Hallo, Ik heb misschien een beetje een gek vraagje. Zaterdag avond had ik opeens harde buiken om de 5 minuten, die ruim 1,5 uur aan hielden. Na bezoek van vk doorgestuurd naar het ziekenhuis. Ik had nog geen ontsluiting maar de baarmoedermond was wel half verstreken. Nu vraag ik mij af of dat weer terug kan gaan of blijvend is? Net als ontsluiting. Stel je hebt 2 cm ontsluiting, de weeën nemen af en je bent een paar dagen verder. Heb je dan nog steeds 2 cm ontsluiting, of kan dat weer naar 0 gaan? Misschien enen beetje een gekke vraag, maar ben er wel nieuwsgierig naar. Ik kan het op google zo gauw niet vinden..
Friesland Hier al weken lang best vaak dagen erbij zitten waarop ik om de 3-5 minuten harde buiken heb. Apart (maar wel netjes) dat ze je gelijk naar het zh hebben gestuurd. Hier zeggen ze alleen rustig aan doen. Voor zover ik weet kan ontsluiting niet terug gaan en blijft dat zo. Heb je ontsluiting dan?
Wees gerust, dat kan niet meer minder worden of terug gaan zeg maar, het wordt alleen maar meer/beter @mamacharlotte: je bmm is als een soort ballontuutje, paar cm lang. Om te bevallen moet ie helemaal plat worden voordat ie open kan gaan staan (ontsluiting), dat proces heet verstrijken Half verstreken is dus dat ie al voor de helft ingekort is. (en voordat ie kan verstrijken moet de bmm eerst verweken; zacht worden ) @lottie: hier zondag pijnloze, maar zeer regelmatige harde buiken en die had ik maandag ook nog. Maar goed ook dat ik daarmee naar t ziekenhuis ben gestuurd voor controle want ik was blijkbaar al bezig met bevallen
Haha oke, thanks! Weer wat geleerd @ Friesland: Spannend hoor! Ik dacht iig dat ontsluiting ook niet dat ontsluiting weer terug kan gaan. Dat blijft en kan alleen maar meer worden. Ik heb ook wel vaker regelmatige harde buiken gehad (laatst ook elke minuut), moet je dan bellen? Het zakte steeds weer af na een half uur of een uur en het deed geen pijn ofzo.
Ik had van mijn verloskundige begrepen dat als je harde buiken hebt, concequent en meer dan 6-7 per uur (en dan hoeven ze niet pijnlijk te zijn) je moet bellen, ALS je voor de 37 weken bent. Na de 37 weken kun je gerust af wachten of het door zet of niet. Maar als je nog voor de 37 weken bent, moet je in het zh bevallen en willen ze er op tijd bij zijn. Daarom heeft de vk mij doorgestuurd. Daarbij kunnen harde buiken ook weeën zijn, die niet heel erg pijn doen. Mijn moeder is bevallen terwijl ze dacht harde buiken te hebben die geen zeer doen. Ze was nog maar net op tijd..!! Dus ik vind het heel verantwoord dat de VK er goed naar laat kijken. Het kan namelijk doorzetten en weer afzakken. Bedankt voor de antwoorden dames Ik heb geen ontsluiting, alleen de baarmoedermond half verstreken (zaterdag was dat tenminste nog zo). Maar ik vroeg het me ook gewoon af uit nieuwsgierigheid.. haha
Zoals je weet is mijn baarmoedermond wel verstreken door de harde buiken en heb ik 2 cm ontsluiting ... Volgens mij kan het niet minder worden maar alleen meer .. Maar hoop dat het nog even blijft steken hierop !
Verstandig dat ze het goed in de gaten houden, Friesland! Ik ga je in de gaten houden (ook omdat we redelijk gelijk lopen, hihi!) Wel leuk, ik zie vaak topics of berichten van je voorbij komen waar dingen in staan die ik heel erg herken
Zeker goed dat ze bij jou wel opletten! Bij mij werd er niet op gereageerd en het was ook al voor 37 weken! Ze hebben ook nog niet zelf gekeken ofzo. Heb er vaak meer dan 12 per uur gehad. Zal wel goed zitten dan...
Volgens mij kan dat verstrijken ook wel weer stoppen en omkeren.. Een kennis had al een deels verstreken baarmoeder bij 23 weken, dat is daarna nog helemaal terug gegaan naar een tuutje.. (om met 26 alsnog te bevallen, en dat gaat nu redelijk goed gelukkig)
MamaCharlotte, ja ik zie het inderdaad.. we lopen bijna gelijk.. wat spannend zeg!! Zal jou ook in de gaten houden hihi. Ik vind het ook wel goed hoor dat ze me hebben doorgestuurd en in het ziekenhuis gehouden. Al ben ik natuurlijk niet bevallen. Maar denk dat je daardoor wel veel ''onverwachtte'' vroeggeboortes kunt voorkomen en de beste hulp meteen kan bieden. Bij mij zou er niet meer geremd worden, maar de beste hulp zou wel meteen aanwezig zijn natuurlijk. Ik hoor erg vaak dat mensen voor de 37 weken al regelmatige harde buiken hebben (om de 5 minuten) en dan langer als een uur. Als dat vaker gebeurd, echt bellen met je VK of gyn. hoor, dat zeggen ze niet voor niks.. Lottie, had je een dubbel bericht geplaatst bedoel je?
