Met de kinderwagen of buggy blijf ik altijd staan. Gewoon omdat ik m niet alleen wil laten staan en daarbij kunnen die bussen nogal hard door de bocht gaan en vertrouw ik de stabielheid van de buggy ook weer niet zo.
Het gaat mij meer om het gebaar, zoals ik al eerder schreef ben ik gewoon te koppig om dan te gaan vragen of ik mag zitten. Als je bij de apotheek ofzo zit en er komt een oude vrouw binnen, dan ga je toch ook niet zitten wachten tot dat oude mensje aan je vraagt of ze mag zitten. Ik vind het gewoon een ongeschreven regel en vind het gewoon aan aftakeling van de samenleving ´dat je het dan maar moet vragen´. Heel veel mensen hebben de durf ook gewoon niet en blijven daarom maar noodgedwongen staan.
ik sta op voor mensen die niet goed kunnen staan. ik sta dus niet automatisch op voor ouderen. ik ken genoeg ouderen die fitter zijn dan ik (bekkenklachten, ook na de zwangerschap, en chronische rugklachten), dus dat ouderen automatisch maar altijd moeten mogen zitten vind ik raar. kinderen laat ik wel graag zitten, met oog op veiligheid. zelf ga ik het liefste gewoon niet op de minder validen plaatsen zitten, dan is de kans dat je kan blijven zitten groter en dat iemand wellicht moet vragen of ze mogen zitten vind ik op zich niet zo rampzalig. mensen zien aan mijn buitenkant ook niet dat ik niet lang kan staan (daarom wordt ik ook zo vaak kwaad aangekeken door de fieve bejaarden bij ons uit de buurt), dus als ik even wil zitten vraag ik daar ook gewoon om. respect hoort er zeker bij, maar wat is er mis met gewoon even iets vragen?
Ja, als ik het zie... Ik ben namelijk nogal een dromer, en soms zo in gedachten verzonken dat ik niet in de gaten heb dat ik op zou moeten staan. Maar als ik het zie, bied ik het wel aan.
Zelf sta ik op voor ouderen en zwangeren..... doet me trouwens denken aan twee verhalen..: toen ik zwanger was (al een eind op weg) van mn oudste.... stond ik in de volle metro, en had al zo'n last van mn bekken. Wist niet hoe ik tegen de paal moest hangen/ staan, maar niemand stond op. ok, ik ga niet zeuren....dus dan maar staan, maar toen..... Er kwam een jonge blondine de metro in, met een volle decollete en een minirokje aan.... Een vent "sprong" toen gelijk op... "wilt u hier zitten?!"... Heb maar voor mezelf afgesproken dat ik zwanger maar minirokjes ga dragen... Verder heb ik ook een situatie meegemaakt, dat een iets oudere vrouw wilde dat ik als hoogzwangere (38wk) voor haar opstond bij de bushalte, terwijl er ook nog een hoop jongeren op de bankjes zaten... Nou normaal sta ik op, maar niet als ik zelf tot een van de groepen behoor.... de vrouw was nog kwaad ook!!! vervolgens was deze vrouw, een stuk vlotter de bus in dan ikke met die stomme BI!!
ik reis haast niet meer met ov maar deed het altijd wel. als het nu zou voorkomen sta ik ook op. nu is het alleen zo dat de bussen hier haast nooit vol zitten. dus het zou waarschijnlijk niet zo gauw voorkomen
Ik sta zeker op voor oudere mindervalide en zwangere en mama's met kindjes. Zelf toen ik zwanger was stond er niemand vanzelf op. En zelfs toen ik vroeg of ik mocht zitten kreeg ik als antwoord: Je bent toch zwanger en niet gehandicapt en dan sta je dus in een mega drukke tram met jan en alleman die achter ja langs loopt waardoor je met je dikke buik OF bij iemand in zn gezicht terecht komt of tegen een stoel of wat dan ook.
Ik ben een van de weinige die Nee gestemd heeft. En dit omdat ik zelf niet lang kan staan en verschrikkelijk blij ben als ik kan zitten. Toch ga ik het niet vragen, omdat je verschrikkelijk voor aap staat als je als 23 jarige vraagt of je mag zitten. Het nadeel van het hebben van een onzichtbare vorm van reuma.. Ja, het is zo dat ouderen voorrang horen te krijgen. Maar hier gaan ze helaas dan ook altijd van uit...
Ja ik sta zeker op voor anderen..altijd als dat nodig is.. bejaarden, iemand met krukken ofzo, zwangeren..etc. etc.
Als ik al zit, dan sta ik graag voor anderen op. Hier in de Londense metro's is het echter één geprop en ben ik blij als ik nog een beetje ruimte heb om te staan .
