Partiele mola-zwangerschap?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Tessa1, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tessa1

Tessa1 Lid

27 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na een zwangerschap van 6 weekjes begon ik enorm te vloeien, het was weer mis, ik wist het meteen. Verdomme, een jaar na de eerste miskraam weer zwanger en weer een miskraam! Een echo bevestigde de miskraam. Er zat nog weefsel, maar dat zou vanzelf eruit komen.

Een week later ging ik terug naar het ziekenhuis want er was niets meer uitgekomen. Toen bleek het flink doorgegroeid, ik schrok ervan allemaal klonters enz.! Omdat ik vorig jaar bij mijn eerste miskraam door een ontsteking in de baarmoeder met spoed ben gecuretteerd, wilde de gyn niet meer wachten en ben ik gisteren weer gecuretteerd.

Na de curettage zei de gyn: we laten alles onderzoeken op een eventuele partiële mola zwangerschap. Ik had hier nog nooit van gehoord. Nu bleek mijn hcg vorige week (10 dagen na die grote bloeding) 84.000 te zijn. Als je doortelt, zat ik dan inmiddels op 7 weekjes ongeveer.

Heeft iemand ervaring hiermee? En weet iemand misschien of die hoge waarde iets zegt of kan dat gewoon ongeacht de miskraam?

Maak me zo'n zorgen ..

Graag hoor ik jullie ervaringen!

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Wat naar dat de zwangerschap mis is gegaan. Sterkte!

Het enige wat ik over mola zwangerschappen weet is dat het weefsel er vaak uitziet als een druiventros. Bedoel je dat met allemaal klonters?
    Ook weet ik dat het hcg vaak hoger is dan normaal.
    Ik kan je niet vertellen of 84.000 past bij jouw zwangerschapsduur, heb de cijfers niet bij de hand. Maar op internet is hier wel info over te vinden.

3. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.394
    1.173
    113
    Hier vanmiddag weer naar gynaecoloog voor bloed prikken en echo. Dachten ook aan partiële mola. Maar er was wel degelijk een kloppend hartje en embryo maar geschat op 5 a 6 weken terwijl ik 3 Nov posi testte. Bij de vk zagen ze weefsel achtig iets. Bij de gynea echter weer niet. Dus erg onduidelijk..

4. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.394
    1.173
    113
  5. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik heb in maart van dit jaar een partiele mola doorgemaakt. Bij een partiele mola is er een kindje aanwezig wat meestal rond 9 weken zs stopt met groeien. De placenta woekert bij zo'n zs. Er is dan ook hartactie en een duidelijk ontwikkeld kindje gezien, maar het kindje is vaak 1-2 weken achter in groei. Vaak is er geen bloedverlies omdat de hcg waardes zo hoog zijn.
    Ik kwam er bij de termijnecho met 12 weken pas achter dat mijn kindje niet meer leefde, het was met 9 weken gestopt. Ik had het daarvoor 2x op een echo zien bewegen en kloppend hartje enz.
    Ik ben gecuretteerd omdat het niet los kwam. Pas een maand later kwam ik erachter dat het om een partiele mola zs ging, nadat ze het weefsel onderzocht hadden. Bij de curettage en de echo's was de gyn niets bijzonders opgevallen.

Waarschijnlijk komt deze afwijking doordat twee zaadcellen 1 eicel bevrucht heeft, waardoor er 1x teveel chromosomen aanwezig is. Een partiele mola komt bij 1 op de 20.000 zs'en voor. Een mola komt veel vaker voor, maar is eigenlijk iets heel anders dan een partiele mola. Mijn gyn vond de benaming partiele mola eigenlijk ook niet juist.

Je kunt veel informatie vinden over mola en partiele mola op deze site: Oncoline

Je zult maandelijks bloed moeten laten prikken om te kijken of het hcg daalt. Je mag tijdens deze periode (meestal een half jaar) niet zwanger worden, omdat ze anders de daling van het hcg niet kunnen controleren. Er zijn veel verschillende meningen van gyns over wanneer je nou wel weer zwanger mag worden, de een zegt als je hcg 1x onder de 10 is, de ander (mijne) zegt dat het 3x 0 moet zijn.

De landelijke richtlijn is als volgt: bij partiele mola moet een waarde 1x onder de 10 gemeten worden, daarna mag je weer zwanger worden.