Ja had m per ongeluk twee keer geplaatst Ik heb echt de hele dag door harde buiken, maar niet altijd om de 5 minuten. Maar zitten wel veel van die dagen bij. Toen ik voor de liggingsecho ging had ik ze ook. Ze reageerde er niet echt op. Heb ook van de 6 afspraken al 4 keer n ander gehad. Heb ze nog nooit voor iets gebeld, denk toch meestal dat t vast niks zal zijn.. Maar ja, toch in de gaten houden. Heb t namelijk gewoon in rust! En hou jij jezelf ook maar goed in de gaten. Beter zo dan zo'n eigenwijze drol als ik
ik had op de avond van 36+5 regelmatig voorweeën, in bad om de 4 /5 minuten 2 uur lang. toen ik uit bad kwam kwamen ze nog maar om de 7/8 min. 's morgens de vk gebeld en werd gezegd dat ik maar moest proberen te slapen, dat het nog niks is. was wel boos, want wat als het toen alsnog had doorgezet? want die dag was ik dan 36+6 toch 1 dag te vroeg voordat het "mag". wel fijn dat je meteen naar het zh werd doorgestuurd, fijn dat ze dat goed in de gaten houden! nog even dan "mag" het
moui, Nou zit er natuurlijk wel een een verschil in 35 weken en 36+5. Maar goed, toch vind ik dat consequente voorweeën ook serieus genomen moeten worden. Mijn VK zegt zelf, zodra er regelmaat in zit, zijn het weeën. klaar punt uit. Of het voor ontsluiting zorgt of niet, dat moeten ze bij vroeger van 37 weken in het ziekenhuis maar uit zoeken. Maar er moet naar gekeken worden. Dus wel raar eigenlijk. Gelukkig is je kleintje nog bij je En ben erg benieuwd wanneer het bij jou door gaat zetten. Bij mij blijft het maar zeuren. Heb nou al weer 2 uur lang om de 10 minuten harde buiken. Maar gelukkig niet meer zo krachtig dat ik me er op moet concentreren en hoef ook niet zo op me ademhaling te letten. Dus het is gewoon afwachten. Lottie, ik had ook nog nooit gebeld hoor. Maar me vriend en ik werden echt onrustig ervan. Ik moest bij elke harde buik rustig in en uit ademen en hoorde zelfs niet wat me vriend dan zei. Dus je merkt het verschil wel. Maar inmiddels ben ik 36 weken.. Nog 7 dagen, en dan hoef ik niet meer te bellen als dit om de 5 minuten is..!!Dan mag ik gewoon lekker afwachten tot het echt doorzet.. en goed zeer doet.. haha
Ik herken dat wel, dat die harde buiken soms zo heftig zijn dat je echt even op je ademhaling moet gaan letten! Vreemde gewaarwording is dat zeg! Bij mij blijven ze ook komen en gaan, ondanks dat ik de hele dag bijna alleen maar op bed lig. Gisteravond had ik ook echt een onwijs trekkende pijn erbij, maar die was constant, dus ging er niet vanuit dat dat weeën konden zijn. @ Friesland: Wil je in het ZH bevallen of thuis?
weet niet of hij tijdens het gesprek wist hoe ver ik was, mja vond het wel een beetje vreemd. laatste tijd hoor ik veel dat zwangere snel worden afgescheept vk denkt ook dat deze gewoon overtijd komt net als mijn 2 jongens. hoop het niet maar had me er al op ingesteld. ja nog 7 dagen, zou fijn zijn als je niet 3/4 weken met voorwerk blijft lopen. hier zijn het niet alleen harde buiken, maar tijdens harde buik voel je echt een golf zeg maar opkomen van een raar gevoel (dat ik niet kan omschrijven) en dat houd even aan en dan zakt het weg, en dan ook soort van hartkloppingen gevoel erbij. gisteravond echt pijn, pijn in de rug en pijn die naar mijn been ging. maar was maar 2 keer en toen niks meer.
Jaa, zo herkenbaar! Een soort heftige tinteling.. een opblazing.. ineens ook een stekend gevoel alsof je blaas helemaal vol zit.. en die hartkloppingen! Het doet geen pijn, maar voelt zo naar soms
En gewoon even een benauwd gevoel, alsof je minder lucht krijgt ofzo. Kreeg net even een harde buik weer, dus die moest er nog bij, haha! Maar ik heb het sowieso wel flink benauwd de afgelopen weken Haha, we hebben het hier eigenlijk alleen nog maar over harde buiken, i.p.v. over de verstreken baarmoedermond van Friesland