baarmoeder verzakking????

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Pandora, 10 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik schrik me net dood...was met een spiegeltje aan het kijken of mn knip mooi aan het genezen was en toen viel het me op dat ik niet in mn vagina kon kijken zeg maar er zit een soort stop voor...net of er niks meer in kan ( weet het even niet anders te beschrijven )
    eerder was dit niet zo en net na de bevalling stond het helemaal wijd open

zou dit een baarmoeder verzakking kunnen zijn? Of hebben meer dames dit zo gehad 2 weken na de bevalling en trekt dit weer bij?????

2. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Herkenbaar, althans... ik had/heb er een soort van roze balletje voor zitten, net of het ook dicht zat ja. Wat het is weet ik nog steeds niet en ik had het vooral als ik op m'n hurken zat. Ik ben ook heel bang dat het een verzakking is, maar heb eigenlijk niet de bijbehorende klachten en heb nog niet de ballen om naar de dokter ofzo te gaan ;)

3. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Stomme vraag...maar hoe zit dat dan met sex...het ziet eruit alsof er niks meer in gaat:) ik vloei nog...dus durf niet te proberen met een vinger:) net had ik gelegen en gekeken en was het even normaal...maar heb nu gelopen en gezeten en nu zit er weer iets roze voor:$
    denk dat ik maandag wel ff naar de dokter ga:)

4. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Seks ging hier goed, gewoon door duwen :D

Ik heb zelf nog weleens het idee dat het met verzwakte bekkenbodemspieren te maken heeft. Een hele hoop organen worden door die spieren gedragen en juist die spieren hebben door de bevalling een enorme optater gehad. Als mensen een lichte verzakking hebben worden ze ook vaak doorgestuurd naar een bekkentherapeut die dus bekkenoefeningen voorschrijft.

Ik ben zelf heel erg bezig met m'n bekkenbodem, misschien is dat voor jou ook wel een goeie. Niet gaan stippeltjesplassen, maar wen je aan om je bekkenbodem aan te spannen en weer los te laten, meerdere keren per dag. Het beste kun je die oefeningen doen als je het flesje geeft, dan doe je het tenminste regelmatig.
    Ik doe ze altijd zo: een stuk of 20 keer aanspannen, ongeveer 3 seconden vasthouden en weer loslaten. Niet je adem inhouden en aanspannen terwijl je uitademt.
    Daarna span ik ze één keer heel hard aan en laat ik weer los. Wat je ook kan doen is in stapjes van 3: eerst een beetje aanspannen, dan nog een stapje erbij en de laatste op z'n hardst. Even vasthouden en weer loslaten.

Verder, aanspannen als je niest of hoest om urineverlies te voorkomen. Probeer wel weer goed te ontspannen, het is ook niet goed als je die dingen constant aanspant.

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    #5 Pandora, 10 sep 2011
    Laatst bewerkt: 10 sep 2011
    Whahaha goed doorduwen :D had verwacht na de bevalling minder strak te zijn..moeten we gewoon serieus gaan proppen en duwen :D

maar goed...van de bekkenbodemspieren kan kloppen...heb heel erg BI gehad tijdens de zw.schap...dus de boel is goed slap:x
    Moet weer een afspraak maken bij mijn bekkentherapeut ( kom ik al vanaf de 13.e zw.schapsweek...de oefeningen durf ik ivm flinke knip en veel hechtingen nog niet te doen
    Plassen onderbreken lukt nog met geen mogelijkheid...en als ik aandrang heb moet ik binnen een minuut zorgen dat ik op de wc zit...anders pies ik in mn broek:)

Pffffff baal hier wel een beetje van:)

word het bij jou wel.minder door de oefeningen? Of zit het roze balletje achtig ding er nog net zoveel down under als je kijkt?????

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Jep, hier ook bekkeninstabiliteit. Vlak na de bevalling was ik echt een paar weken lang pijnvrij, wat een genot! Helaas ben ik inmiddels toch al wel twee keer bij de bekkenfysio geweest, en deze concludeerde dat de boel nog altijd instabiel is ;)
    Jammer, maar goed te doen met oefeningen en een beetje nadenken bij wat ik doe.

Ik kan me voorstellen dat je het met de knip nog niet aandurft, dat was toen bij mij ook nog wel heel gevoelig. Toch zou ik het wel blijven proberen, het is echt zooo belangrijk, desnoods span je ze maar een heel klein beetje aan. Het hoeft ook niet gelijk 20 keer en heel hard natuurlijk.

