Hier krijg ik ook vaak de vraag wanneer ik stop met die onzin, zeker nu ze bijna 6 maanden is. Blijkbaar zijn mensen van mening dat je het maar een half jaar hoeft te geven "want dat word aanbevolen". Ehhh nee hoor zeg ik dan, twee jaar word aanbevolen En ik ga lekker door zolang ik voldoende melk heb en daar werk ik keihard voor met alle liefde, want ik wil mijn meis alleen het allerbeste geven! En bovendien is bv geven het mooiste wat er is, ik geniet er elke dag weer van en mijn meisje ook Op mn werk vinden ze me geloof ik een geitewolle sok en balen ze er een beetje van dat ik 'steeds' (2 k p dag 15 minuten) moet kolven. Merk ook dat collega's (ik werk op een kdv) vaak balen van bv-kindjes want die vinden ze 'lastiger' omdat je ze niet elke 4 uur kan volproppen met kunstvoeding, liefst met pap erdoor. Ach ik neem het voor alle bv-kindjes op het werk op. BV rules hahaha
ja die vraag heb ik ook al vaak gehad. ik geef nu nog 4 voedingen per dag en blijf dat hopelijk nog wel ff doen zo. hij is vandaag 1 jaar . veel mensen zeggen dan: moet je niet eens wat minder gaan geven? waarom denk ik dan? hij vind het fijn, ik geniet nog van die momenten, wat is er dan mis mee? lekker doen wat je hart je ingeeft en je niets laten opdringen door anderen hoor. daar krijg je alleen maar spijt van achteraf
Zo te lezen hebben er toch wel veel mensen "last" van. Ik vind het wel fijn om te lezen dat iedereen aan me bevestigd dat ik het juiste doe voor mijn dochter. Ik wil het gewoon niet missen en het zou ook een afsluiting zijn van een periode die je nooit meer over kan doen. Daarom wil ik het ook zo lang mogelijk doen. Vooral 's ochtends als ze zo half slaperig bij je in bed komen liggen en dan tijdens het drinken toch weer in slaap vallen. Zo lief, dat wil ik echt niet missen. En als iedereen dat ophoud met zeuren en zich er gewoon niet mee bemoeit over hoelang ik bv wil geven, ben ik tevreden.
Idd, ga gewoon zo door! Laat de omgeving voor wat het is Ik vind t sowieso onnodig om jezelf uberhaupt te verdedigen, bespaar je de moeite Het gaat niemand wat aan en waarom zou je in godsnaam kv geven als de bv goed gaat en je geniet ervan? Het is eigenlijk gewoon van de zotte dat kv als standaard gezien wordt en bv als iets "vreemds". (zoals ik eerder al zei hier; aan kv-mama's wordt ook nooit gevraagd wanneer ze er nou eens mee stoppen of hoe lang ze nog doorgaan, dus waarom aan bv-mama's wel? - overigens niks tegen kv hoor, oudste dochter is vanaf 3 maanden ook groot geworden met kv )
Tja, ik heb dat eigenlijk nooit gehad, enkel mijn zusje vraagt regelmatig of ze 'nu nog steeds' bv krijgt, met een wat verschrikt gezicht. Ik antwoord "natuurlijk!" en daarmee is de kous af. Dat heb ik eigenlijk altijd gedaan als iemand er wat van zei. En ik moet zeggen, mensen vragen het nu ook nooit meer, want ze gaan er niet vanuit dat dat gebeurt, omdat het nu eenmaal niet standaard is. Maar de meeste mensen die het wel weten hebben er respect voor en sommigen vinden het een beetje een raar idee, maar dat is niet mijn probleem. Ik heb mij nooit zoveel aangetrokken van wat andere mensen vinden en doe vaak waar ik mijzelf mij goed bij voel (en in dit geval natuurlijk ook mijn dochtertje).
Zolang de optie is: fles of borst, vind ik het sowieso puur belachelijk om te gaan lopen zeiken over BV, (de mensen in je omgeving dus he? ). Zodra de situatie zo is dat een kind of drinken uit een beker of BV zou krijgen, kan ik wel snappen dat mensen het wat gekker gaan vinden, maar dan nog vind ik het vreselijk brutaal en onbeleefd om je met de keuzes van een ander te bemoeien!
ik word er heel opstandig van als mensen kritiek geven. Het sterkt mij dan juist in mijn mening om heel lang door te gaan met de bv. Ik ben vegetarier en er zijn ook altijd veel mensen die daar kritiek op hebben en domme opmerkingen over maken en ik merk nu eigenlijk dat het dezelfde mensen zijn die opmerkingen maken over de bv .. de categorie mensen die denkt dat ze lollig zijn en dat je echt zit te wachten op hun gefundeerde mening .. NOT!
Mijn zoon krijgt gewoon beide: drinken uit een beker (soms tuitbeker voor het gemak) en een paar keer per dag borstvoeding. Hij heeft zelf een duidelijke voorkeur, trouwens Maar als mama niet in de buurt is, vindt hij een bekertje roosvicee of sinaasappelsap ook prima hoor.
Thirza heeft ook lang beide gehad hoor: hier 26 maanden gevoed Wat mensen daar wel niet van vinden.... ach ja.... lekker laten kletsen, die zijn gewoon niet wijs, ik bepaal zelf wel hoe ik mijn kind grootbreng Maar goed, wat ik ermee bedoelde: ik snap best dat zodra (hun eigen) kids alles uit een bekertje gaan drinken, mensen het een beetje gek gaan vinden dat een kind van dezelfde leeftijd nog aan de borst drinkt. Maar commentaar daarop, en zeker met frases als 'die onzin', dat vind ik van de zotte.
