Zo, de zandbak van onze dochter is opgeruimd en nu willen wij een moestuintje beginnen. Onze tuin ligt op het zuiden. Waar de moestuin zal komen, schijnt de zon het langst door (westen). Wij willen sowieso een aardbeien- en tomatenplant planten. Wij denken eraan om een minikas/muurkas aan te schaffen zodat het goed warm kan worden.....maar, is dat wel verstandig? Wie heeft er misschien handige tips voor ons? De moestuin ligt tegen de schutting aan. We kunnen dus bijvoorbeeld ook een klimplant/groente (of fruit) aanschaffen. Deze moet dus wel goed tegen warmte en zonlicht kunnen. Het formaat zal ongeveer zijn: 1,5 meter breed en dan 1 meter diep. De hoogte mag/kan 1.80m zijn (schuttinghoogte) voor de klimplant en voor de tuinkas mag deze 1.90m hoog zijn (de buren hebben aan hun kant een pergola die boven de schutting uitsteekt).
Ik heb een moestuin volgens het makkelijke moestuin concept. Juist bedoeld voor als je niet heel veel plek hebt. Zoveel mogelijk opbrengst op een klein oppervlakte. Ik heb b.v. een moestuin van 120x120 en hierop heb/krijg ik: Courgette, tomaat, komkommer, pompoen, snijbiet, rode biet, sugarsnaps, basilicum, radijs, wortel, meiraapjes, gele tomaat, rucola, paksoi, winterpostelein en pluksla. Het werkt wel verslavend en ik ben al aan het kijken hoe ik nog meer moestuin in de tuin krijg. Wil namelijk nog zoveel meer soorten verbouwen... Je zou kunnen lezen of dit ook wat voor jullie is. In principe heb je er geen kas voor nodig het is natuurlijk wel heel leuk. Zelf gebruik ik m'n serre als een soort kas. Hierin zaai ik voor en ik heb er drie niet mm tomaten die ik binnen hou.
Kijk eens in het moestuin topic https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/moestuin-topic-2022.721771/page-10
Ik heb al aardig wat tomaten etc. gehad in de oude tuin (meeeega tuin) maar nooit een muurkas voor nodig had. Voor aardbeien ook niet. Tomaten moet je alleen op tijd bij zijn, zodra t weer om gaat slaan moet je ze ff een dakkie geven, maar dat kan prima een tijdelijke constructie zijn van een stukkie transparant afdekzeil. En volle wind maak je met een aantal groentes/fruitsoorten ook geen vrienden mee. Net zoals de verkeerde planten vlak bij elkaar zetten (buurplanten), makkelijke moestuin app helpt je daar aardig doorheen al staan niet alle planten in de app dus zal je soms zelf ook even moeten opzoeken.