Hahaha ik reis NOOIT met OV :X not my cup of tea hahaha! En ik wist dan ook inderdaad niet dat daar tegenwoordig mensen zitten hahahha ik loop achter hahahaha
Ik val zelf in de categorie van, "daar zouden we voor moeten opstaan, i.v.m. slecht ter been zijn". Ik ben de bus zelfs een keer bijna uit gezet omdat ik "ruzie" zou hebben gemaakt. Ik vroeg een jongere of ik op dat plekje mocht zitten en dat ging ineens tegen mij tekeer!! Ik werd er gewoon bang van!! Verder staan er maar weinig voor me op. Oudere mannen van, ik denk, Turkse afkomst staan echter altijd voor me op. Maar ik ben zo blij dat ik het O.V. nog zelden hoef te gebruiken.
Ik sta altijd op voor oudere, en zwangere. Ben zelfs n keer uitgevallen tegen iedereen die in de bus zat (er stonden ook al n paar mensen waaronder ikzelf) dat iedereen tegenwoordig zo aso is, toen er een hoogzwangere met bejaarde vrouw (dr oma?) de bus in kwam en niemand op stond.. Zo ben ik zelfs n keer de bus uit gestapt omdat er geen plek meer was en de bussjoufeur een hoogzwangere meid (ja t was n meid) buiten wou laten staan in de sneeuw. En toen konden we opeens wel alle 2 gewoon mee
Ik ga bijna nooit met het OV, maar toen ik dat nog deed of als ik dat doe sta ik wel op. Maar alleen als er echt geen plek meer is. Ik heb ook wel eens gehad dat een bejaarde niet op het laatste beschikbare plekje wilde zitten (niets mis met het plekje, maar denk dat de persoon er langs haar niet aanstond) en wel stond rond te kijken of er niemand op stond. Nou dan heb je pech, dan ga ik niet opstaan voor je want er is gewoon nog plek. Heb overigens zelf toen ik zwanger was veel met OV gereisd en ook in overvolle bussen en nog nooit meegemaakt dat iemand voor mij opstond.
Ik ga zelden met t OV maar als ik zie (of denk te zien) dat iemand t nodig heeft sta ik op ja, mits ik in de gelegenheid ben. Wat betreft dat t typisch Nederlands is om t niet te doen en t in veel andere landen wel gedaan wordt; daar geloof ik niet in T ligt er gewoon net aan wie er nog meer in die bus/trein/metro zitten. Zo werd er in Londen in de metro regelmatig aan mij gevraagd of ik wilde zitten terwijl dat in mijn opzicht nergens voor nodig was. Ik ben jong, mobiel en had geen kind bij me. Daarentegen was ik op vakantie op Cyprus 24 weken zwanger (overduidelijk te zien!) en had ik daarbij ook nog een kind van 20 maanden op mn arm (wegens ruimtegebrek in de bus) maar mooi niet dat iemand voor me opstond hoor! Zelfs nadat mn man aan mensen vroeg of ze op wilden staan voor mij bleven 9 vd 10 mensen gewoon zitten! :x
Ik wist wel dat je kon zitten maar ik heb hekel aan OV, je kan daar niet van op aan qua tijd en ik ben gewoon teveel tijd ermee kwijt als ik dat zou gebruiken. Daarnaast kan ik niet lang staan en ben te moe dus neem ik de auto dan hoeven andere betalende mensen niet voor mij op te staan, ik ben ziek en houd hier rekening mee door de auto te nemen, ik wil niet dat andere mensen hier "last" van hebben..
Als ik in het OV te vinden ben (1x in het jaar oid) dan sta ik zeker wel op voor diegene die het nodig hebben dat ze kunnen zitten. (of sommeer mn zonen op te staan....probeer het hun nml aan te leren maarja...zovaak zitten we er niet dus ) Ik herinner me nog die keer dat ik pril zwanger maar al wel zichtbaar in de bus stapte. Best volle bus en op de handicap plek voor aan zat een oud vrouwtje en mannetje. Vrouwtje zag dat ik zwanger was....stond op en sleurde mij die stoel in met de woorden " jij hoort te zitten in jou situatie!" Kon tegensputteren zoveel als ik wilde....als ik niet mee gewerkt had had ik over de vloer van die bus gelegen Ben nog steeds van mening dat ZIJ daar hoorde te zitten met haar leeftijd maar goed...ZO kan het dus ook....al zou ik dan iets minder fel aan de zwangere vrouw trekken zodat die niet dreigt door de bus te rollen (dit was overigens met de eerste zwangerschap en dus alweer meer als 14 jaar geleden....augh...ik word oud...)
ga heel weinig met ov. Maar ben laatste jaren nooit opgestaan. Liep of zel met dikke buik of had kind op schoot
Hier stond tijdens mijn zwangerschap niemand voor me op (zelfs niet met 38w4d, terwijl ik met 38w5d bevallen ben, haha!). Daarentegen was ik met 26w in Londen, er daar kreeg ik in iedere metro die vol zat, een stoel aangeboden...