Hier ook een combi: overdag thee en dergelijke uit een bekertje of uit de fles, als ontbijt en als 'avonddrankje' borstvoeding! Jee zeg, ik ga nu echt nog niet stoppen hoor! Krijg er eigenlijk niet zoveel over te horen maar ik vertel er in mijn omgeving ook wel gewoon over (anekdotes van tijdens de borstvoeding of hoe fijn het is) dus misschien dat ze daardoor ook geen vragen stellen. Nu ons meisje sinds een paar nachten weer lekker doorslaapt, weten mijn vrouwelijke collega's ook dat ik zelfs op deze leeftijd nog last van stuwing heb haha Mijn opmerking als iemand vraag of ik 'nog steeds' borstvoeding geef is 'Tsja, gratis he' met een grijns van hier tot Tokio!
Lol yessie.... over dat gratis was afgelopen weekend jarig we vierde het bij mn ouders ivm omstandigheden van mn moeder huis vol maar heb midden in de kamer de klene man zitten voeden kreeg op een gegeve moment een opmerking waarop ik reageerde, ga jij eens uitrekenen hoeveel ik al bespaart heb t is zo natuurlijk en toch nog zon taboe erop anno nu rare wereld ik heb toch ook niks tegen kunstvoeding, bedoel goed dat t er is t is een persoonlijke keus
En vooral niet teveel verdedigen. Veel beter om dom te doen en tegenvragen te stellen. Wanneer stop je? Huh, wat bedoel je? Nou, wanneer ga je over op de fles? Waarom zou ik dat doen dan? Nou, dat mag nu toch onderhand wel zo'n beetje? Oja, is dat zo? Ja, nou, ik ken niemand die zo lang voedt. Nee, NIEmand? Ik voed toch? Nouja, dan krijgen mensen dus geen voet aan de grond en houden ze ook wel op Toen ik bij het jaar commentaar kreeg dat ik nog voedde, zei ik dat de kinderarts adviseerde minimaal tot 2 jaar en liefst langer (wat ik op dat moment niet perse van plan was, maar OK ). Moest je mensen dan zien kijken.... 2 jaar.... alsof ik dan bijna een volwassen vrouw aan de borst zou hebben ofzo.....
Heb er niet veel last van. Ik vraag me af of mensen het weten, ze vragen er niet naar en ik heb het er niet uit mezelf over. Al het ter sprake komt, prima, dan stel ik als tegenvraag of het dan wel normaal is dat kindjes koemelk krijgen. Je hoort ze denken, mooi is dat.
Ik ben het eens met Rozemarijke: ga je vooral niet verdedigen voor een keuze die je maakt, helemaal omdat het om gezonde en natuurlijke voeding voor je kind gaat. Ik heb me zelf gelukkig nooit onder druk gevoeld om ermee op te houden. Ben eigenwijs genoeg om m'n eigen plan te trekken. Heb BV gegeven tot 11-12 mnd. Daarna gestopt omdat ik het genoeg vond zo, en omdat ik al zo had afgebouwd dat er nog maar heel weinig kwam. Niet omdat iemand anders vond dat ik maar raar aan het doen was. Met 8-9 mnd zat ik nog op 3 of 4 voedingen per dag. Als het zo uitkwam, gaf ik die ook in het openbaar. Dochter liep trouwens al met 9 mnd, dus ook al ben ik geen langvoedster, heb ik toch een lopend kindje aan de borst gehad. Is toch ook niks raars aan?
Die vragen krijg ik hier ook standaar wel 10x per dag!!! Ik krijg er werkelijk de kriebels van!!! Zoals anderen hier al zeiden waarom kunnen mensen er zich niet gewoon bij neerleggen dat bv net hetzelfde is voor ons als wat kv voor hen is! Ik geniet echt enorm van de momenten dat mijn zoontje bij me drinkt maar niemand die ik ken heeft ooit zo "lang" borstvoeding gegeven als mij, velen haakten af in de eerste maand of zijn gewoon gestart met kv dus eigenlijk is er niemand die me echte verstaat... Vind het zo jammer dat mensen je bekijken als een gek omdat je gewoon doet wat de natuur voorzien heeft, je kind aan de borst hebben... Moet eerlijk toegeven dat ik ook soms twijfel gewoon door de druk van de omgeving, veel mensen uit de (schoon)familie staan ook helemaal niet achter mij en geven mij ook vaak zo'n afwijzende blik... Gelukkig staat mijn moeder wel achter mij, zij heeft ons ook allemaal een behoorlijke periode borstvoeding gegeven. Om die reden had ik ook altijd gezegd dat ik max. tot 1 jaar borstvoeding ging geven maar hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat ik gewoon ga doen wat me op dat moment het beste lijkt, wilt men zoontje dan nog bij me drinken dan gaan we gewoon verder en anders helaas pindakaas maar dan stopt het voor ons Gemakkelijk gezegd maar probeer je niet te druk te maken om de reacties van de omgeving en al helemaal niet daarom de bv te stoppen! @Rozemarijke: "Ja, nou, ik ken niemand die zo lang voedt. Nee, NIEmand? Ik voed toch?" Wahaha die moet ik onthouden