Hoi meiden, In november verwachten wij ons eerste kindje! Dat houd in dat ik in Februari 2010 ongeveer weer aan het werk zal moeten. Ik werk nu 24 uur per week maar wil straks wat minder werken omdat ik lekker bij onze spruit wil zijn maar toch geen hele dagen thuis zitten. 24 uur is bij ons niet presies 3 dagen maar volgens rooster, het kan dus gerust 4 of 5 of meer dagen achter elkaar zijn en geen diensten van 8 uur maar soms ook maar 3 uur. Maar dus, wat ik graag wil weten: Als ik ipv 24, 16 uur per week zou willen gaan werken dan kan ik ruim 1,5 jaar lang 8 uur ouderschapsverlof per week opnemen. Maar; wat is hier nou presies het voordeel van ten opzichte van je contract naar beneden bij laten stellen? Je krijgt een vergoeding van de belastingdienst over die uren die je minder werkt. Je contract blijft op 24 uur staan, mocht je in de toekomst weer meer willen werken. En verder? Ik bedoel; tot nu toe hebben al mijn collega's namelijk nog een kleiner contract getekend, ipv ouderschapsverlof! Zijn ze dan allemaal zo "dom" geweest?
Ik doe het ook zo als jij het wilt gaan doen. Ik werkte 32 uur en kan 2 jaar lang 8 uur ouderschapsverlof opnemen. Je krijgt idd een vergoeding van de belastingdienst; dacht iets van 4 euro per opgenomen uur. Je moet dan wel een overzicht van je werkgever met dat aantal uren. Verder kon ik er bij mijn werk voor kiezen om mijn pensioen op te blijven bouwen over 32 uur. Ik ga dus eerst mijn ouderschapsverlof opmaken en dan pas mijn contract laten muteren. Er schijnen trouwens ook CAO's te zijn die gedeeltelijk door betalen tijdens ouderschapsverlof. Bij ons helaas niet het geval (CAO Ziekenhuizen)
Voordelen: * belastingvoordeel, mits je jaarsalaris lager is dan het peiljaar; * doorbouwen pensioenrechten; (nadeel is wel dat je salaris daardoor per saldo ook iets lager uitvalt, omdat je over een hoger aantal uren premie betaald) * je baan/aantal uren is gegarandeerd voor de periode van je verlof. Dus na afloop van je verlof kun je evt weer terug naar het oorspronkelijke aantal uren; Ik neem dus viereneenhalfjaar lang 4 uren per week op.... en kan dan alsnog beslissen mn contract om te zetten naar 32 uur. Of zij dom zijn geweest? Ik weet t niet, tot eind 2008 was de regeling ook korter hè, toen had je maar 13 weken "fulltime" verlof en nu is dat verdubbeld naar 26 weken "fulltime". (Met fulltime bedoel ik dus je contracturen.)
Ja... die zijn zo dom geweest . Kijk anders voor meer info hier op de site nog eens bij Geld en Gezin. Daar staat ook een stuk over ouderschapsverlof: Ouderschapsverlof - Zwangerschapspagina Groetjes, Josien
ja dat is wel voor 1 kindje. Ik heb het eerst ook drie keer nagerekend hoor, maar het klopt echt. 36-urige werkweek officieel 4 uur p/w verlof 26 * 36 uren = 936 uren 936 uren totaal delen door 4 uur p/w= 234 weken met 52 weken per jaar is dat dan 4,5 jaar verlof
en mocht je in de tussentijd weer zwanger raken, mag je het ouderschapsverlof stop laten zetten om na het bevallingsverlof weer op te laten starten (is wel de enige reden dat je het mag stop zetten, bij overige redenen vervalt je recht op ouderschapsverlof als je van te voren hebt aangegeven dat je het op deze manier wil opnemen)
Plus, als je weer zwanger wordt van kindje 2 dan heb je, omdat je op papier nog 24 uur werkt, recht op een zwangerschapsuitkering over 24 uur. En je hebt ook weer recht op ouderschapsverlof obv 24 uur.
Doet hierbij een dansje van blijheid... Dit is natuurlijk wel een heeeeeel leuke extra reden!! Bij ons is ouderschapsverlof trouwens 25% doorbetaald met de voorwaarde dat je na afloop van je ouderschapsverlof nog 6 maanden je contracturen blijft werken. Dus helaas word dat het geld apart zetten en terug betalen ( Ik wil niet weer 24 uur gaan werken ) of regelen dat ze het niet uitbetalen... Maar is het slim om al aan begin van ouderschapsverlof aan te geven dat je na die tijd minder wilt werken? Of kan je dat beter een maand voor einde van je ouderschapsverlof doen?
Kun je niet je vakantiedagen opsparen en die voor die 6 maanden inzetten? Dan hoef je niet terug te betalen en werk je toch die 16 uur.
hoe kan je eigenlijk die ouderschapsverlofkorting aanvragen of moet dat gewoon tegelijk met de aangifte en krijg je dat bedrag dan in 1 keer terug ipv maandelijks?
Dat kan je gewoon in je voorlopige aanslag aangeven (Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2010 voor Windows - Downloaden & bestellen) en kan je dus maandelijks terugkrijgen. Kan natuurlijk ook in 1 keer als je dat liever hebt. En ja, die collega's zijn dom geweest! Mijn man en ik krijgen allebei doorbetaald (respectievelijk 50% en 62.5%, ) + de korting van de belastingdienst = wij gaan er bijna niet op achteruit en werken allebei maar 3 dagen. Mijn man moet 3 maanden zijn volledige uren werken, maar hij heeft vakantiedagen gespaard en gekocht om dat te overbruggen. Ik heb daar geen regeling voor, lang leve het CAO voor universiteiten!
Dat kun je ook anders oplossen. Je werkt nu 24 uur en hebt dus ook je aantal uren verlof berekend op 24 uur. Maar als je straks 16 uur wilt gaan werken, kun je ook nu al je ouderschapsverlof berekenen op 16 uur. Je neemt dan dus minder uren op. Zodra die uren op zijn, neem je voor die 8 uur dat je minder wilt werken ontslag. Je hoeft dan niks terug te betalen. Ik heb trouwens bij de vakbond laten berekenen wat mijn salaris zou zijn met 3 dagen werken (dus deels ontslag) en wat mijn salaris zou zijn met 4 dagen werken en 1 dag ov. In het laatste geval viel mijn salaris hoger uit. Maar dat is inderdaad per CAO verschillend. Ik kies dus uiteraard voor ouderschapsverlof en daarna pas een vermindering van mijn aantal uren. Mijn man heeft het nog beter geregeld: de roostermaker plant zijn fulltime-baan op vier werkdagen. Hij gaat dus een dag minder werken zonder salaris in te leveren. Alleen worden z'n andere dagen natuurlijk wel wat langer. Maar het kost ons in ieder geval niks en bespaart weer een dag kinderopvang.
Ik neem straks 50% OV voor een jaar, ga dan dus 16 uur werken. Maar nu hoorde ik van de buuf dat als je minder dan 600 euro verdient, je veel loonheffingskorting kan krijgen. Dus, misschien stel ik m'n contract eerst omlaag bij (bijvoorbeeld naar 24 uur) neem dan ouderschapsverlof voor 50% dus werk dan nog maar 12 uur. Als dat voordeliger is dan 16 uur werken in ieder geval. Maar goed ik wil dan ook straks absoluut geen 32 uur meer werken.