Maar niet balen hoor! Het is nog geen twee weken geleden, het komt allemaal vast goed, het heeft alleen echt tijd nodig! Goed dat je naar de bekkentherapeut gaat ja, die kan je echt gerichte oefeningen geven.
    In het begin kon ik m'n benen niet over elkaar doen, deed pijn. Als ik stond dan voelde ik een pijnlijke druk. Ik denk dat het allemaal te maken heeft gehad met die bekkenbodem en het gaat langzaamaan steeds beter. Kon ik eerst al staand m'n bekkenbodem niet aanspannen, lukt dat nu wel, net als wanneer ik op m'n hurken zit enzo.

7. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik ga de peut maandag naar bellen dan...zij weet vast wel wat ik nu al wel aan oefeningen kan en mag doen

hier ging het tot 3 dagen geleden wat beter qua bekkenklachten...maar nu is het weer bagger...doe.nu ook weer meer zelf en das te merken:x

maar heb jij het idee dat je baarmoeder nu minder voor de ingang van je vagina zit na de oefeningen...of is dat nog wel hetzelfde?????

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ik denk het wel ja, maar weet het niet zeker en ik weet natuurlijk ook niet of het de baarmoeder was. Je hebt meerdere soorten verzakkingen, je darmen of blaas kunnen ook verzakken geloof ik, of een achterwandverzakking...

In het begin keek ik regelmatig even hoe de zaken er voor stonden, maar ik werd er echt niet gelukkig van. Man, wat een rampgebied :$ Heb dus echt een heel tijd niet gekeken. Ik zag het altijd vooral als ik op m'n hurken zat, ik kon dan het beste de knip bestuderen (soort van zelfkastijding haast :D) Vorige week heb ik nog weer op bed gekeken (dus niet gehurkt) en toen zag ik die 'stop' niet zitten, maar wel weer andere rare ... dingen ;) die er volgens mij voorheen nooit zaten.

Ik hoop eigenljk nog op reacties van andere moeders wie dit ook hadden en bij wie het allemaal is goedgekomen... :D

Je hebt me wel getriggerd nu trouwens, ik denk dat ik maar eens even ga kijken dit weekend :)

9. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Hmmmmm ik zit al een halve dag met een spiegel voor mn muts...gehurkd...zittend op de wc...liggend op bed :) kan inderdaad ook niet zeggen dat ik er vrolijker van word:D Volgens mn vriend ziet alles er netjes uit maar ik zie ook allemaal dinen die er eerst niet waren

als ik lig zit het er dus niet ( weet idd niet of het wel de bm is maar er zit iets voor de ingang van mn muts ) maar in alle andere houdingen zit het er wel:x

ga jij maar eens mooi kijken:p..ben benieuwd...en inderdaad ook naar positieve verhalen van andere moeders:D

10. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

ik had dit ook maar bij mij is het na bekkenbodemoefeningen weggegaan :)

11. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    ik herken wel wat van je verhaal, vond het ook maar vreemd dat er nog wat voor de ingang zat en bij de nacontrole heeft de gyn er nog ff naar gekeken, maar hij zij dat het allemaal normaal is.
    hij zij: er is een kind doorheen gekomen, logisch dat het er niet meer uitziet als voorheen.

met sex geen probleem :D

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

nou als ik dit lees:$:$ ben ik blij dat ik een keizersnede heb gehad :)

13. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    herkenbaar dat was bij mij me blaas t is nu weer over maar als ik veel heb gestaan of gelopen is hij weer naar beneden gezakt zeg maar heel vervelend maar met sex geen last

14. Kristel86

Kristel86 VIP lid

4 feb 2008
    8.631
    851
    113
    Vrouw
    Het zou een verzakking kunnen zijn (hoeft niet per se van de baarmoeder te zijn, kan ook een voorwand of wachterwandverzakking van de vagina zijn of een blaasverzakking of een combinatie ;)) maar op dit moment is het echt te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen (ook voor een gynaecoloog oid).

Ik heb zelf een baarmoeder- en voorwandverzakking overgehouden aan mijn eerste bevalling. Met mijn bekkenbodemspieren is niks mis en bij mij valt het dus ook niet meer op te lossen met oefeningen oid. WEL is het na verloop van tijd beter geworden! Gynaecoloog zei mij ook dat ik het echt 6-9 maanden de tijd moest geven en idd, na verloop van tijd had ik er iig geen last meer van! Helaas kan ik geen tampons oid meer gebruiken (die zakken eruit :() maar met sex oid geen problemen hoor ;)
    Wel is het zo dat als wij helemaal klaar zijn met kinderen ik geopereerd word eraan, dan gaan ze mn baarmoeder weer opnieuw "ophangen" zeg maar. (als je nog kinderen wilt doen ze dit niet snel omdat t na een bevalling weer terug bij af kan zijn en je dan weer geopereerd moet worden. En t is best een zware operatie ;))
    Overigens was ik zelf heel erg bang dat t na deze 2e bevalling nog erger zou zijn, maar tot nu toe valt het me reuze mee! Het is deze keer lang niet zo erg als het was vlak na mn eerste bevalling, dus ik ben al lang blij ;)