Veel sterkte meid. Zoek zelf veel op, blijf kritisch. Weinig gyns zijn goed op de hoogte van de richtlijnen en zitten dus ook niet allemaal op 1 lijn.

6. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Hier ook iemand met ervaring, helaas...
    Vorig jaar oktober gecuretteerd vanwege een lege vruchtzak. Later bleek het om een partiele mola te gaan (na onderzoek van het weefsel).
    Ik had niet dat typische druiventrosbeeld op de echo, dus we dachten dat het een 'gewone' MA was. Maar helaas...

Ik heb ook wekelijks moeten prikken en bij 1x onder de 10 (of 5, weet het niet meer zeker) en wat controle-echo's mochten wij weer verder.

Ben het eens met zwangernr6; zelf ook goed lezen en opzoeken, want het gebeurt nou eenmaal niet zo vaak, dus de gyns weten het vaak ook niet helemaal.

7. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.394
    1.173
    113
    Hoi Elf84,

Ik zie dat je weer opnieuw zwanger ben! Gefeliciteerd! Wat super!

Vandaag weer een echo gehad, helaas werd onze angst werkelijkheid en krijg ik volgende week een curretage. Dan gaan ze het weefsel onderzoeken op partiële mola.
    Tot die tijd wachten.. idd veel lezen en opzoeken, de gyneacoloog gaf aan dat het ook maar 1 op de 20.000 zws voorkomt.. Dus had me al goed ingelicht. Wist zelfs soms dingen die de gyneacoloog niet wist. Zo weinig is er over bekend.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Hier helaas ook ervaring, als je iets wil weten, vraag maar raak!

9. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben 14-11 gecurreteerd ivm partiële molazwangerschap. Sterkte met je verlies. Wanneer krijg je de uitslag?

10. Tessa1

Tessa1 Lid

27 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjulliewel dames voor de reacties, heel lief. En wat vervelend dat jullie ook al die nare ervaringen hebben gehad. Ik duim voor een vruchtbaar 2015!!

Aanstaande donderdag krijg ik de uitslag. Hoop zoooo dat we met "goed nieuws" de feestdagen in kunnen althans dat het gewoon voor de tweede keer domme pech is geweest en geen mola. Wil alles achter me kunnen laten.

Verlies nog steeds veel bloed, dat had ik na de eerste curettage niet. Hoop dat de gyn donderdag ook even een controle echo maakt. Ik zal donderdag even een berichtje plaatsen :)..

11. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb amper bloedverlies gehad. Alleen bruin/oud bloed. Dat heb ik nu nog. Een inlegkruisje is voldoende. Wel vervelend dat je nog erg bloed. Volgens mij komt dat wel vaker voor hoor. Bij mij hadden ze het gewoon heel erg schoon gemaakt denk. Op de echo zag je duidelijk de druiventros. Sterkte.

12. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.394
    1.173
    113
    Hoi Tessa,

Ik duim met je mee dat 2015 een vruchtbaar jaar mag worden voor al degene die er op hopen!

Succes donderdag! Hier ook duimen op een goede uitslag.. maar dat duurt nog even!

13. Tessa1

Tessa1 Lid

27 okt 2014
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik zou nog wat laten weten. Het bleek geen partiele-mola zwangerschap gelukkig! Alles zag er goed uit en we mogen door naar de infertiliteitsafdeling. We kiezen er echter voor om nog even te wachten in de hoop dat het nog een derde keer lukt en het dan wel goed gaat. Misschien verandert mijn mening nog, maar voorlopig wil ik even wegblijven uit het ziekenhuis!

Helaas heb ik wel nog steeds bloedverlies. Morgen is de curretage twee weken geleden. Ze gaf aan dat het dan wel echt over zou moeten zijn, nou niet dus... Voel me verder wel oke, dus wacht het nog maar eens even af.

Fijne dagen allemaal en een voorspoedig 2015!

14. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.394
    1.173
    113
    Oef.. dat is idd goed nieuws! Lkkr opgelucht de feestdagen in!

Je heb groot gelijk dat je even rust neemt van het ziekenhuis gedoe!

Ik ben vorige week gecurreteerd op verdenking part mola dus wacht nog op de uitslag.

Fijne dagen en hopen op een vruchtbaar 2015 voor ons alle!

Deel Deze Pagina