ik wil het zo lang mogelijk volhouden. Nu krijg ik de laatste tijd veel kritiek van mijn omgeving. Men beweert dat mijn zoontje niet doorslaapt omdat hij borstvoeding krijgt (dat lijkt me toch gewoon onzin?). Ik hoor alleen nog maar dat het veel beter is om een fles te geven, want dan weet ik hoe laat ik moet voeden, dan kan ik de dag/avond beter voor mezelf indelen én blijkbaar hoeft hij dan 's nachts ook geen voeding meer. Normaal gesproken zou ik me er gewoon niets van aantrekken, maar het is ons eerste kind en ik ben ook echt doodmoe en daardoor wat onzeker. Graag jullie reactie!
mmm, ik ken iemand wiens zoontje met 4 weken doorsliep op bv dus zegt niet veel hoor! over het algemeen slapen kinderen op kv sneller door want bv is lichter verteerbaar. ik heb het altijd hetzelfde gedaan als jij en mijn verlof is ook bijna afgelopen. ik weet nooit wanneer savonds de laatste voeding is. eergister was dat 20.00 en toen kwam hij dus om 3.00 snachts. maar gister was het 22.30 en vanmorgen pas om 6.15 en hij slaapt nu nog heerlijk.. mama is nu veel beter uitgerust. dus ik snap dat het superzwaar is! maar je kunt er niets aan doen helaas.. veel sterkte!
Tja, gemiddeld genomen slapen kv-kids wat eerder door dan bv-kindjes. Maar dat is gemiddeld. Betekent dus dat zowel kv als bv kindjes vroeg of laat kunnen doorslapen. KV gaan geven is beslist geen garantie dat ze daarop wel gaan doorslapen, (zie bijv de club "wij willen slapen, maar onze baby's niet". Onder algemeen-algemene clubs). Laat je omgeving maar lekker l*llen en doe waar jij je goed bij voelt. Wat je ook doet, je krijgt er namelijk toch altijd wel commentaar op
Wat ik doe om de nachten wat rustiger te laten verlopen is Jitte rond 23.00 wakker te maken en te voeden. Dus 1 voeding op mijn verzoek. Ongeacht of ze dan om 20.00, 21.00 of 22.00 de laatste voeding gehad heeft. De rest van de voedingen mag ze lekker zelf weten... Ik liet Jitte het ook zelf bepalen met als gevolg dat ze dan 's avonds om 19.00 als een blok in slaap viel tot een uur of 1 (soms komt ze tussendoor nog een keer) en dan steeds om de 2 uur kwam... Nu voed ik haar op mijn verzoek om 23.00 en 9 van de 10 keer slaapt ze daarna door tot een uur of 7.00.
Ach,...anderen weten het altijd beter,...volgens hunzelf dan,.. Als je er zelf geen problemen mee hebt zou ik lekker door gaan zoals het gaat. Anders zou je idd wat bluesky aangeeft kunnen proberen. Hier sliep Evy al na 6 weken door op de bv, maar juist met 4 maanden weer een week of 5 1-2 per nacht voeden. Ik krijg ook van die heerlijk goed bedoelde adviezen zoals laten huilen ofzo. Nou mooi niet. Doe wat voor jou goed voelt!
precies wat judith zegt. Misschien komt en misschien niet. Als jij je er lekker bij voelt en je kleine ook moet je niets van ze aantrekken hoor. *knuffel*
Achja dat doorslapen.... Misschien helpt het wat als je weet, dat het slaapritme van een baby pas rond een jaar-anderhalf jaar uitontwikkeld is? Sommige kinderen, zijn 2-3-4 jaar voordat ze bijv 10 uur achter elkaar slapen....en sommige leren het nooit, dat blijven slechte slapers. Acceptatie is makkelijker gezegd dan gedaan,maar vaak is dat het wel. Probeer op de dagen dat je niet werkt ´s middags ook te gaan slapen. En de laatste voeding om 23.00 uur op jouw verzoek is helemaal niet zo´n gek idee. Maar tot een maand of 10-11 gooien ze vaak hun slaapritme nog om, eigenlijk is dat heel normaal in de slaapontwikkeling. Succes! Ik weet hoe vermoeiend het is hoor, die van mij ging van 20-06.00 slapen toen hij 11 maanden was. Maar na een kleinw eekje was ik weer helemaal bijgeslapen. Ik weet nog dat ik dacht: was het echt zo erg? Maar op dat moment als je er middenin zit, is het echt killing.
@jingels: nou idd! Hier ook een niet-doorslapertje dus, en pfff... dat vreet energie. Kijk met verlangen uit naar de dag (nacht) dat ze door gaat slapen! Maar ik hou me dan maar vast aan dat: met een week ben je weer bijgeslapen
Ja echt hoor, met een weekje was ik weer bijgeslapen. Gewoon een paar avonden om 21.00 uur naar bed en dan tot 06.00 slapen, en na de voeding weer een paar uur slapen. Na een week was ik een ander mens.
ach hier was het vannacht ook weer 3.00 uur. en dat terwijl ik om 23.00 de laatste voeding heb gegeven.. elke dag is anders iig!