Anyway, let goed op wat je doet (absoluut niet zwaar tillen!), rust veel (door te snel te veel dingen doen maak je t alleen maar erger! Ik was na mn eerste bevalling zo eigenwijs om meteen weer alles te doen en tja, ik zit nu met de gebakken peren ;)) en probeer goed je bekkenbodemspieren te trainen.

15. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Hahahaha!!
    Ik ben ook gelijk naar boven gerend en ik kan tot mijn eigen allergrootste vreugde melden dat ie zo goed als weg is!! :D

Maar goed... dan ben je dus wel 3,5 maand en heul veul spiertraining verder ;)
    Je kan eens googlen op een verzakking, vaak gaat het gepaard met allerlei andere klachten, afhankelijk van het soort verzakking.

En wat Kristel86 zegt, geen zware dingen tillen (dus geen wasmanden met was verslepen, echt even laten nog, vast wel verleidelijk, ik liep er zelf in de kraamweek al mee te zeulen, heel onverstandig) en ook niet gaan hardlopen of andere belastende dingen doen.
    In tegenstelling tot Kristel kan ik wel tampons gebruiken, dus ik hoop dat het bij mij geen (of anders een hele lichte) verzakking is geweest. Hopelijk geldt dat voor jou ook, kan je snel aan je oefeningen beginnen en hopelijk ziet het er over 3 maanden beter uit!

16. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Kijk dat geeft de burger moed:D ik ben bang dat ik dus ook teveel doe en til al :) maar ben zon bezig bijtje normaal gesproken en voel me sinds 7 maanden weer top fit en dan is teveel doen zo gepiept:)

ik ga maandag toch even naar de dr en bekkenpeut bellen...wil weten wat het precues is en wat ik er aan kan en mag doen.....krijg het nu niet echt uit mn hoofd...het voelt een beetje alsof er iets mis is met mn vrouwelijkheid ofzo:)

17. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Hmmm... Ik moet zeggen dat ik dit erg herkenbaar vind.

Bij mij was mijn knip ontstoken en heb ik dus regelmatig moeten kijken met een spiegel om te kijken of alles al geheeld was. Dat lijkt nu gelukkig het geval.

Maar ik vond het er daar beneden inderdaad ook een beetje vreemd uitzien. Nu was het sowieso een oorlogsgebied, dus in eerste instantie heb ik er geen aandacht aan geschonken, maar helemaal na het lezen van deze post zit het me toch niet helemaal lekker.

Ik moet donderdag naar de gyn voor nacontrole, en ik ga het zeker even vragen.

(Zal straks, als ik mijn handen vrij heb, ook eens even kijken hoe het er nu uitziet.)

Trouwens: ik heb geen last gehad van mijn bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap en als ik lees over verzakkingsklachten, zoals het voelen van druk, of een bal, daar beneden: dat heb ik niet. Jullie wel?

18. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik voel geen bal ofzo...heb af en toe wel een vervelende pijn in mn onderrug en een soort buikpijn ( staat ook tussen de klachten ) maar die pijn in mn onderrug en buik kan ook nog met de bevalling te maken hebben???????? Tja en druk voelen????? Heel de onderkant voelt nog anders als anders:(
    Als ik probeer mn bekkenbodemspieren aan te spannen voelt het eerder alsof er.een plank in de weg zit...maar ik weet niet of dit door de knip komt

19. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    heb net de VK gebeld...volgens haar is het normaal wat ik zie na 2 weken geleden te bevallen zijn....inderdaad omdat de boel slap en uitgerekt is
    Ik mag alvast starten met de bekkenbodem oefeningen en dan kijken ze er over 5 weken met de nacontrole naar ;)

20. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    toevallig net vanmorgen bij de huisarts geweest.
    Ik heb nog altijd (Casper is nu 9.5 maand oud) tijdens menstruatie, bij het krijgen van ontlasting en na sex het gevoel dat ik ontsluiting heb. Ze heeft gecontroleerd en ik heb idd een kleine verzakking. Dat verklaard ook dat ik bij niezen/ rennen ik urine verlies. maar weer flink oefeningen doen en kijken of dat helpt!

Deel Deze Pagina