Dank je wel voor jullie positieve reacties! Dat heb ik echt even nodig af en toe. Ik doe echt mijn best om alles zo goed mogelijk te doen voor ons mannetje en het is gewoon knap vervelend dat dan nog iedereen 'goede raad' meent te moeten spuien. Vooral mensen die zelf nooit BV hebben gegeven weten het altijd zoveel beter. Ik heb ook al gehoord dat ze 'vroeger' al met drie maanden een fruithapje kregen en word dan raar aangekeken als ik zeg dat tegenwoordig bij borstvoeding wordt aangeraden de eerste 6 maanden niks anders te geven. Ik geloof er ook niet in dat overschakelen op de fles ineens doorslapen garandeert. Als mensen nou gewoon zouden zeggen: joh, er komt een keer een einde aan en het gaat toch hardstikke goed met N nu, dan geeft dat toch een ander gevoel dan die eeuwige adviezen die in feite niets anders dan kritiek zijn. Want iedereen weet het beter! Nou, ik volg jullie advies op en neem het gewoon iedere dag zoals het komt. Ik zie wel hoe het loopt, en zolang het gaat, houd ik vol. En ja, die week bijslapen klinkt fantastisch op dit moment ;o)
Precies trek je niet te veel aan van wat anderen zeggen. Jij bent mamma, en je weet zelf wel wat het beste is voor jouw kind! Ik heb net als jij een moeilijke start gehad (keizersnede door pre eclampsie), de eerste week bijgevoed en toen 3 maanden volledige borstvoeding gegeven, daarna alleen de ochtend en avondvoeding. Mijn dochter sliep met 6 weken de nachten door.
ach meid echt het komt allemaal ooit wel weer goed. Gewoon elke dag kijken hoe het loopt en zolang je nog niet gek wordt dan gaat het toch goed. Groeid goed, plast goed dan is het toch prima allemaal. Ik wordt er ook moe van hoor want iedereen hier heeft het over flessen geven terwijl ze gewoon erg veel last heeft van krampen en dit niets met te weinig voeding te maken heeft. En ja ook ik moet tegen 3 uur mijn bed uit in de nacht en dan is het nog maar de vraag of ze daarna weer snel gaat slapen. Ook hier het ene advies na de andere en het ene stomme antwoord na het andere. Ene oor in en de andere weer uit. Ik ben mama en niet zij.
Mensen denken altijd dat ze je kunnen vertellen hoe je het moet doen, maar het beste advies is nog altijd om op je eigen gevoel af te gaan, doe wat jij denkt dat goed is Wij hebben voor Yentle vanaf het begin al een vast slaapritueel. Elke avond gaat zij in bad en daarna krijgt ze nog een voeding en gaat ze naar bed. Eerst deden wij haar om 21.00 uur in bad en daarna voeden, maar dan werd ze om 3.00 uur wakker voor een voeding weer. En aangezien wij zelf niet tegelijk met haar gaan slapen was dat voor onze nachtrust niet zo fijn. Daarom doen wij haar nu sinds 2 weken om 22.30/23.00 uur in bad (wij maken haar er dus wakker voor) en daarna de voeding en dan slaapt ze bijna altijd tot 5.00/6.00 uur door Voor haar is het ook echt duidelijk dat t bedtijd is als we haar in bad doen en ze wordt er lekker ontspannen van waardoor ze dus lekker doorslaapt! Misschien is dat dus nog een idee om de nachten eventueel wat makkelijker te maken? Veel mensen doen hun kindje namelijk 's ochtends in bad, maar ik weet van mezelf ook dat ik ontzettend moe/loom word van een lekker warm bad en zo ook de meeste kindjes En wat betreft het kv/bv verhaal.. Yentle krijgt soms als laatste voeding kv als ik niet genoeg heb kunnen kolven die dag maar ze slaapt er net zo lang op als op bv, dus ik geloof er eerlijk gezegd niks van dat kindjes op kv langer/eerder door zouden slapen! Het ligt aan het kindje, niet zozeer direct aan de voeding.
@jingels: hm, daar kan ik alleen nog maar van dromen, een ander mens weer zijn. Of eigenlijk niet, ik droom niet zoveel tegenwoordig LOL
gewoon na een voeding ook je nest in duiken. Ik slaap ook nog bij als ze hier weer gaat slapen. (ook al slaap ze hier door dat terzijde. Bv kost mij gewoon heel veel energie) Kan ze uit flesje drinken? Anders gewoon even een dagje bij de oppas en mama hoeft alleen maar te kolven en niet te denken aan de slaapjes van de kleine. Zo doe ik wel eens in de ochtend dat ik voed en mijn man daarna zijn bed uit mag om de kleine te vermaken BENEDEN! kan ik even verder tukken tot de volgende voeding. Dat is mijn uitslaap momentje.
Kijk zo blijkt maar weer dat het niets zegt en per kind verschild want ik heb op een luierverschoning om 3 uur de hele nacht mogen slapen.
Mijn zoontje kreeg flesvoeding en sliep pas met 15 maanden door, geloof dus alsjeblieft niet dat dat perse een garantie is voor doorslapen.
slik! dat is vermoeiend.... en dan klagen wij nu al hahaha! mijne heeft vannacht doorgeslapen jiiiiihaaaa van 12 tot half 8. gelukkig maar want voor 12 uur was het alleen maar huilen huilen en nog eens huilen en niet willen slapen. het gaat hier nou dus om en om, de ene nacht doorslapen, de andere niet. nou dat gaat nog wel. wel een goeie tip trouwens, van een dagje naar de oppas en dan zelf gewoon om de 3 uur kolven! heb ik nog niet aan gedacht. overdag slapen werkt hier niet, want kleine slaapt alleen hazeslaapjes en nooit langer dan een half uur, 3 kwartier aaneen..